Σημαντικές ανακατατάξεις έχουν προκληθεί στο χώρο του λιανεμπορίου λόγω των πολύμηνων οικονομικών προβλημάτων της αλυσίδας σουπερμάρκετ Μαρινόπουλος, αλλά και της Βερόπουλος πριν αυτή καταλήξει στα χέρια του Ομίλου Παντελιάδη.
Τα άδεια ράφια της Μαρινόπουλος αλλά και η έλλειψη πολλών βασικών προϊόντων στα καταστήματα του Βερόπουλου στο διάστημα (Αύγουστος 2015 – Φεβρουάριος του 2016) που γινόταν συζητήσεις για την εξαγορά του από την Σκλαβενίτης, έστρεψε πολλούς καταναλωτές σε άλλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.
«Οι καταναλωτές όταν αλλάξουν αλυσίδα σουπερμάρκετ πολύ δύσκολα θα επιστρέψουν σε αυτή», υποστηρίζουν στελέχη του κλάδου. «Αυτό σημαίνει ότι τον πελάτη πολύ δύσκολα θα καταφέρεις να τον γυρίσεις πίσω», συμπληρώνουν.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ωφελημένοι από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον κλάδο έχουν βγει οι τρεις ισχυροί παίκτες της αγοράς ο Σκλαβενίτης, ο ΑΒ Βασιλόπουλος και ο Μασούτης αλλά και μικρότερες όπως η Lidl, οι πωλήσεις της οποίας σε μια πτωτική αγορά, σημειώνουν άνοδο πάνω από 9% (στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαϊου 2016).
Μεγάλος νικητής ωστόσο αναδεικνύεται ο ΑΒ Βασιλόπουλος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια – επιλέγοντας τον δρόμο της αυτόνομης ανάπτυξης – κατάφερε να σκαρφαλώσει στην πρώτη θέση, παίρνοντας τα σκήπτρα από τον μέχρι πρώτινος ηγέτη του κλάδου, Carrefour Mαρινόπουλος.
Έτσι από το 2012 η ΑΒ Βασιλόπουλος υπό τη στήριξη της μητρικής Delhaize προσπέρασε τον Μαρινόπουλo, καταγράφοντας τζίρο 1,62 δισ. ευρώ έναντι 1,52 δισ. ευρώ που πραγματοποίησε ο δεύτερος. Το 2015 ο τζίρος της ΑΒ Βασιλόπουλος εκτοξεύθηκε στα 2 δις. Ευρώ μέσα από ένα δίκτυο, 340 καταστημάτων, την στιγμή που το δίκτυο της Μαρινόπουλος πέρυσι έφτασε τα 1.000 καταστήματα.
Να υπερδιπλασσιάσει τα κέρδη του κατάφερε το 2015 η αλυσίδα Σκλαβενίτης, ένας από τους πρωταγωνιστές του κλάδου τους τελευταίους μήνες λόγω της εκδήλωσης ενδιαφέροντος τόσο της Βερόπουλος παλαιότερα, όσο και της Μαρινόπουλος σήμερα.
Η Σκλαβενίτης πέρυσι κατάφερε να προσθέσει 500 εκατ. ευρώ στο τζίρο της (ανήλθε στα 1,74 δις. Ευρώ από 1,23 δις. Ευρώ το 2014), λόγω και της ενοποίησης των αποτελεσμάτων τόσο των Cash & Carry όσο και της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης.
Εντυπωσιακή ήταν και η αύξηση της κερδοφορίας της αλυσίδας, η οποία το 2015 σκαρφάλωσε στα 25,63 εκατ. ευρώ, έναντι 9,692 εκατ. το 2014.
Κυριαρχική δύναμη στη Βόρεια Ελλάδα, αναδεικνύεται η Μασούτης η οποία έκλεισε το 2015 με κύκλο εργασιών στα 752 εκατ. ευρώ, αυξημένο 1,5% σε σχέση με το 2014, αλλά και με σημαντική αύξηση της προ φόρων κερδοφορίας της, κατά 18%, από τα 23,1 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2014 σε 27,3 εκατ. ευρώ το 2015.
Το ενδιαφέρον όμως στοιχείο είναι ότι μέσα στους πρώτους μήνες του 2016 η Μασούτης κατέγραψε δυναμικό ρυθμό ανάπτυξης, της τάξης του 10%, ενώ μέσα στο πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους κατάφερε να προσθέσει 23 εκατ. ευρώ στον τζίρο της σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Τέλος, ενισχυμένα βγήκαν και τα My Market, τα οποία κατάφεραν να αποσπάσουν μεγαλύτερο ποσοστό τζίρου από το Μαρινόπουλο και λιγότερο από το Βερόπουλο, καταγράφοντας αύξηση 5,7% στις πωλήσεις τους, οι οποίες ανήλθαν στα 737 εκατ. ευρώ.