Αντιμέτωπη με μια περίεργη… συνθήκη βρέθηκε η αμερικανική αγορά κρασιού τη χρονιά που μας πέρασε.
Σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατης μελέτης της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, το 2022 η κατανάλωση κρασιού στις ΗΠΑ κινήθηκε πτωτικά, παρά το γεγονός ότι αυξήθηκε ο αριθμός των καταναλωτών που επέλεξαν το εν λόγω προϊόν.
Είναι ενδεικτικό, μάλιστα, ότι πέρυσι ο πληθυσμός των Αμερικανών πολιτών που στράφηκαν στο κρασί, καταναλώνοντάς το σε εβδομαδιαία βάση, αυξήθηκε κατά τέσσερα εκατομμύρια σε σχέση με το 2018. Πρόκειται δε για ένα ισχυρό rebound της αμερικανικής αγοράς κρασιού μετά τα ιστορικά χαμηλά που καταγράφηκαν σε επίπεδο κατανάλωσης στη διάρκεια του 2021.
Κι όμως, παρά την αλματώδη αύξηση των καταναλωτών που δηλώνουν λάτρεις του κρασιού, η κατανάλωση κατέγραψε υποχώρηση κατά 2% το 2022, με την IWSR να προβλέπει διατήρηση της πτωτικής τάσης το προσεχές διάστημα.
Το ηλικιακό κριτήριο και οι ραγδαίες μεταβολές στην καταναλωτική συμπεριφορά
Οι καλά γνωρίζοντες τα της αγοράς του κρασιού αποδίδουν το εν λόγω παράδοξο σε μια μεγάλη αλήθεια. Στις ραγδαίες μεταβολές που καταγράφονται σε επίπεδο καταναλωτικής συμπεριφοράς στη νέα εποχή που ξημερώνει μετά τις πιο δύσκολες ημέρες της πανδημίας του κορονοϊού.
Η πανδημία άλλαξε άρδην τις καταναλωτικές συνήθειες των ανθρώπων, με τους Αμερικανούς να οδηγούνται σε επαναπροσδιορισμό σε μεγάλο βαθμό των αναγκών και κατ’ επέκταση των επιλογών τους. Η προτίμηση των καταναλωτών στο κρασί διαφέρει πλέον αισθητά ανά ηλικιακή ομάδα, με το 31% των φίλων του κρασιού να είναι κάτω από 40 ετών το 2022, έναντι ποσοστού 28% το 2021. Η ειδοποιός διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι οι νεότεροι, ηλικιακά, καταναλωτές κρασιού πίνουν σε πολύ πιο αραιή συχνότητα, ξοδεύοντας ωστόσο παραπάνω χρήματα κατά την προμήθειά του.
Αυξητικά κινήθηκε, την ίδια ώρα και ο αριθμός των καταναλωτών που ζήτησαν να πιουν κρασί σε ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο το 2022 – σε σχέση πάντα με την αμέσως προηγούμενη χρονιά – με την πλειοψηφία να αφορά στις ηλικιακές ομάδες 25-39 (Millennials) και 40-54 (Gen X), καθώς οι μεγαλύτεροι ηλικιακά – άνω των 55 ετών (Boomers) – τείνουν να πίνουν λιγότερο εκτός σπιτιού.
«Υπάρχει λογική εξήγηση. Ολοένα και περισσότεροι Αμερικανοί καταναλώνουν κρασί εκτός σπιτιού, είτε σε ένα μπαρ, είτε σε ένα εστιατόριο. Η συνήθεια αυτή είναι πιο ακριβή και άρα συναντάται όλο και πιο σπάνια, γεγονός που επιβεβαιώνει τη γενικότερη μείωση της κατανάλωσης παρά την αύξηση της καταναλωτικής βάσης», εξηγούν οι αναλυτές της IWSR.
Οι νέες τάσεις
Και όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που ενισχύεται η παγκόσμια τάση για περιορισμό της κατανάλωσης αλκοόλ και τα μη αλκοολούχα ποτά διεκδικούν με αξιώσεις σημαντικά μερίδια αγοράς. Η εν λόγω τάση φαίνεται να κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος και στην αμερικανική αγορά.
Παράλληλα, οι λάτρεις του κρασιού που επιλέγουν να παραμείνουν πιστοί στην αγαπημένη τους συνήθεια, τείνουν να αγοράζουν όλο και πιο premium brands κρασιού, περιορίζοντας αυτόματα τις πιο οικονομικές λύσεις.
Κανείς ωστόσο δεν μπορεί με βεβαιότητα να προβλέψει κατά πόσο οι νέες καταναλωτικές συνήθειες… ήρθαν για να μείνουν. Είναι όλα τα ανωτέρω πρόσκαιρες επιπτώσεις του καταναλωτικού «σοκ» που επέφερε η πανδημία ή ο κορονοϊός άλλαξε ολοκληρωτικά και για πάντα καταναλωτικές συμπεριφορές που ίσχυαν για χρόνια; Οι απαντήσεις θα δοθούν στο μέλλον…
Ωστόσο αυτό που επείγει είναι μια πλήρης επαναξιολόγηση της κατάστασης από την πλευρά των παραγωγών κρασιού προκειμένου να μην βρεθούν μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις προσεχώς. Τα νέα δεδομένα απαιτούν από τους παραγωγούς να παρακολουθούν συνεχώς τη συμπεριφορά των καταναλωτών και δη των νεότερων ηλικιακά, καθώς εκείνοι θα είναι το άμεσο target group τους το επόμενο διάστημα. Οι παραγωγοί κρασιού πρέπει να αξιοποιήσουν την καινοτομία ώστε να είναι σε θέση να επικοινωνήσουν στους καταναλωτές τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων τους.