Μια εύλογη παράταση ολίγων ημερών έδωσε η «Αττικό Μετρό» στη διαδικασία για την «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ», δηλαδή στον mega διαγωνισμό ύψους 142 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) με αντικείμενο τη μελέτη, κατασκευή, προμήθεια και θέση σε λειτουργία δεκαπέντε (15) νέων συρμών, εκ των οποίων έξι (6) για τις ανάγκες του βασικού έργου του μετρό Θεσσαλονίκης και εννιά (9) για τις ανάγκες της επέκτασής του προς Καλαμαριά.
Σύμφωνα με σχετική απόφαση του φορέα, «λαμβάνοντας υπόψη, επίσης, τις ακραίες καιρικές συνθήκες που έλαβαν χώρα στην Αττική, καθώς και τις έκτακτες αργίες που χορηγήθηκαν από την Πολιτεία», δίνεται παράταση «των προθεσμιών του διαγωνισμού, που ορίζονται ως εξής: Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών στις 31/01/2022 και ημερομηνία ηλεκτρονικής αποσφράγισης του (Υπο)φακέλου - Δικαιολογητικά Συμμετοχής - Τεχνική Προσφορά στις 04/02/2022». Αρχικά η προθεσμία παραλαβής των προσφορών ή των αιτήσεων συμμετοχής είχε οριστεί για τις 26/01/2022 αλλά προφανώς, λόγω αιτημάτων και διευκρινιστικών ερωτήσεων που συνήθως θέτουν ενδιαφερόμενοι αλλά και των συνθηκών που επικράτησαν τελευταία, χορηγήθηκε μια μίνι παράταση.
Όπως είχε αποκαλύψει στα τέλη του 2021 το insider, πρόκειται για τους νέους συρμούς οι οποίοι θα λειτουργούν αυτόματα, χωρίς οδηγό (Gradeof-Automation 4 GoA4). Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στην προκήρυξη, οι συρμοί θα είναι φυσικά και λειτουργικά συμβατοί με το υπάρχον σύστημα Μετρό Θεσσαλονίκης ήτοι, με το Βασικό Έργο, την επέκταση προς Καλαμαριά, το Αμαξοστάσιο Πυλαίας με τον υπάρχοντα εξοπλισμό συντήρησης του Τροχαίου Υλικού καθώς και με το υπάρχον τροχαίο υλικό.
Οι συρμοί θα λειτουργούν στο δίκτυο, ταυτόχρονα µε τους συρμούς της σειράς Ι, µε το σύστημα Σηματοδότησης που υλοποιείται για το µεν Βασικό Έργο από τον ανάδοχο του Βασικού Έργου για δε την επέκταση από ανεξάρτητο ανάδοχο (µε τον ίδιο βασικό προμηθευτή), µε το σύστημα Επικοινωνιών, τις θύρες αποβαθρών στους σταθμούς κ.λπ., χωρίς να απαιτείται καµµία αλλαγή στην υπάρχουσα δομή λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που αναμένεται να κινητοποιήσει όλους τους μεγάλους ομίλους κατασκευής τρένων.
Η εκτιμώμενη συνολική αξία, χωρίς ΦΠΑ, της σύμβασης ανέρχεται σε 142.000.000 ευρώ και αφορά στην εκτέλεση του συνολικού αντικειμένου της σύμβασης. Ο συνολικός συμβατικός χρόνος για την πλήρη περάτωση και παράδοση του αντικειμένου της Προμήθειας, ορίζεται σε εννιακόσιες δέκα (910) ημερολογιακές ημέρες από την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης. Στον Ανάδοχο θα χορηγηθεί τμηματικά έντοκη προκαταβολή ύψους σαράντα τοις εκατό (40%) επί της αξίας της σύμβασης (συμβατικό τίμημα), χωρίς ΦΠΑ.
Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Υποδομές, Μεταφορές, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη" (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) και το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο Ανάδοχος θα συνεργασθεί όπως απαιτείται µε όλους τους εμπλεκόμενους αναδόχους του συνόλου των έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης (Βασικό Έργο και επέκταση Καλαμαριάς), µέσω της Αττικό Μετρό Α.Ε., για τον άρτιο τεχνικό και λειτουργικό συντονισμό των μελετών και της κατασκευής των συρμών που θα προμηθεύσει, µε τα έργα πολιτικού μηχανικού καθώς και µε το σύνολο των εμπλεκόμενων ή σχετιζόμενων ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων του Βασικού Έργου και της Επέκτασης Καλαμαριάς (επιδομή, σηματοδότηση, έλξη, τηλεπικοινωνίες, κ.λπ.) ώστε να εξασφαλίσει τη ζητούμενη λειτουργία, ασφάλεια, διαθεσιμότητα και συντηρησιµότητα των νέων συρμών. Οι συρμοί θα είναι επίσης κατάλληλοι και για λειτουργία σε επιφανειακό (επίγειο) δίκτυο ΜΕΤΡΟ για να ανταποκριθούν στον σχεδιασμό μελλοντικών επεκτάσεων.
Ο Ανάδοχος θα εκτελέσει όλες τις απαιτούμενες μελέτες, τους κατάλληλους υπολογισμούς και τις απαιτούμενες δοκιμές για να αποδείξει τη συμμόρφωσή των συρμών µε τις απαιτήσεις του παρόντος τεύχους.
Το δίκτυο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης αποτελείται από:
- Την κύρια γραμμή S1 (9,6 χλμ. 13 σταθμοί) η οποία εκτείνεται από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τον σταθμό Νέα Ελβετία – Αμαξοστάσιο
- Την επέκταση γραμμή S2 προς Καλαμαριά (4,8 χλμ., 5 σταθμοί) η οποία εκτείνεται από την διακλάδωση Πατρικίου (25ης Μαρτίου) έως τον επίσταθµο και τερματικό φρέαρ του σταθμού Μίκρα. Για να καλύψει τις ανάγκες λειτουργίας µε μικρότερες χρονοαποστάσεις στο Βασικό Έργο αλλά και τις ανάγκες της επέκτασης Καλαμαριάς, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ αποφάσισε να προμηθευτεί επιπλέον δεκαπέντε (15) συρμούς, οι 6 των οποίων απαιτούνται για την κάλυψη των μικρότερων χρονοαποστάσεων στο Βασικό Έργο και οι 9 για την εξυπηρέτηση των πρόσθετων απαιτήσεων της επέκτασης Καλαμαριάς.
Οι συρµοί θα αποτελούνται από τέσσερα (4) οχήματα έκαστος. Ο ελάχιστος αριθμός επιβατών ανά συρμό θα είναι 450 και το ελάχιστο ποσοστό των καθήμενων επιβατών θα είναι τουλάχιστον 20%.
Οι συρμοί θα είναι πλήρως αυτόματης λειτουργίας (Grade-of-Automation 4 - GoA4), µε Θέση Οδήγησης Έκτακτης Ανάγκης (EDP: EmergencyDrivingPosition) στα δύο άκρα του συρμού και µε δυνατότητα οδήγησης σε διπλή κατεύθυνση. Ο Ανάδοχος θα υποβάλει προς έγκριση στην ΑΜ, τρεις εναλλακτικές έγχρωμές καλλιτεχνικές δημιουργίες, αντιπροσωπευτικές της εσωτερικής και εξωτερικής εμφάνισης των οχημάτων.
Οι νέοι συρμοί θα έχουν συνολικό μήκος 50 έως 55 μέτρα (οι 18 συρµοί του Βασικού Έργου έχουν μήκος περίπου 51.5 m ενώ οι 15 νέοι συρμοί αναδένεται να έχουν παρόμοιο μήκος µε πιθανή μικρή απόκλιση από τους αρχικούς 18 συρμούς, ανεκτή από το σύστημα σηµατοδότησης).