Κάποτε πρωταγωνιστούσαν στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή και είχαν καταφέρει σε δύσκολες εποχές να καθιερωθούν στη συνείδηση του ελληνικού καταναλωτικού κοινού.
Ο λόγος για εταιρίες με ισχυρά brands τα οποία αποτελούσαν συνώνυμο της εγγύησης της ασφάλειας και της ποιότητας, δραστηριοποιούμενες σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου.
Όμως η κρίση, ο ανταγωνισμός αλλά ενδεχομένως και κάποιες λανθασμένες επιλογές των ιδιοκτητών τους, περιόρισαν αισθητά το μερίδιο αγοράς τους, τις βύθισαν στις ζημιές και αναγκάστηκαν τελικά να βάλουν τελικά λουκέτο.
Έτσι πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο κλάδο κάνουν προσπάθεια να αναβιώσουν τα παλιά αυτά brands, εκτιμώντας ότι το καταναλωτικό κοινό θα τα αγκαλιάσει ξανά με την ίδια αγάπη που είχε δείξει και στο παρελθόν.
Το εγχείρημα της αναβίωσης τους, δύσκολο… και όχι πάντα με ευτυχή κατάληξη.
Σε αυτή την κατηγορία, ανήκει και το εγχείρημα της αναβίωσης του θρυλικού ελληνικού αυτοκινήτου Pony από τους αδερφούς Κοντογούρη. Η εταιρεία, με έδρα παραγωγής το Κιλκίς προγραμμάτιζε το 2014 να βγάλει στην αγορά το 1.497 κυβικών Pony «Νο ΙΙ», ωστόσο γραφειοκρατικά εμπόδια, σταμάτησαν την ολοκλήρωση της επένδυσης.
Το θρυλικό Pony ή αλλιώς το τζιπ των φτωχών έμελλε να είναι το πιο επιτυχημένο ελληνικό αυτοκίνητο στην ιστορία (πωλήθηκαν πάνω από 30.000 κομμάτια με εξαγωγές σε 14 χώρες).
Με κόστος λειτουργίας και συντήρησης υποπολλαπλάσιο αυτού ενός «κανονικού» τζιπ και τιμή πώλησης εξίσου χαμηλή, έγινε ανάρπαστο τόσο από τις κρατικές και στρατιωτικές υπηρεσίες, όσο απ' όλους όσοι είχαν δικαίωμα χρήσης «επαγγελματικού».
Το εργοστάσιο «έβγαζε» 8-10 αυτοκίνητα ημερησίως, με το 67% των εξαρτημάτων να είναι ελληνικής προέλευσης. Η παραγωγή του Pony σταμάτησε το 1983, λόγω κυρίως των αλλαγών στο δασμολογικό καθεστώς και της κατάργησης του προστατευτισμού, που σήμανε η είσοδος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Η αναβίωση της ΙΖΟΛΑ
Αν και πολλοί εκτιμούσαν ότι η αναβίωση του ιστορικού brand ηλεκτρικών συσκευών ΙΖΟΛΑ, αποτελούσε ένα υψηλού ρίσκου επιχειρηματικό βήμα, για τον εμπνευστή της Γιώργο Δημητρίου, της ομώνυμης εταιρείας Γ. Ε Δημητρίου, εντούτοις το εγχείρημα φαίνεται να έχει στεφθεί με επιτυχία.
Και αυτό γιατί, όπως υποστηρίζουν, οι συσκευές ΙΖΟΛΑ διατηρούν την ποιότητα που τις είχε κάνει να ξεχωρίζουν στο παρελθόν, ενώ η τιμή τους είναι αρκετά προσιτή.
Η ΙΖΟΛΑ αποτέλεσε τη μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία οικιακών συσκευών, με περισσότερους από 2.500 εργαζομένους, παραγωγή 800.000 συσκευών ετησίως. Την περίοδο 1950-1970 έφτασε στο σημείο να εξάγει το 1/3 της συνολικής παραγωγής της. Εως τις αρχές της δεκαετίας του 1990 η μάρκα κατέλαβε την πρώτη θέση στις πωλήσεις ηλεκτρικών συσκευών, ξεπερνώντας σε μερίδια αγοράς το 48%.
Επιστρέφει ο Κατσέλης
Ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brand της ελληνικής αγοράς την μάρκα «Κατσέλης», είναι αποφασισμένη να επαναλανσάρει στην αγορά η αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος.
Η επανατοποθέτηση της μάρκας Κατσέλη, όπως ανακοίνωσε η διοίκηση της Καραμολέγκος θα ξεκινήσει από τις 26 Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποίησε η Καραμολέγκος, το brand Kατσέλης καταλαμβάνει σταθερά την τρίτη θέση στην προτίμηση των καταναλωτών, ενώ κάποιοι καταναλωτές δήλωσαν πεπεισμένοι ότι εξακολουθεί να κυκλοφορεί στην αγορά (αν και η παραγωγή των προιόντων έχει σταματήσει προ τριετίας).
Να σημειωθεί ότι η αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος απέκτησε πριν από περίπου ενάμιση χρόνο το σήμα Κατσέλης, όταν βγήκε σε πλειστηριασμό.
Από το επαναλανσάρισμα της μάρκας «Κατσέλης», η Καραμολέγκος εκτιμά ότι θα αποκτήσει επιπλέον μερίδιο 15%.
Η βιομηχανία άνηκε στην οικογένεια Δαυίδ η οποία το 2008 ακολουθώντας την πρακτική των συγχωνεύσεων και των συμπράξεων είχε προχωρήσει σε συνένωση μέσω εξαγοράς των σχημάτων Κατσέλης – Αλλατίνη – ΕΛΒΙΠΕΤ ισχυροποιώντας την παρουσία των εν λόγω εταιρειών στην ελληνική αγορά.
Ωστόσο η πορεία δεν ήταν η αναμενόμενη. Η Κατσέλης τα τελευταία χρόνια κατέγραφε συνεχώς πτώση στις πωλήσεις της και το λουκέτο, που μπήκε το 2013, ήταν για πολλούς αναπόφευκτο.