«Μέσα στην εβδομάδα θα έχουμε σίγουρα εξελίξεις, αλλά και πιθανότατα ανακοινώσεις για το καλάθι του νοικοκυριού», αποκάλυπτε στο insider.gr κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, την ώρα που φουντώνουν οι διεργασίες για την ένταξη περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο καλάθι ώστε να επιτευχθεί μια σχετική ισορροπία με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που βρίσκονται σε αυτό.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι συζητήσεις μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων – υπουργείου Ανάπτυξης, εκπροσώπους βιομηχανίας τροφίμων και σούπερ μάρκετ – συνεχίζονται, με γνώμονα πάντοτε τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων κι ενώ το μέτρο έχει συμπληρώσει σχεδόν 2,5 μήνες εφαρμογής.
«Συνάντηση δεν έχει γίνει καθώς ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, απουσίαζε στο εξωτερικό, αλλά οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων συνεχίζονται», τόνιζε η ίδια πηγή.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι στις 4 Ιανουαρίου είχε πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη των κ. κ. Άδωνι Γεωργιάδη και Νίκου Παπαθανάση με το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) υπό τον πρόεδρό του, Γιάννη Γιώτη. Στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης έγινε αποτίμηση της πορείας του «καλαθιού του νοικοκυριού» και εξετάστηκαν τρόποι περαιτέρω ενίσχυσής του με περισσότερα επώνυμα προϊόντα με γνώμονα πάντοτε την προστασία των νοικοκυριών και κυρίως των πιο ευάλωτων στο σημερινό περιβάλλον του υψηλού πληθωρισμού. Να σημειωθεί εδώ άλλωστε ότι ο ΣΕΒΤ έχει δηλώσει ότι στηρίζει πλήρως την πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού, όπως έχει αποτυπωθεί σε ανάλογη τηλεδιάσκεψη στις 12 Οκτωβρίου 2022.
Τι εξετάζεται
«Αναζητούμε μηχανισμό ένταξης περισσότερων επώνυμων προϊόντων. Δεν ξέρουμε αν θα βρεθεί, αλλά θα προσπαθήσουμε να τον αναζητήσουμε», εξηγούσε πρόσφατα ο κ. Γεωργιάδης, καθιστώντας ωστόσο σαφές πως δεν θα πρέπει να πειραχτεί ο βασικός μηχανισμός λειτουργίας του καλαθιού του νοικοκυριού.
«Οι σύνδεσμοι επώνυμων βιομηχανιών τροφίμων ήταν αυτοί που ζήτησαν να μπουν στο καλάθι του νοικοκυριού», σχολίαζε επίσης ο υπουργός, σπεύδοντας να επισημάνει πως «έχει νόημα να μπουν (περισσότερα) επώνυμα προϊόντα στο καλάθι μόνο εάν έχουν χαμηλή τιμή».
Στόχος είναι, όπως από καιρό έχει αποκαλύψει ο κ. Παπαθανάσης, στη συζήτηση με τις βιομηχανίες και τα σούπερ μάρκετ για το καλάθι του νοικοκυριού, «να υπάρχει σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας κι ένα επώνυμο».
Μάλιστα για τον λόγο αυτό έχει ζητηθεί και η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξει καμία στρέβλωση στην αγορά, εάν σε κάποιες κατηγορίες του καλαθιού αυξηθούν τα επώνυμα προϊόντα.
Τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν πως σε σύνολο 51 κατηγοριών που απαρτίζουν το καλάθι του νοικοκυριού, εξετάζεται η προσθήκη επώνυμων προϊόντων σε λιγότερες από δέκα κατηγορίες και συγκεκριμένα σε εκείνες όπου για την ώρα «πρωταγωνιστούν» τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Πρόκειται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, για το ρύζι, τα όσπρια, τα μακαρόνια, τον καφέ, το γάλα και το αλεύρι.
«Σε μια κατηγορία που υπάρχει ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, θα ήταν καλό να προστεθεί ως εξτρά επιλογή ένα επώνυμο προϊόν σε μια καλή τιμή», σημείωνε το στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης.
Τα… νέα καλάθια και η εικόνα κατά τη 12η εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου
Στο μεταξύ, λίγες μόλις ημέρες μετά την ολοκλήρωση του διευρυμένου χριστουγεννιάτικου «καλαθιού» και την επιστροφή της πρωτοβουλίας στην αρχική της μορφή, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης έχει ήδη αρχίσει να συζητά το ενδεχόμενο και νέων καλαθιών, με βάση τις επιταγές της εποχικότητας.
Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για τη δημιουργία σαρακοστιανού καλαθιού, κατά τα πρότυπα του μοντέλου των εορτών των Χριστουγέννων, με επιλογές ορισμένων προϊόντων που προτιμούνται τη συγκεκριμένη περίοδο αλλά και για πασχαλινό καλάθι στη συνέχεια.
«Θα κάνουμε όσα καλάθια χρειαστεί και όσα αντέχει η οικονομία», ανέφερε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ. «Το καλάθι πρέπει να έχει εποχική διάσταση και οφείλει να προσαρμόζεται στις ανάγκες των καταναλωτών ανάλογα με την περίοδο», εξήγησε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία για την πορεία των τιμών στα προϊόντα που απαρτίζουν το καλάθι του νοικοκυριού, κατά την 12η εβδομάδα εφαρμογής του (σ.σ. ξεκίνησε στις 18 Ιανουαρίου), στο 95% των προϊόντων οι τιμές μειώνονται ή διατηρούνται σταθερές.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης «από το σύνολο 833 προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού που είναι απολύτως συγκρίσιμα: στα 43, ποσοστό 5%, η τιμή μειώθηκε, στα 735, ποσοστό 89%, η τιμή παρέμεινε σταθερή και μόλις σε 54, ποσοστό 6%, η τιμή αυξήθηκε».
«Από την αρχή της λειτουργίας του, το καλάθι του νοικοκυριού έχει μειώσει τουλάχιστον 20%, μεσοσταθμικά, τις τιμές» ανέφερε την Πέμπτη ο κ. Παπαθανάσης, κατά την επίσκεψή του σε καταστήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ.