Η τελευταία διετία επέφερε καταλυτικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών, με την ψηφιοποίηση να περνά για τα καλά στο DNA τους και τις ίδιες να προσαρμόζονται ταχύτατα στις νέες απαιτήσεις των καιρών, της τεχνολογίας και του ανταγωνισμού.
Η Eurobank πρωταγωνίστησε στις ψηφιακές εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα, με αλλεπάλληλες πρωτιές τόσο σε προϊόντα και υπηρεσίες, όσο και στο ίδιο το μοντέλο λειτουργίας της. Το phygital μοντέλο Τράπεζας που καθιέρωσε με την αλλαγή των καταστημάτων της και της εξυπηρέτησης του πελάτη, και μόλις πρόσφατα η phygital εργασία για το προσωπικό της που η Τράπεζα θα εφαρμόσει από τις 24 Ιουνίου, αποτελούν τα τελευταία δείγματα γραφής της Eurobank ως Τράπεζας του Μέλλοντος. Ένα μέλλον που περιλαμβάνει και ένα ογκώδες έργο: τη μετάβαση του 70% των εφαρμογών της Τράπεζας στο Cloud έως το τέλος του 2025.
Πίσω από όλα τα ψηφιακά επιτεύγματα της Eurobank, βρίσκεται το Eurobank Technology Hub και οι άνθρωποί του. Εκεί χτυπά και η «καρδιά» της Τράπεζας, το βασικό Datacenter (DC) του Ομίλου, όπως επίσης και το Κέντρο Διαχείρισης Συστημάτων του Ομίλου, ο «πύργος ελέγχου» των υποδομών της Eurobank.
Στα «άδυτα» των υποδομών της Eurobank εισάγει το insider.gr, o κ. Κώστας Ζαφείρης, Βοηθός Γενικός Διευθυντής Eurobank, επικεφαλής του Τομέα Group IT Operations & Infrastructure.
Το πρώτο που τονίζει στην κουβέντα μας ο κ. Ζαφείρης είναι αυτό που αποτελεί και τη φιλοσοφία του IT της Eurobank. Η Τράπεζα πρέπει να λειτουργεί ανά πάσα ώρα και στιγμή και να προσφέρει στον πελάτη άμεσα και με ασφάλεια τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αυτός χρειάζεται.
«Η 24x7 πρόσβαση στις τραπεζικές υπηρεσίες αποτελεί δικαίωμα για όλους και, πλέον, στις μέρες μας, έχει την ίδια σημασία για τον πελάτη, όπως το σήμα στο κινητό του ή η πρόσβασή του στο διαδίκτυο. Για την Eurobank, η απόλυτη διαθεσιμότητα των συστημάτων, με απόλυτη ασφάλεια, είναι αδιαμφισβήτητη προτεραιότητα», λέει ο κ. Ζαφείρης. Όπως προσθέτει, τα συστήματα πληροφορικής είναι «ζωντανοί» οργανισμοί που χρειάζεται να παραμένουν σύγχρονα και να εξελίσσονται διαρκώς, με σκοπό να διασφαλίζουν το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών, αλλά και την ασφάλεια των συναλλαγών.
Προκειμένου αυτό να επιτευχθεί και – κυρίως - να γίνει σωστά, απαιτούνται πολύ σημαντικές επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και σε σύνθετες αρχιτεκτονικές, όπως επίσης και διαρκής επιμόρφωση των μηχανικών πληροφορικής που διαχειρίζονται τα συστήματα, για την απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων, σύμφωνα και με την εξέλιξη των διεθνών τάσεων.
- Κύριε Ζαφείρη, πού χτυπά η «καρδιά» της Eurobank; Από πού και πώς υποστηρίζονται οι λειτουργίες της Τράπεζας στην Ελλάδα και στις θυγατρικές του εξωτερικού;
Σε ένα από τα κτίρια του Eurobank Hub βρίσκεται το βασικό Datacenter (DC) του Ομίλου, όπου χτυπά σε εικοσιτετράωρη βάση η «καρδιά» της Eurobank, τα συστήματα και οι άνθρωποι που την υποστηρίζουν. Το DC έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί αδιάκοπα, ηλεκτροδοτούμενο από διπλούς ενεργειακούς δακτυλίους, υποστηριζόμενο από διπλές παροχές ρεύματος και ψύξης, αλλά και από μπαταρίες που κινούν ακόμα και υποβρύχια.
Οι υποδομές πληροφορικής και η λειτουργία αυτών υποστηρίζονται από 250 έμπειρους τεχνολόγους μηχανικούς συστημάτων οι οποίοι εργαζόμενοι σε διαφορετικά πόστα, μεριμνούν για την παροχή τραπεζικών υπηρεσιών 24 ώρες την ημέρα 7 ημέρες την εβδομάδα, αλλά και τον νεωτερισμό του περιβάλλοντος εργασίας στην Τράπεζα, προσφέροντας νέες ψηφιακές τεχνολογίες.
Πολύ κρίσιμο ρόλο στη λειτουργία του έχει το Κέντρο Διαχείρισης Συστημάτων Ομίλου, ο «πύργος ελέγχου» των υποδομών μας, όπου παρακολουθούμε, σε εικοσιτετράωρη βάση, 365 μέρες το χρόνο, την ομαλή λειτουργία και ασφάλεια των ΙΤ υπηρεσιών μας, με πολλαπλές οθόνες και ειδικές εφαρμογές που αναλύουν τη συμπεριφορά των συστημάτων. Εδώ επιλύονται τα θέματα άμεσα και δραστικά σε όλα τα ψηφιακά μας κανάλια, αλλά και στα υπόλοιπα συστήματά μας στα Datacenters και το Cloud.
Η αυξημένη χρήση τηλεμετρίας μέσω ειδικών εφαρμογών διεθνών κατασκευαστών που χαρτογραφούν τις διασυνδέσεις των εφαρμογών με τα συστήματα και επιτρέπουν την υλοποίηση διαφορετικών ορίων συναγερμού (alarm thresholds), σε συνδυασμό με τη χρήση διαδραστικών οθονών, μας δίνουν τη δυνατότητα άμεσου εντοπισμού κάποιου προβλήματος από τις πρώτες στιγμές της εμφάνισής του, εξασφαλίζοντάς μας πολύτιμο χρόνο αντίδρασης και αντιμετώπισης πριν αυτό γίνει ορατό από τους πελάτες μας.
- Όλες αυτές οι διαδικασίες απαιτούν σημαντικές επενδύσεις από την Τράπεζα σε συνεχή βάση…
Όπως όλοι καταλαβαίνουμε, όλες αυτές οι διαδικασίες απαιτούν σημαντικές επενδύσεις σε εξοπλισμό και εργαλεία. Με αυτές τις επενδύσεις και σε συνδυασμό με ουσιαστική και συστηματική δουλειά πετυχαίνουμε την πολύ υψηλή διαθεσιμότητα των συστημάτων μας. Απαιτείται, επίσης, και καλή οργάνωση στον τρόπο εργασίας με διαρκείς βάρδιες, προκειμένου όλα να παρακολουθούνται 24 ώρες την ημέρα 7 ημέρες την εβδομάδα. Πρακτικά δεν «κοιμόμαστε» ποτέ, καθώς ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις πότε θα προκύψει πρόβλημα το οποίο, όποιας κλίμακας και εάν είναι, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, γρήγορα και κυρίως αποτελεσματικά. Στην Eurobank, επιτυγχάνουμε σε ετήσιο επίπεδο διαθεσιμότητα των συστημάτων μας 99,994%, ποσοστό που «ξεπερνούν» μόνο παγκόσμιοι τεχνολογικοί κολοσσοί, όπως η Google, η Microsoft, το Facebook.
- Προφανώς ο ρόλος του Ηub ήταν κομβικός κατά τη διάρκεια της πανδημίας όπου, από τη μία στιγμή στην άλλη, η Τράπεζα κλήθηκε να λειτουργήσει – και το έκανε άμεσα και επιτυχώς – σε καθεστώς εξ αποστάσεως εργασίας και άρα λειτουργίας…
Σίγουρα. Ο ρόλος του Ηub ήταν κομβικός και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπου αξιοποιώντας τις υφιστάμενες υποδομές Work@Home που είχαν δημιουργηθεί για να υποστηρίξουν ταυτόχρονη απομακρυσμένη εργασία για 10.000 άτομα, σε ελάχιστο χρόνο υλοποιήθηκε η τηλεργασία για το σύνολο της Τράπεζας.
Στην επόμενη ημέρα της πανδημίας, με την υλοποίηση της υποδομής Hotdesking δόθηκε η δυνατότητα σε 500 συναδέλφους του κτιρίου Piraeus Port Plaza να εργάζονται με τη χρήση μόνο ενός laptop με ασφάλεια από το σπίτι τους ή στους ειδικά διαμορφωμένους, open space χώρους του κτιρίου, αφού προηγουμένως μέσω μίας ψηφιακής πλατφόρμας θα έχουν «κλείσει» τη θέση εργασίας τους, αλλά και τη θέση στάθμευσής τους στο parking του γραφείου.
Η επόμενη ημέρα, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του Cloud
- Διεθνώς, οι τράπεζες μειώνουν την επί δεκαετίες εξάρτησή τους από την παρωχημένη mainframe τεχνολογία και σχεδιάζουν να μεταφέρουν ένα σημαντικό μέρος των βασικών επιχειρησιακών λειτουργιών τους στο Cloud, προκειμένου να λανσάρουν γρήγορα νέα προϊόντα και να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Πώς ανταποκρίνεται η Eurobank στην τάση αυτή;
Η μετάβαση των συστημάτων μας στο Cloud είναι κεντρική προτεραιότητα για την Τράπεζα. Ήδη κάναμε τα πρώτα βήματα από το 2017 και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε εντατικά γι’ αυτό, με στόχο τη μετάβαση του 70% των εφαρμογών μας στο Cloud έως το τέλος του 2025. Ο λόγος είναι απλός. Είναι μια καινοτόμος τεχνολογία που παρέχει πολύ περισσότερες ευχέρειες, οικονομίες κλίμακας, οφέλη στο Time2market νέων υπηρεσιών, αλλά και στο ενεργειακό μας αποτύπωμα. Για παράδειγμα, υιοθετώντας ως αποκλειστική προσέγγιση μεταγωγής την τεχνολογία “Platform as a Service”, διευκολύνεται κατά πολύ η διαδικασία εγκατάστασης κρίσιμων ενημερώσεων για τη λειτουργία και ασφάλεια των συστημάτων μας (System Patching & Updating) όπου μηδενίζεται ο χρόνος μη διαθεσιμότητας συστημάτων
Ο Cloud Provider υποστηρίζει τα συστήματα χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια πως δεν χρειάζεται και εδώ καλή συντήρηση των εφαρμογών, ειδικά εάν μιλούμε για παλαιότερες εκδόσεις που δεν υποστηρίζονται. Επιπρόσθετα, στο περιβάλλον Cloud δεν υπάρχει η ανάγκη συντήρησης εναλλακτικής τοποθεσίας, αυτό που ονομάζουμε Disaster Recovery, για σκοπούς επιχειρησιακής συνέχειας σε περιπτώσεις π.χ. καταστροφών ή σοβαρών βλαβών, όπως στον “On-prem” κόσμο, καθώς τα δεδομένα αποθηκεύονται ταυτόχρονα σε διαφορετικά Data Centers σε πραγματικό χρόνο.
- Πώς συμβαδίζει η βαριά και ενεργοβόρα τεχνολογική υποδομή που απαιτείται για να λειτουργεί το Datacenter με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης που πρέπει να εφαρμόζουν οι τράπεζες, μειώνοντας το ενεργειακό τους αποτύπωμα;
Ως προς τη μείωση του ενεργειακού μας αποτυπώματος, στη Eurobank επενδύουμε στη βιώσιμη ανάπτυξη και σχεδιάζουμε με συνέπεια δράσεις που βελτιώνουν τον αντίκτυπό μας στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Μελετώντας τις καταναλώσεις ρεύματος του Κεντρικού Datacenter μας παρατηρούμε μείωση μεγαλύτερη του 45% σε σχέση με το ενεργειακό αποτύπωμα που είχαμε 10 χρόνια πριν, σε συνέχεια των πολλαπλών δράσεων με αγορές σύγχρονου εξοπλισμού, αλλά και αντικαταστάσεις ενεργοβόρων δομικών στοιχείων στο Datacenter μας, όπως οι έλικες και οι τουρμπίνες του συστήματος ψύξης. Με την απόφασή μας για μετάβαση στο Cloud του 70% των εφαρμογών μας ως το τέλος του 2025, αναμένουμε περαιτέρω σημαντική μείωση στην κατανάλωση ενέργειας και σε εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, επενδύοντας σε εγκαταστάσεις σε Cloud Datacenters με «πράσινη» ενέργεια που προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές.
- Ποιες άλλες δυνατότητες προσφέρει στις τράπεζες το Cloud;
Το Cloud προσφέρει επίσης πολύ αυξημένες δυνατότητες αυτοματισμού και ολοκλήρωσης συστημάτων. Διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη νέων μεθοδολογιών και τρόπων εργασίας για τη δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών, συνδυάζοντας εξελιγμένα εργαλεία για την αποδοτικότερη συνεργασία διαφορετικών ομάδων. Μία ευρέως αναπτυσσόμενη μεθοδολογία είναι το DevOps που ενώνει τον κόσμο των Developers με εκείνο των ΙΤ Operations & Infrastructure οι οποίοι υλοποιούν από κοινού λύσεις στο Cloud. Για παράδειγμα, στο Digital Factory, στο ψηφιακό εργοστάσιο της Eurobank, χρησιμοποιώντας κώδικα για τη δημιουργία συστημάτων μειώνεται σημαντικά ο χρόνος υλοποίησης νέων υπηρεσιών, αλλά προσδίδεται στην υπηρεσία και η αυτόματη δυνατότητα εξυπηρέτησης πολύ αυξημένου φόρτου συναλλαγών σε περιόδους με πολύ αυξημένη καταναλωτική κίνηση όπως Black Friday, εορταστικές περίοδοι, κ.ά.
Συνοψίζοντας, ως γενική εικόνα θα λέγαμε πως το Cloud εγγυάται μεγαλύτερη και εκτενέστερη αυτοματοποίηση εργασιών που σημαίνει λιγότερο κοστοβόρες υποδομές και οφέλη στο χρόνο υλοποίησης νέων τραπεζικών υπηρεσιών, αλλά και στο ενεργειακό αποτύπωμα.
- Η Eurobank επενδύει στις νέες τεχνολογίες και στο Cloud με ρυθμό που την φέρνει στην πρωτοπορία των εξελίξεων. Όμως, δεν αρκεί – και αυτό ισχύει για όλες τις τράπεζες και γενικά το διαπιστώνουμε σε όλους τους τομείς της καθημερινής δραστηριότητας – να έχεις το καλύτερο μηχάνημα, αν δεν υπάρχουν χέρια και μυαλά που να ξέρουν να το αξιοποιήσουν. Διαπιστώνετε έλλειψη του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού που θα «τρέξει» τις τεχνολογικές εξελίξεις, εν προκειμένω στο Cloud;
Eίναι επίσης σίγουρο πως αναφερόμαστε σε ένα οικοσύστημα που απαιτεί πολύ εξειδικευμένη γνώση τεχνολογίας και ισχυρή τεχνογνωσία. Σε αυτό το σημείο η αλήθεια είναι πως εντοπίζεται δυσκολία εύρεσης κατάλληλα εκπαιδευμένων Cloud engineers στη διεθνή αγορά. Αυτό είναι και ένα πολύ μεγάλο στοίχημα, όχι μόνο για εμάς, αλλά γενικότερα για κάθε εταιρεία της αγοράς που αποφασίζει μετάβαση σε αυτή την έκταση, καθώς απαιτείται, όχι μόνο επάρκεια στο τεχνικό κομμάτι, αλλά μια συνολική αλλαγή στη νοοτροπία, στον τρόπο που δουλεύουμε, στην αντίληψη θα έλεγα, τελικά, της ίδιας της προοπτικής ανάπτυξης που μας δίνουν αυτά τα συστήματα. Πρόκειται για μια αλλαγή που ήδη βιώνουμε στη Eurobank και επενδύουμε συστηματικά προς αυτή την κατεύθυνση. Για το σκοπό αυτό υλοποιούμε ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα εκπαίδευσης προσωπικού με online trainings & Labs, διατηρώντας στην πρώτη γραμμή το Reskilling και το Upskilling και προσπαθούμε να δώσουμε στους ανθρώπους μας κάθε δυνατότητα να μετεκπαιδευθούν, αναπτύσσοντας νέες δεξιότητες που δίνουν σίγουρα προστιθέμενη αξία και στους ίδιους, αλλά και στον Οργανισμό.