Διψήφια αύξηση πωλήσεων προβλέπει για το 2022 η ΚΡΙ ΚΡΙ – Τα μερίδια αγοράς σε γιαούρτι και παγωτό

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Διψήφια αύξηση πωλήσεων προβλέπει για το 2022 η ΚΡΙ ΚΡΙ – Τα μερίδια αγοράς σε γιαούρτι και παγωτό
Πώς κινήθηκαν τζίρος και κερδοφορία για τη σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και τι προβλέπει για το σύνολο της χρήσης 2022. Η δυναμική των εξαγωγών, οι άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και οι τρεις κύκλοι ανατιμήσεων. Ευκαιρίες επέκτασης και επενδύσεις. Τι έδειξαν οι οικονομικές καταστάσεις.

Αύξηση των συνολικών πωλήσεων με υψηλό διψήφιο ποσοστό και σημαντική υποχώρηση των περιθωρίων λειτουργικής κερδοφορίας προβλέπει, με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, για το σύνολο του 2022 η διοίκηση της γαλακτοβιομηχανίας ΚΡΙ-ΚΡΙ.

Με το βλέμμα στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και έχοντας δημοσιεύσει πριν από μερικά 24ωρα, τα οικονομικά της μεγέθη για τους πρώτους έξι μήνες του 2022, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή και διάθεση παγωτού, γιαουρτιού και φρέσκου γάλακτος, διατηρεί επιφυλακτική στάση αναφορικά με την κατάσταση και τις εξελίξεις στο οικονομικό περιβάλλον.

Όπως προβλέπει, ο τομέας του παγωτού, στην τρέχουσα χρήση, φαίνεται ότι θα γνωρίσει ισχυρή ανάκαμψη στα μεγέθη πωλήσεων.

Σε ό,τι αφορά την αγορά των γιαουρτιών στην Ελλάδα, επισημαίνει πως «φέτος είναι αρνητική σε όγκο και σε αξία», σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων που προκαλεί στην κατανάλωση η μείωση των πραγματικών διαθέσιμων εισοδημάτων των νοικοκυριών. Ωστόσο, παρά το δυσμενές περιβάλλον, η ΚΡΙ-ΚΡΙ «καταφέρνει να αυξάνει σταδιακά το μερίδιο της τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, πετυχαίνοντας υψηλά ποσοστά αύξησης των πωλήσεων. Στο εξωτερικό, μάλιστα «οι πωλήσεις γιαουρτιών αναμένεται να διατηρήσουν την ανάπτυξη που παρουσιάζουν και κατά το δεύτερο εξάμηνο της χρήσης».

Πιέσεις στα περιθώρια κερδοφορίας

Όπως επιβεβαιώνει η διοίκηση «το πληθωριστικό περιβάλλον έχει επηρεάσει και τα κόστη βασικών εισροών. Έχουν αυξηθεί σημαντικά τα κόστη βασικών πρώτων υλών, όπως το νωπό αγελαδινό γάλα, και βεβαίως τα κόστη ενέργειας και τα μεταφορικά κόστη. Από την εξέλιξη αυτή, τα περιθώρια κερδοφορίας εκτιμάται ότι θα πιεστούν, παρά τις προσπάθειες για μετακύλιση της αύξησης του κόστους στις τιμές πώλησης των προϊόντων».

«Στην ιδιαίτερη τρέχουσα οικονομική συγκυρία, πρωταρχικό στόχο μας αποτελεί η διαχείριση των πληθωριστικών πιέσεων με τρόπο που να πετυχαίνουμε μετακύλιση της επιβάρυνσης του κόστους μας από τις αυξημένες τιμές υλικών και ενέργειας, χωρίς παράλληλα να διακυβεύεται η συνεργασία με τους πελάτες μας ή τους καταναλωτές μας», τονίζεται.

Ευκαιρίες επέκτασης

Η γαλακτοβιομηχανία εκτιμά, επίσης, πως στο διαμορφούμενο οικονομικό περιβάλλον αναμένεται να προκύψουν αρκετές ευκαιρίες επέκτασης και ενίσχυσης της παρουσίας της. «Τις ευκαιρίες αυτές μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε, καθώς συγκεντρώνουμε όλα εκείνα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για να λειτουργούμε αποτελεσματικά, ενώ ταυτόχρονα διαθέτουμε και ισχυρή χρηματοοικονομική θέση», σημειώνει.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του πρώτου εξαμήνου του 2022, ο κύκλος εργασιών της γαλακτοβιομηχανίας ανήλθε σε 83,38 εκατ. ευρώ, έναντι 70,23 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2021, καταγράφοντας αύξηση 18,7%.

Η εικόνα στην αγορά παγωτού

Ειδικότερα, για τους πρώτους έξι μήνες του 2022 οι πωλήσεις παγωτού σε αξία εμφάνισαν αύξηση κατά 21,2% και διαμορφώθηκαν σε 21,66 εκατ. ευρώ έναντι 17,86 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο, ενώ η αντίστοιχη αύξηση σε όγκο πωλήσεων παγωτού ανήλθε σε 15,9%. Στην εγχώρια αγορά παγωτού, οι πωλήσεις της ΚΡΙ-ΚΡΙ εμφάνισαν ισχυρή διψήφια άνοδο 16,6%, κυρίως λόγω της επέκτασης του δικτύου πωλήσεων της εταιρείας και του λανσαρίσματος της νέας σειράς premium παγωτών Master Rich, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των τουριστικών ροών από το εξωτερικό. Το υπόλοιπο της καλοκαιρινής σεζόν οι πωλήσεις παγωτού συνεχίστηκαν με σχετικά αντίστοιχο ρυθμό.

Η εικόνα στην αγορά γιαουρτιού

Στον κλάδο γιαουρτιού οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 17,3% σε αξία και 14,0% σε όγκο. Στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις παρουσιάζουν ισχυρή διψήφια ανάπτυξη 21,0%, αγγίζοντας τα 33 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας σημαντική ώθηση από τις αγορές της Ιταλίας (αύξηση 26%), του Ηνωμένου Βασιλείου (αύξηση 11%), και από άλλες χώρες όπως η Σουηδία, η Γερμανία και η Αυστρία. Σε επίπεδο οκταμήνου, μάλιστα, οι πωλήσεις γιαουρτιού στο εξωτερικό συνεχίζουν με αντίστοιχο ρυθμό ανάπτυξης που ξεπερνά το 25%.

Στην ελληνική αγορά γιαουρτιού, οι πωλήσεις της γαλακτοβιομηχανίας κατέγραψαν αύξηση 13,3% παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, καθώς η τρέχουσα συγκυρία με τις συνθήκες υψηλού πληθωρισμού οδηγεί σε μείωση των πραγματικών διαθέσιμων εισοδημάτων των νοικοκυριών, με αρνητικές επιπτώσεις στην κατανάλωση. Να σημειωθεί εδώ ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της IRI, η εγχώρια αγορά γιαουρτιού μετρά πτώση 9,1% σε όγκο και 2,9% σε αξία (Ιανουάριος-Ιούνιος 2022).

Ωστόσο, ορισμένες υποκατηγορίες της αγοράς όπως αυτές των παιδικών, των βρεφικών και των λειτουργικών γιαουρτιών, στις οποίες η ΚΡΙ-ΚΡΙ έχει ισχυρή παρουσία, παρουσιάζουν υψηλή ανελαστικότητα, με αποτέλεσμα η πτώση τους να είναι πολύ περιορισμένη ή και να ενισχύονται. Έτσι, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της IRI, το μερίδιο αγοράς των γιαουρτιών ΚΡΙ-ΚΡΙ διαμορφώνεται πλέον σε 17,1%, αυξημένο κατά μια ποσοστιαία μονάδα.

Παράλληλα, στην τρέχουσα συγκυρία αναδεικνύεται η τάση ενίσχυσης του μεριδίου αγοράς των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας, αποτέλεσμα της στροφής των καταναλωτών σε value for money προϊόντα. Από αυτήν αναμένεται να προκύψει όφελος για την ΚΡΙ-ΚΡΙ, μιας και αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό για την εγχώρια αγορά γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας.

«Στην Ελλάδα ένα στα τρία γιαούρτια τα παράγει η ΚΡΙ-ΚΡΙ», δήλωνε από τις Σέρρες τον περασμένο Μάιο ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Παναγιώτης Τσινάβος, εξηγώντας πως η ΚΡΙ ΚΡΙ είναι η πρώτη παραγωγός γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα και η δεύτερη στο επώνυμο προϊόν.

Πλέον, στο οκτάμηνο η ανάπτυξη των εγχώριων πωλήσεων γιαουρτιού ξεπερνά το 15%.

Το περιθώριο μικτού κέρδους διαμορφώθηκε σε 22,3%, από 35% στο πρώτο εξάμηνο του 2021 και συγκεκριμένα: στο παγωτό σε 44,2% (από 51,1% το 2021) και στα γαλακτοκομικά σε 14,6% (από 30% το 2021). Η συρρίκνωση του περιθωρίου μικτού κέρδους είναι, κυρίως, αποτέλεσμα της απότομης αύξησης στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας, σε συνδυασμό με τη χρονική υστέρηση των ανατιμήσεων που πραγματοποιήθηκαν στα προϊόντα.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 5,07 εκατ. ευρώ, έναντι 12,58 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2021 - μειωμένα κατά 59,7% - ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 4,05 εκατ. ευρώ από 10,05 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο. Μειωμένα κατά 48,8% εμφανίστηκαν και τα λειτουργικά κέρδη EBITDA, καθώς για το πρώτο εξάμηνο του 2022 διαμορφώθηκαν σε 7,49 εκατ. ευρώ έναντι 14,64 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο.

Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές της εταιρείας, διαμορφώθηκαν στο 45,8% των συνολικών πωλήσεων προϊόντων παρουσιάζοντας αύξηση 23,2%, ενώ καθώς η διοίκηση επιδιώκει να διατηρεί μικρή έκθεση σε δανειακά κεφάλαια, κατά την 30/6/2022 το υπόλοιπο των οφειλόμενων δανείων της ΚΡΙ-ΚΡΙ ανερχόταν σε 7,05 εκατ. ευρώ και ο καθαρός δανεισμός ήταν μηδενικός.

Τρεις κύκλοι ανατιμήσεων

Όπως ενημερώνει η διοίκηση της γαλακτοβιομηχανίας, η ΚΡΙ-ΚΡΙ μετακύλησε μέρος της αύξησης του κόστους της στις τιμές των προϊόντων, με τις ανατιμήσεις να πραγματοποιούνται σταδιακά σε τρεις κύκλους.

Όπως είχε αποκαλύψει ο κ. Τσινάβος πριν το καλοκαίρι, ο πρώτος γύρος ανατιμήσεων ήταν τον Δεκέμβριο του 2021, με τις αυξήσεις τιμών να κυμαίνονται κοντά στο 4%, ενώ ο δεύτερο γύρος ανατιμήσεων καταγράφηκε τον περασμένο Μάιο, με αυξήσεις τιμών κατά 5-6%. Οι ανατιμήσεις του τρίτου κύκλου ξεκίνησαν να εφαρμόζονται το τρέχον διάστημα και δη το δίμηνο Αυγούστου-Σεπτεμβρίου, με τη διοίκηση να σημειώνει πως «το τελευταίο διάστημα, η άνοδος των τιμών των υλικών έχει σταματήσει, παρουσιάζοντας επί το πλείστον σταθεροποιητικές τάσεις».

Πάνω από 4 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις στο α’ εξάμηνο

Στους πρώτους έξι μήνες του 2022, οι επενδύσεις της γαλακτοβιομηχανίας σε πάγιο μηχανολογικό εξοπλισμό και κτήρια ξεπέρασαν τα 4 εκατ. ευρώ, ενώ στο μεγαλύτερο μέρος τους αφορούν στην ολοκλήρωση του έργου της μονάδας βιοαερίου, καθώς και σε αντικατάσταση εξοπλισμού.

Ήταν λίγο πριν την έλευση του 2022 όταν ανακοινώθηκε η λειτουργία της υπερσύγχρονης μονάδας αναερόβιας επεξεργασίας στον χώρο των εγκαταστάσεων της ΚΡΙ-ΚΡΙ στις Σέρρες, σε μια επένδυση συνολικού ύψους 6 εκατ. ευρώ, που υλοποιήθηκε από την ελληνική γαλακτοβιομηχανία στο πλαίσιο της μετάβασής της στο κυκλικό μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης και ευημερίας. Η μονάδα παράγει βιοαέριο χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ως πρώτη ύλη τα υγρά απόβλητα της εγκατάστασης παγωτού και γαλακτοκομικών, καθώς και τον ορό γάλακτος που προκύπτει από τη στράγγιση γιαούρτης. Το βιοαέριο που παράγεται μέσω της αναερόβιας επεξεργασίας αξιοποιείται εντός των εγκαταστάσεων της εταιρείας, συμβάλλοντας στη μείωση της χρήσης φυσικού αερίου, καθώς ένα μεγάλο μέρος την ανάγκης του εργοστασίου σε φυσικό αέριο καλύπτεται από το παραγόμενο βιοαέριο.

Κίνδυνοι και αβεβαιότητες ως το τέλος του 2022

Όπως τονίζει η διοίκηση, εκ των βασικών πηγών αβεβαιότητας για το δεύτερο εξάμηνο του 2022 είναι ο κίνδυνος διακύμανσης των τιμών των πρώτων υλών, καθώς η εταιρεία είναι εκτεθειμένη σε κίνδυνο απώλειας εισοδημάτων σε περιπτώσεις απότομων αλλαγών στις τιμές των πρώτων υλών, συνεπεία της αδυναμίας άμεσης μετακύλισης του κόστους στις τιμές πώλησης.

Καθώς η γαλακτοβιομηχανία δεν έχει κάποια σημαντική εξάρτηση από συγκεκριμένους προμηθευτές -δεδομένου ότι κανένας προμηθευτής της δεν την προμηθεύει προϊόντα σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% του συνόλου των αγορών της - δεν υπάρχουν ενδείξεις για ουσιαστικό κίνδυνο εμφάνισης ελλείψεων ή περιορισμένης διαθεσιμότητας σε βασικές πρώτες ύλες ή υλικά συσκευασίας.

Σε ό,τι αφορά την ουκρανική κρίση, η ΚΡΙ-ΚΡΙ ενημερώνει πως δεν δραστηριοποιείται στην Ουκρανία ή τη Ρωσία ωστόσο «το μακροοικονομικό περιβάλλον παρουσιάζει έντονες προκλήσεις λόγω των διαφόρων γεωπολιτικών εντάσεων. Σε μία περίοδο που οι αγορές σε παγκόσμιο επίπεδο ανέκαμπταν από τις επιδράσεις της πανδημίας, πριν προλάβουν να επιστρέψουν σε μία ‘κανονικότητα’, βρέθηκαν αντιμέτωπες με μία νέα, πρωτόγνωρη συνθήκη η οποία ενισχύει την οικονομική και κοινωνική αστάθεια»

Οι άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης

Η τρέχουσα παγκόσμια ενεργειακή κρίση επιδρά πολυεπίπεδα στην κοστολογική βάση της εταιρείας, εξηγεί η διοίκηση της ΚΡΙ-ΚΡΙ.

Καταρχήν, με άμεσο τρόπο, αυξάνοντας το κόστος για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική διαδικασία. Στο πρώτο εξάμηνο 2022, οι δαπάνες ενέργειας αποτέλεσαν περίπου το 4,33% του συνόλου των δαπανών, έναντι 2,18% την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Ακόμη, με έμμεσο τρόπο, επηρεάζει αυξητικά τα κόστη μεταφορών και διανομής. Στο πρώτο εξάμηνο 2022, οι δαπάνες αυτές αποτέλεσαν περίπου το 5,12% του συνόλου των δαπανών, έναντι 5,56% την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι ότι επιδρά καταλυτικά στη διαμόρφωση και συντήρηση έντονα πληθωριστικού περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, παρατηρείται σημαντική αύξηση του κόστους παραγωγής του νωπού γάλακτος και επακόλουθα και της τιμής του, λόγω της αύξησης της τιμής των λιπασμάτων που επηρέασε το κόστος αγροτικής παραγωγής ζωοτροφών. Επίσης, οι τιμές του πλαστικού, το οποίο αποτελεί βασικό υλικό συσκευασίας, έχουν αυξηθεί σημαντικά. Τέλος, ο πληθωρισμός αναμένεται να περιορίσει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, επιδρώντας στις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Σε ό,τι αφορά την πανδημία και καθώς η διοίκηση της εταιρείας έχει λάβει σειρά μέτρων για τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και την ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιδράσεων στις δραστηριότητες της, διαφαίνεται ότι η ΚΡΙ-ΚΡΙ μπορεί να διαχειριστεί τους κινδύνους που ανακύπτουν με αποτελεσματικό τρόπο.

Ομολογιακό δάνειο

Όπως ανακοινώθηκε τον περασμένο Αύγουστο, σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΡΙ-ΚΡΙ, η γαλακτοβιομηχανία προχώρησε στην έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου, ύψους 6,5 εκατ. ευρώ. Το δάνειο είναι 5ετούς διάρκειας, χωρίς εξασφαλίσεις, και καλύφθηκε από την Τράπεζα Πειραιώς, ενώ σκοπός του είναι η χρηματοδότηση επενδυτικού προγράμματος για την επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας της επιχείρησης στις γραμμές παραγωγής γιαούρτης και παγωτού, το οποίο έχει ενταχθεί στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου 4399/2016.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Καμπανάκι» για ελλείψεις στα λιπάσματα και στο βάθος... νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα

Τα πάνω κάτω στην κατανάλωση τροφίμων έφεραν οι κρίσεις των τελευταίων ετών - Η εικόνα στην Ελλάδα και διεθνώς

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider