Τέλος στην παλαιά πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού που ψηφίστηκε το 2017, βάζει τροπολογία στο νομοσχέδιο για το ΤΧΣ που ψηφίζεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής. Η τροπολογία προβλέπει την κατάργηση της πλατφόρμας στην οποία εκκρεμούν – απροσδιόριστου ύψους – αιτήσεις για ρύθμιση χρεών, οι οποίες πλέον θα πρέπει υποχρεωτικά να υποβληθούν εκ νέου στην πλατφόρμα εξωδικαστικής ρύθμισης του νέου πτωχευτικού νόμου που ψηφίστηκε το 2020. Μάλιστα, η ρύθμιση ή μη της οφειλής μέσω της πλατφόρμας του Πτωχευτικού θα πρέπει να γίνει εντός 20 ημερών ή σε διαφορετική περίπτωση θα θεωρηθεί ότι απέβη άκαρπη.
Ειδικότερα, η τροπολογία προβλέπει ότι «για τις εκκρεμείς αιτήσεις εξωδικαστικού μηχανισμού του ν. 4469/2017 στις οποίες δεν επιτεύχθηκε συμφωνία αναδιάρθρωσης, παρέχεται αποκλειστική προθεσμία είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, προκειμένου να ολοκληρωθούν και να υπογραφεί σύμβαση αναδιάρθρωσης, σε περίπτωση που εγκριθεί η πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών. Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας, παύουν αυτοδικαίως στο στάδιο που ευρίσκονται και τεκμαίρεται ότι έχουν περατωθεί ως άκαρπες».
Παράλληλα, η διάταξη συμπληρώνει ότι η λειτουργία της ηλεκτρονικής υποβολής αίτησης στο πλαίσιο του άρθρου 4 παρ. 2 ν. 4469/2017 παύει και αυτή τηρεί τα απαραίτητα ιστορικά στοιχεία.
Σύμφωνα με το αιτιολογικό της τροπολογίας, η κατάργηση της πλατφόρμας του παλαιού εξωδικαστικού και η αποκλειστική προθεσμία που δίνεται στους οφειλέτες να ρυθμίσουν την οφειλή τους μέσω της νέας πλατφόρμας, αντιμετωπίζει το ζήτημα του τεράστιου διοικητικού κόστους που παράγεται εξαιτίας της ανάγκης διατήρησης ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 4469/2017, προκειμένου να εξυπηρετείται πλήθος αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο αυτού του νόμου, αλλά δεν σημειώνουν καμία πρόοδο και βρίσκονται μακράν σε πρώιμα στάδια διαδικασίας. Εφόσον έχει τεθεί σε ισχύ ο ν. 4738/2020 και έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία νέα, αναβαθμισμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα, που μπορεί να εξυπηρετήσει άρτια τις ανάγκες εξωδικαστικής ρύθμισης των οφειλών των επιχειρήσεων, η παλαιά πλατφόρμα παύει να έχει λόγο ύπαρξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, στην πλατφόρμα του παλαιού εξωδικαστικού νόμου, ο οποίος ρύθμιζε τα χρέη επιχειρήσεων των ετών 2017 και 2018, παρέμενε… πιστός αριθμός οφειλετών, οι οποίοι αξιοποιούσαν κενά της διαδικασίας για να αποκομίσουν προστασία διαρκείας από τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης. Και αυτό διότι ο νόμος 4469/2017 προέβλεπε ότι όσο ο πιστωτής (τράπεζα – Δημόσιο) καθυστερούσε να δώσει απάντηση στην πρόταση ρύθμισης του οφειλέτη (είτε ότι αυτή εγκρίνεται είτε ότι απορρίπτεται), η αίτηση ρύθμισης παρέμενε σε εκκρεμότητα και δεν μπορούσε να ασκηθεί κανένα μέτρο αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη. Ο νόμος προέβλεπε προθεσμία ενός μηνός για να δώσουν απάντηση οι πιστωτές, ωστόσο η προθεσμία ουδέποτε τηρήθηκε, ακόμη και μετά τις βελτιώσεις που επήλθαν στον νόμο το 2018.
Και όταν κάποια στιγμή το Δημόσιο προχωρούσε σε κατάσχεση ή η τράπεζα εκκινούσε διαδικασίες πλειστηριασμού κατά του οφειλέτη, ο τελευταίος επικαλούνταν ότι η υπόθεσή του βρίσκεται εν αναμονή απάντησης για ρύθμιση από τους πιστωτές και άρα δεν μπορούσε να ασκηθεί κατά αυτού κανένα μέτρο.
Σημειώνεται ότι για χρέη άνω των 300 χιλιάδων ευρώ, η διαδικασία διαπραγμάτευσης του οφειλέτη με τους πιστωτές που όριζε ο νόμος 4469/2017 για την επίτευξη ρύθμισης, ήταν χειροκίνητη. Αντιθέτως, για χρέη κάτω των 300 χιλιάδων ευρώ, η διαδικασία ήταν αυτοματοποιημένη. Επομένως, οφειλέτες με χρέη προς τράπεζες και Δημόσιο άνω των 300 χιλιάδων ευρώ είχαν κάθε λόγο να ελπίζουν σε χρονοβόρες διαδικασίες που θα παρέτειναν τη ρύθμιση των χρεών τους και θα τους παρείχαν μακράς διάρκειας ασυλία από καταδιωκτικά μέτρα. Και αυτό διαπιστώθηκε όταν, παρά τη δημιουργία της νέας πλατφόρμας του πτωχευτικού νόμου το 2020, η οποία ρύθμιζε όλα τα χρέη και όχι μόνο αυτά του 2017 και 2018, αρκετοί οφειλέτες επέμειναν να παραμείνουν στην παλαιά πλατφόρμα… Η απλή λογική λέει ότι οι οφειλέτες αυτοί θα συνέχισαν να έχουν χρέη και μετά το 2018.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στην πλατφόρμα του παλαιού εξωδικαστικού μηχανισμού είχαν υποβληθεί γύρω στα 7.000 αιτήματα και είχαν ρυθμιστεί περίπου 5.000. Από την αφαίρεση δεν συνάγεται, πάντως, ότι τα υπόλοιπα 2.000 αιτήματα παραμένουν στην παλαιά πλατφόρμα.
Πλέον, όλα τα χρέη, όχι μόνο επιχειρήσεων αλλά και φυσικών προσώπων, προς όλους τους πιστωτές τους, θα ρυθμίζονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ν. 4738/2020.
Στον νόμο για το ΤΧΣ προστέθηκαν δύο ακόμη τροπολογίες.
Με την πρώτη ρύθμιση αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ανάγκης διασύνδεσης της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Εξωδικαστικής Ρύθμισης Οφειλών, του Ηλεκτρονικού Μητρώου Φερεγγυότητας του ν. 4738/2020 και του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.-ΓΙ.Π.) με τα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμών (ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.»). Προβλέπεται ότι τα συστήματα αυτά διαλειτουργούν και ανταλλάσσουν πληροφορίες με βάσεις δεδομένων του δημόσιου τομέα ή των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, κάτι που ενισχύει την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών συστημάτων και βελτιώνει τις υπηρεσίες που παρέχονται, προσδίδοντας μεγαλύτερη διαφάνεια.
Η δεύτερη τροπολογία αφορά στο πρόγραμμα κρατικής επιδότησης των ευάλωτων νοικοκυριών μέχρι να συσταθεί ο Φορέας Ακινήτων που θα αποκτά την πρώτη κατοικία τους για να τους την επαναμισθώσει, προστατεύοντας με τον τρόπο αυτό το δικαίωμα στη στέγαση.
Όπως αναφέρει η τροπολογία, με τον ν. 4916/2021 θεσπίστηκε ένα πρόγραμμα για κρατική στήριξη των δανείων πρώτης κατοικίας, το οποίο παρέχει κρατική επιδότηση του στεγαστικού δανείου των ευάλωτων οφειλετών. Η διάρκεια του προγράμματος είναι δεκαπέντε (15) μήνες, ενώ, με την έγκριση της αίτησης και την καταβολή οριζόμενης επιδοτούμενης δόσης, παρέχεται αποφυγή μέτρων των πιστωτών, όπως κατασχέσεις, πλειστηριασμοί και εξώσεις. Όπως αναφέρει η τροπολογία, δεδομένου ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποβάλλεται αίτηση, ολοκληρώνεται σύντομα και θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, είναι απαραίτητη η σύνδεση των προθεσμιών για υποβολή των αιτήσεων με την πλήρη λειτουργία αυτής, ώστε να μην απωλεσθούν οι σχετικές προθεσμίες υποβολής από τους οφειλέτες.