Τον πήχη του 2019, χρονιά σταθμό για τον τουριστικό κλάδο στη χώρα, κατάφερε να ξεπεράσει κατά την χρήση του 2022 η Aegean, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 2% και του 36% στον κύκλο εργασιών και στα κέρδη μετά φόρων, αντίστοιχα. Η ανοδική πορεία μάλιστα αναμένεται να συνεχιστεί και το τρέχον έτος, όπως μαρτυρούν οι προκρατήσεις για το καλοκαίρι και η κίνηση των δύο πρώτων μηνών του 2023, με τον μεγαλύτερο εγχώριο αερομεταφορέα να διαθέτει 800 χιλιάδες περισσότερες θέσεις από την προπανδημική χρονιά και 10% περισσότερες Συνολικές Διαθέσιμες Προς Πώληση Χιλιομετρικές Θέσεις (ASKs) έναντι της ίδιας χρονιάς.
Υψηλές πτήσεις παρά τον έντονο ανταγωνισμό και τους «μαύρους κύκνους»
«Το προηγούμενο έτος ήταν πολύ επιτυχημένο για την Aegean με τα έσοδα και τα κέρδη να ξεπερνούν τα επίπεδα του 2019 και το περιθώριο κέρδους να καταγράφεται μεγαλύτερο από άλλες ευρωπαϊκές ομοειδείς αεροπορικές εταιρείες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, κατά την χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών. Σύμφωνα με τον ίδιο, πέρυσι, η Aegean προσέφερε 15,8 εκατ. θέσεις και μετέφερε, συγκριτικά με το 2021, 73% περισσότερους επιβάτες των οποίων ο συνολικός αριθμός ανήλθε σε 12,5 εκατ. άτομα. Η πλειονότητα δε αυτών, συγκεκριμένα τα 7,3 εκατ., αποτελούσαν διεθνείς επιβάτες. Την ίδια χρονιά, ο αερομεταφορέας διέθεσε το 90% των προσφερόμενων χιλιομετρικών θέσεων του 2019, ποσοστό που ανήλθε στο 99% των επιπέδων πριν από την πανδημία το τέταρτο τρίμηνο. Χάρη σε αυτό, η αεροπορική εταιρεία παρουσίασε αρνητικό πρόσημο μόνο στο πρώτο τρίμηνο του έτους, με τα υπόλοιπα τρία - ακόμα και το τελευταίο που είθισται η ζήτηση να καταγράφεται υποτονική - να κινούνται ανοδικά.
Οι προαναφερθείσες καλές επιδόσεις καταγράφηκαν μάλιστα σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού και αυξημένων λειτουργικών εξόδων, δεδομένου ότι η προσφερόμενη χωρητικότητα των ισότιμων ανταγωνιστών (IG, Lufthansa, Aifrance-KLM ) και των low cost αερομεταφορέων (Ryanair, Easyjet, WizzAir) υπήρξε πολύ μεγαλύτερη έναντι του 2019 και το κόστος των καυσίμων από την έναρξη του πολέμου μέχρι και σήμερα αυξήθηκε κατά 25%.
Δεδομένης της κερδοφορίας της δε - τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε €106,8 εκατ.,από οργανικές Ζημίες €57,6 εκατ. το 2021 ενώ κινήθηκαν και κατά 36% υψηλότερα το 2019 (€78,5 εκ.)- και αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι η καλή πορεία της επιχείρησης στηρίζεται κατά κύριο λόγο στους ανθρώπους της, η διοίκηση της Aegean αποφάσισε να μοιραστεί το μέρισμα της ανάπτυξης με τους εργαζόμενους. Για το λόγο αυτό προσέφερε bonus κερδοφορίας ύψους 12 εκατ. ευρώ σε 700 άτομα του προσωπικού της. «Πυλώνας μας είναι οι άνθρωποί μας και εκτιμούμε, κατά τη διάρκεια της κρίσης, την αφοσίωσή τους και την υποστήριξή τους» ανέφερε από πλευράς του ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης.
Την πλήρη ανάκαμψη των οικονομικών μεγεθών μετά από δύο χρόνια επώδυνων ζημιών λόγω πανδημίας επισφράγισαν και τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας τα οποία σύμφωνα με τα στελέχη της ξεπέρασαν στο τέλος του 2022 τα αντίστοιχα του 2019 κατά 22 εκατ. ευρώ. Έχοντας εξοφλήσει τρία χρόνια νωρίτερα το τελευταίο τμήμα του έκτακτου δανεισμού που έλαβε λόγω υγειονομικής κρίσης ο αερομεταφορέας, ο επικεφαλής της AEGEAN, υπέδειξε ως επόμενο στόχο την αγορά των warrants που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο, τον Ιούλιο, αν βέβαια η κυβέρνηση επιλέξει να ασκήσει το συγκεκριμένο δικαίωμα. Το κόστος της κίνησης αυτής, βάσει της πορείας της μετοχής, εκτιμάται στα €42 εκατ., ποσό υψηλότερο των αρχικών εκτιμήσεων κατά 12 εκατ ευρώ, το οποίο ωστόσο μπορεί να καλυφθεί από την υφιστάμενη ρευστότητα.
Το μεγαλύτερο πτητικό έργο που είχε ποτέ ελληνική αεροπορική για το 2023
Όσο για την επόμενη χρονιά, οι εκτιμήσεις των στελεχών του αερομεταφορέα κάνουν λόγο για περισσότερους επιβάτες από τα 15 εκατ. που μετέφερε η αεροπορική το 2019.
«Όπως φανερώνει το πρώτο δίμηνο του 2023, φέτος αναμένεται να ξεπεράσουμε τον αριθμό των επιβατών του 2019 - λόγω της ισχυροποίησης των επιδόσεών μας διεθνώς ακόμη και κατά το χειμώνα, ενώ διαφαίνεται μία ισχυρή δυναμική και για το καλοκαίρι» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης, τονίζοντας ότι οι μαύροι κύκνοι του παρελθόντος δεν θα απειλήσουν την φετινή πορεία της εταιρείας. Όπως διευκρίνισε μάλιστα, η Aegean θα εκτελεί φέτος το μεγαλύτερο πτητικό πρόγραμμα που είχε ποτέ ελληνική αεροπορική εταιρεία.
Συγκεκριμένα θα λειτουργεί με 76 αεροσκάφη που θα πετούν σε 46 χώρες και σε 261 διαφορετικούς προορισμούς προσφέροντας 2 εκατ. περισσότερες θέσεις σε σχέση με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Ταυτόχρονα θα υπάρχει διπλάσιος αριθμός διαθέσιμων αεροσκαφών σε σχέση με το σύνηθες, ώστε να καλυφθούν ενδεχόμενα προβλήματα που θα προκύψουν.
Επενδύσεων συνέχεια
Απρόσκοπτα θα συνεχιστεί και το επενδυτικό σκέλος, με τις επενδύσεις να ανέρχονται σε 120 εκ. ευρώ το χρόνο από το 2023. Το ποσό αυτό το 2023 θα κατευθυνθεί τόσο στην παραλαβή 9 ακόμη Airbus Neo με τα οποία θα υλοποιείται το 33% (από 23% το 2022) των συνολικών πτήσεων το 2023, όπως σημείωσε ο κ. Γερογιάννης ενώ θα προχωρήσει και η σημαντική μας νέα επένδυση δημιουργίας του Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης και Προσομοιωτών Πτήσεων, που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο 2022 και θα κοστίσει συνολικά 140 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το πλαίσιο και προκειμένου να διατηρηθεί ένα ικανό κεφαλαιακό απόθεμα και του χρόνου, ο Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει τη μη διανομή μερίσματος για τέταρτη συνεχή χρονιά. Οι καλές επιδόσεις της επόμενης χρονιάς ωστόσο εκτιμά ότι θα της επιτρέψουν να επιστρέψει στην πολιτική μερισμάτων.