«Ταμείο» με θετικό πρόσημο κάνουν τα καταστήματα πώλησης παιχνιδιών, μετά από μια εορταστική περίοδο που για πολλούς επιχειρηματίες θύμισε τις ένδοξες εποχές του παρελθόντος.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι πωλήσεις κινήθηκαν αρκετά ικανοποιητικά τις προηγούμενες ημέρες, με τους επιχειρηματίες να παρατηρούν μια συνολική τόνωση της κινητικότητας στον κλάδο. Το παιχνίδι έχει άλλωστε την τιμητική του κατά τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, η αγορά ήταν κάπως υποτονική, ωστόσο τις επόμενες μέρες και μέχρι την κορύφωση της εορταστικής περιόδου, η επισκεψιμότητα στα καταστήματα αυξήθηκε, φέρνοντας μια σημαντική ανάσα ρευστότητας και στα ταμεία των επιχειρηματιών.
«Πήγε καλά το παιχνίδι, είναι όλοι ευχαριστημένοι», εξηγεί, μιλώντας στο insider.gr, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών, Ιωάννης Παπαδόπουλος. Όπως αποκάλυψε, όλα τα καταστήματα παιχνιδιών είδαν τόνωση του τζίρου τους τα προηγούμενα 24ωρα, με τα μεγαλύτερα εξ αυτών μάλιστα να κατορθώνουν να επιστρέφουν στα επίπεδα του 2019, ήτοι στο τελευταίο έτος κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού. Η επιστροφή άλλωστε στα επίπεδα πωλήσεων του 2019 αποτελεί τον διακαή πόθο για το σύνολο του κλάδου του λιανικού εμπορίου στη χώρα, μετά τις πρωτοφανείς «πληγές» που προκάλεσε η πανδημία στις επιχειρήσεις.
«Καλά πήγαν και τα μικρότερα καταστήματα παιχνιδιών, «πιάνοντας» τους τζίρους τους περυσινούς», σπεύδει να προσθέσει ο κ. Παπαδόπουλος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι μια πραγματικότητα πως οι καταναλωτές είχαν στερηθεί τις αγορές τα δύο προηγούμενα χρόνια λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό και φέτος είχαν ανάγκη να «επιστρέψουν» στις παλιές αγαπημένες τους συνήθειες. Οι γονείς άλλωστε σπάνια στερούν από τα παιδιά τους τα παιχνίδια.
Η συμβολή του «καλαθιού του Άη Βασίλη»
Το δικό της λιθαράκι στη συνολική τόνωση της αγοράς παιχνιδιού έβαλε και η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για το «καλάθι του Άη-Βασίλη» που έκανε πρεμιέρα στις 14 Δεκεμβρίου 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθεί αύριο 11 Ιανουαρίου. Είναι γεγονός πως για διάστημα τεσσάρων εβδομάδων το μέτρο να στηριχθούν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, προκειμένου να είναι σε θέση να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των παιδιών κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, κόντρα στο κύμα ακρίβειας, έτυχε μεγάλης αποδοχής τόσο από τα καταστήματα, όσο και από τους καταναλωτές, με το όφελος να αποδεικνύεται αμοιβαίο. Οι μεν καταναλωτές που επέλεξαν τα προϊόντα του καλαθιού, αγόρασαν παιχνίδια σε χαμηλή τιμή – αλλά όχι και σε χαμηλή ποιότητα – ενώ την ίδια στιγμή στηρίχθηκαν και τα καταστήματα, καθώς το καλάθι έβαλε κόσμο μέσα στις επιχειρήσεις. Στο θέμα παιδί άλλωστε υπάρχει πάντοτε μια ιδιαίτερη ευαισθησία.
Λίγο πριν την εκπνοή του μέτρου, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης φιγουράρουν τα καλάθια του Άη Βασίλη από 41 συνολικά καταστήματα, τα οποία παρείχαν τις προηγούμενες ημέρες στους καταναλωτές μια ευρεία γκάμα παιδικών παιχνιδιών σε καλές τιμές, στοχεύοντας στη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι το μέτρο του καλαθιού του Αη-Βασίλη έκανε ντεμπούτο στις 14 Δεκεμβρίου με τη συμμετοχή 15 καταστημάτων, ενώ μέσα στο πρώτο 24ωρο οι επιχειρήσεις προσέγγισαν τις 30, ξεπερνώντας τελικά τις επόμενες ημέρες τις 40. Στο καλάθι του Άη Βασίλη εντάχθηκαν δέκα κατηγορίες παιχνιδιών ως εξής: επιτραπέζια και παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα – τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα και μουσικά παιχνίδια.
Αβεβαιότητα για τους επόμενους μήνες
Όπως μαρτυρά, ωστόσο, ο κ. Παπαδόπουλος, οι επόμενοι μήνες δεν προμηνύονται εύκολοι για την αγορά παιχνιδιού, όπως και για το σύνολο των κλάδων της λιανικής. «Τα μηνύματα που λαμβάνουμε δεν είναι ευχάριστα», παραδέχεται, διαβλέποντας μεγάλη οικονομική δυσπραγία ενόψει, την ώρα που η ενεργειακή κρίση και οι πληθωριστικές πιέσεις προκαλούν μεγάλη ανησυχία σε επιχειρήσεις και καταναλωτές, ροκανίζοντας επικίνδυνα τα διαθέσιμα εισοδήματα.
Οι επιχειρηματίες ποντάρουν στη συμβολή του τουριστικού ρεύματος για την άνοδο του τζίρου των καταστημάτων τους, τους προσεχείς μήνες, με τον κ. Παπαδόπουλο να επιβεβαιώνει όχι μόνο πως το παιχνίδι «πήγε ανέλπιστα καλά το προηγούμενο καλοκαίρι», λόγω του τουρισμού, αλλά και πώς το τουριστικό ρεύμα είναι ακόμη εδώ.
Την ίδια ώρα, έντονη ανησυχία στον κλάδο προκαλεί η νέα έξαρση της πανδημίας του κορονοϊού στην Κίνα, γεγονός που βάζει φρένο στις παραδόσεις παραγγελιών, με τα κινεζικά εργοστάσια να υπολειτουργούν και την πραγματική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα να μην είναι ακόμη ξεκάθαρη…