Σε κερδοφορία προ φόρων ύψους 8 εκατ. ευρώ επανήλθε ο όμιλος Ελλάκτωρ στο γ’ τρίμηνο 2021 μετά από 6 τρίμηνα αρνητικών αποτελεσμάτων. Επίσης, εμφάνισε σημαντική ενίσχυση Λειτουργικής Κερδοφορίας στο γ’ τρίμηνο, με Κέρδη προ Φόρων Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) στα 48,8 εκατ. ευρώ (+25% σε ετήσια βάση).
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με απάντηση της διοίκησης του ομίλου, υπό τον CEO, κ. Μπουλούτα, σε χτεσινή τηλεδιάσκεψη με αναλυτές, η Ελλάκτωρ αναμένει να έρθει σε break even στον τομέα της κατασκευής εντός του 2022, όπως και άλλες φορές έχει αναφέρει. Επιπρόσθετα, η διοίκηση του ομίλου βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες με σκοπό να ενισχύσει την πρόσβασή του σε δανειακά κεφάλαια αλλά και να μειώσει το κόστος δανεισμού.
Η εισηγμένη εμφάνισε ενίσχυση Λειτουργικής Κερδοφορίας στο 9μηνο, με συγκρίσιμα EBITDA 125 εκατ. ευρώ, ήτοι αύξηση 12% σε σχέση με το 9Μ 2020 (€111 εκατ.), εξαιρουμένης της επιβάρυνσης των αποτελεσμάτων κατά €26,15 εκατ. συνεπεία αρνητικής έκβασης διαιτησίας για έργο στο Κατάρ. Το συγκρίσιμο περιθώριο EBITDA στο 9Μ 2021 αλλά και στο γ’ τρίμηνο 2021 διαμορφώθηκε σε 20% έναντι 17% την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ενώ το περιθώριο EBITDA συμπεριλαμβανομένης της πρόβλεψης των €26 εκατ. διαμορφώθηκε σε 15%.
Επιπρόσθετα, νέα έργα αξίας 366 εκατ. ευρώ υπέγραψε κατά το 2021 εκ των οποίων περίπου 166 εκατ. ευρώ το τελευταίο 3μηνο. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της ανήλθε στις 30.09.2021 σε 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας νέα έργα οι συμβάσεις των οποίων έχουν υπογραφεί ή αναμένεται να υπογραφούν. Το ανεκτέλεστο στο τέλος 2020 ήταν στα 1,8 δισ. ευρώ, άρα έχει αυξηθεί κατά 11,7%.
Το έργο του ΚΕΛ Ψυττάλειας με συμβατική αξία 165 εκατ. ευρώ αναμένεται να υπογραφεί μέχρι το τέλος του έτους, με το μερίδιο της ΑΚΤΩΡ στην κοινοπραξία να ανέρχεται σε 40%.
Η κυκλοφορία στην Αττική Οδό είναι υψηλότερη σε σύγκριση με το 2020 (+ 8% σε ετήσια βάση) και έχει φτάσει τα επίπεδα του 2019 (προ-COVID) τον Ιούλιο, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Στις Παραχωρήσεις, η σταδιακή άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας, συνεισέφερε στην αύξηση κυκλοφορίας στην Αττική Οδό (+7,4% την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2020) και στη βελτίωση κυκλοφορίας στο 2ο και 3ο τρίμηνο στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Η κυκλοφορία για το σύνολο της περιόδου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2021 παραμένει σε χαμηλότερα από την αντίστοιχη προ Covid 19 περίοδο, αν και οι μήνες μετά τον Ιούλιο κινούνται σε σταθεροποιητικά ή και ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα. Τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε €166,1 εκατ. το 9Μ 2021, αυξημένα κατά 9,3% έναντι εσόδων €152 εκατ. το 9Μ 2020. Η αύξηση των εσόδων στο 9Μ 2021 οφείλεται στη σταδιακή ομαλοποίηση της κυκλοφορίας (Αττική Οδός +12% σε σχέση με το Γ’ τριμ. ‘20) μετά την άμβλυνση των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης που είχαν επιβληθεί από την κυβέρνηση λόγω της πανδημίας του κορoνοϊού.
Αναφορικά με το ενεργειακό κόστος, στην οικονομική κατάσταση αναφέρεται ότι «με τα μέχρι τώρα διαθέσιμα δεδομένα, οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στους κλάδους δραστηριοποίησης τού Ομίλου (πλην Κατασκευής) δε διαφαίνονται ισχυρές έως το τέλος του έτους, ενώ λόγω της ιδιαιτερότητας του κλάδου η κατασκευαστική δραστηριότητα αναμένεται να επηρεαστεί περισσότερο και σε βάθος από την ενεργειακή κρίση και από τις συνεπακόλουθες αυξήσεις τιμών που παρατηρούνται. Είναι ένα θέμα που πλήττει συνολικά τον εγχώριο κλάδο Κατασκευών και για το οποίο αναμένονται οι κατάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις στην κατεύθυνση εισαγωγής ενός μηχανισμού αναθεώρησης τιμών (price escalation) που μπορεί να έχει και αναδρομική ισχύ. Ωστόσο η Εταιρεία παρακολουθεί προσεκτικά και αξιολογεί συνεχώς τα δεδομένα που διαμορφώνονται».
Στις παραχωρήσεις, υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος έχει στο χαρτοφυλάκιό του και την εκμετάλλευση της Μαρίνα Αλίμου που είναι η μεγαλύτερη μαρίνα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με 1.100 θέσεις ελλιμενισμού. Η παραχώρηση ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 2021. Επίσης, έχει εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου του λιμένα Ηρακλείου (διαγωνισμός ΤΑΙΠΕΔ), διεκδικεί τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων (άνω των 900 εκατ. ευρώ) σε Αττική και Θεσσαλονίκη ενώ προσεχώς, και εντός μήνα, αναμένεται να δημοπρατηθούν διάφορα έργα ΣΔΙΤ & Παραχωρήσεις. Υπενθυμίζεται επίσης ότι διεκδικεί και την έκταση των 345 στρεμμάτων στις Γούρνες Ηρακλείου.
Στον τομέα Περιβάλλοντος, μέσω της Ηλέκτωρ, εντός του έτους έχουν υπογραφεί περίπου συμβάσεις 101 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων στο Q3 2021: επέκταση ΧΥΤΑ Φυλής - Αξία συμβολαίου 26,5 εκ. ευρώ (συμμετοχή στην κοινοπραξία κατά 83%), λειτουργία Εργοστασίου Ανακύκλωσης Αθηνών (ΕΜΑ) (3 + 3 έτη), με αξία συμβολαίου 49,1 εκατ. ευρώ (3 έτη) και συμμετοχή του ομίλου στην κοινοπραξία κατά 55%, παράταση έργου Λάρνακας Αξία σύμβασης 17,0 εκατ. ευρώ (1+1 έτος).
Στον τομέα ενέργειας, υπάρχουν 493 MW εγκατεστημένης ισχύος στις 30.09.2021. Η ΡΑΕ εξέδωσε νέο Πιστοποιητικό Παραγωγής για Σύστημα αποθήκευσης ενέργειας μπαταρίας 70,6 MW στη ΒΔ Ελλάδα. Η εταιρεία αξιολογεί την πρόσφατη απόρριψη της τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων για το έργο στα Άγραφα και σκοπεύει να εξαντλήσει όλα τα ένδικα μέσα.
Το 9M 2021 ο κλάδος της Κατασκευής παρουσίασε έσοδα €317,4 εκατ., μειωμένα κατά 15,2% (ή €57 εκατ.) έναντι εσόδων €374,5 εκατ. το 9M 2020, κυρίως λόγω μειωμένης κατασκευαστικής δραστηριότητας, καθώς ο Όμιλος έχει αποφασίσει να εστιάσει γεωγραφικά στην Ελλάδα και στη Ρουμανία. Τα έσοδα του κλάδου για το Γ’ τρίμηνο 2021 ανήλθαν σε €128 εκατ. έναντι €117,8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, αύξηση 8,7%.
Στο real estate, χωρίς μειώσεις ενοικίων από τον Ιούλιο, το Smart Park λειτουργεί πλήρως με σταθερά αυξανόμενη επισκεψιμότητα. Έχει καταθέσει αξίωση αποζημίωσης στο Δημόσιο για 1,6 εκατ. ευρώ χαμένων εσόδων από ενοίκια λόγω του COVID-19 και έχει ήδη αποζημιωθεί με € 0,85 εκ. Αναφορικά με το Cambas Park, μετά την Έγκριση Προεδρικού Διατάγματος για την Πολεοδομία, η εταιρεία προχωρά με το επιχειρηματικό σχέδιο και τη μελέτη σκοπιμότητας της ανάπτυξης εξετάζοντας επιλογές. Η διοίκηση θα παράσχει ενημέρωση έως τέλος του χρόνου.
Το EBITDA του Ομίλου επηρεάστηκε θετικά από τη βελτίωση του κλάδου του Περιβάλλοντος (+€6 εκατ. έναντι του 9Μ ’20), των ΑΠΕ (+€2,7 εκατ. έναντι του 9Μ ‘20), των Παραχωρήσεων (+€0,9 εκατ. έναντι του 9Μ ‘20) ενώ αντίστοιχα επηρεάστηκε αρνητικά από την κάμψη των επιδόσεων του κλάδου της Κατασκευής (-€26,9 εκατ. έναντι του 9Μ ‘20).
Η ρευστότητα του Ομίλου ανήλθε στις 30.09.2021 σε €455 εκατ. έναντι €406 εκατ. στις 31.12.2020. Ο καθαρός δανεισμός, εξαιρουμένου του Μορέα (δάνειο χωρίς αναγωγή €438 εκατ. και καταθέσεις €36 εκατ.), διαμορφώθηκε σε €637 εκατ. στις 30.09.2021 έναντι €707 εκατ. στις 31.12.2020. Τα ταμειακά διαθέσιμα και λοιπά ρευστοποιήσιμα στοιχεία ανήλθαν στις 30.09.2021 σε €455 εκατ. έναντι €406 εκατ. στις 31.12.2020.
Στο πλαίσιο της λειτουργικής και χρηματοοικονομικής αναδιοργάνωσης του Ομίλου, συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς και ορατά αποτελέσματα ο περιορισμός των εξόδων λειτουργίας, ενώ η επιτυχής ολοκλήρωση της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους €120,5 εκατ., θωρακίζει την κεφαλαιακή δομή και ενισχύει τη ρευστότητα, θέτοντας τις βάσεις για κερδοφόρο ανάπτυξη στο σύνολο των δραστηριοτήτων. Τα έσοδα του ομίλου σταθεροποιήθηκαν και έχουν αρχίσει να εμφανίζονται βελτιωτικές τάσεις σχεδόν σε όλα τα τμήματα. Ο όμιλος βρίσκεται επίσης σε διαδικασία ομαλής εξόδου από Τσεχία, Ηνωμένο Βασίλειο και Χιλή και ολοκλήρωση εξόδου από την Αυστραλία και τη Βραζιλία. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη βελτιστοποίηση που μειώθηκε κατά 27% σε ετήσια βάση ενώ η εξοικονόμηση προμηθειών έχει αρχίσει να αποδίδει. Τα περιθώρια EBITDA του Ομίλου έχουν βελτιώθηκαν σημαντικά και βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο στα τελευταία τέσσερα χρόνια (20% το 3ο τρίμηνο του 21)
Ο κλάδος Παραχωρήσεων παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά €14 εκατ. (από €152 εκατ. σε €166 εκατ.) καθώς και οι κλάδοι ΑΠΕ και Περιβάλλοντος παρουσίασαν επίσης αύξηση εσόδων κατά €4 εκατ. (από €68 εκατ. σε €72 εκατ.) και €8 εκατ. (από €75 εκατ. σε €84 εκατ.) αντίστοιχα σε σχέση με το 9Μ ’20. Η μείωση προήλθε κυρίως από τον κατασκευαστικό κλάδο, όπου τα έσοδα μειώθηκαν κατά €57 εκατ. (από €374 εκατ. σε €317 εκατ.).
Οι κλάδοι Παραχωρήσεων και Κατασκευής παρουσίασαν έσοδα στο Γ΄ τρίμηνο ’21 αυξημένα, σε σχέση με το Γ΄ τρίμηνο ’20, κατά +12% και +9% αντίστοιχα, καθώς και οι κλάδοι Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης Ακινήτων παρουσίασαν έσοδα με οριακές αυξήσεις +1% και 2% αντίστοιχα ενώ ο Κλάδος των ΑΠΕ εμφάνισε έσοδα μειωμένα κατά 11% σε σχέση με το Γ΄ τρίμηνο ’20.
Το Συγκρίσιμο EBITDA διαμορφώθηκε σε €124,6 εκατ. το 9Μ ’21, έναντι €111,3 εκατ. το 9Μ ’20, σημειώνοντας αύξηση 12%. Το συγκρίσιμο περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 19,6% σε σχέση με 16,7% κατά την ίδια περίοδο του 2020. Το EBITDA διαμορφώθηκε σε €98,5 εκατ. το 9Μ ’21, σε σύγκριση με €111,3 εκατ. το 9Μ ’20, σημειώνοντας μείωση 11,5%, δηλ. €12,8 εκατ. Το περιθώριο EBITDA μειώθηκε σε 15,4% το 9Μ ’21 έναντι περιθωρίου 16,7% το 9Μ ’20. Το EBITDA για το Γ’ τρίμηνο ’21 ανήλθε σε €48,8 εκατ., σε σύγκριση με €39 εκατ. για το Γ’ τρίμηνο ’20, σημειώνοντας αύξηση 25,2%, δηλ. €9,8 εκατ.
Στον κατασκευαστικό τομέα, ξεχωρίσουν συμβάσεις όπως: νέο ξενοδοχειακό συγκρότημα στην Περιφέρεια Αττικής (€ 109 εκ.), η κατασκευή δικτύων αποχέτευσης και αγωγών αποχέτευσης σε Ραφήνα - Πιπέρι και Σπάτα - Αρτέμιδα (€ 32 εκ.), η λειτουργία και συντήρηση Δυτικού & Ανατολικού άξονα της Εγνατίας (€ 39 εκ.), η σύνδεση με την 6η αποβάθρα Θεσσαλονίκης (€ 26 εκ.), η επέκταση δικτύου αγωγών φυσικού αερίου των πόλεων Ξάνθης και Δράμας (€ 17 εκατ.), η κατασκευή υπόστεγων του αμερικανικού στρατού στη Λάρισα (€ 20 εκ.).
Όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις, «η πρόβλεψη Βαριάς Συντήρησης κατά την 30.09.2021, αφορά στις συμβάσεις παραχώρησης των εταιρειών ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ κατά ποσό €84,1 εκατ. (31.12.2020: €81,7 εκατ.) και ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ κατά ποσό €23,9 εκατ. (31.12.2020: €19,4 εκατ.)».
Αναφορικά με τις μακροπρόθεσμες προβλέψεις, και συγκεκριμένα για την πρόβλεψη Βαριάς Συντήρησης της ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ που αποτελεί και το σημαντικότερο μέρος τους, το χρονοδιάγραμμα των εκροών λήγει το έτος 2024 που λήγει η σύμβαση παραχώρησης της εταιρείας. Το υπόλοιπο τμήμα των μακροπρόθεσμων προβλέψεων αφορά στην πρόβλεψη Βαριάς Συντήρησης της εταιρείας ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ, της οποίας η σύμβαση παραχώρησης λήγει το 2038.
Οι πρόσθετες προβλέψεις της περιόδου περιλαμβάνουν κυρίως πρόβλεψη ύψους €26,2 εκατ., η οποία σχηματίστηκε λόγω της επιδίκασης σε βάρος της αλλοδαπής κοινοπραξίας του Ομίλου με την επωνυμία ALYSJ JV-GOLD LINE UNDERGROUND-DOHA (συμμετέχει η θυγατρική ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ με ποσοστό 32%), ποσού $98,5 εκ. περίπου, στο πλαίσιο σύμβασης υπεργολαβίας για την εκτέλεση του έργου της χρυσής γραμμής (Gold Line) για το μετρό της Ντόχα στο κράτος του Κατάρ.
Οι χρησιμοποιηθείσες λοιπές προβλέψεις ύψους €14,2 εκατ. στην τρέχουσα περίοδο αφορούν κυρίως πληρωμή ποσού βάσει οριστικής απόφασης δικαστηρίου για υπόθεση του τομέα περιβάλλοντος, για την οποία είχε σχηματισθεί πρόβλεψη σε προηγούμενες περιόδους.