Το 2021 στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ μπήκαν οι βάσεις ώστε να επανέλθει ο όμιλος σε φάση βιώσιμης ανάπτυξης και κερδοφορίας προσεχώς, παρά το γεγονός ότι το οικονομικό περιβάλλον είναι επιβαρυμένο και απρόβλεπτο. Αυτή είναι η οπτική της διοίκησης του μεγάλου γκρουπ του τομέα υποδομών, με τον CEO της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, κ. Ευθ. Μπουλούτα, σε χτεσινή παρουσίαση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου προς τους εκπροσώπους του Τύπου, να στέκεται ιδιαίτερα στην υψηλή λειτουργική κερδοφορία των 165 εκατ. ευρώ (σε σύγκριση με τα EBITDA των 34 εκατ. το 2020), στις καλές επιδόσεις των Παραχωρήσεων και των ΑΠΕ, την άνοδο του τζίρου από το β’ εξάμηνο του 2021 (ιδίως στο δ’ τρίμηνο), στη σταδιακή βελτίωση της «εικόνας» στην κατασκευή (που παραμένει ακόμα ζημιογόνα αλλά κάνει βήματα επαναφοράς), όπως και στο υψηλό ανεκτέλεστο της εισηγμένης που ανέρχεται σε 2,5 δις ευρώ (που θα ξεπεράσει τα 3 δις ευρώ με τις νέες συμβάσεις που πάνε προς το στάδιο της υπογραφής).
Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, σύμφωνα με τον κ. Μπουλούτα, θα έχει φέτος θετικές ταμειακές ροές, ενώ αναφορικά με το πότε θα πετύχει το break even στην κατασκευή, αυτό είναι ανοιχτό λόγω των συνθηκών (εκτόξευση κόστους, ενεργειακό σοκ κ.α.) με τον CEO της εισηγμένης να μην επιθυμεί να δεσμευθεί καθώς το οικονομικό περιβάλλον είναι αβέβαιο. Πάντως, εκτιμά ότι σταδιακά, όπως ήδη έχει φανεί, θα επιτευχθεί ο στόχος του ομίλου να επιστρέψει σε κέρδη τόσο στην κατασκευή όσο και συνολικά, ενώ σε μερικά τρίμηνα από τώρα θα έχει μηδενικές ζημίες. Ο όμιλος πάντως εμφάνισε το 2021 θετικές Λειτουργικές Ταμειακές Ροές €67 εκ., οι πρώτες θετικές που καταγράφει ο Όμιλος από το 2018 (έναντι -€24 εκ. το 2020).
Αναφορικά με κάποια highlights για τα οικονομικά μεγέθη, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε συνολικά έσοδα στα 916 εκατ. ευρώ (+3% έναντι 2020), με τον τζίρο του δ’ τριμήνου να ανέρχεται στα 278 εκατ. ευρώ (+23% έναντι Δ’ Τριμ. 2020). Τα EBITDA του ομίλου στα έφτασαν σε 165 εκατ., ή αλλιώς 5 φορές υψηλότερα σε σχέση με το αντίστοιχο της χρήσης του 2020 (ενώ υπήρχε και επιβάρυνση 26 εκατ. ευρώ από τη διαιτησία στο Κατάρ), αλλιώς το συγκρίσιμο EBITDA του ομίλου θα ήταν €191 εκ., ή 5,6x συγκριτικά με τα επίπεδα της χρήσης του 2020, με το EBITDA του Δ’ Τριμ. στα €60 εκ. με περιθώριο 22%. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε στο 18%, και εκτιμάται θα βελτιωθεί περαιτέρω προσεχώς, έναντι 4% το 2020.
Η εταιρεία πέτυχε το 2021 περιορισμό κόστους €89 εκατ., Βελτιστοποίηση Κεφαλαιακής Διάρθρωσης και μέσω της ΑΜΚ των 120 εκατ. ευρώ, Διοικητική & Λειτουργική Αναδιάρθρωση (Επανασχεδιασμός επιχειρηματικού μοντέλου, Διοίκηση των επιχειρηματικών μονάδων με κεντρικό συντονισμό, Επανεκκίνηση έργων, Απεμπλοκή από ζημιογόνες δραστηριότητες – Βελτιστοποίηση γεωγραφικού αποτυπώματος, Κεντρικός έλεγχος προμηθειών, Ενίσχυση της εταιρικής κουλτούρας κ.α.).
Να σημειωθεί ότι η ραγδαία αύξηση του κόστους των υλικών ήδη περιόρισε μέσα στο 2021 τη λειτουργική κερδοφορία του γκρουπ κατά ποσό που εκτιμάται στα 12 εκατ. ευρώ περίπου. Όπως ανέφεραν πάντως και τα υπόλοιπα στελέχη του ομίλου (Παναγιωτόπουλος, Συριανός κ.α.) το θέμα του κόστους απασχολεί ιδιαίτερα και είναι νωρίς να εξαχθούν συμπεράσματα για τις επιπτώσεις το 2022 και προσεχώς. Πάντως, ο όμιλος έχει μεγάλη έκθεση στη Ρουμανία (σχεδόν 50% επί του συνολικού του τζίρου της κατασκευής, δηλαδή 250 εκατ. ευρώ) όπου όμως έχουν ήδη γίνει αυτόματη αναπροσαρμογή τιμών και συμπληρωματικές συμβάσεις. Για την Ελλάδα, σε μελλοντικά έργα έχει γίνει ήδη κάποια πρόβλεψη για πτώση στα περιθώρια κέρδους ενώ αναμένεται νέα αναθεώρηση τιμών (δ’ τρίμηνο 2021) ή και άλλες λύσεις, όπως παράταση χρονοδιαγραμμάτων σε έργα και συμβάσεις.
Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου ανήλθε σε 578 εκατ., από €707 εκ. την προηγούμενη χρήση, τα ταμειακά διαθέσιμα σε €470 εκ. έναντι €375 εκατ. Αναφορικά με το χρηματοοικονομικό κομμάτι, η διοίκηση του ομίλου ανέφερε ότι έχει ίδιες δυνάμεις, επαρκή κεφάλαια και ταμειακά διαθέσιμα, ωστόσο, για το μέλλον, και αναλόγως αναγκών και συνθηκών όλα είναι ανοιχτά. Για το ενδεχόμενο να προχωρήσει ο όμιλος σε ΑΜΚ, ο κ. Μπουλούτας παρέπεμψε σε παλιότερη ανακοίνωση που επί της ουσίας ανέφερε ότι για την ώρα υπάρχει επάρκεια κεφαλαίων αλλά αν χρειαστεί ανάγκη τότε όλα τα ενδεχόμενα για βελτίωση της χρηματοοικονομικής διάρθρωσης είναι ανοιχτά. Επίσης, πρόθεση της διοίκησης είναι το ομόλογο των 670 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει συναφθεί με πολύ δυσμενείς όρους, να αντικατασταθεί και για το θέμα αυτό θα υπάρξουν εξελίξεις εντός των επόμενων μηνών, ακόμα και μέσα στο 2022.
Γενικότερα πάντως, η διοίκηση του ομίλου επεξεργάζεται τα δεδομένα και τα σενάρια, σκέφτεται όλες τις εναλλακτικές, θεωρώντας ότι έχει χρόνο για το ομόλογο (λήγει το 2024) αν και βρίσκεται (για όλα τα θέματα) σε ανοιχτή γραμμή με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Πάντως,
Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ εκτιμά ότι ο όμιλος είναι σε θέση να διεκδικήσει μεγάλα έργα όπως η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού (με ΑΒΑΞ και ξένο γκρουπ, επιθυμεί αυξημένο μερίδιο στην κοινοπραξία η ΕΛΛΑΚΤΩΡ) καθώς έχει επάρκεια κεφαλαίων, ροές από το asset έως και το 2024 (αν χρειαστεί, θα σηκώσει δανεισμό), αλλά και νέα ΣΔΙΤ project (οδικά 800 εκατ. ευρώ, κτηριακά ΣΔΙΤ άνω του 1 δις ευρώ, απόβλητα 800 εκατ., υποδομές 300 εκατ. ευρώ).
Η επιλογή της ΕΛΛΑΚΤΩΡ είναι να ενισχύσει περαιτέρω το αποτύπωμά της στην ελληνική αγορά σε σχέση με τις διεθνείς, ρίχνοντας το κύριο βάρος στα εγχώρια έργα (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ κ.α.), με τον κατασκευαστικό τζίρο να αναμένεται να ενισχυθεί τα επόμενα έτη.
Από τον τζίρο των 916 εκατ. ευρώ, το 51% προέρχεται από την κατασκευή, το 25% από Παραχωρήσεις, το 12% από ΑΠΕ, το 13% από τον τομέα Περιβάλλοντος, ενώ όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή του, το 78% αφορά σε μπίζνες στην Ελλάδα, το 10% στη Ρουμανία, το 4% στο Κατάρ.
Ο όμιλος έχει ανεκτέλεστο 2,5 δις ευρώ, το οποίο αν συνυπολογιστούν και νέες προς υπογραφή συμβάσεις που είναι σε τελικό στάδιο, θα εκτιναχθεί άνω των 3 δις ευρώ. Νέα έργα αξίας €436 εκατ. προστέθηκαν εντός του 2021, ενώ προστέθηκαν έργα αξίας €228 εκ. από τις αρχές του 2022.
Ενδεικτικά: Εθνική Οδός Πάτρας – Πύργου συνολικού μήκους 74,8 χλμ. (35% συμμετοχή και αξία €236 εκ.), Λειτουργία και Συντήρηση Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (40% συμμετοχή και αξία €169 εκ.), Πρόσθετη σύμβαση αναφορικά με την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης (€45 εκ.)
Η εταιρεία έχει αναδειχθεί ως ανάδοχος σε επιπλέον έργα αξίας €657 εκ., μεταξύ των οποίων: Κατασκευή της οδού Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Μεθώνη με συμμετοχή €151 εκ., Οδικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (ΒΟΑΚ) με συμμετοχή €127 εκατ.
Αττική Οδός: Στην παρουσίαση επιβεβαιώθηκαν όσα έχει αναδείξει το insider.gr για σταδιακή επαναφορά του οδικού άξονα, καθώς καταγράφηκε το 2021 αύξηση κυκλοφορίας κατά +17% (vs 2020). Tο 2ο εξάμηνο κινήθηκε σε επίπεδα 2019 (pre-Covid).
Στις ΑΠΕ, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ενέργειας μέσω ΑΠΕ στην Ελλάδα (493MW, 24 αιολικά πάρκα, 1 μικρό Υ/Η και 1 Φ/Β), με οροβλεπόμενη αύξηση εγκατεστημένης ισχύος κατά 730 MW μέχρι το 2025, με στόχο έργα σε λειτουργία συνολικής ισχύος 1,2 GW.
Στο Περιβάλλον, μέσω της ΗΛΕΚΤΩΡ, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στις υπηρεσίες περιβάλλοντος και διαχείρισης αποβλήτων στην Ελλάδα (Κυρίαρχη θέση στην Ελληνική αγορά, 36 εγκαταστάσεις / έργα, 5 εγκαταστάσεις με ισχύ 42 MW ανανεώσιμων πηγών ενέργειας εκ των οποίων 35 MW εργοστάσια βιοαερίου, Δυναμικότητα διαχείρισης αποβλήτων ~850 χιλ. τόνοι).
Στον τομέα ακινήτων προσεχώς, μέσα στον Μάιο, θα «κλειδώσει» το master plan για το Campas project, με τις χρήσεις να κινούνται βάσει του Προεδρικού Διατάγματος (όχι αλλαγές. Για τα ακίνητα αναφέρθηκε ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από ξένα funds.
Το EBITDA του Ομίλου το 2021, ύψους €164,9 εκατ. έναντι €34,4 εκατ. (2020), επηρεάστηκε θετικά, από τη βελτίωση όλων των Κλάδων και συγκεκριμένα: της Κατασκευής, η οποία παρουσίασε βελτίωση κατά 52% μειώνοντας δραστικά τις ζημίες (EBITDA 2021 -€75,4 εκατ. έναντι -€156,3 εκατ. το 2020), των Παραχωρήσεων κατά +€18,7 εκατ., αύξηση 15% (EBITDA €142,8 εκατ.), του Περιβάλλοντος κατά +€12,5 εκατ., αύξηση >100% (EBITDA €16,7 εκατ.), των ΑΠΕ κατά +€11,2 εκατ., αύξηση 15% (EBITDA €84,4 εκατ.) και της Ανάπτυξης Γης & Ακινήτων κατά +€1,9 εκατ., αύξηση 45%.
Παραχωρήσεις: Αύξηση εσόδων κατά 15% έναντι της χρήσης 2020
Τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων για τη χρήση 2021 ανήλθαν σε €233,3 εκατ. 2021, αυξημένα κατά 15,3%, έναντι εσόδων €202,4 εκατ. το 2020. Η αύξηση των εσόδων στο 2021 οφείλεται στη σταδιακή ομαλοποίηση της κυκλοφορίας (Αττική Οδός +17% σε σχέση με το ’20, φθάνοντας τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019), μετά την άμβλυνση των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης που είχαν επιβληθεί από την κυβέρνηση λόγω της πανδημίας του COVID-19. Στο Δ’ τρίμηνο του ’21 τα έσοδα του κλάδου ανήλθαν σε €67,2 εκατ. έναντι €50,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του ’20, αυξημένα κατά 33,3%. Το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων για τη χρήση 2021 ανήλθε σε €142,8 εκατ. έναντι €124,1 εκατ. το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 15,1%. Στο Δ’ τρίμηνο του ’21 το EBITDA του κλάδου ανήλθε σε €35,9 εκατ. έναντι €22,9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2020, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 57,1%.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Αύξηση εσόδων 13% έναντι της χρήσης 2020
Ο κύκλος εργασιών του κλάδου ΑΠΕ κατά τη χρήση 2021 ανήλθε σε €105,7 εκατ. έναντι €93,9 εκατ. το 2020 παρουσιάζοντας αύξηση 12,6%, ως αποτέλεσμα της αυξημένης εγκαταστημένης ισχύος 493ΜW και με ενεργειακή απόδοση στα 1.129 GWh . Στο Δ’ τρίμηνο του ’21 τα έσοδα του κλάδου ανήλθαν σε €33,7 εκατ. έναντι €25,9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του ’20, αυξημένα κατά 30,3%. Το EBITDA του κλάδου ΑΠΕ κατά το 2021 ανήλθε σε €84,4 εκατ. έναντι €73,2 εκατ. το 2020 παρουσιάζοντας αύξηση 15,3% λόγω αυξημένης εγκαταστημένης ισχύος και μη επηρεαζόμενο από την πανδημία του COVID-19. Στο Δ’ τρίμηνο του ’21 το EBITDA του κλάδου ανήλθε σε €27,5 εκατ. έναντι €19,0 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2020, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 44,6%.
Κατασκευή: Οργανωτική, λειτουργική και χρηματοοικονομική αναδιάρθρωση της Κατασκευής σε πλήρη εξέλιξη. Αποκατάσταση ανταγωνιστικότητας
Το 2021 ο κλάδος της Κατασκευής παρουσίασε έσοδα €462,7 εκατ., μειωμένα κατά 7,3% έναντι εσόδων €499,1 εκατ. το 2020, κυρίως λόγω μειωμένης κατασκευαστικής δραστηριότητας, με εστίαση του Ομίλου γεωγραφικά στην Ελλάδα και στη Ρουμανία. Τα έσοδα του κλάδου για το Δ’ τρίμηνο 2021 ανήλθαν σε €145,4 εκατ. έναντι €124,6 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, αύξηση 16,6%.Το συγκρίσιμο EBITDA του κλάδου της Κατασκευής διαμορφώθηκε σε -€49,3 εκατ. το 2021 έναντι - €156,3 εκατ. το 2020 (βελτιωμένο κατά 69%), ενώ συμπεριλαμβανομένης της επιβάρυνσης ποσού €26,2 εκατ., συνεπεία αρνητικής έκβασης διαιτησίας για έργο στο Κατάρ, το EBITDA του κλάδου της Κατασκευής διαμορφώθηκε σε -€75,4 εκατ. έναντι -€156,3 εκατ. κατά το 2020. Στο Δ’ τρίμηνο του ’21 το EBITDA του κλάδου διαμορφώθηκε σε -€5,3 εκατ. έναντι -€113,0 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 95,3%. Το 2021 οι ζημιές προ φόρων ήταν €93,7 εκατ. έναντι ζημιών €178,0 εκατ. το 2020 και οι ζημίες μετά από φόρους σε €99,0 εκατ. έναντι €182,8 εκατ. το 2020. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της ανήλθε σε €2,5 δισ. Το ανεκτέλεστο περιλαμβάνει νέα έργα ύψους €227,5 εκατ., οι συμβάσεις των οποίων έχουν υπογραφεί μετά τις 31.12.2021 και έργα ύψους €657 εκατ., που έχουν εξασφαλισθεί, οι συμβάσεις των οποίων αναμένεται να υπογραφούν.