Στην τελική ευθεία για να αναδειχθεί «νικητής» έχει εισέλθει τόσο ο μεγάλος οδικός διαγωνισμός που προχωρά μέσω ΣΔΙΤ στη Θεσσαλονίκη όσο και ο αντίστοιχος στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο.
Ο λόγος για το «Fly Over της Θεσσαλονίκης, δηλαδή τη «Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης», αρχικού προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ αλλά και το τμήμα «Καλαμάτα – Ριζόμηλος- Πύλος – Μεθώνη», εκτιμώμενου ύψους 312 εκατ. ευρώ.
Σχετικές πληροφορίες αναφέρουν ότι και για τα δύο έργα, για τα οποία έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές στα τέλη του 2021, θα έχουμε αναδόχους μάλλον μέσα στον Ιανουάριο.
Στο σχετικό διαγωνισμό για το «Fly Over» Θεσσαλονίκης που διεξάγεται με τη μορφή ΣΔΙΤ έχουν υποβάλει δεσμευτικές προσφορές (από τις 30/12/2021) οι ακόλουθοι 4 ενδιαφερόμενοι: INTRAKAT, κοινοπραξία ΑΒΑΞ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Για το οδικό έργο στην Πελοπόννησο τα σχήματα που κατέβηκαν ήταν: ΑΒΑΞ- ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ –ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Ειδικά δε για το έργο στη Θεσσαλονίκη, όπως προκύπτει από σχετικές αποφάσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, η διαδικασία εισέρχεται στη φάση της «αποσφράγισης των Φακέλων Γ’ – Οικονομική Προσφορά των ανωτέρω τεσσάρων (4) Προσφερόντων». Να σημειωθεί ότι η Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού προ ημερών προχώρησε σε έλεγχο των Φάκελων Α’ - Δικαιολογητικά Συμμετοχής και Β’ – Τεχνική Προσφορά όλων των ομίλων οι οποίοι αποδείχτηκαν πλήρεις και παραδεκτοί. Αρα, τα νομιμοποιητικά έγγραφα και οι τεχνικές προσφορές και των 4 πήραν το «πράσινο φως» της Επιτροπής η οποία άνοιξε τον δρόμο για… άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.
Χτες, ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, σε συνέντευξη του, μεταξύ άλλων, εκτίμησε ότι «έως τα τέλη του Ιανουαρίου θα υπάρχει προσωρινός ανάδοχος ώστε και έως το τέλος του έτους να έχουν στηθεί τα πρώτα εργοτάξια».
Η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης, θα είναι ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, θα κάνει τις μετακινήσεις πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές και πιο ασφαλείς και ευκολότερη την πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον. Η διάρκεια της σύμβασης είχε οριστεί σε 360 μήνες (30 χρόνια) εκ των οποίων τα πρώτα 4 αφορούν την κατασκευή. Διόδια δεν θα υπάρχουν και αντίστοιχα ο ανάδοχος θα αναλάβει τη συντήρησης όλης της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης.
Tο έργο της αναβάθμισης περιλαμβάνει τα εξής:
- Την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο Flyover), μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερεις λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση.
- Το Flyover με 13 χιλιόμετρα έργου, 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
Αναφορικά με το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη», η ΣΔΙΤ αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Εθνικής Οδού Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, συνολικού μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει τα ακόλουθα διακριτά τμήματα: Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος μήκους 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος μήκους 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος – Μεθώνη μήκους 7,9 χλμ.
Τέλος, να αναφέρουμε ότι για τις 24/01/2022 έχει μεταφερθεί η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των Φακέλων Δεσμευτικής Προσφοράς για το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης / Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με Σ.Δ.Ι.Τ.», των 22,5 χιλιομέτρων και του εκτιμώμενου προϋπολογισμού ύψους 360 εκατ. ευρώ. Οι 4 διεκδικητές του οδικού ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ είναι οι: «Ένωση Προσώπων Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ με το γνωστό fund Marguerite, «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», «ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις», «Ένωση Προσώπων Μυτιληναίος Α.Ε. - Intertoll Europe ZRt» αν και αναμένονται και εδώ ανατροπές σε σχήματα κατά την φάση των τελικών προσφορών. Η σύμβαση ΣΔΙΤ θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και τα τέσσερα εξ αυτών θα αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου (προβλέπονταν 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου 1,7 χλμ., 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ., 1 cut & cover διπλού κλάδου, 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους). Ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τις αναγκαίες εργασίες κατασκευής για τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 Km. περίπου), με διαπλάτυνση αυτής (προσθήκη νέου κλάδου) καθώς και νέες χαράξεις (στις περιοχές με μορφολογικές δυσχέρειες), ώστε ακολούθως η οδός να αποκτήσει και να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου