Την επενδυτική «ψήφο εμπιστοσύνης» στο σχέδιο της Motor Oil, για την εγκατάσταση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) «Διώρυγα Gas» στην περιοχή του διυλιστηρίου του Ομίλου, σηματοδότησε η ολοκλήρωση της πρώτης, μη δεσμευτικής φάσης του Market Test.
Είναι ενδεικτικό ότι, όπως ανακοίνωσε χθες η εταιρεία, στο πλαίσιο του Market Test εκδήλωσαν ενδιαφέρον 15 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες. Επίσης, οι ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που δέσμευσαν οι υποψήφιοι αυτοί χρήστες της υποδομής, για το σύνολο των προϊόντων που διατέθηκαν και για την πρώτη πενταετία λειτουργίας του FSRU, ήταν υπερδιπλάσιες των αρχικών εκτιμήσεων του Ομίλου.
Υπενθυμίζεται ότι η πλωτή μονάδα υλοποιείται από την ομώνυμη θυγατρική του Ομίλου, Διώρυγα Gas, και σχεδιάζεται να αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου, στον κόλπο των Αγ. Θεοδώρων στην Κόρινθο. Μέσω ενός συστήματος υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών, θα συνδέεται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς. Έτσι, οι ποσότητες LNG που θα καταφθάνουν ακτοπλοϊκώς στο FSRU θα επαναεριοποιούνται, ώστε να εγχυθούν στο σύστημα και από εκεί να φτάσουν στην τελική κατανάλωση.
Η μονάδα προβλέπεται να διαθέτει δεξαμενή χωρητικότητας 130.000 -180.000 κυβ. μέτρων, ενώ η μέγιστη ικανότητα αεριοποίησης της μονάδας θα είναι 300-500 κ.μ. LNG ανά ώρα. Έτσι θα μπορεί να τροφοδοτήσει το σύστημα σε ετήσια βάση με 2-3 bcm (δισεκατομμύρια κυβ. μέτρα) φυσικού αερίου. Παράλληλα, το FSRU θα είναι συμβατό και με υδρογόνο.
Τα βήματα μέχρι την επενδυτική απόφαση
Παράλληλα με τη διενέργεια του Market Test, με γρήγορους ρυθμούς προχωρά η αδειοδοτική και τεχνική «ωρίμανση» του έργου, η οποία εξελίσσεται εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει θέσει η Motor Oil. Ένα χρονοδιάγραμμα που προβλέπει πως στο τέλος του 2022 θα ξεκινήσει η κατασκευή του FSRU.
Σε αυτό το πλαίσιο, σύντομα αναμένεται να είναι έτοιμη η περιβαλλοντική μελέτη, ώστε να υποβληθεί στις αρμόδιες αρχές του ΥΠΕΝ και να λάβει το «πράσινο φως» μέχρι το τέλος του έτους. Σύντομα επίσης αναμένεται να ολοκληρωθούν και οι τεχνικές μελέτες της φάσης FEED (Front End Engineering Design).
Την ίδια στιγμή, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, και μετά τη σχετική έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), αναμένεται να ξεκινήσει η δεύτερη φάση του Market Test, δηλαδή η δεσμευτική φάση προσφορών για τη δέσμευση δυναμικότητας. Η δεύτερη φάση προβλέπεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη Ιουνίου, ώστε στην περίπτωση αίσιας έκβασης της, να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την υλοποίησή του.
Τα οφέλη του FSRU
Οι ποσότητες που δεσμεύθηκαν στην πρώτη φάση του Market Test κατέδειξαν τα οφέλη αξιοποίησης του έργου από υποψήφιους χρήστες, δίνοντας επομένως ένα ισχυρό «σήμα» για την εμπορικότητά του.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, τα οφέλη αυτά οφείλονται σε σημαντικό βαθμό στην περιοχή χωροθέτησής του, δηλαδή στο γεγονός ότι προορίζεται να εγκατασταθεί στο κέντρο της κατανάλωσης του εθνικού συστήματος, όπως επίσης και κοντά στα μεγαλύτερα σημεία κατανάλωσης φυσικού αερίου στον Νότο καθώς και στις σχεδιαζόμενες μελλοντικές επεκτάσεις του δικτύου στην Πελοπόννησο.
Η χωροθέτηση θα διευκολύνει την περαιτέρω διείσδυση φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, μέσω εφαρμογών LNG μικρής κλίμακας (small-scale LNG) ή «εικονικών αγωγών» συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG).
Παράλληλα, η ανάπτυξη μία ακόμη υποδομής για την είσοδο LNG θα συμβάλει στην ακόμη μεγαλύτερη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων για την εισαγωγή φυσικού αερίου. Κάτι που θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό στη χονδρεμπορική αγορά, προς όφελος του Έλληνα καταναλωτή. Σημαντική θα είναι επίσης η ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της εγχώριας αγοράς με φυσικό αέριο, αφού θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα αποθήκευσης LNG κατά 80%.