Λιανεμπόριο: Ο τουρισμός δεν... έσωσε όλη την παρτίδα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιανεμπόριο: Ο τουρισμός δεν... έσωσε όλη την παρτίδα
Θερινές εκπτώσεις δύο ταχυτήτων για τα εμπορικά καταστήματα. Ποιες περιοχές είδαν άνοδο του τζίρου και ποιες όχι. Η εικόνα σε Αθήνα, Πειραιά και πανελλαδικά. Πού έδωσε το πολυπόθητο φιλί της ζωής ο τουρισμός και πού οι προσδοκίες διαψεύστηκαν. Ποιοι κλάδοι του λιανεμπορίου δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Οι εκπτώσεις ολοκληρώθηκαν, αλλά οι προσφορές συνεχίζονται με το βλέμμα σε έναν δύσκολο χειμώνα υπό το βάρος της ακρίβειας. Τι δηλώνουν στο insider.gr παράγοντες της αγοράς.

«Δύο ταχυτήτων» αποδείχθηκαν για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου οι θερινές εκπτώσεις που ολοκληρώθηκαν χθες κι ενώ ο εμπορικός κόσμος της χώρας προετοιμάζεται για έναν εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα υπό το βάρος του κύματος ακρίβειας που σαρώνει την αγορά.

Το τουριστικό ρεύμα κατόρθωσε να γεμίσει τα ταμεία των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου στις τουριστικές περιοχές, ωστόσο η εικόνα δεν ήταν οριζόντια και η παρτίδα αποδείχθηκε… χαμένη για τις περιοχές εκείνες που δεν κατατάσσονται στις άμεσα τουριστικές. Καθώς ο Αύγουστος έφυγε και γίνεται το… πρώτο ταμείο του καλοκαιριού, το 2022 αναμένεται να αποτελέσει έτος ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Τα ταμεία όμως των καταστημάτων μπορεί να αποδείχθηκαν πιο γεμάτα από ότι το καλοκαίρι του 2021, δεν προσέγγισαν ωστόσο τις επιδόσεις του 2019, ήτοι του τελευταίου έτους κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού.

«Η εικόνα της Πελοποννήσου ήταν ενδεικτική της φετινής κατάστασης. Για παράδειγμα, τα εμπορικά καταστήματα στην Τρίπολη δεν είδαν τους τζίρους τους να αυξάνονται, εν αντιθέσει με εκείνα στην Καλαμάτα που είδαν γεμάτα ταμεία. Η Καλαμάτα ωστόσο είναι μια καθαρά τουριστική περιοχή που ειδικά φέτος… βούλιαξε από κόσμο», σχολίαζε παράγοντας της αγοράς μιλώντας στο insider.gr. «Όπου υπήρχε τουρισμός, τα εμπορικά καταστήματα δούλεψαν. Όπου δεν έφτανε όμως το τουριστικό ρεύμα, υπήρχε πρόβλημα», παραδέχθηκε.

Η πορεία των φετινών θερινών εκπτώσεων ήταν από πολλούς ήδη προδιαγεγραμμένη. Η εκπτωτική περίοδος που ξεκίνησε στις 11 του περασμένου Ιουλίου έδωσε από… νωρίς το σήμα της, καθώς υποτονικός από πλευράς κίνησης ήταν όλος ο Ιούλιος. Οι προσδοκίες του εμπορικού κόσμου για τον Αύγουστο δεν επαληθεύθηκαν αφού μπροστά στο πληθωριστικό «τσουνάμι» που όπως όλα δείχνουν θα ενταθεί, οι καταναλωτές έχουν περιορίσει κατά πολύ τα έξοδά τους, επιλέγοντας για το καλοκαίρι ολιγοήμερες διακοπές παρά αγορές. Και αυτό παρά το γεγονός πως κλάδοι που παραδοσιακά ελκύουν τη μερίδα του λέοντος των καταναλωτών – όπως η ένδυση και η υπόδηση – είχαν προχωρήσει σε γενναίες εκπτώσεις που άγγιξαν το 50%, ή και σε πολλές περιπτώσεις το 70%. Και μπορεί οι εκπτώσεις να ολοκληρώθηκαν, οι προσφορές ωστόσο θα συνεχιστούν για κάποιες μέρες ακόμη.

Καλύτερη η εικόνα από πέρυσι στην Αθήνα αλλά… άπιαστο όνειρο οι επιδόσεις του 2019

Βελτιωμένη σε σχέση με το 2021 ήταν η εικόνα στα εμπορικά καταστήματα της Αθήνας, καθώς το ιστορικό κέντρο συγκεντρώνει παραδοσιακά αυξημένες τουριστικές ροές. Ωστόσο, οι επιδόσεις των εκπτώσεων δεν έφτασαν τα επίπεδα του 2019 που ήταν άλλωστε και ο βασικός στόχος των επιχειρηματιών του λιανεμπορίου.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για την περίοδο των εκπτώσεων, η οποία δόθηκε την περασμένη εβδομάδα στη δημοσιότητα, έξι στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας είδαν φέτος καλύτερα ταμεία από το 2021, όμως αντίστοιχα 6 στις 10 απέχουν ακόμα αρκετά από το τελευταίο «κανονικό» 2019. Αναλυτικότερα, καλύτερο τζίρο δήλωσε το 57,7%, ίδιο τζίρο δήλωσε το 19,7% και χειρότερο τζίρο δήλωσε το 21,6%. Όμως στην ερώτηση, εάν ο τζίρος ήταν καλύτερος σε σχέση με το 2019, καλύτερο τζίρο δήλωσε το 14,2%, ίδιο τζίρο δήλωσε το 20,4% και χειρότερο τζίρο δήλωσε το 59,8%. Στην ερώτηση πώς θα χαρακτήριζαν οι επιχειρηματίες τον τζίρο των φετινών εκπτώσεων, με βάση τον επιχειρηματικό προγραμματισμό των επιχειρήσεων, ο τζίρος των φετινών εκπτώσεων ήταν αναμενόμενος για το 34,3% των ερωτηθέντων, χειρότερος για το 49,4%, καλύτερος για το 14,4% ενώ δεν απάντησε στην ερώτηση ένα ποσοστό 1,9%.

Σύμφωνα άλλωστε με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρο Καφούνη «μόνο τα μισά σημεία είδαν τις προσδοκίες - και άρα τον προγραμματισμό τους - να επιβεβαιώνεται, ενώ όπως όλοι περιμέναμε, σχεδόν 4 στα 10 σημεία επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό. Με αυτά τα δεδομένα, είναι ξεκάθαρο ότι πήγαμε καλύτερα από πέρσι, αλλά απέχουμε ακόμη αρκετά από το να ξεπεράσουμε το 2019, που αποτελεί για όλους τον μοναδικό στόχο. Ο τουρισμός αδιαμφισβήτητα συνεισφέρει στην αύξηση των πωλήσεων, αλλά δεν πρέπει να στηριζόμαστε μόνο σε αυτόν, γιατί όσο απομακρυνόμαστε από περιοχές με τουριστική ροή και βασιζόμαστε μόνο στην εγχώρια κατανάλωση, τόσο δυσκολεύει η κατάσταση».

Τέσσερις στις 10 επιχειρήσεις του Πειραιά είχαν μικρότερο τζίρο σε σχέση με το 2021 και το 2019

Ακόμη πιο δύσκολη αποδείχθηκε η κατάσταση για τα εμπορικά καταστήματα του Πειραιά. «Τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις του λιανεμπορίου κατέγραψαν μικρότερο τζίρο έναντι του 2021 και φυσικά έναντι του 2019», αποκαλύπτει, μιλώντας στο insider.gr, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος για τη γεύση που άφησαν οι φετινές θερινές εκπτώσεις στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. «Ο Πειραιάς είναι κόμβος. Το τουριστικό ρεύμα περνά αλλά δεν κάνει στάση εύκολα σε εμάς», εξηγεί ο κ. Καπράλος, επιβεβαιώνοντας πως ο τουρισμός δεν «έσωσε» τους τζίρους του Πειραιά. Σύμφωνα με τον ίδιο, για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους κλάδους ένδυσης, υπόδησης, αξεσουάρ, ειδών σπιτιού και διακόσμησης «οι προσδοκίες των επιχειρηματιών για τα επίπεδα του 2019 δεν επαληθεύθηκαν».

«Τα εμπορικά καταστήματα του Πειραιά στηρίχθηκαν στους γηγενείς καταναλωτές, το 65% των οποίων έχει μειώσει το budget των αγορών τους υπό το φόβο της ενεργειακής κρίσης και του ράλι τιμών στα βασικότερα είδη διατροφής», συμπληρώνει ο κ. Καπράλος, ενώ επιχειρώντας να προβλέψει την κατάσταση για τον χειμώνα που έρχεται, παραδέχεται μεν ότι δεν θα είναι εύκολος, εκφράζει δε για τον Πειραιά μια συγκρατημένη αισιοδοξία καθώς σε ένα μήνα από τώρα αναμένονται τα επίσημα εγκαίνια του μετρό, γεγονός που αναμφισβήτητα θα δώσει ώθηση στην κίνηση στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής.

«Οι καταναλωτές, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, φαίνεται πως φέτος προτίμησαν ολιγοήμερες διακοπές και καθημερινές εξόδους στη θάλασσα, φαγητό και διασκέδαση, παρά τις αγορές την περίοδο των θερινών εκπτώσεων… Οι έμποροι στα αστικά κέντρα και τις περιφερειακές αγορές εμφανίζονται απογοητευμένοι, ενώ στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας και τις δημοφιλείς τουριστικές περιοχές είναι περισσότερο ικανοποιημένοι, ιδιαιτέρως από την ‘τουριστική-εισαγόμενη’ αγοραστική κίνηση», δήλωνε την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.

Μείωση τζίρου κατά 13% στα είδη ένδυσης και υπόδησης

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλέστηκε για την εγχώρια κατανάλωση ο κ. Κορκίδης, «οι οκτώ στους 10 Έλληνες, παρά τις γενναίες εκπτώσεις, ήταν διστακτικοί στα είδη ένδυσης και υπόδησης, αφού ο όγκος πωλήσεων περιορίστηκε κατά 18% και κατά 13% ο τζίρος. Σημειωτέον πως σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο δημοφιλέστερος κλάδος των εκπτώσεων, αυτός της ένδυσης, είχε το μικρότερο ποσοστό ετήσιας αύξησης τιμών μόλις στο 3,4%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του πληθωρισμού. Σε αντίθεση με τους περισσότερους κλάδους της λιανικής, τα καλλυντικά και τα είδη σπιτιού συνέχισαν τη φετινή ανοδική τους πορεία και κατά την περίοδο των εκπτώσεων».

«Οι φετινές θερινές εκπτώσεις επιβεβαιώνουν τις συνεχείς αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, που προσαρμόζονται στο επίπεδο διαβίωσης και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Επίσης παρατηρείται μια αρνητική αλλαγή στην ψυχολογία των καταναλωτών με έκδηλη την απαισιοδοξία σε επτά στους δέκα πως, μετά την πανδημία, αντί για μια καλύτερη περίοδο χωρίς περιορισμούς, εξαναγκάζονται από το ενεργειακό κόστος σε ‘οικονομικό περιορισμό’. Στη χώρα μας οι δυσκολίες άλλωστε επιβεβαιώνονται από το γεγονός πως το 45% των καταναλωτών έχει ήδη οφειλές 1 δισ. ευρώ από ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς ρεύματος. Γενικότερα έξι στους 10 δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και οκτώ στους 10 έχουν μειώσει τις αγορές καταναλωτικών προϊόντων. Παράλληλα, έρευνα της PwC σε 25 χώρες δείχνει ότι δύο στους τρεις καταναλωτές αγοράζουν με βασικό κριτήριο την τιμή και αναμένουν τις προσφορές για να πραγματοποιήσουν αγορές, ενώ ένας στους τρεις αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους... Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι περισσότεροι από ένας στους τέσσερις καταναλωτές μειώνουν την κατανάλωση σε μια σειρά από κατηγορίες αγαθών, όπως τα είδη πολυτελείας, τα επώνυμα ρούχα, το ακριβό φαγητό, τα θεάματα, ακόμα και τις γνωστές μάρκες στα είδη τροφίμων, εξαιτίας της αύξησης των τιμών, τόσο σε φυσικά, όσο και σε online καταστήματα», εξήγησε ο κ. Κορκίδης.

Μιλώντας πριν από μερικά 24ωρα στην ΕΡΤ1, ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής, τόνισε πως «η πηγή των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις είναι η ενεργειακή κρίση και οι αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης». Μάλιστα εκτίμησε ότι ο φετινός τζίρος των εμπόρων – επιχειρηματιών θα αγγίξει ποσοστό με αρνητικό πρόσημο της τάξης του 20%.

Την ίδια στιγμή και σε ό,τι αφορά τον Ιούνιο - ήτοι πριν την έναρξη της περιόδου των εκπτώσεων – ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο εμφάνισε άνοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών κατά τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2021, παρουσίασε αύξηση 12,1% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2022 αύξηση 15,2%. Ο Γενικός Δείκτης Όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές), κατά τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2021, παρουσίασε αύξηση 1,2% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2022 αύξηση 11,6%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά: Δεν δελεάστηκαν οι καταναλωτές από τις εκπτώσεις

Νέα αναδιάταξη στον χάρτη των σούπερ μάρκετ - Τι σηματοδοτεί το deal ΚΡΗΤΙΚΟΣ - Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες

Πώς κατέκτησε την ευρωπαϊκή αγορά η αλυσίδα Pepco που έρχεται στην Ελλάδα τον Οκτώβριο

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider