Πώς κρίνουν οι καταναλωτικές ενώσεις τα σχέδια για το «καλάθι» των 50 προϊόντων

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς κρίνουν οι καταναλωτικές ενώσεις τα σχέδια για το «καλάθι» των 50 προϊόντων
Επιφυλακτικές δηλώνουν οι ενώσεις των καταναλωτών για τη νέα πρωτοβουλία στη μάχη κατά της ακρίβειας. Γιατί εκτιμούν ότι δεν θα έχει αποτέλεσμα στην προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων. Τι δηλώνουν στο insider.gr η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Π. Καλαποθαράκου και ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γ. Λεχουρίτης.

Εξαιρετικά διστακτικές απέναντι στις εξαγγελίες του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη για τη δημιουργία ενός «καλαθιού» 50 προϊόντων, απαραίτητων για τη διαβίωση των ελληνικών νοικοκυριών, με στόχο τη συγκράτηση των ανατιμήσεων και κατόπιν συμφωνίας με τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, εμφανίζονται οι καταναλωτικές ενώσεις, εκφράζοντας φόβους πως μέσα σε ένα τόσο έντονα πληθωριστικό περιβάλλον, η κατάσταση δεν πρόκειται εύκολα να αλλάξει.

«Κρατάμε μικρό… καλάθι για το καλάθι των 50 προϊόντων και παραμένουμε εξαιρετικά συγκρατημένοι απέναντι στις εξαγγελίες του υπουργού Ανάπτυξης», σχολιάζει, μιλώντας στο insider.gr, η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών - Η Ποιότητα Της Ζωής (Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ), Παναγιώτα Καλαποθαράκου. Όπως επισημαίνει, πρόκειται για «μια άτυπη συμφωνία και για αόριστες εξαγγελίες χωρίς κανένα δεσμευτικό χαρακτήρα, καθώς δεν μιλάμε για πάγωμα των τιμών».

Σύμφωνα με την κυρία Καλαποθαράκου, η πρωτοβουλία που ανακοινώθηκε την περασμένη Τετάρτη δεν θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφού «ήδη έχουν γίνει πάρα πολλές ανατιμήσεις» και η ακρίβεια συνεχίζει να επελαύνει.

Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, οι καταγγελίες των καταναλωτών στην ένωση είναι τόσες πολλές πλέον που «δεν προλαβαίνουμε να ανταποκριθούμε». «Ο κόσμος διαμαρτύρεται έντονα για την ακρίβεια που πλήττει τον κλάδο των τροφίμων», σημειώνει, αναγνωρίζοντας ωστόσο πως ο μεγάλος βραχνάς των ελληνικών νοικοκυριών ενόψει του χειμώνα είναι η ενέργεια.

«Πρόκειται για καλάθι φτώχειας κι επαιτείας…»

«Το καλάθι των 50 προϊόντων είναι καλάθι φτώχειας κι επαιτείας, αφού περιλαμβάνει μόλις 50 προϊόντα και όχι… 150», εξηγεί, μιλώντας στο insider.gr, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, Γιώργος Λεχουρίτης, κάνοντας λόγο για ένα επικοινωνιακό τέχνασμα που στην πράξη δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα.

«Δεν υπάρχει κανένας λόγος να εφαρμοστεί μια τέτοια πρωτοβουλία, αφού υπάρχουν ήδη αρκετές προσφορές», προσθέτει ο κ. Λεχουρίτης και διερωτάται «τι θα γίνει με τις τιμές των προϊόντων στα μίνι μάρκετ ή στα μπακάλικα της γειτονιάς λόγου χάρη;», υπενθυμίζοντας πως στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης την περασμένη Τετάρτη το παρών έδωσαν μόνο οι επικεφαλής των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας. «Ως ΙΝΚΑ είμαστε αντίθετοι ως προς την εφαρμογή τέτοιου είδους αποφάσεων», τονίζει.

Ως τη Δευτέρα θα οριστεί το καλάθι των 50 προϊόντων – Δεν θα έχει πλαφόν

Όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας την Παρασκευή στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, ως τη Δευτέρα θα οριστούν «οι 50 κατηγορίες προϊόντων, γαλακτοκομικά, κρέας, λάδι, άλευρα, ζυμαρικά, χαρτικά, απορρυπαντικά και άλλα. Αφού συμφωνήσουμε αυτές τις κατηγορίες, θα έχει περιθώριο η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ να μας δηλώσει και να παρουσιάσει στο καταναλωτικό κοινό, με βάση τις 50 αυτές κατηγορίες, το ‘καλάθι του νοικοκυριού’ στο εκάστοτε σούπερ μάρκετ».

Όπως εξήγησε «στην εφαρμογή e-katanalotis μπορεί να βρει κανείς πόσο κοστίζουν όλα τα προϊόντα σε κάθε σούπερ μάρκετ. Από αυτό το καλάθι ο καταναλωτής μπορεί να πάρει ένα προϊόν ανάλογα με τις ανάγκες του. Δεν έχει πλαφόν το καλάθι, είναι η προσπάθεια της κάθε αλυσίδας να δείξει τη χαμηλότερη της τιμή συγκεντρωμένη. Το πώς θα φτιάξουν το καλάθι, εάν θα βάλουν επώνυμα προϊόντα ή όχι, είναι δική τους δουλειά. Όσο διαρκεί ο πληθωρισμός θα υπάρχει και το καλάθι. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί ελεύθερα, δεν παρεμβαίνουμε στον ανταγωνισμό. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και εντατικότερα. Ισχύει για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Θα φτιάξουμε το καλάθι, θα παρακολουθούμε την τιμή να είναι χαμηλή έως και μηδενική, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να προμηθευτεί αυτά τα προϊόντα».

Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, στόχος της πρωτοβουλίας για το «καλάθι» των 50 προϊόντων είναι η συγκράτηση των τιμών για τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται σε αυτό. Εάν δεν είναι εφικτή η συγκράτηση των τιμών αυτών των 50 προϊόντων, τότε θα καταβάλλεται προσπάθεια να σημειώνονται οι μικρότερες δυνατές αυξήσεις. Η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα σχεδιάσει το δικό της «καλάθι», ενώ σε αυτό θα βρίσκονται κατά κύριο λόγο τρόφιμα, καθώς και άλλα απαραίτητα αγαθά για το ελληνικό νοικοκυριό, όπως τα απορρυπαντικά. Ως επί το πλείστον θα αφορά σε πρώτης ανάγκης αγαθά που τα οποία είναι απαραίτητα για κάθε ελληνικό σπίτι και όχι σε premium προϊόντα.

«Εμείς κληθήκαμε να βοηθήσουμε στο κομμάτι της παροχής τεχνικής βοήθειας. Θα βοηθήσουμε τις διαδικασίες ώστε να προχωρήσουμε με τις κατηγορίες των προϊόντων», εξήγησε στο insider.gr πριν από μερικά 24ωρα o Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρης Κιοσές, που ήταν παρών στη συνάντηση του κ. Γεωργιάδη με τους εκπροσώπους της αγοράς στο υπουργείο.

Παρόλο που δεν έγινε γνωστό πόσο θα διαρκέσει η εν λόγω δράση, δεν αποκλείεται να παραμείνει σε ισχύ για όλο τον χειμώνα, για έναν από τους δυσκολότερους χειμώνες των τελευταίων ετών, όπως έχει πολλάκις προειδοποιήσει ο κ. Γεωργιάδης.

Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν

Όπως επίσης δεσμεύθηκε τις προηγούμενες ημέρες ο κ. Γεωργιάδης, οι έλεγχοι της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) θα συνεχιστούν εντατικά «πάνω στο περιθώριο κέρδους στα σημαντικά -όπως λέει ο νόμος- προϊόντα για τη διαβίωση του κόσμου σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες». «Συνεχίζονται οι έλεγχοι κανονικά. Αλλά πέραν των κανονικών ελέγχων που διενεργούμε, η κάθε αλυσίδα θα παρουσιάσει και το δικό της καλάθι των 50 προϊόντων δίνοντας στον καταναλωτή τη δυνατότητα να έχει πολύ χαμηλές αυξήσεις σε απολύτως απαραίτητα προϊόντα», εξήγησε χαρακτηριστικά για να προσθέσει πως ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει «γιατί κάθε αλυσίδα θα κάνει το δικό της πακέτο προσφορών, άρα θα μπορούμε να κάνουμε και τη σύγκριση». Μάλιστα ο υπουργός απέρριψε πιθανό ισχυρισμό πως η πρωτοβουλία για το «καλάθι» των 50 προϊόντων αφορά σε «άτυπη συμφωνία κυρίων». «Δεν είναι τίποτα που απαγορεύεται και γι’ αυτό η κάθε αλυσίδα θα κάνει τη δική της πολιτική. Άρα, δεν παραβιάζουμε καθόλου το δίκαιο του ανταγωνισμού, κάτι που δεν θα κάναμε ποτέ», σημείωσε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Συγκράτηση ανατιμήσεων: Πώς θα λειτουργήσει το «καλάθι» των 50 προϊόντων

Γεωργιάδης: Δεν έχει πλαφόν «το καλάθι του καταναλωτή»

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider