Μπορεί στο πρώτο εξάμηνο του έτους ο όγκος πωλήσεων της Coca Cola HBC στην Ελλάδα, να παρέμεινε αμετάβλητος, ωστόσο τα προϊόντα του Ομίλου με το σήμα Coca-Cola, κατέγραψαν μονοψήφια πτώση των πωλήσεων (με εξαίρεση την Coca Cola Zero), γεγονός όμως που αντισταθμίστηκε από την αύξηση των άλλων κατηγοριών (νερό, ενεργειακά ποτά).
Μάλιστα όπως σημειώνεται στην εξαμηνιαία οικονομική κατάσταση του Ομίλου, το μακροοικονομικό και εμπορικό περιβάλλον της χώρα μας παραμένει δύσκολο Όπως σημειώνεται στην έκθεση η συνεχιζόμενη αστάθεια του ελληνικού τραπεζικού τομέα, και η συνεχιζόμενη επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων περιορίζοντας την μεταφορά κεφαλαίων εκτός Ελλάδας, ενδέχεται να επηρεάσουν περαιτέρω το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, γεγονός που ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τη δραστηριότητα του ομίλου στην Ελλάδα για το δεύτερο εξάμηνο του 2016.
Αν και μέχρι σήμερα η Coca Cola 3Ε είναι εκείνη που συνεχίζει να κατέχει την μερίδα του λέοντος στα αναψυκτικά και η Pepsico να κατέχει πλέον την τρίτη θέση, η εμφάνιση νέων παικτών (Βίκος), αλλά και η πολύ καλή πορεία των μικρών του κλάδου (Λουξ, Green Cola κλπ) απειλούν να αλλάξουν άρδην τα μέχρι τώρα δεδομένα.
Στον κλάδο των αναψυκτικών, ο οποίος έχει συρρικνωθεί στη διάρκεια των τελευταίων επτά χρόνων που διαρκεί η οικονομική κρίση, η πατρινή επιχείρηση Λουξ κατόρθωσε να κερδίσει τη δεύτερη θέση στον κλάδο αναπτυσσόμενη χρόνο με τον χρόνο, να παραμείνει κερδοφόρα και να μην έχει τραπεζικό δανεισμό.
Η εταιρεία κατάφερε στην εποχή της κρίσης να αυξήσει την εξαγωγική της δραστηριότητα, η οποία ωστόσο παραμένει ακόμη σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι εξαγωγές της Λουξ αποτελούν το 5% του όγκου των πωλήσεών της και πραγματοποιούνται σε 20 χώρες (Γερμανία, Καναδάς, ΗΠΑ, Ιταλία, Αυστραλία, Κύπρος, Κίνα, Ηνωμένο Βασίλειο, Σκωτία, Ισραήλ, Μάλτα, Παναμάς, Ελβετία, Ρουμανία, Κορέα, Αλβανία, Κατάρ, Ντουμπάι, Βέλγιο και Ολλανδία).
Στη διάρκεια του 2016 εκτιμά ότι θα αυξηθούν, δεδομένου ότι προστέθηκαν πέντε νέες αγορές. Επίσης ολοκληρώνεται η νέα μονάδα παραγωγής στο εργοστάσιο στο Κεφαλόβρυσο της Αχαΐας, επένδυση ύψους 5,5 εκατ. ευρώ, η οποία, πραγματοποιήθηκε χωρίς τραπεζικό δανεισμό.
«Σφήνα» στις δύο πολυεθνικές του κλάδου των αναψυκτικών επιδιώκει να μπει η Green Cola, η εταιρεία που ξεκίνησε από την ακριτική Ορεστιάδα, η οποία σημειώνει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης την ώρα που το σύνολο της αγοράς υποχωρεί για μια ακόμη χρονιά.
Με μερίδιο 5,5% στα αναψυκτικά τύπου cola, η εταιρεία βρίσκεται στην τρίτη θέση και ο νέος εκτελεστικός πρόεδρος κ. Γιάννης Χήτος, θεωρεί θέμα μηνών η Green Cola να σκαρφαλώσει στγη δεύτερη θέση.
Η δυναμική αυτή ανάπτυξη αποτέλεσε άλλωστε ισχυρότατο κίνητρο για τον κ. Γ. Χήτο να επενδύσει στην Green Cola, συμμετέχοντας με 3 εκατ. ευρώ στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και κατέχοντας πλέον το 25% της εταιρείας.
Στον αντίποδα, ένας ισχυρός πολυεθνικός Ομιλος, η Pepsico εδώ και αρκετούς μήνες έχει εκφράσει την επιθυμία του να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά έχοντας κατά καιρούς συζητήσεις με διάφορες εταιρίες (Λουξ, ΕΠΑΠ, Βίκος κλπ), χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να υπάρχει καμία συμφωνία.
Χάθηκε το ένα τρίτο των πωλήσεων
Το 32% του όγκου πωλήσεων απώλεσε από το 2009 έως το 2015 η εγχώρια αγορά μη αλκοολούχων ποτών, δεχόμενη πλήγμα από την οικονομική κρίση, αλλά και από τις αυξήσεις του ΦΠΑ, τόσο στη λιανική πώληση όσο και στην εστίαση. Η κατάσταση αυτή, ωστόσο, ώθησε τις εταιρείες του κλάδου να ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους και την περίοδο της κρίσης το εμπορικό ισοζύγιο στην υποκατηγορία των αναψυκτικών έφτασε να είναι πλεονασματικό. Παρά τις όποιες απώλειες στην εγχώρια αγορά, οι εταιρείες χυμών και αναψυκτικών εξακολουθούν να έχουν ιδιαίτερα θετική συμβολή στην ελληνική οικονομία, τόσο σε επίπεδο παραγόμενου προϊόντος όσο και στην απασχόληση.
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών (ΣΕΒΑ), η συνολική επίδραση από την παραγωγή και διανομή μη αλκοολούχων ποτών εκτιμάται σε 2,24 δισ. ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με το 1,3% του ΑΕΠ της Ελλάδας το 2015.