Καλάθι του νοικοκυριού: Όλα τα νέα σενάρια που εξετάζονται

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Καλάθι του νοικοκυριού: Όλα τα νέα σενάρια που εξετάζονται
Τα σχέδια για σαρακοστιανό και πασχαλινό καλάθι, στα πρότυπα του χριστουγεννιάτικου. Το ενδεχόμενο παράτασης της ισχύος του μέτρου και μετά τον Μάρτιο, ο ρόλος της επιτροπής Ανταγωνισμού και η προσπάθεια να αυξηθούν στο καλάθι τα επώνυμα προϊόντα.

Σε νέες προσπάθειες περαιτέρω εμπλουτισμού της πρωτοβουλίας για το «καλάθι του νοικοκυριού» προσανατολίζεται το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με γνώμονα πάντοτε τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων κι ενώ το μέτρο έχει ήδη συμπληρώσει δύο μήνες εφαρμογής.

Λίγες μόλις ημέρες μετά την ολοκλήρωση του διευρυμένου χριστουγεννιάτικου «καλαθιού» και την επιστροφή της πρωτοβουλίας στην αρχική της μορφή, η ηγεσία του υπουργείου έχει ήδη αρχίσει να συζητά το ενδεχόμενο και νέων καλαθιών, με βάση τις επιταγές της εποχικότητας.

Έρχονται καλάθια Σαρακοστής και Πάσχα

Προσερχόμενος τη Δευτέρα στην εκδήλωση κοπής της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης προανήγγειλε τη δημιουργία σαρακοστιανού καλαθιού, κατά τα πρότυπα του μοντέλου των εορτών των Χριστουγέννων, με επιλογές ορισμένων προϊόντων που προτιμούνται την συγκεκριμένη περίοδο, πριν το Πάσχα.

Ο κ. Παπαθανάσης, ωστόσο, επανέλαβε πως στόχος είναι να μην αυξηθεί ο αριθμός των 51 κατηγοριών προϊόντων που έχουν ενταχθεί στο καλάθι του νοικοκυριού.

«Γίνονται συζητήσεις για νέα εποχικά καλάθια νοικοκυριού», σημείωσε από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας το πρωί της Τρίτης σε εκπομπή της ΕΡΤ. «Θα κάνουμε όσα καλάθια χρειαστεί και όσα αντέχει η οικονομία», ανέφερε, κάνοντας λόγο για καλάθι σαρακοστιανό και εν συνεχεία και για πασχαλινό. «Το καλάθι πρέπει να έχει εποχική διάσταση και οφείλει να προσαρμόζεται στις ανάγκες των καταναλωτών ανάλογα με την περίοδο», εξήγησε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Τον Μάρτιο θα κριθεί η επέκταση της ισχύος του καλαθιού

Δεδομένων των αναφορών της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης για τη δημιουργία νέων, εποχικών καλαθιών, στο προσκήνιο έρχονται σενάρια επέκτασης της ισχύος του μέτρου. Και αυτό γιατί φέτος το Πάσχα «πέφτει» στις 16 Απριλίου 2023, ενώ η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού έχει αρχική ισχύ μέχρι τις 31 Μαρτίου.

«Η όποια παράταση του μέτρου θα κριθεί μέσα στον ερχόμενο Μάρτιο» εξηγεί στο insider.gr κορυφαίος παράγοντας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, διευκρινίζοντας πως «εάν ο πληθωρισμός εμφανίσει περαιτέρω σημάδια αποκλιμάκωσης τότε, ίσως να μην χρειαστεί χρονική επέκταση του μέτρου. Εάν πάλι τον Μάρτιο η άνοδος του πληθωρισμού διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα με σήμερα, τότε ναι θα εξεταστεί σοβαρά η παράταση του μέτρου».

«Μια μικρή επέκταση της ισχύος του καλαθιού δεν θα αποτελέσει πρόβλημα», σχολιάζει ο ίδιος παράγοντας, «δεδομένου ότι το Πάσχα πέφτει πολύ κοντά στη λήξη του μέτρου».

Παρ’ όλα αυτά, τυχόν επέκταση θα απαιτήσει τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία έχει ανάψει υπό προϋποθέσεις το «πράσινο φως» για την εφαρμογή του καλαθιού του νοικοκυριού.

Εντείνονται οι συζητήσεις με τη βιομηχανία τροφίμων για περισσότερα επώνυμα προϊόντα

Την ίδια στιγμή, εντείνονται οι συζητήσεις της ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων και τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να αυξηθούν, εί δυνατόν, τα επώνυμα προϊόντα που απαρτίζουν τα καλάθια του νοικοκυριού και να επιτευχθεί ισορροπία με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Για αυτόν τον λόγο πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη τηλεδιάσκεψη των κ. κ. Άδωνι Γεωργιάδη και Νίκου Παπαθανάση με το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) υπό τον πρόεδρό του, Γιάννη Γιώτη. Στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης έγινε αποτίμηση της μέχρι σήμερα πορείας του «καλαθιού του νοικοκυριού» και εξετάστηκαν τρόποι περαιτέρω ενίσχυσής του με περισσότερα επώνυμα προϊόντα με γνώμονα πάντοτε την προστασία των νοικοκυριών και κυρίως των πιο ευάλωτων στο σημερινό περιβάλλον του υψηλού πληθωρισμού. Να σημειωθεί εδώ άλλωστε ότι ο ΣΕΒΤ έχει δηλώσει ότι στηρίζει πλήρως την πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού, όπως έχει αποτυπωθεί σε ανάλογη τηλεδιάσκεψη στις 12 Οκτωβρίου 2022.

«Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι δεν θα υπάρξει καμία στρέβλωση στην αγορά, εάν σε κάποιες κατηγορίες του καλαθιού αυξηθούν τα επώνυμα προϊόντα», εξηγεί στο insider.gr ο ίδιος παράγοντας του υπουργείου Ανάπτυξης, προσθέτοντας πως η διεύρυνση των επώνυμων προϊόντων θα συμβάλλει και στην ενίσχυση της ποικιλίας των καταναλωτικών αγαθών που συνθέτουν το καλάθι.

Στόχος είναι, όπως έχει αποκαλύψει ο ίδιος ο κ. Παπαθανάσης, στη συζήτηση με τις βιομηχανίες και τα σούπερ μάρκετ για το καλάθι του νοικοκυριού, «να υπάρχει για κάθε κατηγορία προϊόντων ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας κι ένα επώνυμο».

«Οι σύνδεσμοι επώνυμων βιομηχανιών ειδών ήταν αυτοί που ζήτησαν να μπουν στο καλάθι του νοικοκυριού, για αυτό και έγινε σύσκεψη», σημείωσε τα αμέσως προηγούμενα 24ωρα ο κ. Γεωργιάδης, σπεύδοντας να επισημάνει πως «έχει νόημα να μπουν (περισσότερα) επώνυμα προϊόντα στο καλάθι μόνο εάν έχουν χαμηλή τιμή».

Ορατές οι πρώτες ανατιμήσεις του 2023

Στόχος άλλωστε του υπουργείου Ανάπτυξης είναι η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού να λειτουργεί ως «ανάχωμα» στο κύμα ακρίβειας, την ώρα που έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους οι πρώτες ανατιμήσεις προϊόντων για το 2023.

Μιλώντας στην ΕΡΤ τα προηγούμενα 24ωρα, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε πως «έχουν ξεκινήσει ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ, σε διάφορα προϊόντα, της τάξεως του 5-10% όπως σε γαλακτοκομικά, κρέατα, απορρυπαντικά». Πρόκειται, σύμφωνα με τον ίδιο, για ανατιμήσεις που «έχουν να κάνουν με όλη την αύξηση του πληθωρισμού του τελευταίου τρίμηνου του έτους - το τελευταίο τρίμηνο δεν είχαμε καθόλου ανατιμήσεις - και όλη η πληθωριστική πίεση που μαζεύτηκε σε διάφορα προϊόντα Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, αποτυπώνεται στις αυξήσεις που κάνουν οι εταιρείες τον Ιανουάριο».

Νωρίτερα, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης στη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1, υπογράμμισε πως ο στόχος για το καλάθι του νοικοκυριού, μετά από 10 εβδομάδες εφαρμογής, δεν είναι να μειώνονται, περαιτέρω, στην πλειοψηφία των προϊόντων οι τιμές, καθώς έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια, αλλά να διατηρούνται σταθερές.

«Είναι λογικό να υπάρχουν ενδείξεις ανατιμήσεων σε καθεστώς πληθωριστικών πιέσεων, αν και ο πληθωρισμός είναι σε κάμψη», εξήγησε από την πλευρά του ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Γεωργιάδης: Περισσότερες καλές τιμές προσεχώς στο «Καλάθι του Νοικοκυριού»

Γεωργιάδης: Δώσαμε μία βδομάδα περιθώριο να μιλήσουν βιομηχανία και σούπερ μάρκετ για τα επώνυμα προϊόντα που θα μπουν στο καλάθι

Στο «τούνελ» της ακρίβειας και το 2023 η ελληνική αγορά - Έρχονται νέες ανατιμήσεις σε τρόφιμα και βασικά αγαθά

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider