ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αναμένει μερίσματα 6 δισ. ευρώ από μακροχρόνιες συμβάσεις

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αναμένει μερίσματα 6 δισ. ευρώ από μακροχρόνιες συμβάσεις
«Γεμάτα ταμεία» αναμένεται να έχει ο ισχυρός κατασκευαστικός όμιλος, υπό τον Γ. Περιστέρη, από Παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ τα επόμενα πολλά έτη, μέσω έργων που ήδη λειτουργεί αλλά και αυτών που έρχονται. Τα ετησιοποιημένα έσοδα των 300 εκατ. ευρώ, τα οδικά projects, η Εγνατία Οδός, το αεροδρόμιο στο Καστέλι. «Πέταξε» σε πολυετή υψηλά η μετοχή και ελέω εξελίξεων στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή

Η ολοκλήρωση του deal της πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής θα μεταφέρει πλέον το «βάρος» του γκρουπ στη μητρική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η οποία θα αλλάξει τελείως το χρηματοοικονομικό της προφίλ, θα καταστεί πιο ισχυρή από ό,τι ήδη είναι (ελέγχει το 37,3%, που ήδη αντιστοιχούν σε 800 εκατ. ευρώ αποτίμησης και με το σχετικό premium θα αυξηθούν, προς όφελος νέων επενδύσεων και διεκδικήσεων έργων). Με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παρά τη σχετική «απώλεια» του τμήματος των ΑΠΕ, να προσβλέπει σε ροές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως από τα έργα παραχώρησης και ενέργειας και σε έσοδα – μερίσματα δισεκατομμυρίων ευρώ σε βάθος δεκαετιών, στο διάστημα δηλαδή που εκτείνονται οι «παλιές» αλλά κυρίως οι νέες συμβάσεις παραχώρησης που έρχονται.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από πρόσφατη εταιρική παρουσίαση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Δεκέμβριος 2022) με αφορμή την ανακοίνωση οικονομικών αποτελεσμάτων 9μήνου, η μητρική κατασκευαστική εταιρεία έχοντας ισχυρή παρουσία και ευρύ στρατηγικό «αποτύπωμα» ανά την χώρα αναμένει μερίσματα άνω των 6 δισ. ευρώ κατά τη «διάρκεια ζωής» των επί του παρόντος υπογεγραμμένων/ανατεθέντων έργων παραχώρησης (και ΣΔΙΤ). Πρόκειται για έσοδα – μερίσματα τα οποία προβλέπει ότι θα εισπράξει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τα έργα παραχώρησης και τις ΣΔΙΤ που έχει ήδη αναλάβει ή πρόκειται να υπογράψει το αμέσως προσεχές διάστημα. Οι δύο τομείς, άλλωστε, μαζί με την ενέργεια, αποτελούν «μοχλό» ανάπτυξης για το γκρουπ υπό τον Γ. Περιστέρη.

Το ράλι της μετοχής

Οι εξελίξεις στο «μέτωπο» της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής και η ενίσχυση του χρηματοοικονομικού προφίλ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ελέγχει 37,7% της ενεργειακής στις ΑΠΕ) έχουν «στρέψει» το επενδυτικό ενδιαφέρον τελευταία στη μετοχή της ομίλου, η οποία μόνο το τελευταίο χρονικό διάστημα έδωσε κίνηση από τα 9,3 ευρώ έως και σχεδόν τα 11 ευρώ (υψηλά 15ετίας), ενώ προ ημερών «άλλαξαν χέρια» και πακέτα μετοχών. Υπενθυμίζεται ότι στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχουν μετοχικό μερίδιο και οι Latsco Hellenic Holdings (Μαριάννα Λάτση) με 7,6%, Helikon με 5,01%, ενώ στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, μεταξύ άλλων, και ο εφοπλιστής Ευ. Μαρινάκης (ATALE ENTERPRISES LIMITED με 5,98%).

Τα μεγάλα projects

Στα projects συμπεριλαμβάνονται οι συμμετοχές σε «Νέα Οδό» και «Κεντρική Οδό», αλλά και σε «Εγνατία Οδός» (μαζί με EGIS που έχει 25%), «Αεροδρόμιο Καστέλι Κρήτης», το «Ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με Καζίνο – IRC» στο Ελληνικό, η υπο-παραχώρηση του λιμένα «Φίλιππος Β’ – Καβάλα» (με εταίρο τον αμερικανικό όμιλο εταιρείες Black Summit Financial Group – EFA Group), το ΣΔΙΤ «Απορριμμάτων Πελοποννήσου», η «Μονάδα Αποβλήτων Ηπείρου», αλλά και το μεγάλο project (με τη Motor Oil) για την ενεργειακή μονάδα «Komotini CCGT» (υπερσύγχρονος σταθμός ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, ισχύος 877 MW).

Τα ετησιοποιημένα έσοδα από μερίσματα

Τα έσοδα αυτά εγγυώνται μια πολυετή ροή εσόδων, μερισμάτων και κερδών στα «ταμεία» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, φέρνουν «ορατότητα» δεκαετιών (συνήθως οι παραχωρήσεις έχουν διάρκεια από 25 – 30 έτη και άνω) ενώ βοηθούν την εισηγμένη να αφήσει πίσω της τυχόν προβλήματα στην κατασκευή ή την «απεξάρτηση» από τις ΑΠΕ. Πάντως, οι ΑΠΕ και οι παραχωρήσεις εισέφεραν, σύμφωνα με την παρουσίαση, το μεγαλύτερο μέρος από τα ετησιοποιημένα έσοδα από μερίσματα έργων συνολικού ύψους 100 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό πρόκειται να αυξηθεί κατά 200 εκατ. ευρώ ετησίως τα επόμενα χρόνια και να ανέλθει σε περίπου 300 εκατ. ευρώ, λόγω της «εισόδου» των νέων συμβάσεων παραχώρησης. Γίνεται αναφορά για ιδιαίτερα ορατές και βιώσιμες ταμειακές ροές στους μετόχους με σημαντική ανάπτυξη που αναμένεται κατά τη διάρκεια της επόμενης περιόδου, καθώς τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν συναφθεί φθάνουν σε εμπορική λειτουργία ή και για πολλαπλές ευκαιρίες για αποκόμιση πρόσθετης αξίας μέσω συνεργειών και κάθετης ενσωμάτωσης.

Τι αναμένει από τις Παραχωρήσεις

Παραμένοντας στις Παραχωρήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει σωρευτικά έσοδα ύψους 4,5 δισ. ευρώ από τις υφιστάμενες συμβάσεις έως το 2037 (Κεντρική Οδός, Νέα Οδός), σωρευτικά EBITDA 2,6 δισ. ευρώ, περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας 57% και συνολικά μερίσματα ύψους 750 εκατ. ευρώ. Μέχρι τώρα, έχουν διανεμηθεί περί τα 170 εκατ. ευρώ (έως και το 2021). Στο 9μηνο 2022 τα έσοδα από διόδια ανήλθαν σε 122 εκατ. ευρώ.

Οσον αφορά στην Εγνατία Οδό (σύμβαση 35ετής, με 18 μετωπικούς σταθμούς διοδίων και 48 πλευρικούς), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει συνολικά έσοδα από την κυκλοφορία οχημάτων, ύψους 11,5 δισ. ευρώ, σωρευτικά EBITDA 6,9 δισ. ευρώ, περιθώριο 60,4% και μερίσματα 2,9 δισ. ευρώ (για το μερίδιό της στην παραχώρηση 75%. Ως περίοδος εκμετάλλευσης αναφέρεται το διάστημα 2028-2057, με το project budget να υπολογίζεται σε 2,7 δισ. ευρώ συνολικά (μαζί με την προσφορά των 1,5 δισ. ευρώ, τα κατασκευαστικά έργα 700 εκατ. ευρώ, άλλα χρηματοοικονομικά κ.α.)

Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου (παραχώρηση 35 ευρώ, μαζί με την 5ετή περίοδο κατασκευής, με μερίδιο αγοράς που υπολογίζεται σε 14%, και μερίδιο της ΤΕΡΝΑ 32,5%), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει συνολικά έσοδα 6,6 δισ. ευρώ, σωρευτικά λειτουργικά κέρδη 4,3 δισ. ευρώ και διανομή μερισμάτων ύψους 1,1 δισ. ευρώ (όταν λειτουργήσει το asset). Όπως σημειώνεται, η εμπορική λειτουργία του έργου θα αφορά την περίοδο 2026-2055. Αναφέρεται ότι το 60% των μέσων ετήσιων εσόδων προέρχεται από οιονεί ρυθμιζόμενες αεροδραστηριότητες (μέσω συμβατικά προκαθορισμένου μηχανισμού για τη σύσταση της χρέωσης προς επιβάτες που αναχωρούν), ενώ οι υποθέσεις δεν λαμβάνουν υπόψη την εμπορική εκμετάλλευση των 400 στρεμμάτων γης.

Για το project του IRC στο Ελληνικό (30 χρόνια διάρκεια) δεν γίνονται οικονομικές προβλέψεις. Αναφέρονται τα γνωστά περί επένδυσης άνω του 1 δις ευρώ, για συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με μερίδιο 49% (το 51% η Hard Rock, για το 5 αστέρων ξενοδοχείων με άνω των 1.000 δωματίων, τις πάνω από 2.580 θέσεις για «τυχερά παιχνίδια», την έκταση των 23.500 τ.μ., το Sports and Cultural Events Meeting Place των 10 χιλ. θέσεων κ.α.

Επίσης, γίνεται αναφορά για επενδύσεις σε αυτά τα projects κοντά 550 εκατ. ευρώ (π.χ. 141 εκατ. στο Καστέλι με ορίζοντα το 2055, 50 εκατ. στη μονάδα της Κομοτηνής, 300 εκατ. στην Εγνατία, 18 εκατ. στο οδικό ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ με μερίδιο 55%, περίοδος 2027-2052, 7 εκατ. για τον λιμένα Καβάλας με μερίδιο 35%, περίοδος έως το 2062 κ.α.) με ορίζοντα ωρίμανσης τα 35 έτη και για ήδη επενδύσει άνω των 300 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια σε έργα με μέση υπολειπόμενη διάρκεια ζωής περίπου 25 έτη (Νέα και Κεντρική Οδός συνολικά 259 εκατ. με ορίζοντα το 2037, Ολυμπία Οδός 17 εκατ. με μερίδιο 17% και λήξη της σύμβασης το 2044 κ.α.).

Οι μεγάλες διεκδικήσεις και το δανειακό προφίλ

Επίσης, ως γνωστόν, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί τις μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης, αποκρατικοποιήσεις (π.χ. Attiki Odos • North Crete Motorway • Kalamata Airport • Salamina subsea tunnel • Euroasia interconnector • Crete-Attica linkup • Kavala Underground gas Storage • LARCO) και ΣΔΙΤ, στον κατασκευαστικό τομέα έχει ανεκτέλεστο σχεδόν 4,8 δισ. ευρώ (εκ των οποίων 2,7 δισ. ευρώ ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις ενώ αναμένεται η υπογραφή των υπόλοιπων) με το 87% να αφορά σε έργα στην Ελλάδα, προωθεί επενδύσεις κοντά στα 4,9 – 5 δισ. ευρώ, έχοντας μάλιστα εξασφαλισμένη ρευστότητα και χρηματοδότηση, που αφορούν στην ίδια συμμετοχή της.

Μάλιστα, ο καθαρός δανεισμός του ομίλου στο 9μηνο 2022 ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ, με 0,9 δισ. ευρώ εταιρικού χρέους, χωρίς «ωρίμανση» μέχρι το 2027), με Gross Debt / Equity < 3.0x (Parent Co), πιστοληπτική αξιολόγηση «A» από την ICAP αλλά και έναρξη περιόδου διανομής μερίσματος και επιστροφής κεφαλαίου (0,12 ευρώ/μετοχή το 2022). Όπως αναφέρεται στην παρουσίαση, δεν υπάρχουν σημαντικές ανάγκες αναχρηματοδότησης μεσοπρόθεσμα σε εταιρικό επίπεδο (120 εκατ. το 2025, 500 εκατ. το 2027, 300 εκατ. το 2028), καταγράφεται ανταγωνιστικό κόστος χρηματοδότησης κ.α. Σύμφωνα δε με σχετικούς πίνακες, το επιτοκιακό κόστος του ομίλου μειώνεται σταθερά τα τελευταία έτη, από το 5,3% το 2019, σε 4,38% το 2020, 3,89% το 2021 και 3,61% κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο και εκτιμήσεις για πτώση σε 2,79%. Το συνολικό χρέος των 2,7 δισ. ευρώ είναι κατά 70% φιξαρισμένο σε σταθερού επιτοκίου – διάρκεια σε assets που αντιστοιχούν στη διάρκεια ζωής των έργων, ενώ τα ενοποιημένα μετρητά και ισοδύναμα ξεπερνούν τα 1,1 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider