Τη δυναμική της εγχώριας αγοράς τροφίμων, σε ένα διαρκώς μεταλλασσόμενο τοπίο, επιβεβαιώνει η νέα συμφωνία που ανακοινώθηκε χθες και αφορά στην απόκτηση της εταιρείας Terra Creta από την ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ.
Ο εγχώριος κλάδος τροφίμων έχει αποδείξει, τους τελευταίους μήνες, ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για νέα deals με αμοιβαία οφέλη και μεγάλες συνέργειες για το ελληνικό επιχειρείν, σε μια εξαιρετικά κρίσιμη συγκυρία.
Η κορυφαία παραγωγός ζυμαρικών στην Ελλάδα, ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ, εξαγόρασε το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της κρητικής εταιρείας Terra Creta, που δραστηριοποιείται στον κλάδο της παραγωγής έξτρα παρθένου ελαιολάδου, διασφαλίζοντας παράλληλα το «εισιτήριο» εισόδου της στην αγορά του ελαιολάδου. Με την εξαγορά αυτή, η γνωστή βιομηχανία ζυμαρικών φτάνει ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο της, ο οποίος είναι - όπως τον περιέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλός της, Αλέξανδρος Κίκιζας - να μετεξελιχθεί σε έναν όμιλο που θα προσφέρει σε όλον τον κόσμο, τα καλύτερα προϊόντα της ελληνικής διατροφής και να δώσει στο ελληνικό ελαιόλαδο τη θέση που του αξίζει τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Όμως και η Terra Creta, που έχει ήδη αφήσει πίσω της τις δύσκολες στιγμές του παρελθόντος, διαγράφοντας μια σημαντική αναπτυξιακή ευκαιρία, υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς, θα βρεθεί υπό τη σκέπη ενός εκ των «ισχυρών» της εγχώριας αγοράς τροφίμων, γεγονός που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για περαιτέρω ενδυνάμωσή της.
Η ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ αποκτά την Terra Creta μετά την οριστικοποίηση της συμφωνίας με τον μέχρι σήμερα ιδιοκτήτη της, τον όμιλο IOGR του Κρητικού επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου που δραστηριοποιείται στους τομεί των αερομεταφορών (SKY serv και SKY express), του τουρισμού, των logistics, της ενέργειας και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. «Από σήμερα η Terra Creta περνά σε νέα χέρια. Στη ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ ΑΒΕΕ, μια υγιή ελληνική εταιρεία, καταξιωμένη στο χώρο των τροφίμων. Η πρόταση που μας κατατέθηκε για τη μεταβίβαση της εταιρείας δεν αποτελούσε για εμάς απλώς μια επικερδή εμπορική συμφωνία. Ήταν επίσης η αναγνώριση και επιβράβευση των προσπαθειών μας να εξυγιάνουμε, να αναπτύξουμε και να δώσουμε πρόσθετη αξία σε μια εταιρεία με σημαντικό ρόλο στην τοπική οικονομία των Χανίων και όλης της Κρήτης», δήλωσε, σχολιάζοντας το deal, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου IOGR, Γιάννης Γρύλος.
Η Terra Creta
Η Terra Creta ιδρύθηκε ακριβώς πριν από 20 χρόνια, το 2001, στα Χανιά, ενώ μόλις τέσσερα χρόνια αργότερα κέρδισε το πρώτο βραβείο ελαιολάδου σε διαγωνισμό στη Γερμανία, ξεχωρίζοντας ανάμεσα σε 710 συμμετοχές. Το 2006 η εταιρεία προχώρησε στην ανάπτυξη και λειτουργία ενός καινοτόμου συστήματος διαδικτυακής ιχνηλασιμότητας του ελαιολάδου, ενώ το 2009 πραγματοποιήθηκε η μετεγκατάσταση της εταιρείας σε ιδιόκτητη μονάδα στο Κολυμβάρι Χανίων. Ένα χρόνο αργότερα ξεκίνησε η λειτουργία του ιδιόκτητου ελαιουργείου.
Όταν το 2012 η Terra Creta εξαγοράστηκε από τον Όμιλο επιχειρήσεων του Γιάννη Γρύλου ήταν μια εταιρεία με χρέη γύρω στα 6 εκατ. ευρώ και τζίρο που δεν ξεπερνούσε τα 5 εκατ. ετησίως.
Σήμερα, η Terra Creta είναι μια υγιής εταιρεία - με τζίρο 19 εκατ. ευρώ - που στηρίζει την κρητική οικονομία και ιδιαίτερα τους παραγωγούς της Κρήτης. Είναι κερδοφόρα επί πολλά συνεχόμενα χρόνια, έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και έχει πενταπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της. Μάλιστα το 2018 προχώρησε στην τεχνολογική αναβάθμιση του ελαιουργείου της, με στόχο την παραγωγή ελαιολάδου ανώτερης ποιότητας.
Η κρητική εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της σε 43 χώρες και συνεργάζεται με περισσότερες από 100 αλυσίδες τροφίμων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πλέον, θεωρείται μια εταιρεία διεθνώς καταξιωμένη, με περισσότερα από 200 βραβεία και διακρίσεις για την ποιότητα των προϊόντων της και τις αρχές της αειφορίας που ακολουθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2021 το παρθένο ελαιόλαδο Grand Cru της εταιρείας βραβεύτηκε ως το καλύτερο στον κόσμο στην κατηγορία του, στον ετήσιο διαγωνισμό Mario Solinas που διοργανώνεται από το Διεθνές Συμβούλιο Ελαίας (IOC). Ενώ, πρόσφατα, κατέκτησε την 2η θέση στην παγκόσμια κατάταξη των πιο πολυβραβευμένων ετικετών ελαιόλαδου για το 2021, θέση που κατακτά για πρώτη φορά ελληνικό ελαιόλαδο στη συγκεκριμένη αξιολόγηση του EVOO WR.
Η εντυπωσιακή πορεία της Terra Creta κίνησε το ενδιαφέρον της ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ, μιας υγιούς ελληνικής εταιρείας που μοιράζεται τα ίδια οράματα και τις ίδιες αξίες με τον Όμιλο IOGR, η οποία και κατέθεσε πρόταση εξαγοράς της.
H ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ
Η MΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ «γεννήθηκε» το 1947 από το όραμα του Αλέξανδρου Κίκιζα να δημιουργήσει μια βιομηχανία τροφίμων, η οποία να αναδεικνύει τις πρώτες ύλες του τόπου μας και να τις μετατρέπει σε προϊόντα υψηλής ποιότητας. Αυτό το όραμα τον οδήγησε στην απόφαση να ιδρύσει, μαζί με τον αδερφό του Γρηγόρη, μια μονάδα παραγωγής μακαρονιών στη Λεωφόρο Κηφισού στην Αθήνα υπό το όνομα Βιομηχανία Εκλεκτών Ζυμαρικών Αδελφών Κίκιζα. Το 1954 ο Γρηγόρης Κίκιζας αποφάσισε να πουλήσει την εταιρεία στον αδελφό του Αλέξανδρο, με τον τελευταίο να την μετονομάζει σε «ΜΕΛΙΣΣΑ». Το 1956 αγοράζεται η πρώτη αυτόματη πρέσα και το 1959 η νέα υπερσύγχρονη αυτόματη γραμμή παραγωγής και ξήρανσης ζυμαρικών. Η ετήσια παραγωγή ανέρχεται στους 6.000 τόνους. Το 1965 ο Αλέξανδρος Κίκιζας φεύγει από τη ζωή και η σύζυγός του Κωνσταντίνα αναλαμβάνει τη διεύθυνση. Το 1972 εξάγονται 32 τόνοι στις ΗΠΑ, ενώ το 1975 αναλαμβάνει την επιχείρηση ο Γεώργιος Κίκιζας, γιος του Αλεξάνδρου.
Το 1977 η εταιρεία αγοράζει τη Θεσσαλική μακαρονοποιία Ντεβέτα, ενώ το 1980 ανεγείρεται ένα συγκρότημα παραγωγής στην Λάρισα, δυναμικότητος 20.000 τόνων. Τη δεκαετία του 1980 η εταιρεία συνεργάζεται με την STAR Prodotti Alimentari, ενώ την ίδια περίοδο εξαγοράζεται η εταιρεία ΠΕΛΑΡΓΟΣ στον Πύργο. Την ίδια χρονιά, εισάγεται η επωνυμία τοματών και σάλτσας Pummaro, ενώ η εταιρεία δίνει τα χέρια με την ιταλική Barilla. Το 1990 ιδρύεται στην Πολωνία η θυγατρική ATLANTA, ενώ το 1999 η επωνυμία Pummaro πωλείται στη UNILEVER.
Τη δεκαετία του 2000 η εταιρεία προχωράει σε μια σειρά σημαντικών εξαγορών που γιγαντώνουν το προφίλ της. Πρόκειται για τις εταιρείες «Ζυμαρικά ΣΤΕΛΛΑ Α.Ε.», «Παραδοσιακά Ζυμαρικά ΒΛΑΧΑ Α.Ε.», «Γλυκά ΚΑΖΙΝΟ Α.Ε.», «Ζυμαρικά ΑΒΕΖ Α.Ε.».
Το 2012 αναλαμβάνει τη διανομή στην Ελλάδα των προϊόντων της HEINZ.
Στη ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ, η πρώτη ύλη βρίσκεται στο προσκήνιο. Για αυτό και το 2018 ξεκίνησε η ανέγερση του νέου μύλου για σιμιγδάλι και των νέων silo σίτου στη Λάρισα, σε μια σημαντική επένδυση συνολικού ύψους 13 εκατ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγικότητας του μακαρονοποιείου και τη διαφύλαξη της υψηλής ποιότητας των τελικών προϊόντων.
Το καθετοποιημένο συγκρότημα μύλου-μακαρονοποιείου, το οποίο βρίσκεται στη Λάρισα από το 1974, καλύπτει έκταση 85 στρεμμάτων και αποτελεί όχι μόνο από τα πιο σύγχρονα καθετοποιημένα συγκροτήματα μύλου – μακαρονοποιείου στην Ευρώπη, αλλά και το μεγαλύτερο στα Βαλκάνια. Κατασκευασμένο με προδιαγραφές που ακολουθούν τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, το συγκρότημα επιτυγχάνει ετήσια παραγωγή που ξεπερνά τους 55.000 τόνους ζυμαρικών, με δυναμικότητα 90.000 τόνων ετησίως. Η συνολική κτηριακή κάλυψη της μονάδας είναι 30.000 τ.μ., με αποθηκευτική χωρητικότητα 10.000 παλετών.
Ως προς την πρώτη ύλη, η μονάδα επεξεργάζεται 100% σκληρό ελληνικό σιτάρι, προερχόμενο κυρίως από τον Θεσσαλικό κάμπο. Η παραγωγική διαδικασία είναι πλήρως αυτοματοποιημένη και η ποιότητα των προϊόντων διασφαλίζεται από τη λειτουργία προηγμένων συστημάτων και την τήρηση αυστηρών πρωτοκόλλων ελέγχου.
Η εξαγωγική δραστηριότητα της ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70 και σήμερα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους στρατηγικούς πυλώνες της εταιρείας. Με παγκόσμια παρουσία σε περισσότερες από 45 χώρες, οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 25% του συνολικού ετήσιου τζίρου ακολουθώντας μια συνεχή ανοδική πορεία.
Βασικές χώρες εξαγωγής της εταιρείας αποτελούν οι: Πολωνία, Βουλγαρία, Κύπρος, Αλβανία, Γερμανία, Βέλγιο και Κίνα, ενώ παράλληλα, Αμερική, Τσεχία, Ουκρανία, Ρωσία, Κουβέιτ, Καναδάς, Ασία και Σαουδική Αραβία αποτελούν τις νέες, κερδοφόρες επιχειρηματικές της δραστηριότητες. Η ΜΕΛΙΣΣΑ Κίκιζας συνεργάζεται με τους μεγαλύτερους λιανέμπορους στον κόσμο όπως οι: Walmart, Kaufland, Tesco, Lidl, Carrefour, Delhaise, Biedronka, Colruyt, Aldi, Rewe, Auchan, Cora, Globus, Metro, Billa, Novus και Edeka.
Η ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ εξάγει παγκοσμίως όλο το χαρτοφυλάκιο μαρκών της, αλλά και μία μεγάλη γκάμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα brands Primo Gusto, Melissa, Stella και Βλάχα «ταξιδεύουν» σε όλο τον κόσμο, ενισχύοντας κάθε χρόνο το εξαγωγικό προφίλ της εταιρείας.
Σήμερα η τρίτη γενιά της οικογένειας Κίκιζα ηγείται μίας από τις σημαντικότερες εταιρείες τροφίμων στην Ελλάδα. Το 2020 έκλεισε με τζίρο 70 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να έχει επενδύσει περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών.