Σε τεντωμένο σκοινί δείχνουν να ακροβατούν οι επιχειρηματίες της εστίασης, με τον κλάδο να αναζητά στηρίγματα προκειμένου να διαχειριστεί τις αυξημένες προκλήσεις που φέρνει μαζί του ο φετινός, ιδιαίτερος χειμώνας.
Το υψηλό ενεργειακό κόστος και οι διαρκείς αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών ροκανίζουν επικίνδυνα τα όποια έσοδα μπαίνουν στα ταμεία των καταστημάτων εστίασης, την ώρα που η πληθωριστική κρίση κρατά μακριά από τους χώρους διασκέδασης τους καταναλωτές. Ακόμη και ένα γεύμα σε μια ταβέρνα ή σε ένα εστιατόριο χαρακτηρίζεται πλέον… πολυτέλεια, με τους καταναλωτές να δίνουν αγώνα για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες σε είδη διατροφής, περιορίζοντας κάθε άλλης μορφής δαπάνη.
Η επισκεψιμότητα στην εστίαση είναι εδώ και μήνες αισθητά μειωμένη, είτε πρόκειται για εστιατόρια και μεζεδοπωλεία, είτε για καφέ μπαρ, ενώ ο φόβος για «λουκέτα» στον κλάδο της εστίασης ολοένα και εντείνεται.
Η Αθήνα «δουλεύει» μόνο Παρασκευή και Σάββατο αλλά δεν αρκεί…
«Η εστίαση δουλεύει μόνο Παρασκευή και Σάββατο» δηλώνει στο insider.gr o έφορος δημοσίων σχέσεων της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής, Μαυρίκιος Πανουργιάς, εξηγώντας πως με αυτό τον τρόπο τα πάγια έξοδα μιας επιχείρησης – τα οποία ούτως ή άλλως είναι στα ύψη – δεν μπορούν να καλυφθούν.
Ο ίδιος επισημαίνει πως η κρατική επιδότηση στην ενέργεια είναι πάρα πολύ μικρή, την ώρα που τα καταστήματα της εστίασης είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα, ενώ και οι συνεχείς ανατιμήσεις που καταγράφονται από τον περασμένο Μάρτιο στις πρώτες ύλες επιδεινώνουν μια ήδη δύσκολη κατάσταση. «Η μείωση της επισκεψιμότητας στα καταστήματά μας είναι γεγονός και όλοι εκφράζουν φόβους για την επόμενη μέρα», παραδέχεται ο κ. Πανουργιάς, επιχειρώντας να ξορκίσει τον «εφιάλτη» των λουκέτων.
Αν και παραδέχεται ότι υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία για αύξηση της κινητικότητας στην εστίαση ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σπεύδει ωστόσο να επισημάνει πως ακόμη κι αυτό δεν αρκεί γιατί είναι μεγάλη η ζημιά που έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια ο κλάδος, μετά και τα μαζικά lockdown που έφερε η υγειονομική κρίση στην κορύφωση της πανδημίας.
«Ο κλάδος της εστίασης έχει προχωρήσει στις μικρότερες δυνατές ανατιμήσεις προκειμένου να μην χάσει τους πελάτες του», σημειώνει, ωστόσο, ο κ. Πανουργιάς.
Στη Θεσσαλονίκη δεν έχουν ακόμη παραγγείλει σόμπες για τους εξωτερικούς χώρους
«Ακόμη και στα πιο κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης δεν κυκλοφορεί άνθρωπος έξω τα βράδια», εξηγεί στο insider.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατόρων, Ψητοπωλών και καφέ μπαρ του νομού Θεσσαλονίκης, Ιωάννης Φιλοκώστας, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τη επιβίωση των επιχειρήσεων του κλάδου. Ο ίδιος προειδοποιεί πως έρχεται ένας εξαιρετικά δύσκολος χειμώνας, επιβεβαιώνοντας πως η κινητικότητα τόσο σε καφετέριες, όσο και σε εστιατόρια έχει μειωθεί, υπό το βάρος του κύματος ακρίβειας που στοιχειώνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
«Ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, πρώτες ύλες… είναι όλα στα ύψη», επισημαίνει ο κ. Φιλοκώστας, εκφράζοντας φόβους για την επόμενη μέρα. «Αν δεν βγαίνει οικονομικά μια επιχείρηση, λογικό δεν είναι να σκεφτεί να κλείσει;» σημειώνει με νόημα.
Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει, ενδεικτική του γενικευμένου κλίματος απόγνωσης που επικρατεί είναι η περίπτωση συναδέλφου του που διατηρεί καφέ – μεζεδοπωλείο και ο οποίος ενώ τον Σεπτέμβριο του 2021 κατέβαλε για τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου 3.000 ευρώ, έναν χρόνο αργότερα έφτασε να καταβάλει 9.000 ευρώ!
«Οι επιχειρηματίες της εστίασης προσπαθούν να περιορίσουν τα κόστη από όπου μπορούν», προσθέτει ο κ. Φιλοκώστας. «Όπου μπορούν δεν ανάβουν τα φώτα, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν έχουν παραγγείλει σόμπες για τους εξωτερικούς χώρους». «Ένας εξωτερικός χώρος με 40 καθίσματα, χρειάζεται πέντε σόμπες για να ζεσταθεί. Το κόστος για μια φιάλη είναι στα 32 ευρώ. Αν υπολογίσετε το κόστος, θα καταλάβετε…», εξηγεί.
Ραγδαίες αλλαγές στη λειτουργία των επιχειρήσεων
Μπροστά στον κίνδυνο των «λουκέτων» και με στόχο να περιορίσουν τα κόστη στο μέγιστο δυνατό επίπεδο, οι επιχειρηματίες της εστίασης επαναξιολογούν τη λειτουργία των καταστημάτων τους. Δεν είναι λίγοι όσοι αποφασίζουν να έχουν ανοιχτά τα καταστήματά τους λιγότερες ώρες πλέον, προκειμένου να εξοικονομήσουν ότι μπορούν. Η μια μετά την άλλη συνοικιακές καφετέριες σταματούν να ανοίγουν τις πρωινές ώρες όπου η πλειοψηφία των πελατών εργάζεται, λειτουργώντας πλέον απογεύματα και βράδια, όπου η κίνηση αναμένεται ελαφρώς πιο αυξημένη.
Άλλες πάλι καφετέριες στρέφονται αποκλειστικά στο delivery, έχοντας πλέον αντιληφθεί ότι τα τραπέζια δύσκολα γεμίζουν πια…
«Μας ήρθε ο λογαριασμός του ρεύματος σχεδόν 7.000 ευρώ και δεν έχουμε ακόμη ανάψει τη θέρμανση; Πώς θα βγει ο χειμώνας;» διερωτάται, μιλώντας στο insider.gr, επιχειρηματίας της εστίασης που δραστηριοποιείται στα νότια προάστια της Αθήνας.
Κόβουν τη διασκέδαση οι Έλληνες
Η νέα πραγματικότητα που βιώνουν οι Έλληνες καταναλωτές δεν μπορεί πια να αμφισβητηθεί. Όπως επιβεβαιώνεται άλλωστε από τα στοιχεία της τελευταίας μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το τελευταίο διάστημα εντοπίζονται σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορα πεδία συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στο κύμα ανατιμήσεων.
Καταρχάς είναι ξεκάθαρη η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως διαπιστώνεται, μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.
Πλέον, το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κλπ, ενώ το πιο ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι ένας στους δύο Έλληνες (ποσοστό 55%) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Μάλιστα, το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του, ενώ ένα 15% αποκαλύπτει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.000 καταναλωτών την εβδομάδα 9-11 Νοεμβρίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.