ΑΒΑΞ: Πώς «χτίζεται» το ανεκτέλεστο των 2,5 δισ. ευρώ – Η «λίστα» με τα έργα και η άνοδος του κόστους

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΑΒΑΞ: Πώς «χτίζεται» το ανεκτέλεστο των 2,5 δισ. ευρώ – Η «λίστα» με τα έργα και η άνοδος του κόστους
Νέες συμβάσεις 500 εκατ. ευρώ το τελευταίο τρίμηνο για τον κατασκευαστικό όμιλο. Ποια projects «μπήκαν» στο χαρτοφυλάκιο της εισηγμένης. Η κατασκευή, οι Παραχωρήσεις, η Volterra και ο παράγοντας «αύξηση κόστους σε υλικά και ενέργεια».

Ισχυρή «βάση» για το μέλλον αποτελεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων του κατασκευαστικού ομίλου ΑΒΑΞ που προσεγγίζει τα επίπεδα των 2,5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, στο τέλος του Α’ εξαμήνου του 2022, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων του ομίλου ανήλθε σε 2 δισ. ευρώ (τα 1,6 δισ. ευρώ στην Ελλάδα) έναντι 1,4 δισ. στο τέλος του 2021. Μετά την 30.06.2022, η ΑΒΑΞ έχει υπογράψει νέες συμβάσεις ενώ παράλληλα υπάρχουν συμβάσεις προς υπογραφή, συνολικής αξίας άνω των 0,5 δισ. ευρώ. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη η εκτέλεση έργων εντός του γ’ τριμήνου του 2022, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου υπερβαίνει τα 2,5 δισ. ευρώ την τρέχουσα περίοδο.

Δραστηριότητα Κατασκευαστικού κλάδου

Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2022 ολοκληρώθηκαν ουσιαστικά το μεγάλο έργο της μελέτης & κατασκευής του σταθμού ενέργειας ισχύος 1.650MW στο Ιράκ, και ο αγωγός φυσικού αερίου IGΒ για τη διασύνδεση των δικτύων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Τα νέα μεγάλα έργα που έχει αναλάβει ο Όμιλος, όπως η Α’ φάση των υποδομών στο Ελληνικό, η Γραμμή 4 του Μετρό και η συμμετοχή στο τμήμα Πάτρα-Πύργος της Ολυμπίας Οδού, βρίσκονταν ακόμη στο στάδιο της εγκατάστασης των εργοταξίων στη διάρκεια του α’ εξαμήνου του έτους και δεν είχαν περάσει στην φάση της κατασκευής.

Η αύξηση τιμών στα υλικά

Όπως σημειώνεται στην οικονομική έκθεση 6μήνου, οι μεγάλες αυξήσεις τιμών στα κατασκευαστικά υλικά, τα μεταφορικά έξοδα και τα καύσιμα οδήγησαν σε γενικότερες καθυστερήσεις στην ανάθεση και έναρξη νέων έργων εντός του 2022, καθώς πολλοί φορείς υλοποίησης έργων αναγκάστηκαν να αναθεωρήσουν τους προϋπολογισμούς των προγραμματισμένων έργων και να αναβάλλουν τις διαδικασίες ανάθεσής τους για αρκετούς μήνες, οδηγώντας σε μειωμένη δραστηριότητα στο α’ εξάμηνο του 2022.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε περαιτέρω το 2022 σε σχέση με το 2021 λόγω της πανδημίας covid-19, της αύξησης των τιμών των υλικών, και των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να συμπιέζονται τα περιθώρια κερδοφορίας των έργων. Ενώ αναμενόταν η εκκίνηση των νέων έργων εντός του 2022, λόγω των σοβαρών αυξήσεων των τιμών των υλικών και των μεταφορικών, δημιουργήθηκε η ανάγκη επαναπροσδιορισμού των προϋπολογισμών από τους φορείς των έργων με αποτέλεσμα την καθυστέρηση στη διαδικασία υποβολής προσφορών.

Τοιουτοτρόπως, τα μεγάλα νέα έργα αναμένεται να παρουσιάσουν μεγάλη δραστηριότητα (σημαντική εκτέλεση) από τις αρχές του 2023. Σε αυτό οφείλεται ο μειωμένος κύκλος εργασιών του α’ εξαμήνου 2022. Η ίδια επίπτωση υπάρχει στον κύκλο εργασιών και στο μεικτό αποτέλεσμα των ενοποιημένων οικονομικών καταστάσεων.

Προοπτικές

Η μείωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας του Ομίλου στο α’ εξάμηνο του 2022 χαρακτηρίζεται συγκυριακή και αναμένεται από τη Διοίκηση του Ομίλου να αντιστραφεί εντός του β’ εξαμήνου του έτους καθώς σύντομα θα περάσουν σε φάση κατασκευής μεγάλα έργα, όπως η Γραμμή 4 του Αττικού Μετρό (έχει ήδη αφιχθεί το πρώτο ΤΒΜ για τη διάνοιξη της σήραγγας) και η Ανατολική Περιφερειακή Οδός (επίκειται το οικονομικό κλείσιμο). Ταυτόχρονα, προχωρούν οι διαδικασίες για την υπογραφή πολλών νέων συμβάσεων σε διαγωνισμούς που έχει μειοδοτήσει ο Όμιλος.

Ενδεικτικά αναφέρονται τα παρακάτω μεγάλα έργα:

• οδικό τμήμα «Μπράλος-Άμφισσα»,

• Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ – αναμένεται σύντομα η υπογραφή της σύμβασης, μαζί με Μυτιληναίο),

• σιδηροδρομικό τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα,

• σύνδεση FSRU Αλεξανδρούπολης (EPC),

• προμήθεια εξοπλισμού ΔΕΔΑ στη Δυτική Ελλάδα.

Η Volterra

Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος έχει πωλήσει (στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες) χαρτοφυλάκιο έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) ισχύος 112MW της 100% θυγατρικής Volterra. Η διακοπείσα δραστηριότητα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 είχε κύκλο εργασιών €163,6 εκατομμυρίων, και παρήγαγε κέρδη μετά φόρων ύψους €32,9 εκατομμυρίων και EBITDA €34,7 εκατομμυρίων, με τη συμμετοχή και του κεφαλαιακού κέρδους ύψους €39,0 εκατομμυρίων από την πώληση των έργων ΑΠΕ. Στην αντίστοιχη εξαμηνιαία περίοδο του 2021, η διακοπείσα δραστηριότητα της ενέργειας είχε συμμετοχή €62,6 εκατομμυρίων στον κύκλο εργασιών, ζημία μετά φόρων ύψους €3,3 εκατομμυρίων και αρνητικό EBITDA €1,4 εκατομμυρίων.

Παραχωρήσεις – Αττική Οδός

Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση 6μήνου, τα στοιχεία για την κυκλοφορία οχημάτων και τα έσοδα των παραχωρήσεων αυτών στο α’ εξάμηνο του 2022 επιβεβαιώνουν την τάση που ξεκίνησε το 2021 με την ανάκαμψη σε σχέση με τις προηγούμενες περιόδους όταν είχε επιβληθεί lockdown της οικονομίας και περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των πολιτών. Τα κυκλοφοριακά στοιχεία δείχνουν ότι εντός του 2022 έχουν προσεγγισθεί ή σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβεί τα δεδομένα της αντίστοιχης περιόδου του 2019 (προ πανδημίας covid-19). Ειδικά στην Αττική Οδό, η κίνηση οχημάτων στο α’ εξάμηνο του 2022 όσο και στο αμέσως επόμενο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου, έχει επανέλθει ουσιαστικά στα επίπεδα κυκλοφορίας προ πανδημίας covid-19 για τις αντίστοιχες χρονικές περιόδους, φτάνοντας περίπου τις 230χιλ διελεύσεις σε μέση ημερήσια βάση, παρά την αναστολή της λειτουργίας των διοδίων για αρκετές ημέρες τον Ιανουάριο 2022 λόγω κακοκαιρίας.

Ανάληψη νέων έργων

Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2022, η Εταιρεία υπέγραψε νέες συμβάσεις συνολικής αξίας περίπου €0,5 δισ.. και ανακηρύχθηκε προτιμητέος ανάδοχος σε σχετικούς διαγωνισμούς, αναπληρώνοντας επαρκώς το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου σε μία περίοδο όπου επιταχύνεται συνολικά ο ρυθμός εκτέλεσης έργων. Τα σημαντικότερα από αυτά τα έργα είναι τα παρακάτω:

i. Κατασκευαστικά έργα υποδομών Α’ φάσης του Ellinikon Project, υπογραφή σύμβασης αξίας €245 εκατομμυρίων,

ii. Κατασκευή τμήματος Πάτρα-Πύργος της οδικής παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, υπογραφή σύμβασης από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ (35.6%)-ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ, συνολικής αξίας €295 εκατομμυρίων.

iii. Συντήρηση και Λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (ΚΕΛΨ), υπογραφή σύμβασης συνολικής αξίας €168,7 εκατομμυρίων και διάρκειας 5+1 ετών από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ (40%)-Άκτωρ-ΕΡΓΟΤΕΜ, μετά από μακρά διαδικασία προσφυγών στον διαγωνισμό που διενεργήθηκε από την ΕΥΔΑΠ το 2019.

iv. Κατασκευή ΦΒ πάρκου 65MW της ΔΕΗ στον Άγιο Χριστόφορο, υπογραφή σύμβασης αξίας €31,8 εκατομμυρίων.

v. Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ), ανακήρυξη ως προτιμητέου αναδόχου σε κοινοπραξία 50%-50% με τον Όμιλο Μυτιληναίου, συνολικού προϋπολογισμού περίπου €380 εκατομμυρίων.

vi. Αναβάθμιση ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και αλλαγών τροχιάς στο σιδηροδρομικό τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, υπογραφή σύμβασης από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ (55%)-ALSTOM Transport SA, συνολικής αξίας €41 εκατομμυρίων.

Ανάληψη Νέων έργων

Μετά την 30.06.2022, η εταιρεία και η θυγατρική της ΕΤΕΘ ΑΕ έχουν υπογράψει νέες συμβάσεις ή έχουν ανακηρυχθεί προσωρινοί μειοδότες για τα παρακάτω έργα:

• οδικό τμήμα «Μπράλος-Άμφισσα», αξίας €207,2 εκατομμυρίων

• σιδηροδρομικό τμήμα «Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα», αξίας €52,2 εκατομμυρίων

• EPC σύνδεση FSRU Αλεξανδρούπολης, αξίας €24,0 εκατομμυρίων

• δίκτυο διανομής & προμήθεια εξοπλισμού ΦΑ της ΔΕΔΑ στην Πάτρα, αξίας €19,5 εκατομμυρίων

• Α’ φάση αρδευτικών δικτύων φράγματος Τριανταφυλλιάς, αξίας €19,0 εκατομμυρίων

• δίκτυο διανομής & προμήθεια εξοπλισμού ΦΑ της ΔΕΔΑ σε Πύργο & Αγρίνιο, αξίας €10,9 εκατομμυρίων

• συντήρηση ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων Αττικής Οδού, αξίας €9,0 εκατομμυρίων • ασφαλτικές εργασίες στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, αξίας €3,0 εκατομμυρίων

• εργασίες οδοσήμανσης Αττικής Οδού, αξίας €2,5 εκατομμυρίων

• Α’ φάση αρδευτικών δικτύων φράγματος Τριανταφυλλιάς, αξίας €19,0 εκατομμυρίων

• ασφαλτικές εργασίες στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, αξίας €3,0 εκατομμυρίων

Επίσης, αναμένονται τα αποτελέσματα από αρκετούς διαγωνισμούς έργων στους οποίους έχουν υποβληθεί προσφορές, είτε αυτόνομα είτε μέσω κοινοπρακτικών σχημάτων.

Διεθνής άνοδος τιμών δομικών υλικών, μεταφοράς και καυσίμων

Οι πιέσεις στο κόστος κατασκευής δεν είναι ομοιόμορφες και οριζόντιες, καθώς δεν έχουν επηρεαστεί οι τιμές σε όλα τα υλικά και όλες τις γεωγραφικές αγορές με τον ίδιο τρόπο. Τα έργα που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ολοκλήρωσης δεν αναμένεται να επηρεασθούν σημαντικά. Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση εντός του 2022 ξεκίνησε τις διαδικασίες για την εξομάλυνση των πληθωριστικών πιέσεων στο κόστος των έργων δημοσίου ενδιαφέροντος, καθώς επίσης όσων δημόσιων έργων και ΣΔΙΤ βρίσκονται στη διαδικασία δημοπράτησής τους. Παράλληλα προωθείται η δημιουργία παρατηρητηρίου τιμών και η ίδρυση εταιρείας προδιαγραφών και τιμολόγησης τεχνικών έργων και μελετών προκειμένου οι αναπροσαρμογές να γίνονται αυτόματα.

Η επίπτωση στο μεικτό αποτέλεσμα του Ομίλου σε μεγάλο βαθμό απορροφήθηκε και ενσωματώθηκε στα οικονομικά αποτελέσματα του 2021. Ένα μέρος παρέμεινε προς επιβάρυνση των αποτελεσμάτων του 2022, δεδομένου ότι οι προϋπολογισμοί των έργων αναθεωρήθηκαν με μείωση του μεικτού περιθωρίου. Όμως οι τιμές των υλικών στην πλειοψηφία τους συνέχισαν και μετά το τέλος του 2021 την ανοδική πορεία τους. Σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις παράδοσης και της αβεβαιότητας σχετικά με τα ναύλα μεταφοράς, διάφοροι προμηθευτές απαίτησαν οι τιμές τους για υλικά και κόστη μεταφοράς να υπολογίζονται με την μέθοδο “cost plus”. Οι τιμές κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 για τα περισσότερα υλικά κινήθηκαν ανοδικά μεταξύ 5% και 30%, με αποτέλεσμα την περαιτέρω συμπίεση των μεικτών αποτελεσμάτων των υφιστάμενων έργων, τα οποία ολοκληρώνονται σχεδόν όλα μέχρι το τέλος του 2022

«Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου»

Στα πλαίσια της στρατηγικής για σταδιακή μεταφορά των συμμετοχών του Ομίλου σε έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ στην «ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις Μονοπρόσωπη Α.Ε.», η οποία αποτελεί 100% θυγατρική της Εταιρείας, ολοκληρώθηκε την 31.08.2022 η διαδικασία μεταβίβασης της συμμετοχής κατά 23,61% στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ».

Οικονομικά Αποτελέσματα Α’ Εξαμήνου 2022

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του ομίλου μειώθηκε κατά 25,7% και ανήλθε σε €194,3 εκατομμύρια στο πρώτο εξάμηνο του 2022 έναντι €261,7 εκατομμυρίων κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Ο όμιλος παρουσίασε καθαρό κέρδος μετά φόρων ύψους €12,7 εκατομμυρίων στο α’ εξάμηνο του 2022 έναντι €5,9 εκατομμυρίων στην αντίστοιχη περίοδο του 2021.

Ο δανεισμός του Ομίλου συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων leasing μειώθηκε κατά €42,6 εκατομμύρια στη διάρκεια του α’ εξαμήνου του 2022, ανερχόμενος σε €452,9 εκατομμύρια την 30.06.2022 έναντι €495,5 εκατομμυρίων στο τέλος του 2021. Το συνολικό καθαρό χρηματοοικονομικό κόστος του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες μειώθηκε σημαντικά στα €9,1 εκατομμύρια στο πρώτο εξάμηνο του 2022 έναντι €11,8 εκατομμυρίων στο α’ εξάμηνο του προηγούμενου έτους, λόγω μείωσης του συνολικού δανεισμού και του επιτοκιακού περιθωρίου των ομολογιακών δανείων.

Λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του Ομίλου μειώθηκε κατά 25,7% και ανήλθε σε €194,3 εκατομμύρια στο πρώτο εξάμηνο του 2022 έναντι €261,7 εκατομμυρίων κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Το μεικτό αποτέλεσμα του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες στο πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν ζημιογόνο κατά €3,3 εκατομμύρια έναντι κέρδους €26,4 εκατομμυρίων στο προηγούμενο έτος, με το περιθώριο μεικτού αποτελέσματος να διαμορφώνεται στο -1,7% το 2022 έναντι 10,0% στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2021, κυρίως λόγω της αρνητικής απόδοσης του τομέα των κατασκευών.

Υπενθυμίζεται ότι ο μέτοχος J&P (Investments) Ltd μηδένισε τη μετοχική του θέση στην Εταιρεία, μεταβιβάζοντας συνολικό ποσοστό 22,0% της ΑΒΑΞ σε δύο εταιρείες συμφερόντων της οικογενείας Ιωάννου. Πλέον, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. κος Χρ. Ιωάννου ελέγχει άμεσα & έμμεσα συνολικό μετοχικό ποσοστό 33,326% της Εταιρείας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Lamda Development - Ελληνικό: «Πέφτουν» υπογραφές για βίλες και Riviera Tower – Τα Malls και το Καζίνο

Τριπλή στήριξη στα νοικοκυριά για το πετρέλαιο θέρμανσης

Ρεύμα: Πώς θα εφαρμόσει η Αθήνα τη μείωση κατανάλωσης – Μοχλός οι βιομηχανίες, παραμένει ως έχει το πλαφόν

gazzetta
gazzetta reader insider insider