Ο ελληνικός σιδηρόδρομος περνά πλέον σε μία νέα εποχή. Η ΕΡΓΟΣΕ έχοντας θέσει σε πλήρη εφαρμογή ένα σχέδιο δράσης για την υλοποίηση κομβικών υποδομών, προχωρά στην ουσιαστική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, με στρατηγική κατεύθυνση να αποτελέσει η χώρα μας κόμβο συνδυασμένων μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Το σχέδιο δράσης της ΕΡΓΟΣΕ που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, έχει θέσει σε κίνηση το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων στην ιστορία της χώρας, που υπερβαίνει τα 4,5 δισ. €.
Πρόκειται για έργα κομβικής σημασίας που αναβαθμίζουν την «ραχοκοκαλιά» του σιδηροδρόμου, δηλαδή του κεντρικού άξονα Πάτρα-Αθήνα- Θεσσαλονίκη/Ειδομένη-Προμαχώνας, καθιστώντας το δίκτυο της χώρας πλήρως ηλεκτροκίνητο, καθώς και για τη νέα γενιά έργων του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, που διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και παράλληλα αναβαθμίζουν τη διασυνοριακή διασύνδεση της Ελλάδας με τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η «ακτινογραφία» της νέας γενιάς έργων της ΕΡΓΟΣΕ
Με την ολοκλήρωση των έργων του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων φθάνει τα 4 δισ. €, η χώρα θα μετατραπεί σε περιφερειακό «hub» στον τομέα των logistics και των μεταφορών, τόσο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων όσο και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μια εξέλιξη που, όπως γίνεται αντιληπτό, είναι μείζονος σημασίας για την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της Ελλάδας.
Το πρώτο έργο, αφορά στην κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής η οποία θα συνδέει τρία κομβικά σημεία: Τη Θεσσαλονίκη, τη Νέα Κάρβαλη και τους Τοξότες. Ο προϋπολογισμός αγγίζει τα 1.68 δισ. ευρώ και προβλέπει την παράδοση 206 χιλιομέτρων νέας, μονής σιδηροδρομικής γραμμής, με πλήρη σηματοδότηση, σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS και ηλεκτροκίνηση, η οποία θα ολοκληρώνει τη σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και Καβάλας.
Επιπλέον, η νέα γραμμή θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης και, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Nομού Καβάλας, θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, όπου θα συνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο του ΟΣΕ. Με αυτό το έργο, η Βόρεια Ελλάδα μπαίνει πλέον στον σιδηροδρομικό χάρτη της Ευρώπης, καθώς επιτυγχάνεται η σύνδεση των λιμανιών της με τα λιμάνια Μπουργκάς, Βάρνα και Ρούσσε, στη Μαύρη Θάλασσα και τον Δούναβη.
Το δεύτερο έργο προβλέπει την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου. Η γραμμή πρόκειται να διπλασιαστεί, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 1,078 δισ. ευρώ. Με την ολοκλήρωσή του, θα βελτιωθούν οι διασυνοριακές συνδέσεις µε τη Βουλγαρία στο Ορµένιο και την Τουρκία στο Πύθιο, με θετικό αντίκτυπο αντίστοιχα στις εμπορικές σχέσεις των κρατών. Επιπλέον, ο συγκεκριμένος σιδηρόδρομος θα μπορεί να λειτουργεί και ως γραμμή προαστιακής εξυπηρέτησης των περιοχών κατά μήκος του ποταμού Έβρου.
Το τρίτο έργο, έχει διττό σκοπό και αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και την κατασκευή του προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης. Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 53,5 εκατ. ευρώ, ενώ με την ολοκλήρωσή θα επιτευχθεί η αναβάθμιση του κύριου εθνικού σιδηροδρομικού άξονα, ενισχύοντας τις διατροπικές µεταφορές από και προς τον Λιµένα Θεσσαλονίκης.
Συνεπώς, το λιμάνι θα κατέχει πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο στις εμπορευματικές µμεταφορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επιπλέον, η κατασκευή του προαστιακού σιδηροδρόµου θα λειτουργεί ως συμπληρωματικό κομμάτι του υπό κατασκευή μετρό της πόλης, εξυπηρετώντας τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
Το τέταρτο και πέμπτο έργο αφορούν στη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμένων Λαυρίου και Ραφήνας. Τα δύο αυτά έργα που θα συνδέουν τα λιμάνια της Ανατολικής Αττικής με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω νέων προαστιακών γραμμών, είναι συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου για την κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τη σύνδεση του λιμένα με το τρένο, ανέρχεται σε 391 εκατ. ευρώ. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή μήκους 32 χλμ. θα είναι διπλή στο μεγαλύτερο μήκος της, ηλεκτροκινούμενη και εφοδιασμένη με σύγχρονα συστήματα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου για την κατασκευή νέας προαστιακής γραμμής μήκους 17 χλμ. που θα συνδέει την πόλη και το λιμάνι της Ραφήνας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο ανέρχεται σε 309 εκατ. ευρώ.
Με την υλοποίηση των δύο αυτών νέων σιδηροδρομικών γραμμών ολοκληρώνεται ο στόχος για την ανάπτυξη προαστιακού σιδηρόδρομου στην Αττική. Η επέκταση του δικτύου του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο και τη Ραφήνα είναι κρίσιμη, όχι μόνο για την ολοκλήρωση των βασικών υποδομών μαζικής μεταφοράς και ειδικότερα του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική, αλλά και για την επίτευξη των βασικών στόχων του πολεοδομικού, χωροταξικού, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού των περιοχών από όπου διέρχονται οι γραμμές.
Το έκτο έργο αφορά στην ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος λιμένας Πατρών, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 476,5 εκατ. ευρώ.
Με το έργο αυτό θα εξασφαλιστεί μεταξύ άλλων η σύνδεση του Νέου Λιμένα Πατρών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και η διασύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή προς Πύργο μέσω μετεπιβίβασης. Η νέα γραμμή θα είναι υπογειοποιημένη σε μεγάλο τμήμα της (μήκος 5,1 χλμ. περίπου) απελευθερώνοντας την απευθείας πρόσβαση προς το παραλιακό μέτωπο της πόλης, ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα αστικών αναπλάσεων, με χώρους αναψυχής και βιώσιμης αστικής κινητικότητας, σε μια έκταση περίπου 70 στρεμμάτων.
Με γνώμονα την τάχιστη υλοποίηση των έργων, η ΕΡΓΟΣΕ επέλεξε τον Ανταγωνιστικό Διάλογο ως την πλέον αποτελεσματική διαδικασία δημοπράτησης. Με τη μέθοδο αυτή θα διασφαλιστεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό όχι μόνο η τήρηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης, αλλά και η διαφάνεια και ο έλεγχος σε κάθε φάση των έργων, από τη δημοπράτηση μέχρι την κατασκευή.
Προχωρώντας σε στρατηγικής σημασίας κινήσεις, κατάφερε η ΕΡΓΟΣΕ να ξεπεράσει χρόνια εμπόδια και να θέσει σε τροχιά υλοποίησης σημαντικά έργα τα οποία πρόκειται να αναδιαμορφώσουν πλήρως το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Προκειμένου μάλιστα να ενισχύσει την ικανότητά της να παράξει έργο, η ΕΡΓΟΣΕ έχει προχωρήσει στη διακήρυξη διαγωνισμών Τεχνικών Συμβούλων για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα.
Μεταξύ των αρμοδιοτήτων τους θα είναι η υποστήριξη της ΕΡΓΟΣΕ σε θέματα αξιολόγησης των μελετών, επιλογής των βέλτιστων τεχνικών λύσεων, καθώς και στην εκπόνηση των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών.
Έργα για την αναβάθμιση της «ραχοκοκαλιάς» του σιδηροδρομικού δικτύου
Παράλληλα με τη δρομολόγηση των έργων του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε με ταχείς ρυθμούς στη δημοπράτηση έργων ύψους €515,3 εκατ. με μειοδοτικούς διαγωνισμούς για την αναβάθμιση της «ραχοκοκαλιάς» του σιδηροδρόμου, δηλαδή του κεντρικού άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη/Ειδομένη-Προμαχώνας. Πρόκειται για έργα που στοχεύουν, ως επί το πλείστον, στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου με την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών.
Η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά με όλα τα απαραίτητα βελτιωτικά και κατασκευαστικά έργα, ούτως ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει ένα άρτιο, πλήρως εκσυγχρονισμένο, ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο, ευρωπαϊκών προτύπων. Λαμβάνοντας υπόψιν το πλεονέκτημα της προνομιούχου γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας, η ΕΡΓΟΣΕ επενδύει στο μέλλον. Αξιοποιώντας την πολυετή εμπειρία των ανθρώπων της, εισάγει τη χώρα σε μία νέα εποχή ανάπτυξης και προόδου με όχημα τον σιδηρόδρομο.