Ευρεία ανάπτυξη κατέγραψαν οι πωλήσεις της αμερικανικής αγοράς αλκοολούχων ποτών το 2022, με τις βασικότερες κατηγορίες – μπύρα, μηλίτης, κρασί, κοκτέιλ – να κινούνται ανοδικά.
Όπως προκύπτει από νέα μελέτη της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, μπορεί οι όγκοι των πωλήσεων να ήταν μειωμένοι, ωστόσο οι πωλήσεις premium προϊόντων που συνιστούν παραδοσιακά πιο ακριβές επιλογές, ώθησαν ανοδικά τις πωλήσεις σε αξία.
Είναι ενδεικτικό ότι ενώ οι όγκοι πωλήσεων σε κρασί, μπύρα και μηλίτη υποχώρησαν κατά 2%, 2% και 4% αντίστοιχα το 2022, οι πωλήσεις των premium ποτών αυξήθηκαν κατά 6%, 4% και 11% στις εν λόγω κατηγορίες. Άνοδο 2% κατέγραψαν οι όγκοι στα οινοπνευματώδη, με τις πωλήσεις των αντίστοιχων premium προϊόντων να «τρέχουν» με ανάπτυξη 13%.
«Η οικονομική αβεβαιότητα συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022, ξεκινώντας από τη συζήτηση για την πορεία του πληθωρισμού και φτάνοντας μέχρι τις προβλέψεις για ύφεση και για προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο, οι τελευταίες έρευνες επιβεβαιώνουν ότι οι Αμερικανοί δεν ανησυχούν για την πορεία των οικονομικών τους σε προσωπικό επίπεδο», διαπιστώνει ο Brandy Rand, επικεφαλής στρατηγικής της IWSR, εξηγώντας πως τα στοιχεία επιβεβαιώνουν πως οι καταναλωτές δαπάνησαν περισσότερα για την προμήθεια αλκοολούχων ποτών το 2022, έναντι του 2021. Μάλιστα αυτό συνέβη στις περισσότερες κατηγορίες ποτών, ενώ την ίδια ώρα οι καταναλωτές νεότερης ηλικίας δαπάνησαν περισσότερα έναντι των μεγαλύτερων ηλικιακά.
Κόντρα, μάλιστα, στο ευρύ κύμα ανατιμήσεων που καταγράφηκε στην αγορά των αλκοολούχων στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης, τα premium προϊόντα ήταν εκείνα που έδωσαν τον τόνο στις πωλήσεις.
Όπως προκύπτει από επιμέρους στοιχεία της έρευνας της IWSR, το 33% των Αμερικανών δήλωσαν πως ξόδεψαν τουλάχιστον 50 δολάρια για ένα μπουκάλι ποτό το 2022, έναντι ποσοστού 24% το 2021. Την ίδια στιγμή, έξι στους δέκα καταναλωτές ανέφεραν πως ξόδεψαν περισσότερα στις ηλεκτρονικές αγορές, παρά κατά την παρουσία τους σε ένα φυσικό κατάστημα.
Η κατανάλωση στο σπίτι και οι… ανατροπές
Σύμφωνα με τον Rand, έναν παράγοντα – κλειδί στις πωλήσεις premium αλκοολούχων ποτών αποτελεί η κατανάλωση στο σπίτι. «Το 46% των Αμερικανών δηλώνει ότι θα επιλέξει ένα premium ποτό για να το καταναλώσει στο σπίτι», σημειώνει.
Οι συνολικές πωλήσεις ουίσκι - σε όγκο - αυξήθηκαν κατά 3% το 2022 σε σχέση με το 2021, ξεπερνώντας τις πωλήσεις βότκας, οι οποίες ενισχύθηκαν λιγότερο από 1% το αντίστοιχο διάστημα. Αυτό συνέβη για πρώτη φορά μέσα σε δύο δεκαετίες…
Την ίδια στιγμή, τα αλκοολούχα ποτά με βάση την αγαύη συνεισέφεραν 1,6 δισ. δολάρια στη βιομηχανία το 2022, αντιπροσωπεύοντας το 70% επί του συνόλου των πωλήσεων σε όγκο.
Τη χρονιά που μας πέρασε η τεκίλα αναδείχθηκε η δεύτερη πιο «πολύτιμη» κατηγορία αλκοολούχου ποτού στις ΗΠΑ, εκτοπίζοντας το αμερικανικό ουίσκι, ενώ οι προβλέψεις αναφέρουν πως το 2023 θα κατορθώσει να εκτοπίσει και τη βότκα, κατακτώντας τον τίτλο του leader στη βιομηχανία αλκοολούχων.
Σε επιμέρους στοιχεία, ανοδικά κινήθηκε πέρυσι η αγορά μπύρας, συνεχίζοντας να ανακάμπτει μετά το πλήγμα της πανδημίας του κορονοϊού, ενώ σε ό,τι αφορά την κατηγορία των έτοιμων προς κατανάλωση (RTD - Ready to Drink) κοκτέιλ, κατόρθωσαν να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους σε όγκο για έβδομη συνεχή χρονιά. Ωστόσο η ανάπτυξή τους το 2022 ήταν πολύ μικρή, μόλις 1%.
Σημαντική ανάπτυξη κατέγραψαν ταυτόχρονα και οι αφρώδεις οίνοι, με τη συνολική αγορά κρασιού, ωστόσο, να σημειώνει κάμψη για δεύτερο συνεχές έτος, καθώς οι όγκοι πωλήσεων υποχώρησαν το 2022 κατά 2% σε σχέση με το 2021.
Παράλληλα, οι νέες τάσεις που υιοθετούν οι καταναλωτές διεθνώς, ακολουθώντας τις «επιταγές» της υγείας και της ευεξίας για έναν σύγχρονο και ασφαλή τρόπο ζωής δίνουν σημαντική ώθηση στα μερίδια αγοράς της κατηγορίας ποτών με χαμηλή περιεκτικότητα ή καθόλου αλκοόλ. Και μπορεί τα μη αλκοολούχα ποτά ή χαμηλής περιεκτικότητας σε αυτό να αντιπροσωπεύουν μόλις το 1% της αμερικανικής αγοράς αλκοολούχων, ωστόσο ο ρυθμός ανάπτυξής τους ανήλθε σε 15% το 2022.