Νέα αναδιάταξη στον χάρτη των σούπερ μάρκετ - Τι σηματοδοτεί το deal ΚΡΗΤΙΚΟΣ - Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Νέα αναδιάταξη στον χάρτη των σούπερ μάρκετ - Τι σηματοδοτεί το deal ΚΡΗΤΙΚΟΣ - Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες
Αλλάζουν εκ νέου οι ισορροπίες στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής. Πού ποντάρει η αλυσίδα ΚΡΗΤΙΚΟΣ με την εξαγορά των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών και το όραμα για τη «χρυσή πεντάδα» των μεγάλων. Οι τζίροι, η γεωγραφική παρουσία και οι συνέργειες. Τα νέα δεδομένα.

Ανακατατάξεων συνέχεια για τον κλάδο της οργανωμένης λιανικής στην Ελλάδα, καθώς η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στο μέτωπο της οικονομίας αναγκάζει σε ανασύνταξη δυνάμεων τα σούπερ μάρκετ.

Σε μια κίνηση ματ, η αλυσίδα ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ ανακοίνωσε χθες την εξαγορά του ομίλου σούπερ μάρκετ Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε., επιχειρώντας να ανατρέψει τις ισορροπίες σε έναν κλάδο που μετασχηματίζεται ταχύτατα. Με την εξαγορά αυτή, η αλυσίδα ΚΡΗΤΙΚΟΣ ενισχύει σημαντικά την παρουσία της στη Βόρεια Ελλάδα και την Κρήτη, ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει την ένταξη στο δυναμικό της των 52 εταιρικών καταστημάτων του ομίλου Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, καθώς και τη διαχείριση των εμπορικών σημάτων Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα, μαζί με το ευρύτατο δίκτυο των 300 καταστημάτων τους.

Ανοίγει ο δρόμος για τη «χρυσή πεντάδα»

Με το νέο deal αναμένεται να αλλάξουν εκ νέου οι συσχετισμοί δυνάμεων στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καθώς η ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ έχει βάλει πλώρη να μπει στη «χρυσή πεντάδα» των μεγάλων παικτών της οργανωμένης λιανικής.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ετήσιας έκδοσης «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021» που είχε παρουσιαστεί τον περασμένο Νοέμβριο, η αλυσίδα ΚΡΗΤΙΚΟΣ κατατάσσεται στην έκτη θέση των μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας με τζίρο 390,1 εκατ. ευρώ το 2020. Με την εξαγορά του ομίλου Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες που την ίδια χρονιά κατέγραψαν πωλήσεις 83,9 εκατ. ευρώ – καταλαμβάνοντας τη δέκατη θέση στην κατάταξη – η ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ πλησιάζει σε τζίρο τα 500 εκατ. ευρώ, διεκδικώντας με αξιώσεις την πέμπτη θέση, την οποία καταλαμβάνει η ΠΕΝΤΕ Α.Ε. (Γαλαξίας), με τζίρο 511,5 εκατ. ευρώ το 2020.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι στην πρώτη θέση της κατάταξης φιγουράρει ο Όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, καταγράφοντας για το 2020 πωλήσεις ύψους 3,79 δισ. ευρώ, καθώς η πανδημία εκτόξευσε τα οικονομικά μεγέθη των σούπερ μάρκετ. Ακολουθεί ο έτερος ισχυρός «παίκτης» του οργανωμένου λιανεμπορίου, ο Όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος, πετυχαίνοντας το 2020 πωλήσεις ύψους 2,02 δισ. ευρώ, ενώ την τριάδα συμπληρώνει η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, πετυχαίνοντας το 2020 πωλήσεις στα επίπεδα των 1,36 δισ. ευρώ. Από την έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021» απουσιάζει η Lidl Hellas, καθώς από την ίδρυσή της δεν λειτουργεί με καθεστώς ΑΕ και δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις.

Στόχος η παρουσία σε κάθε γειτονιά της Ελλάδας

Η εξαγορά του ομίλου Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής ανάπτυξης της ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ με στόχο την παρουσία της σε κάθε γειτονιά της Ελλάδας και την κάλυψη των αναγκών των νοικοκυριών ακόμη και σε απομακρυσμένα χωριά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι από τις αρχές του φετινού καλοκαιριού και μέσα σε δύο μήνες, η ΚΡΗΤΙΚΟΣ έχει εγκαινιάσει περισσότερα από δέκα νέα καταστήματα εντός και εκτός Αθηνών και συγκεκριμένα σε Πετράλωνα, Αμπελόκηπους, Πειραιά, Κάτω Πατήσια, αλλά και Νέα Επίδαυρο, Σάμο, Βόνιτσα, Καρπενήσι, Κοιλάδα Κρανιδίου, Σαλαμίνα και Τζια.

ΚΡΗΤΙΚΟΣ από… την Αίγινα

Η ιστορία της αλυσίδας ξεκίνησε το 1948 όταν ο Ανδρέας Κρητικός ίδρυσε το πρώτο του κατάστημα στην Αίγινα. Αφουγκραζόμενος τις ανάγκες της περιοχής οραματίστηκε τη δημιουργία ενός κλασικού παντοπωλείου. Η επιθυμία του να προσφέρει στην τοπική κοινωνία τον οδήγησε στη δημιουργία και άλλων καταστημάτων στην περιοχή. Η ιστορία συνεχίζεται όταν τα παιδιά του, οι Άγγελος, Νεκτάριος και Δημήτρης Κρητικός, δημιουργούν το πρώτο μεγάλο κατάστημα στην Αίγινα το 1983. Η ΑΝΕΔΗΚ ιδρύεται το 1996, ενώ το 2000 η αλυσίδα ξεπερνάει τα όρια της Αίγινας και επεκτείνεται στον Αργοσαρωνικό με πέντε νέα καταστήματα.

Το 2007 ιδρύεται το πρώτο κέντρο διανομής στη Μαγούλα Αττικής με σκοπό να εξυπηρετήσει την ανάπτυξη αλλά και την επέκταση της αλυσίδας σε νέες περιοχές. Τα αμέσως επόμενα χρόνια, η ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ, μέσω εξαγορών και δημιουργίας νέων καταστημάτων, επεκτείνεται σε Κορινθία, Αργολίδα, Εύβοια, καθώς και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Επιπλέον, εισέρχεται στην Αττική μέσω της ανάπτυξής ενός ευέλικτου μοντέλου συνεργασίας franchise με την επωνυμία ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΤΟP MARKET. Στις αρχές του 2017, η είσοδος της ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ στο μετοχικό κεφάλαιο της αλυσίδας ΥΠΕΡ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ, η οποία δραστηριοποιείται στους Νομούς Καστοριάς, Κοζάνης, Φλώρινας και Γρεβενών, ήταν το πρώτο βήμα για την άνοδο της στη Βόρεια Ελλάδα, ενισχύοντας έτσι την παρουσία της στη Δυτική Μακεδονία με 35 επιπλέον καταστήματα. Τον Ιούλιο του 2017 αποκτά το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της αλυσίδας CRM–ΑΡΙΑΔΝΗ στην Κρήτη. Η αλυσίδα αριθμεί 92 συνδεδεμένα μέλη και λειτουργεί μέσω συμβάσεων δικαιόχρησης. Επιπλέον, στα τέλη του 2017 εισήλθε στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες της να έχουν πρόσβαση σε ένα διευρυμένο κωδικολόγιο προϊόντων. Το 2018 εξαγόρασε τα supermarket ΜΕΡΙΜΝΑ στην Αττική, ενώ το 2019 ενίσχυσε την παρουσία της στη Θεσσαλονίκη εξαγοράζοντας την αλυσίδα ΜΑΚΟ, που διέθετε δίκτυο 11 καταστημάτων. Αντίστοιχα το 2020 η αλυσίδα πρόσθεσε στο δίκτυο της ακόμη 11 καταστήματα, ενώ από τις αρχές του 2021, ύστερα από μια δεκαετή σύμπλευση με την οικογένεια του ΕΛΟΜΑΣ, η ΚΡΗΤΙΚΟΣ συνεχίζει αυτόνομα με σκοπό την επέκταση της. Ταυτόχρονα, υλοποιώντας το επενδυτικό και αναπτυξιακό της πλάνο, προέβη στην απόκτηση ποσοστού 49% της θυγατρικής CRM Αριάδνη, η οποία εδρεύει στους Μαλάδες Ηρακλείου Κρήτης εξυπηρετώντας πάνω από 140 καταστήματα και κατέχοντας πλέον το 100% των μετοχών της.

Σήμερα, η ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ λειτουργεί περισσότερα από 400 καταστήματα, διαθέτει έξι κέντρα διανομής και απασχολεί περισσότερους από 2.500 εργαζομένους.

Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες με δίκτυο χονδρικής και λιανικής σε όλη την Ελλάδα

Η εταιρεία Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε είναι μία ελληνική επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα του εμπορίου καταναλωτικών προϊόντων και παροχής σχετικών υπηρεσιών προς τα συνεργαζόμενα και εταιρικά καταστήματα με πέντε brands ως σημεία πώλησης: Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ, Γρήγορα – Καθημερινά κοντά σας και το ηλεκτρονικό κατάστημα Synmarket.

Η εμπορική της δραστηριότητα αναπτύσσεται συνεχώς με δίκτυο χονδρικής και λιανικής πώλησης σε όλη την Ελλάδα με γνώμονα τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς και το εμπορικό όφελος των πελατών της. Οι κεντρικές εγκαταστάσεις της SynEmporio Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες βρίσκονται στο 9ο Χλμ. Παλαιάς Εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Κιλκίς σε ιδιόκτητους χώρους, ενώ τον Νοέμβριο του 2007 εγκαινίασε ένα υπερσύγχρονο κέντρο αποθήκευσης και διανομής πολλαπλών προδιαγραφών. Οι εγκαταστάσεις του καλύπτουν συνολικά μια έκταση περίπου 3.500 τ.μ

Σε ό,τι αφορά τα σημεία λιανικής, ο όμιλος διαθέτει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, με τα εμπορικά σήματα Ελληνικά Μάρκετ (173 καταστήματα), Πρόοδος Μάρκετ (142), Ήλιος Μάρκετ (55) και Γρήγορα Καφέ – Παντοπωλεία (7).

Το… καυτό 2022 του οργανωμένου λιανεμπορίου

Ιδιαίτερα θερμοί αποδείχθηκαν και οι προηγούμενοι μήνες για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, με τους περισσότερους παίκτες – μικρότερους ή μεγαλύτερους – να χαράσσουν νέες στρατηγικές με στόχο την ισχυροποίησή τους και τη διεκδίκηση μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς. Το πληθωριστικό κύμα, η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία διατηρούν ολοζώντανο ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ» στο μέτωπο της αγοράς, αναγκάζοντας την οργανωμένη λιανική να αναζητήσει «ασπίδα» προστασίας μέσα από συνέργειες, οι οποίες όχι μόνο θα θωρακίσουν τον κλάδο, αλλά και θα τον ενδυναμώσουν ώστε να διαχειριστεί τις προκλήσεις του άμεσου μέλλοντος. Μπροστά στη γενικευμένη αβεβαιότητα που πλήττει την κατανάλωση και ροκανίζει τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, οι εξελίξεις τρέχουν…

Ήταν στα μέσα του περασμένου Μαΐου όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού άναψε το «πράσινο φως» στο πολυαναμενόμενο deal Μασούτης – ΣΥΝΚΑ. Η στρατηγική συνεργασία της αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Βορείου Ελλάδος, Μασούτης, με τη συνεταιριστική αλυσίδα, ΣΥΝΚΑ, με παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα, ήταν εκείνη που άνοιξε τον χορό των εξελίξεων στα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας. Η συμφωνία οδηγεί στη δημιουργία ενός εταιρικού σχήματος με την επωνυμία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε.», στην οποία η Μασούτης συμμετέχει με το 50% των μετοχών και ο συνεταιρισμός με το αντίστοιχο 50%. Ο συνεταιρισμός διατηρεί την πλειοψηφία στο Διοικητικό Συμβούλιο του νέου εταιρικού σχήματος και το management, ενώ οι μέτοχοι του συνεταιρισμού εξακολουθούν να διατηρούν τα δικαιώματά τους, έχοντας ενεργή συμμετοχή σε στρατηγικές αποφάσεις του ΣΥΝΚΑ. Η συμφωνία άνοιξε τον δρόμο για τη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου περισσότερων από 400 καταστημάτων, με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 1,1 δισ. ευρώ, εξασφαλίζοντας ευρεία πρόσβαση σε γεωγραφικές περιοχές στις οποίες μέχρι πρότινος δεν υπήρχε παρουσία και απασχολώντας περισσότερους από 9.500 εργαζόμενους.

Το Πάσχα έπεσαν οι υπογραφές και για τη συμφωνία της Σκλαβενίτης με την τοπική αλυσίδα SEP Markets Παπαδόπουλος που δραστηριοποιείται στα Ιωάννινα. Με την εν λόγω συμφωνία η αλυσίδα Σκλαβενίτης προχώρησε στην επέκταση του δικτύου καταστημάτων στην αγορά των Ιωαννίνων, όπου διατηρούσε ήδη δύο καταστήματα. Η συμφωνία αφορά αποκλειστικά στην ένταξη εννέα σημείων στο δίκτυο καταστημάτων της Σκλαβενίτης στην ηπειρωτική πόλη, με τη SEP Παπαδόπουλος να διατηρεί δύο καταστήματα από τα έντεκα που διαθέτει συνολικά. Μετά την υλοποίηση της συνεργασίας των αλυσίδων, λειτουργούν συνολικά έντεκα καταστήματα Σκλαβενίτης στα Ιωάννινα.

Όπως επίσης έγινε γνωστό μέσα στον Απρίλιο, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πίτσιας, με έδρα την Πιερία, απέκτησε τρία καταστήματα της Μαζί Markets, προκειμένου να ισχυροποιήσει την παρουσία της σε σημεία όπου μέχρι πρότινος δεν είχε «πατήσει πόδι». Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα κατάστημα στη Θεσσαλονίκη και ακόμη δύο στη Βέροια. Η αλυσίδα Πίτσιας ξεκίνησε το 1973 από το μικρό μπακάλικο των Φωτεινών για να φτάσει να θεωρείται σήμερα μια σύγχρονη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας. Το δίκτυό της πλησιάζει σήμερα τα 30 καταστήματα, ενώ το ηλεκτρονικό της κανάλι ισχυροποιείται διαρκώς.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η ΚΡΗΤΙΚΟΣ εξαγοράζει τον όμιλο σούπερ μάρκετ Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider