Την ανάκαμψη της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού κατέδειξαν τα όσα ανέφεραν οι δύο βασικοί μέτοχοι της κοινοπραξίας, Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων 9μήνου 2021, επιβεβαιώνοντας και πρόσφατο θέμα του insider για σταδιακή «επαναφορά» του οδικού άξονα.
Για τον οποίο βέβαια, αναμένεται ο νέος διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ (για την επόμενη σύμβαση, η τρέχουσα λήγει το 2024) στις αρχές του 2022, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο σχέδιο του ταμείου που προ εβδομάδων αποκάλυψε το insider. Μάλιστα, δεν αποκλείεται να έχουμε νεότερα για τον διαγωνισμό όχι στο τέλος τριμήνου, όπως προβλέπεται από το asset development plan, αλλά ακόμα και εντός Ιανουαρίου 2022.
Να σημειωθεί ότι η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2021 ανήλθε σε 200 χιλ. περίπου οχήματα, έναντι περίπου 185 χιλ. στην αντίστοιχη περίοδο του 2020. Τον Σεπτέμβριο δε του 2021 μόνο, η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό έφτασε τις 260 χιλ. οχήματα.
Όπως ανέφερε την Τρίτη η διοίκηση της Ελλάκτωρ, τόσο σε παρουσίαση προς αναλυτές όσο και στην ενδιάμεση οικονομική κατάσταση 9μήνου, στις παραχωρήσεις η βελτίωση συνδέεται με την αυξημένη κυκλοφορία στους οδικούς άξονες που διαχειρίζονται κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχει ο όμιλος. Η κυκλοφορία στην Αττική Οδό είναι υψηλότερη σε σύγκριση με το 2020 (+ 8% σε ετήσια βάση) και έχει φτάσει τα επίπεδα του 2019 (προ-COVID) τον Ιούλιο, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Στις Παραχωρήσεις, η σταδιακή άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας, συνεισέφερε στην αύξηση κυκλοφορίας στην Αττική Οδό (+7,4% την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2020) και στη βελτίωση κυκλοφορίας στο 2ο και 3ο τρίμηνο στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε €166,1 εκατ. το 9Μ 2021, αυξημένα κατά 9,3% έναντι εσόδων €152 εκατ. το 9Μ 2020. Η αύξηση των εσόδων στο 9Μ 2021 οφείλεται στη σταδιακή ομαλοποίηση της κυκλοφορίας (Αττική Οδός +12% σε σχέση με το Γ’ τριμ. ‘20) μετά την άμβλυνση των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης που είχαν επιβληθεί από την κυβέρνηση λόγω της πανδημίας του κορoνοϊού.
Ο τομέας των παραχωρήσεων της ΑΒΑΞ σημείωσε άνοδο στο εννεάμηνο του 2021 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όταν είχαν επιβληθεί περιορισμοί στην κυκλοφορία οχημάτων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του covid-19. Οι διελεύσεις οχημάτων στις οδικές παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει ο όμιλος παρουσίασαν σταδιακή ανάκαμψη όσο προχωρούσε το έτος, υπερβαίνοντας τα επίπεδα του 2020. Στα μέσα του 2021 οι διελεύσεις οχημάτων επανήλθαν στα (προ πανδημίας covid-19) επίπεδα του 2019, ενώ στο τρίμηνο Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2021 καταγράφηκε μάλιστα μικρή άνοδος των διελεύσεων στο σύνολο των παραχωρήσεων έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019. Ειδικά στην Αττική Οδό, τον Ιούλιο του 2021 οι διελεύσεις οχημάτων έφτασαν τα επίπεδα του αντίστοιχου μήνα του 2019, ενώ τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο ήταν υψηλότερες του 2019, παρότι η κίνηση επιβατών στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» ακόμη υπολείπεται σημαντικά των δεδομένων του 2019. Η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2021 ανήλθε σε 200χιλ περίπου οχήματα, έναντι περίπου 185χιλ στην αντίστοιχη περίοδο του 2020. Στο σύνολο του 2020, η μέση ημερήσια κίνηση οχημάτων είχε ανέλθει σε 180 χιλ. περίπου, ενώ το 2019 ήταν 236 χιλ. Τον Σεπτέμβριο 2021 μόνο, η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό έφτασε τις 260 χιλ. οχήματα.
Σε κάθε περίπτωση, το come back του οδικού άξονα, παρά την πανδημία και την ενίσχυση του ενεργειακού κόστους, σε συνδυασμό με τη νέα «αρχιτεκτονική» του επικείμενου διαγωνισμού για τη νέα σύμβαση παραχώρησης, δικαιολογεί το υψηλό ενδιαφέρον που αναμένεται να δείξουν τα εγχώρια σχήματα μαζί με τους διεθνείς ομίλους και τα ξένα funds που «καλοβλέπουν» τις «χρυσές» ροές της σύμβασης. Θεωρητικά και πρακτικά, κυβέρνηση, και μάλιστα σε ανώτερο επίπεδο, υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΤΑΙΠΕΔ και σύμβουλοι (Hill International και λοιποί) αυτή την περίοδο «χτίζουν» τους όρους του διαγωνισμού που αναμένεται στις αρχές του 2022. Όπως έχει αναδείξει και άλλες φορές το insider, μένει να «κλειδώσει» το μοντέλο, αν δηλαδή πάμε για κάποιο «μικτό» σύστημα με παραχώρηση, με επεκτάσεις (ξεχωριστά κάθε μία ή ως «πακέτο») μέσω ΣΔΙΤ, αν απλά θα παραταθεί η υφιστάμενη σύμβαση κ.λπ. Προφανώς, μέσα στο προσεχές διάστημα όλα αυτά θα αποσαφηνιστούν.
Προς… επίρρωση όσων αναφέρουν στελέχη του κλάδου είναι τα υψηλά επίπεδα στα οποία ανήλθε ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού στο 9μηνο του έτους. Στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021 ο τζίρος έφτασε στα 125,4 εκατ. ευρώ, έναντι 116,4 εκατ. ευρώ το 2020, δηλαδή μια περίοδο (πέρυσι) που επιβαρύνθηκε ιδιαίτερα από την πανδημία και τους περιορισμούς στην κυκλοφορία λόγω των μέτρων που ελήφθησαν. Επιπρόσθετα, το μικτό κέρδος έφτασε στα 57,09 εκατ. ευρώ έναντι 48,75 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2020, τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης στα 58,5 εκατ. ευρώ (από 53 εκατ. ευρώ), τα προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν σε σχεδόν 53,4 εκατ. ευρώ από 51,8 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2020, ενώ τα καθαρά σε 42,3 εκατ. ευρώ έναντι 39,34 εκατ. ευρώ. Επίσης, τα ταμειακά διαθέσιμα στις 30/09/2021 προσέγγιζαν τα 120,9 εκατ. ευρώ, έναντι 63,7 εκατ. ευρώ στο 6μηνο, 170,8 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020 και 132 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2020. Ωστόσο, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η διαμόρφωση του ύψους των ταμειακών διαθεσίμων σχετίζεται και με το timing της ταμειακής διανομής του μερίσματος και τυχόν προμερισμάτων. Υπενθυμίζεται ότι οι δύο εταίροι τα τελευταία χρόνια ως μερίσματα έχουν εισπράξει πάνω από 750 εκατ. ευρώ συνολικά.
Για τη νέα σύμβαση παραχώρησης του υφιστάμενου οδικού άξονα της Αττικής Οδού, ο κ. Μπουλούτας είπε ότι αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2022 και να ολοκληρωθεί πιθανώς στις αρχές του 2023.