Τις βάσεις για μελλοντική αύξηση τζίρου της τάξης των 100 εκατ. ευρώ αλλά και για ενίσχυση του αποτυπώματός της στην ευρύτερη περιοχή, βάζει η Aegean με την νέα επένδυση που ανακοίνωσε για την δημιουργία του πρώτου σύγχρονου οικοσυστήματος υπηρεσιών υποστήριξης στην τεχνική βάση της παλαιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας. Την ίδια στιγμή μάλιστα δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε η χώρα μας να αναδειχθεί σε hub συντήρησης και εκπαίδευσης για την ευρύτερη περιοχή, συναγωνιζόμενη επάξια Βουλγαρία και Ρουμανία που έχουν αναλάβει σήμερα αυτό τον ρόλο.
«Τα τελευταία τρία χρόνια δεν ήταν εύκολα αλλά δεν ήταν και στάσιμα. Μάθαμε να προσαρμοζόμαστε και μέσα σε αυτά τα χρόνια πήραμε την απόφαση για μία επενδυτική προσπάθεια σημαντική για την εταιρεία και συνολικά για τον αεροπορικό κλάδο στη χώρα μας» ανέφερε χθες ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, στο πλαίσιο της παρουσίασης. Προσέθεσε μάλιστα ότι εν λόγω επένδυση, ύψους 140 εκατ. ευρώ, είναι μια πολύπλοκη επένδυση τεχνογνωσίας, η οποία σχετίζεται άμεσα και με το ανθρώπινο κεφάλαιο.
Κι αυτό γιατί το πρώτο Κέντρο Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων και το πρώτο Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων, το οποίο θα αποτελέσει κι ένα από τα πρώτα «πράσινα» hangar της Ευρώπης, αναμένεται να θωρακίσει την
ανταγωνιστικότητά του εγχώριου αερομεταφορέα την στιγμή που μεγαλώνει το αποτύπωμά του με νέα αεροσκάφη, να ενισχύσει την εξωστρέφειά του αλλά και να προσθέσει ένα σημαντικό κεφάλαιο που λείπει από την χώρα μέχρι σήμερα, χάρη στον άρτιο κύκλο που θα εγκαινιάσει στο κομμάτι της συντήρησης και εκπαίδευσης στις αερομεταφορές.
Τι περιλαμβάνει η νέα επένδυση
Ειδικότερα, αναβιώνοντας την ερημωμένη για 10 περίπου χρόνια, τεχνική βάση της Ολυμπιακής Αεροπορίας στο «Ελ Βενιζέλος», η Aegean θα στεγάσει ένα ολόκληρο οικοσύστημα, που θα φιλοξενεί το πρώτο Κέντρο Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων και το πρώτο Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα.
Για την ακρίβεια το ποσό των 140 εκατ. ευρώ θα διατεθεί για το τίμημα παραχώρησης έως το 2046 των κτιριακών εγκαταστάσεων του ΔΑΑ, για την επισκευή, λειτουργική και ενεργειακή αναβάθμισή τους και φυσικά την αγορά σύγχρονου εξοπλισμού.
Στόχος είναι δε το hangar που θα δημιουργηθεί να περιλαμβάνει :
- το κέντρο συντήρησης πτητικών μέσων, το οποίο θα αναπτυχθεί και θα στελεχωθεί σταδιακά ώστε η τελική του χωρητικότητα να επαρκεί για βαριά συντήρηση, επισκευή και έλεγχο έως και 10 αεροσκαφών διαφόρων τύπων
- την ανάπτυξη Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων, με επένδυση σε συνολικά 6 προσομοιωτές πτήσης τελευταίας τεχνολογίας, οι οποίοι θα καλύπτουν ανάγκες εκπαίδευσης για αεροσκάφη τύπου Airbus, ATR και Boeing, καθώς και των απαραίτητων εγκαταστάσεων για τη διενέργεια ειδικής εκπαίδευσης των πληρωμάτων καμπίνας
- αλλά και την υφιστάμενη σχολή Εκπαίδευσης Μηχανικών της Olympic Air και του Εκπαιδευτικού Οργανισμού πιλοτών της AEGEAN που λειτουργεί ήδη.
Το αποτύπωμα της νέας επένδυσης
Έχοντας ξεκινήσει την προετοιμασία του εγχειρήματος στις αρχές του 2022 και προχωρώντας εχθές στις υπογραφές της σύμβασης παραχώρησης των κτιριακών εγκαταστάσεων, ο στόχος είναι η βάση να είναι μερικώς λειτουργική τον Νοέμβριο του 2023 με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 5 με 7 έτη. Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν τα στελέχη του αερομεταφορέα η επένδυση θα είναι εμπροσθοβαρής, απαιτώντας τα περισσότερα κεφάλαια την πρώτη διετία, περί τα 65-70 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωσή της ωστόσο, σύμφωνα με τη διοίκηση της Aegean, προβλέπεται να δημιουργηθούν περί τις 1.100 θέσεις εργασίας, (500 άμεσες και 600 έμμεσες) αλλά και νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες για τον όμιλο, δεδομένου ότι η Aegean στοχεύει να παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης (επισκευής και εκπαίδευσης πιλότων) και σε τρίτους.
Πέρα από το «κλείσιμο» νέων συνεργασιών με τρίτους, η εταιρεία εκτιμά ότι θα εξοικονομήσει πόρους που σήμερα κατευθύνονται στο εξωτερικό, παράγοντας έναν τζίρο μελλοντικά κοντά στα 100 εκατ. Ευρώ. Ενδεικτικά, σήμερα χρειάζονται 100.000 ώρες βαριάς συντήρησης για τον υφιστάμενο στόλο, με το 70% των αναγκών να καλύπτονται εντός Ελλάδος, ενώ το υπόλοιπο στο εξωτερικό. Με τη χωρητικότητα που θα προστεθεί, η συντήρηση θα γίνεται όλη στις τεχνικές βάσεις της εταιρείας, ενώ ένα capacity της τάξεως του 65% θα είναι διαθέσιμο για άλλους αερομεταφορείς. Όσο δε, για την εκπαίδευση είναι χαρακτηριστικό ότι εντός του 2022 «ξοδεύτηκαν» 7.500 πιλοτοημέρες στο εξωτερικό για την εκπαίδευση των πιλότων της εταιρείας.
Η εξοικονόμηση θα ενισχυθεί και από την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων που προβλέπει το επενδυτικό σχέδιο. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στο κέλυφος των κτιρίων 35.000 τ.μ. φωτοβολταϊκών πάνελ, 3 MW ισχύος, που θα καλύπτουν τις ενεργειακές ανάγκες του εγχειρήματος. Πέρα από το πράσινο πρόσημο μάλιστα, το εγχείρημα θα έχει και έντονο ψηφιακό χαρακτήρα εισάγοντας νέες τεχνολογίες σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων.
Σε συνδυασμό δε με την ανανέωση του στόλου, η οποία προχωρά ταχύτερα από το αναμενόμενο με τον αερομεταφορέα να εκτιμά ότι το 2023 θα ξεπεράσει το ορόσημο των 70 αεροσκαφών και την ισχυρή ανάκαμψη που ήδη παρουσιάζει η αεροπορική - σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών το 2022 η εταιρεία θα φτάσει ή και θα ξεπεράσει τα αποτελέσματα του 2019 - θα ενισχύσει αισθητά το αποτύπωμα του ομίλου.