Με βήμα ταχύ προς… τον δεύτερο αιώνα ζωής προχωρά η ιστορική βιομηχανία μπισκότων και ειδών διατροφής Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε. που έχει μεγαλώσει γενιές και γενιές και που φέτος συμπληρώνει 100 χρόνια επιτυχημένης επιχειρηματικής διαδρομής. Είναι άλλωστε η εταιρεία που έμαθε στον Έλληνα να τρώει μπισκότο!
Κόντρα στην αρνητική οικονομική συγκυρία των τελευταίων μηνών, η εταιρεία Μπισκότα Παπαδοπούλου -που εδώ και έναν αιώνα βρίσκεται σε κάθε ελληνικό σπίτι, γεμίζοντάς το όμορφες γεύσεις και ακόμη πιο όμορφες αναμνήσεις- συνεχίζει απρόσκοπτα το επενδυτικό της πλάνο, με το βλέμμα στο μέλλον. Είναι άλλωστε
Ειδικότερα, δρομολογεί την επέκταση της παραγωγικής της μονάδας στα Οινόφυτα προκειμένου να αυξήσει τη δυναμικότητα της παραγωγής ψωμιού, ώστε να αυξήσει τα μερίδια αγοράς της στη συγκεκριμένη κατηγορία. Πρόκειται για μια επένδυση που ξεπερνάει τα 35 εκατ. ευρώ, έχει ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο και αναμένεται να προσδώσει νέα δυναμική στην παραγωγική ισχύ της εταιρείας που σύστησε στον Έλληνα το μπισκότο!
Το εργοστάσιο στα Οινόφυτα ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1996. Βρίσκεται στη Βιομηχανική περιοχή των Οινοφύτων μόλις μισή ώρα από την Αθήνα και εκεί λειτουργούν τρεις γραμμές παραγωγής ψωμιού και αρτοσκευασμάτων σε μια συνολική κτηριακή έκταση που ξεπερνάει τα 11.000 τμ. Κάθε χρόνο παράγονται και συσκευάζονται πάνω από 20.000 τόνοι προϊόντων… Η εταιρεία διαθέτει ακόμη τρία εργοστάσια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόλο, καθώς και ένα κέντρο αποθήκευσης και διανομής στον Ασπρόπυργο.
Στα 185 εκατ. ευρώ οι πωλήσεις το 2021
Σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις της ιστορικής βιομηχανίας μπισκότων, το 2021 η εταιρεία πραγματοποίησε πωλήσεις 185 εκατ. ευρώ, από 178,9 εκατ. ευρώ το 2020, σημειώνοντας αύξηση 3,5%, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 15,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 6,36% σε σχέση με τα 14,9 εκατ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.
Όπως επισημαίνει η εταιρεία - στο τιμόνι της οποίας βρίσκεται από το 1995 η Ιωάννα Παπαδοπούλου - το 2021 ήταν το δεύτερο έτος κατά το οποίο η καταναλωτική συμπεριφορά διαμορφώθηκε από τις επιπτώσεις της πανδημίας και τις συνθήκες που αυτή δημιούργησε. Το έτος ξεκίνησε με μία αισθητά χαμηλότερη κατανάλωση από την αντίστοιχη περσινή καθώς δεν υπήρχε η μεγάλη αποθεματοποίηση από τα νοικοκυριά που είχε παρατηρηθεί κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown το 2020. Επιπροσθέτως η ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης ήταν μεν σημαντική το 2021, ωστόσο καθυστέρησε να ξεκινήσει, πιέζοντας τη συνολική ζήτηση περαιτέρω, ιδιαίτερα τους πρώτους μήνες του έτους.
Ωστόσο οι στοχευμένες προωθητικές ενέργειες της εταιρείας, η ανάπτυξη νέων προϊόντων και η βελτίωση του μεριδίου της αγοράς είχαν ως αποτέλεσμα τη διατήρηση του επιπέδου των εργασιών της σε ικανοποιητικά επίπεδα, όχι μόνο σε σχέση με το προηγούμενο έτος αλλά και με την προ πανδημίας εποχή.
α) Στο Caprice επιτεύχθηκε η υψηλότερη επίδοση της μάρκας διαχρονικά με την προσθήκη του νέου κωδικού με 30% μειωμένη ζάχαρη
β) Επεκτατική πορεία σημείωσαν τα choco coated μπισκότα, τα μπισκότα βρώμης, τα cream crackers και οι νέοι κωδικοί μπισκότων «χωρίς προσθήκη ζάχαρης / με μειωμένη ζάχαρη»
γ) Τα Digestive Bars συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο αγοράς παρά το έντονο ανταγωνιστικό τους περιβάλλον
δ) Στην κατηγορία του ψωμιού υπήρχε ενίσχυση στην κατηγορία προϊόντων «χωρίς γλουτένη» και συνέχισε η αναπτυξιακή πορεία του ψωμιού γερμανικού τύπου
ε) Στα αρτοσκευάσματα σημειώθηκε ανάπτυξη στη χωριάτικη φρυγανιά καθώς και στα Κριτσίνια και Krispies λόγω της προσθήκης δύο νέων κωδικών με χαρούπι.
Σε ό,τι αφορά το μέτωπο των εξαγωγών, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, συνεχίστηκε η εφαρμογή των περισσότερων πτυχών της μακροχρόνιας εταιρικής στρατηγικής, με αποτέλεσμα η εταιρεία να έχει πλέον παρουσία σε 61 χώρες με σημαντικά αυξημένη δραστηριότητα. Συστήνοντας στο εξωτερικό την πιο… γλυκιά της ιστορία, η εταιρεία διαθέτει τα προϊόντα της ανά την υφήλιο, μέσω του εξειδικευμένου δικτύου εμπορικών συνεργατών της.
Εκρηκτικές αυξήσεις σε πρώτες ύλες, συσκευασίες και ενέργεια
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, παρότι άρχισαν πλέον να υποχωρούν οι δυσκολίες και δυσλειτουργίες που είχε προκαλέσει τα τελευταία δύο χρόνια η πανδημία, η εταιρεία βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με τις νέες οξύτατες προκλήσεις που επιφέρουν οι εκρηκτικές αυξήσεις στις παγκόσμιες τιμές πρώτων υλών, υλικών συσκευασίας και ενέργειας.
Η Μπισκότα Παπαδοπούλου, έχοντας πλήρη επίγνωση των συνεπειών μιας ανεξέλεγκτης κούρσας αυξήσεων τιμών, καταβάλλει κάθε προσπάθεια να περιορίσει τις συνέπειες των ανατιμήσεων αυτών στις τελικές τιμές που θα επιβαρύνουν τον καταναλωτή, αποκλείοντας όμως οποιαδήποτε χαλάρωση στις αυστηρές ποιοτικές προδιαγραφές που πάντοτε εφαρμόζει για τα υλικά που χρησιμοποιεί στην παραγωγή των προϊόντων της. Στις προσπάθειες αυτές εντάσσονται και οι νέες σημαντικές επενδύσεις που αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση του κόστους παραγωγής και την αύξηση της παραγωγικότητας.
Παρά το ασταθές περιβάλλον με το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπη, η εταιρεία εκτιμά ότι για την τρέχουσα χρήση θα διατηρήσει ικανοποιητική δραστηριότητα και επικεντρώνει την προσοχή της στην ανάπτυξη των μεριδίων της τόσο στη εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά.
Μια ιστορία γεμάτη μυρωδιές και γεύσεις…
Το πρώτο μπισκότο μοσχοβόλησε στον φούρνο του σπιτιού της οικογένειας Παπαδοπούλου στην Κωνσταντινούπολη και σφραγίστηκε με μια απλή ξύλινη σφραγίδα…
Το 1922, με τη Μικρασιατική καταστροφή, ο Ευάγγελος Παπαδόπουλος με τη μητέρα του και τα αδέλφια του επιβιβάζονται σε πλοίο με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. Το πλοίο έδεσε στον Πειραιά και η οικογένεια επέλεξε να κάτσει σε ένα καφενείο να ξεκουραστεί, όταν τους περίμενε μια έκπληξη. Πληροφορήθηκαν ότι στην Ελλάδα τα μπισκότα δεν ήταν γνωστά. Και έτσι γεννήθηκε η ιδέα να διαδώσουν στην Ελλάδα τη μεγάλη τους αγάπη, την τέχνη του μπισκότου!
Η οικογένεια εγκαθίσταται σε προσφυγική πολυκατοικία κοντά στο Λυκαβηττό. Μητέρα και παιδιά αγοράζουν έναν μικρό φούρνο και ξεκινούν πάλι τη γνωστή τέχνη. Η μητέρα ζυμώνει και ψήνει τα Πτι-Μπερ, τα παιδιά τα πουλούν χύμα.
Το 1930, το 1931 και το 1935 κυκλοφορούν για πρώτη φορά οι τρεις από τις σημαντικότερες μάρκες της εταιρείας: Τα Μιράντα, τα Γεμιστά και Cream Crakers που θα αγαπηθούν από όλες τις ελληνικές οικογένειες.
Το 1938, έτος σταθμός, η βιοτεχνία εγκαθίσταται στο πρώτο της μικρό εργοστάσιο στην Αθήνα στην οδό Θεσσαλονίκης, στη γέφυρα Πουλοπούλου και αγοράζονται μηχανήματα ελληνικής κατασκευής για τις ανάγκες της παραγωγής.
Καθώς αργότερα η Ελλάδα μπαίνει στη δίνη του πολέμου, ένα προϊόν της εταιρείας, πρόδρομος των Cream Crackers, καταναλώνεται από τον ελληνικό στρατό ως ξηρά τροφή, ενώ το 1941 η επιχείρηση επιτάσσεται από τους Γερμανούς και παράγει μπισκότα για τους στρατιώτες των κατακτητών.
Η νέα εποχή εγκαινιάζεται το 1957 όταν ανοίγει το πρώτο μεγάλο και σύγχρονο εργοστάσιο της εταιρείας στην Πέτρου Ράλλη, ενώ το 1972 σχεδιάζεται το γνωστό μέχρι σήμερα σήμα της εταιρείας, που συμπληρώνεται από τις φιγούρες των τεσσάρων παιδιών του Ευάγγελου Παπαδόπουλου. Το 1978 η εταιρεία λανσάρει το Caprice, το οποίο θα αποτελέσει και τη ναυαρχίδα των εξαγωγών της εταιρείας, ενώ το 1989 ακολουθεί η δυναμική είσοδος της εταιρείας στην κατηγορία των αρτοσκευασμάτων, με τα παξιμαδάκια Krispies.
Το 1995 η κόρη του Ευάγγελου Παπαδόπουλου, Ιωάννα Παπαδοπούλου, αναλαμβάνει και επίσημα το τιμόνι της εταιρείας. Το 2002 φεύγει από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών ο ιδρυτής της βιομηχανίας, Ευάγγελος Παπαδόπουλος, αφήνοντας πίσω του μια εταιρεία που ευημερεί. Το 2007 εισέρχονται στο Διοικητικό Συμβούλιο οι δυο γιοι της Ιωάννας Παπαδοπούλου, Κωνσταντίνος και Ευάγγελος Αργυρόπουλος.
Το 2008 η εταιρεία λανσάρει τη σειρά «χωρίς ζάχαρη, ενώ το 2013 επεκτείνεται και στην αγορά του συσκευασμένου ψωμιού.