Αγαπημένη συνήθεια έως και… ιεροτελεστία θεωρείται η κατανάλωση καφέ στην Ελλάδα, με το 95% των Ελλήνων να αγοράζει φανατικά καφέ!
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία πανελλαδικής έρευνας της Kάπα Research για το «προφίλ του Έλληνα καταναλωτή καφέ» που διεξήχθη για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, περισσότεροι από 8 στους δέκα καταναλωτές (84%) πίνουν καφέ σε καθημερινή βάση, με το 50% εξ αυτών να δηλώνει πως πίνει καφέ περισσότερες από μια φορά την ημέρα κι ένα 34% να τον καταναλώνει οπωσδήποτε μια φορά την ημέρα. Μόνο ένα 5% δηλώνει πως δεν πίνει ποτέ καφέ.
Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός πως οι περισσότεροι από εκείνους που δεν πίνουν καφέ (66%), φροντίζουν να έχουν πάντοτε στο σπίτι τους.
Πού συνηθίζουν να πίνουν καφέ οι καταναλωτές
Σύμφωνα με επιμέρους στοιχεία της έρευνας, η συνήθεια της κατανάλωσης καφέ, ειδικά εκτός σπιτιού, δεν επηρεάστηκε ούτε από τις αλλαγές και τους περιορισμούς που έφερε η πανδημία του κορονοϊού στην καθημερινότητα των Ελλήνων.
Είναι ενδεικτικό ότι το 56% των Ελλήνων πίνει καφέ στο σπίτι, το 25% στον χώρο όπου εργάζεται, ενώ ποσοστό 18% των καταναλωτών πίνει καφέ, εκτός σπιτιού ή εργασίας, σε κάποιο μαγαζί ή στο χέρι.
Για όσους επιλέγουν να πίνουν τον καφέ τους εκτός σπιτιού ή εργασίας, το 62% προτιμά ένα κατάστημα εστίασης με τραπεζοκαθίσματα ενώ ένα 33% προτιμά τον καφέ στο χέρι (take away).
Για το 55% των ερωτηθέντων, ο καφές τους τονώνει και τους καθιστά πιο ενεργητικούς, ενώ για το 42% τους χαλαρώνει και τους ξεκουράζει.
Το 53% δεν έχει σκεφτεί ποτέ να κόψει τον καφέ
Για το 73% όσων πίνουν καφέ, η συνήθεια του καφέ είναι σταθερή και δεν υποκαθίσταται με την κατανάλωση άλλου ροφήματος όπως το τσάι, το χαμομήλι ή ένα ρόφημα σοκολάτας.
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι το 53% των ερωτηθέντων δεν έχει σκεφτεί ποτέ να κόψει τον καφέ. Ωστόσο, ένα ποσοστό 17% θα το έκανε για λόγους υγείας, το 14% για οικονομικούς λόγους που συνδέονται με την ακρίβεια ή την απώλεια εισοδήματος κλπ και ένα 13% επειδή ο καφές του προκαλεί αϋπνία.
Συν τοις άλλοις για το 38% εκείνων που πίνουν καφέ, ο περιορισμός της κατανάλωσής του στο σπίτι, στη δουλειά ή και εκτός σπιτιού, είτε για οικονομικούς λόγους, είτε για άλλα αίτια, θα σήμαινε αυτομάτως και τον περιορισμό των κοινωνικών τους συναναστροφών.
Η ταυτότητα της έρευνας
Η ποσοτική έρευνα για την κατανάλωση καφέ στην Ελλάδα διενεργήθηκε από την Κάπα Research για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Καφέ και πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.003 ατόμων στις 13 περιφέρειες της χώρας το διάστημα 17 έως και 24 Ιανουαρίου 2023. Σε αυτήν συμμετείχαν άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 17 ετών και άνω. Η συλλογή των στοιχείων πραγματοποιήθηκε κατά 61% (611 άτομα) με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων και κατά 39% (392 άτομα) με βάση ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο μέσω του ειδικά διαμορφωμένου online πάνελ της Κάπα Research.
Οι αντοχές του κλάδου και… οι νέοι παίκτες
«Ο κλάδος του καφέ έχει περάσει πολλά τόσο λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας όσο και του κύματος ανατιμήσεων ωστόσο έχει στηριχθεί πολύ και έχει επιδείξει αντοχές», δήλωσε προ δεκαημέρου ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Γιάννος Μπενόπουλος, στο πλαίσιο του χαιρετισμού του στα εγκαίνια της έκθεσης HORECA 2023.
Υπενθυμίζεται εδώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, το 2022 ήταν μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις για τον κλάδο του καφέ, λόγω των αυξημένων κοστολογίων και υψηλών ναύλων, αλλά και της ανησυχίας που προκάλεσε μια κακή σοδειά στη Βραζιλία. Την ίδια ώρα, καθώς η πληθωριστική κρίση εξακολουθεί να ρίχνει βαριά τη σκιά της στην κατανάλωση, οι επιχειρήσεις του καφέ καλούνται να «επιδοτήσουν τα αυξημένα κόστη ως επαγγελματίες», όπως πολλάκις έχει επισημάνει ο κ. Μπενόπουλος.
Παρά τις αυξημένες προκλήσεις, ο κλάδος του καφέ στην Ελλάδα εμφανίζει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Πρόκειται για έναν κλάδο με μεγάλη δυναμική που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον νέων παικτών, όπως η Coca-Cola Τρία Έψιλον, που, όπως δείχνουν οι τελευταίες της κινήσεις, έχει βάλει στόχο να καταστεί leader στην αγορά του καφέ.