Σαράντης: Τι γίνεται με το εργοστάσιο στην Ουκρανία – Οι ανατιμήσεις και οι προοπτικές για το 2022

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σαράντης: Τι γίνεται με το εργοστάσιο στην Ουκρανία – Οι ανατιμήσεις και οι προοπτικές για το 2022
Όλες οι εξελίξεις για την εισηγμένη που έχει έκθεση στις χώρες που εμπλέκονται στον πόλεμο. Ποια είναι η επίπτωση των πολεμικών επιχειρήσεων και πως ο όμιλος έχει διαχειριστεί την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, της ενέργειας και του μεταφορικού κόστους. Τι ειπώθηκε στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών. 

Στην επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων του στην Ουκρανία προχώρησε ο όμιλος Σαράντης κι ενώ έχουν ήδη συμπληρωθεί περισσότεροι από δύο μήνες από την έναρξη των ρωσικών πολεμικών επιχειρήσεων στα ουκρανικά εδάφη.

Ήταν 24 Φεβρουαρίου όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, ξεκινώντας έναν δραματικό πόλεμο που σόκαρε – και εξακολουθεί να σοκάρει – τη διεθνή κοινότητα. Την ίδια ημέρα, η Σαράντης ανακοίνωσε πως κλείνει προσωρινά το εργοστάσιο της θυγατρικής της στην Ουκρανία, Ergopack, που βρίσκεται στο Kaniv, με γνώμονα την ασφάλεια του προσωπικού της.

«Στα τέλη Μαρτίου – ένα μήνα μετά την προσωρινή τους αναστολή – αποφασίσαμε την επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων μας στην Ουκρανία, επαναλειτουργώντας το εργοστάσιο της θυγατρικής μας», αποκάλυψε χθες ο CFO & Deputy CEO του ομίλου, Κωνσταντίνος Ροζακέας, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021 (Σαράντης: Αυξημένα τα καθαρά κέρδη για το 2021 - Μέρισμα 0,14 ευρώ ανά μετοχή).

Σύμφωνα με τον κ. Ροζακέα, η επανέναρξη του εργοστασίου συνοδεύεται και από την επανεκκίνηση των πωλήσεων στην Ουκρανία και κυρίως στο δυτικό μέρος αυτής, όπου οι πληθυσμοί έχουν αυξηθεί λόγω του κύματος εσωτερικής μετανάστευσης. Ήδη για τον Απρίλιο, έχει καταγραφεί αύξηση 25% των πωλήσεων σε μηνιαία βάση. Όπως σημείωσε ο CFO & Deputy CEO του ομίλου Σαράντης, το βασικό σενάριο της εισηγμένης προβλέπει πως ο πόλεμος στην Ουκρανία θα τελειώσει και θα συνεχιστούν απρόσκοπτα οι οικονομικές της δραστηριότητες στην πληττόμενη περιοχή.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι η Σαράντης δραστηριοποιείται στην αγορά της Ουκρανίας μέσω της κατά 100% θυγατρικής της εταιρείας Ergopack. Οι πωλήσεις της Ergopack το 2021 αντιπροσωπεύουν το 6,7% επί των συνολικών πωλήσεων του ομίλου, ενώ με βάση το 2020 το ΕΒΙΤ της Ergopack αντιπροσωπεύει το 2,96% επί του συνολικού ΕΒΙΤ του ομίλου.

Σημειώνεται επίσης ότι σχεδόν το 50% των πωλήσεων της Ergopack προέρχεται από εξαγωγές προς γειτονικές χώρες και οι οποίες βασίζονται στο δολάριο, ενώ οι αγορές από την Ουκρανία αφορούν στις δραστηριότητες σε αυτή τη χώρα και αποτελούν ποσοστό μικρότερο του 5% των ενοποιημένων αγορών.

Αγκάθι οι ανατιμήσεις σε ενέργεια, πρώτες ύλες, μεταφορικό κόστος

Σύμφωνα με την Investor Relations & Corporate Communications Director του ομίλου, Ελένη Παππά, το 2021 αποδείχθηκε ένα έτος γεμάτο προκλήσεις ως προς την κερδοφορία της εισηγμένης, λόγω των αναταράξεων που έχουν σημειωθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα και της ανεξέλεγκτης πορείας που καταγράφουν τον τελευταίο καιρό οι τιμές της ενέργειας, των πρώτων υλών και του μεταφορικού κόστους.

«Ήταν τέλη Μαρτίου του 2021 όταν ξεκίνησαν οι πρώτες ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες και το μεταφορικό κόστος. Μεγάλη επιβάρυνση είδαμε στο πλαστικό και το αλουμίνιο», εξήγησε, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης, η κυρία Παππά, τονίζοντας πως παρά τις προκλήσεις, ο όμιλος κατόρθωσε να διαφυλάξει τα επίπεδα κερδοφορίας του και να διατηρήσει μια υγιή οικονομική θέση.

Σύμφωνα με τον κ. Ροζακέα, ο όμιλος προχώρησε σε σταδιακές αυξήσεις των τιμών στα προϊόντα του ήδη από το δεύτερο τρίμηνο του 2021, ενώ όπως πρόσθεσε η κυρία Παππά «θα ακολουθήσουν κι άλλες ανατιμήσεις», προκειμένου να συνεχίσει η εισηγμένη να διασφαλίζει τα επίπεδα της κερδοφορίας της.

Ως το τέλoς του 2022 οι εγκρίσεις για την εξαγορά της Stella Pack στην Πολωνία

Στις αρχές του περασμένου Μαρτίου, ο όμιλος Σαράντης ανακοίνωσε ότι προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας για την εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της πολωνικής εταιρείας καταναλωτικών προϊόντων οικιακής χρήσης Stella Pack SA.

Όπως τόνισε χθες ο κ. Ροζακέας, ο όμιλος έχει καταθέσει το σύνολο των φακέλων στις αρχές ανταγωνισμού των χωρών δραστηριότητας της Stella Pack, με τις σχετικές εγκρίσεις να αναμένονται ως το τέλος του τρέχοντος έτους. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, εάν δεν συμπεριληφθεί η αγορά της Stella Pack, τότε το καθαρό χρέος της Σαράντης αναμένεται να είναι μηδενικό στο τέλος του 2022.

Η Stella Pack κατέχει ηγετική θέση στην παραγωγή και διανομή ειδών οικιακής χρήσης, με 25 χρόνια παρουσίας στις κατηγορίες συσκευασιών τροφίμων, σακουλών απορριμμάτων και εργαλείων καθαρισμού, καταγράφοντας ετήσιες πωλήσεις που ανέρχονται σε περίπου 65 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον όμιλο, η εν λόγω εξαγορά ταιριάζει απόλυτα με το προϊοντικό χαρτοφυλάκιό του, ενώ αναμένεται να ενισχύσει την ηγετική του θέση στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων, ενδυναμώνοντας το γεωγραφικό αποτύπωμά του στην περιοχή όπου δραστηριοποιείται.

Η ακτινογραφία των μεγεθών του 2021

Το 2021 οι ενοποιημένες πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 408,20 εκατ. ευρώ από 393,38 εκατ. ευρώ το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3,77%. Η ανάπτυξη της εισηγμένης τροφοδοτήθηκε από τις στρατηγικές προϊοντικές κατηγορίες της, ιδιαιτέρως όσες σχετίζονται με την περιποίηση δέρματος, τον καθαρισμό σώματος, τα αποσμητικά, τα αντιηλιακά, την οικιακή φροντίδα και τα συμπληρώματα διατροφής, καθώς επίσης και τα καλλυντικά επιλεκτικής διανομής.

Οι πωλήσεις στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν σε 142,78 εκατ. ευρώ, από 136,05 εκατ. ευρώ το περυσινό έτος, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 4,95%, με την αγορά της ευρείας διανομής να οδηγεί την αύξηση, ενώ οι χώρες του εξωτερικού που αντιπροσωπεύουν 65,02% του συνόλου των πωλήσεων του ομίλου, σημείωσαν άνοδο κατά 3,14% στα 265,42 εκατ. ευρώ το 2021, έναντι 257,33 εκατ. ευρώ το 2020. Εξαιρώντας την νομισματική επίδραση, σε ουδέτερη νομισματική βάση, οι πωλήσεις των ξένων χωρών παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 4,9%.

Η κερδοφορία του ομίλου το 2021 επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τις αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις, κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών των εμπορευμάτων και του μεταφορικού κόστους. Οι ισορροπημένες λειτουργικές δαπάνες και τα ελεγχόμενα έξοδα διαφήμισης και προώθησης που επικεντρώθηκαν σε συγκεκριμένες στρατηγικές κατηγορίες και πρωτοβουλίες, συνέβαλαν εν μέρει στην αντιστάθμιση των επιπτώσεων των πληθωριστικών πιέσεων.

Συγκεκριμένα:

Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και Ααποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν κατά 4,71% στα 59,69 εκατ. ευρώ, από 62,64 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ το περιθώριο EBIΤDA διαμορφώθηκε στο 14,62% από 15,92% το περυσινό έτος.

Τα κέρδη προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) ανήλθαν σε 46,82 εκατ. ευρώ, από 50,00 εκατ. ευρώ το 2020, μειωμένα κατά 6,36%, ενώ το περιθώριο ΕΒΙΤ διαμορφώθηκε σε 11,47% από 12,71% το περυσινό έτος.

Τα κέρδη προ φόρων (ΕΒΤ) έφτασαν τα 49,57 εκατ. ευρώ, έναντι 47,43 εκατ. ευρώ το περυσινό έτος, αυξημένα κατά 4,59%, ενώ το περιθώριο EBT ανήλθε σε 12,14% από 12,05% το περυσινό έτος. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 40,29 εκατ. ευρώ, έναντι 38,70 εκατ. ευρώ το περυσινό έτος, αυξημένα κατά 4,12%, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους ανήλθε σε 9,87% από 9,84% πέρυσι.

Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου στο τέλος του 2021 ανέρχεται σε 5,96 εκατ. ευρώ, από 10,91 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ χάρη στη βελτιωμένη διαχείριση αποθεμάτων και τη βελτιστοποίηση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου, ο όμιλος κατάφερε να βελτιώσει το λειτουργικό κεφάλαιο κίνησης ως προς πωλήσεις στο 30,15%, από 34,25% πέρυσι, υποστηρίζοντας έτσι περαιτέρω τη δημιουργία καθαρών ταμειακών ροών.

Κατά τη διάρκεια του 2021, ο όμιλος Σαράντη προέβη σε πληρωμή μερίσματος για τη χρήση του 2020 ποσού ύψους 15 εκ. ευρώ (0,22393 ευρώ ανά μετοχή), αυξημένο κατά 34% σε σύγκριση με το μέρισμα του προηγούμενου έτους, ενώ για τη χρήση του 2021, το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας θα προτείνει κατά την ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση του 2022 τη διανομή μερίσματος ύψους 0,143108 ευρώ ανά μετοχή, που αντιστοιχεί σε ποσό 10 εκατ. ευρώ.

Οι επενδύσεις

Τη χρονιά που μας πέρασε και με στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση της γραμμής παραγωγής και την αύξηση της αποδοτικότητας, όμιλος ολοκλήρωσε τις επενδύσεις που αφορούν στην επέκταση της παραγωγικής του δυναμικότητας και την αγορά αυτοματοποιημένου μηχανολογικού εξοπλισμού στην παραγωγική του μονάδα στα Οινόφυτα.

Παράλληλα, οι επενδύσεις που αφορούν στην κατασκευή του νέου εργοστασίου της Polipak συνεχίστηκαν, ενώ η ολοκλήρωσή τους αναμένεται μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2022.

Η νέα παραγωγική μονάδα της Polipak θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, βελτιωμένων από άποψη οικολογικού προφίλ, ανθεκτικότητας και λειτουργικότητας. Το νέο εργοστάσιο θα χρησιμοποιεί αυτοματοποιημένες διαδικασίες παραγωγής που θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη παραγωγική δυναμικότητα και αυξημένη απόδοση.

Οι προοπτικές για το 2022

Κατά τη διάρκεια του 2021 και παρά το ασταθές και απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον που επηρεάζεται από την πανδημία, τις διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και τις πληθωριστικές πιέσεις, η εισηγμένη συνέχισε να σημειώνει πρόοδο και σημαντικές επιχειρηματικές επιδόσεις.

Η αστάθεια που χαρακτήρισε την περασμένη χρονιά αναμένεται να παραμείνει υψηλή εντός του 2022, καθώς θα οξυνθεί ακόμη περισσότερο από τις αρνητικές επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία.

Ο όμιλος διατηρεί ισχυρή οικονομική θέση και δημιουργία ταμειακών ροών, που παρέχουν την ασφάλεια και την απαραίτητη υποστήριξη για τον μετριασμό τυχόν αρνητικών επιπτώσεων. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η Σαράντης επανεξετάζει συνεχώς το σχέδιο δράσης της, προκειμένου να ενεργοποιήσει περαιτέρω μέτρα μετριασμού, ώστε να προστατεύσει την κερδοφορία της.

Με ιστορία που ξεπερνά τον μισό αιώνα

Με έδρα την Αθήνα και έχοντας διαγράψει μια ιστορία άνω των 50 χρόνων στο χώρο, ο όμιλος Σαράντη αποτελεί μια πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων με διαρκώς επεκτεινόμενο γεωγραφικό αποτύπωμα και κορυφαία brands. Η δραστηριότητά της επικεντρώνεται στους κλάδους των καλλυντικών και αρωμάτων, προϊόντων προσωπικής φροντίδας και περιποίησης, προϊόντων οικιακής φροντίδας καθώς και προϊόντων υγείας και φροντίδας.

Με έντονη δραστηριότητα σε 12 χώρες - Ελλάδα, Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Πορτογαλία και Ουκρανία – ο όμιλος διατηρεί τη δυναμική διεθνή του παρουσία και το ευρύ δίκτυο διανομής του σε περισσότερες από 50 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider