Αισιόδοξοι για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας εμφανίζονται οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην εστίαση, εκτιμώντας πως οι καταναλωτές θα στραφούν στις επιχειρήσεις του κλάδου τα αμέσως επόμενα 24ωρα, προκειμένου να συνδυάσουν μια χαλαρή οικογενειακή βόλτα που τόσο έχουν ανάγκη με ένα ωραίο γεύμα, πλούσιο σε σαρακοστιανά εδέσματα.
Παράγοντες της αγοράς διαβλέπουν αύξηση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα της εστίασης, με τις ψαροταβέρνες και τα παραδοσιακά ουζερί να έχουν την τιμητική τους. Οι κρατήσεις για το τριήμερο κινούνται αρκετά ικανοποιητικά, με τους επιχειρηματίες να περιμένουν την πολυπόθητη «ανάσα» στα ταμεία τους.
«Έχουμε πολλές κρατήσεις για όλο το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας», εξηγεί, μιλώντας στο insider.gr, ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), Γιάννης Δαβερώνης, αποκαλύπτοντας μάλιστα πως η κινητικότητα αναμένεται αυξημένη κυρίως στα καταστήματα της εστίασης που βρίσκονται στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής.
«Το συγκεκριμένο τριήμερο είναι πολύ σημαντικό για τον κόσμο. Οι καταναλωτές θέλουν να απολαύσουν το φαγητό τους έξω από το σπίτι. Θέλουν να επισκεφτούν μια ταβέρνα και θα το κάνουν με σύμμαχο τον καλό καιρό», σημειώνει.
Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι οι τιμές
Σύμφωνα με τον κ. Δαβερώνη, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία της πληθωριστικής κρίσης, οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων εστίασης αποφάσισαν να μην προχωρήσουν σε ανατιμήσεις στους καταλόγους τους, παρά τα αυξημένα κόστη που πλήττουν τον κλάδο. «Μίλησα με πολλούς εστιάτορες. Αποφάσισαν να διατηρήσουν τις τιμές στα σαρακοστιανά πιάτα στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις», αναφέρει ο ίδιος και συμπληρώνει «ο κλάδος έχει αποφασίσει να βάλει πλάτη για να στηρίξει τους καταναλωτές. Αν αυξήσουμε τις τιμές, οι πελάτες μας δεν θα μας εμπιστευθούν ξανά».
Διάχυτη η ανησυχία του κλάδου για πρώτες ύλες και ενέργεια
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο κλάδος της εστίασης διέρχεται ρόδινες ημέρες. Παρά την πρόσκαιρη τόνωση της κίνησης ενόψει της Καθαράς Δευτέρας, τα προβλήματα παραμένουν. Οι τιμές των πρώτων υλών εξακολουθούν να κινούνται στα ύψη, ενώ την ίδια ώρα το ενεργειακό ζήτημα συνεχίζει να απασχολεί τους καταστηματάρχες.
«Το τελευταίο διάστημα έχουν ‘τσιμπήσει’ πολύ προς τα πάνω οι τιμές στη μαναβική. Και πρόκειται για τις σαλάτες που θεωρούνται πιάτα συνοδευτικά. Τι θα γίνει με τις πρώτες ύλες για τα βασικά πιάτα;», διερωτάται ο κ. Δαβερώνης, ενώ αναφερόμενος στο ενεργειακό, επισημαίνει πως «μπορεί ο καιρός να μας βοήθησε φέτος από πλευράς περιορισμού των αναγκών για θέρμανση, όμως η αλήθεια είναι μια: καμία επιχείρηση, κανένα εστιατόριο, καμία ταβέρνα δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα».
Η εστίαση ποντάρει σε μια καλή τουριστική σεζόν
Η επόμενη μέρα για τον κλάδο της εστίασης περιλαμβάνει αυξημένη αισιοδοξία ενόψει της νέας τουριστικής χρονιάς. «Είμαι πολύ αισιόδοξος ενόψει του καλοκαιριού. Αν με τη στήριξη της πολιτείας κατορθώσουμε να διαχειριστούμε τις δυσκολίες στο ενεργειακό και τις πρώτες ύλες, τότε θα έχουμε μια εξαιρετική τουριστική χρονιά που θα βοηθήσει τον κλάδο της εστίασης», υποστηρίζει, τέλος, ο κ. Δαβερώνης.
«Με αισιοδοξία προχωρούμε σε δύσκολες συνθήκες», ανέφερε προ δεκαημέρου ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, μιλώντας στην τελετή εγκαινίων της έκθεσης HORECA 2023, ενώ αναφερόμενος στα στοιχεία των προκρατήσεων, εκτίμησε πως το 2023 θα είναι μια πάρα πολύ καλή τουριστική χρονιά. «Όπως όλα δείχνουν, το 2023 θα είναι μια πολύ ενθαρρυντική χρονιά από πλευράς τουρισμού», συναινούσε λίγα λεπτά αργότερα η πρόεδρος του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου.
Η δύσκολη καθημερινότητα είναι ακόμη εδώ…
Ωστόσο, οι επιχειρηματίες της εστίασης αντιλαμβάνονται πως το κύμα της ακρίβειας που πλήττει εδώ και μήνες τα ελληνικά νοικοκυριά δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αυξημένες δαπάνες στον τομέα της διασκέδασης. «Ο κόσμος θα επισκεφτεί τις επόμενες ημέρες εστιατόρια, ταβέρνες, ουζερί γιατί έχει ανάγκη να ξεφύγει από τη ρουτίνα της καθημερινότητας. Όλα είναι θέμα ψυχολογίας», σχολίαζε στο insider.gr παράγοντας της αγοράς, εξηγώντας βέβαια πως «τα έξοδα ενός ζευγαριού ή μιας οικογένειας για μια βόλτα έξω από το σπίτι θα είναι συγκρατημένα. Οι εποχές είναι δύσκολες και οι καταναλωτές δεν θα προβούν σε αυξημένες δαπάνες».
Η δύσκολη καθημερινότητα που βιώνουν άλλωστε οι Έλληνες καταναλωτές δεν μπορεί πια να αμφισβητηθεί… Όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ για το 2022, που δόθηκε στη δημοσιότητα τα προηγούμενα 24ωρα, οι Έλληνες εμφανίζονται απαισιόδοξοι για την οικονομική τους κατάσταση το 2023.
Μεταξύ άλλων, από τα ευρήματα προκύπτει πως πάνω από το 50% των ελληνικών νοικοκυριών προβλέπει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης για το 2023, ενώ είναι ενδεικτικό ότι για περισσότερα από 1 στα 2 νοικοκυριά (52,4%) το μηνιαίο εισόδημα δεν επαρκεί για όλον το μήνα, αλλά για 18 ημέρες μεσοσταθμικά. Το 2022, περίπου 4 στα 10 νοικοκυριά (39,5%) περιόρισαν τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κ.α.), το 37,9% περιόρισε τις δαπάνες για ένδυση-υπόδηση, ενώ το 35,6% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια. Από την άλλη μεριά καταγράφεται εκτίναξη του ποσοστού των νοικοκυριών που αύξησαν τις δαπάνες τους για την κάλυψη βασικών αναγκών. Ειδικότερα, το 73,7% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού, το 64,8% για είδη διατροφής, το 60,7% για θέρμανση και το 51% για μετακινήσεις.