(upd 16:36) Δύο σχήματα φέρονται να υπέβαλαν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον μεγάλο ΣΔΙΤ διαγωνισμό, εκτιμώμενης αξίας 292 εκατ. ευρώ, για την ανάθεση σε ιδιώτη της 11ετούς σύμβασης συντήρησης και λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για δύο κοινοπραξίες, την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Neotrans και την ATM (δημοτικό φορέα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς του Μιλάνου) με την Egis.
Η τροπολογία
Πρόκειται για ένα μοντέλο που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στα εγχώρια χρονικά και δεδομένα, που όμως, αποτελεί μια συνηθισμένη πρακτική και τάση διεθνώς. Τα παραδείγματα του μετρό της Κοπεγχάγης και της Σιγκαπούρης είναι χαρακτηριστικά. Δεδομένου ότι ο διαγωνισμός πήγε πίσω χρονικά καθώς συνεχώς υπήρχαν αιτήματα για διευκρινήσεις, παρατάσεις ενώ είχαν υποβληθεί και προσφυγές (Intrakat), προ ημερών πέρασε σχετική τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπ. Εσωτερικών βάσει της οποίας παρέχεται η δυνατότητα κατ' εφαρμογή των άρθρων 132 και 156 του ν. 4412/2016 (Α' 147), ανάθεσης από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης (Βασικό Έργο και Επέκταση προς Καλαμαριά) στον Ανάδοχο του Βασικού Έργου για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών με δυνατότητα προαίρεσης για ένα (1) ακόμη έτος, αμέσως μετά την περίοδο κατασκευής του. Με τη σύναψη της σχετικής συμπληρωματικής σύμβασης διασφαλίζεται η επίσπευση της κανονικής λειτουργίας του μετρό, αφού η λειτουργία αυτού θα διενεργείται για την ως άνω μεταβατική περίοδο από τον κατασκευαστή του, προς όφελος των επιβατών και με θετικά αποτελέσματα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου της Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία η λειτουργία και συντήρηση θα διεξάγεται από τον ανάδοχο του υπό εξέλιξη διαγωνισμού ανακήρυξης αναδόχου μέσω ΣΔΙΤ.
Άρα, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – WeBuild – Hitachi Rail STS μπορεί να αναλάβει και τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης για 2+1 χρόνια, στην περίπτωση που μέχρι τότε δεν έχει επιλεγεί ανάδοχος από τον εν εξελίξει διαγωνισμό Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Να σημειωθεί ότι η Hitachi «τρέχει» λειτουργία Μετρό στο εξωτερικό. Από το υπ. Υποδομών & Μεταφορών υπάρχει η εκτίμηση ότι η βασική γραμμή θα ολοκληρωθεί έως το τέλος 2023, αν και μένει αυτό να επιβεβαιωθεί, αλλά παραμένει άγνωστο το χρονοδιάγραμμα για τον ΣΔΙΤ διαγωνισμό.
Εφόσον ευσταθούν οι πληροφορίες για 2 αρχικούς διεκδικητές, τότε δεν έδωσαν το παρών άλλα μεγάλα ισχυρά εγχώρια ονόματα, όπως και αναμένονταν για τα περισσότερα, αλλά και διεθνείς operators με εμπειρία στη λειτουργία Μετρό ανά τον κόσμο, κάτι που δεν αναμένονταν. Εκτός να «κρύβονται εκπλήξεις» σε συμμαχίες και κοινοπραξίες.
Ποια είναι η σύμβαση
Ειδικότερα, πρόκειται για σύμβαση ΣΔΙΤ, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο στην είσοδο ιδιώτη στο Μετρό Θεσσαλονίκης, με τρένα χωρίς οδηγό. Στην προκήρυξη αναφέρεται ως διάρκεια σύμβασης οι 132 μήνες. Αντικείμενο της παρούσας Σύμβασης είναι η παροχή των υπηρεσιών, όπως αυτές περιγράφονται στα τεύχη της Σύμβασης, καθώς και η προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος IT-ERP υποστήριξης της διοικητικής λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενσωματωμένου και σε λειτουργική ενότητα με τα λοιπά υφιστάμενα συστήματα (λογισμικό, λειτουργική υποδομή/εξοπλισμό και κεντρικά υπολογιστικά συστήματα) του Μετρό Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, οι Υπηρεσίες Αναδόχου συνίστανται σε:
- Υπηρεσίες Εμπορικής Λειτουργίας.
- Υπηρεσίες Προληπτικής και Διορθωτικής Συντήρησης Εγκαταστάσεων και Εξοπλισμού.
- Υπηρεσίες καθαρισμού: ο καθαρισμός των Χώρων του Έργου.
- Υπηρεσίες φύλαξης και ασφάλειας: η προστασία του Μετρό Θεσσαλονίκης σύμφωνα με τους επί μέρους όρους της παρούσας Σύμβασης.
- Υπηρεσίες κομίστρου.
H χρηματοδότηση για την εκτέλεση της σύμβασης αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του Αναδόχου, η δε ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να καταβάλει στον Ανάδοχο ως συμβατικό τίμημα το 100% των πληρωμών διαθεσιμότητας από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
Βασική γραμμή και επέκταση
Η σύμβαση που θα υπογραφεί θα αφορά τόσο την κύρια γραμμή, όσο και τις επεκτάσεις προς Καλαμαριά. Σε πλήρη ανάπτυξη, ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας θα απασχολεί 300 άτομα προσωπικό. Το μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση της Καλαμαριάς θα μετρά 14,4 χλμ. δικτύου και 18 σταθμούς.
Υπενθυμίζεται ότι ο έργο της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά υλοποιεί κοινοπραξία υπό την ΑΚΤΩΡ, μαζί με ιταλικό γκρουπ και την HitachiRailSTS/HitachiRailSpa, με την ιαπωνική HitachiRailSTS να θεωρείται ως πιθανή ενδιαφερόμενη για το project, όπως και η γαλλική Keolis, η ιταλική ΑΤΜ, εταιρείες που ελέγχονται από τους γερμανικούς (Deutsche Bahn) και ολλανδικούς σιδηροδρόμους και άλλες.
Στην Κοπεγχάγη, την ανάλογη σύμβαση ανέλαβε η Metro Service A/S στην οποία συμμετέχουν η ιταλική Azienda Trasporti Milanesi (ATM) και η ιαπωνική Hitachi Rail STS. Η Hitachi είναι ήδη μέλος της κοινοπραξίας κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την εξαγορά της ιταλικής Ansaldo.
Όπως επίσης έχει αποκαλύψει το insider.gr, στις «ράγες» είναι και η υπογραφή της σύμβασης προμήθειας τροχαίου υλικού για το Μετρό της Θεσσαλονίκης και την επέκταση προς Καλαμαριά, με ανάδοχο τις ΑΚΤΩΡ (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) – Hitach, που έτσι κι αλλιώς είχαν υποβάλει τη μοναδική προσφορά (σύμβαση αξίας 129,5 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ). Η σύμβαση περιλαμβάνει 15 νέους συρμούς έξι εκ των οποίων θα κατευθυνθούν στο Βασικό Έργο και εννέα στην επέκταση της Καλαμαριάς.