Σε δύο, επιπλέον, «μέτωπα» σε σχέση με την αξιοποίηση λιμενικών υποδομών από το ΤΑΙΠΕΔ αναμένονται εξελίξεις το προσεχές διάστημα, δίχως να σημαίνει ότι μένουν πίσω διεργασίες σε άλλα αντίστοιχα assets. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, στο επόμενο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου, όταν αυτό οριστεί, εκτιμάται ότι θα τεθεί το θέμα των υποψηφίων «μνηστήρων» για την αξιοποίηση του λιμένος Βόλου όπου υπήρχε έντονο αρχικό ενδιαφέρον. Παράλληλα, μέσα στον επόμενο μήνα, και μάλλον μετά τις 23 Απριλίου (Κυριακή του Θωμά), όπως έχει ήδη αναδείξει το insider.gr, θα κατατεθούν οι οικονομικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού μετοχικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, τα οικονομικά μεγέθη του οποίου κινούνται με «υψηλές στροφές».
Το κρίσιμο Δ.Σ. για τους «μνηστήρες» του λιμένος Βόλου
Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες της αγοράς, η «εικόνα» για τους υποψήφιους επενδυτές του Οργανισμού Λιμένος Βόλος αναμένεται να ξεκαθαρίσει προσεχώς και στο επόμενο Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι φάκελοι συμμετοχής των 8 σχημάτων που έδωσαν το αρχικό «παρών» είναι σε μεγάλο ποσοστό πλήρεις και καλύπτουν όλες τις προϋποθέσεις, οπότε μάλλον οι περισσότεροι εκ των κοινοπραξιών ή εταιρειών αναμένεται να προχωρήσουν στην επόμενη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Υπενθυμίζεται ότι για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε. μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού, υπέβαλαν φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος τα εξής οκτώ (8) επενδυτικά σχήματα (με αλφαβητική σειρά): Advance Properties O.O.D., Κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., Κοινοπραξία Intrakat A.E. – TΕΚΑΛ Α.Ε., Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Mariner Capital Ltd, QTerminals W.L.L., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Μετά την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής θα κληθούν να συμμετάσχουν στη Β φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών). Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. Α.Ε. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062.
Οι δραστηριότητες και οι «παίκτες»
Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.
Οι σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης του συγκεκριμένου λιμανιού, που σχετίζονται με τη θέση του στην ηπειρωτική χώρας και στην ευρύτερη περιοχή, εξ αρχής δημιουργούσε τις προϋποθέσεις για προσέλκυση επενδυτών, ανάμεσα στους οποίους είναι ισχυρά ξένα σχήματα αλλά και μεγάλοι εγχώριοι «παίκτες». Άλλωστε, υπέβαλαν φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος 8 επενδυτικά σχήματα (συνολικά 10 – 11 διαφορετικές εταιρίες), ανάμεσα στα οποία είναι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΤΕΚΑΛ (που πλέον…. «σφίγγουν» τις σχέσεις τους και σε διαγωνισμούς), ΟΛΘ, Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling αλλά και διεθνή σχήματα από τον αραβικό κόσμο, το Ισραήλ, ακόμα και τη Μάλτα ή τη γειτονική Βουλγαρία, που έχουν σχέση με υποδομές, κατασκευές, ναυτιλία και ναυπηγικές δραστηριότητες, logistics και μεταφορές κ.α.
Η έκταση του λιμένα υπολογίζεται σε 650.000 τ.μ.. Όσον αφορά στα μεγέθη 2021 (εκτιμήσεις), ο οργανισμός εμφάνισε έσοδα 5,26 εκατ. ευρώ, EBITDA στα 1,486 εκατ. ευρώ, κέρδη 522 χιλ. ευρώ, ενώ είχε ίδια κεφάλαια ύψους 16,32 εκατ. ευρώ και ταμείο ύψους 5,19 εκατ. ευρώ. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου).
Η «ναυμαχία» της Κρήτης
Οσον αφορά στη «ναυμαχία της Κρήτης», όπως πρόσφατα αποκάλυψε το insider.gr, θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι αμέσως μετά την ολοκλήρωση της περιόδου του Πάσχα αναμένεται να πραγματοποιηθεί από πλευράς των 8 ενδιαφερόμενων σχημάτων η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού (67%) στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, ενός από τα πλέον hot assets που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα, σχετικές πληροφορίες κάνουν λόγο για χρονοδιάγραμμα που «δείχνει» μετά τις 20 Απριλίου ή έστω κάπου στις τελευταίους μέρες του επόμενου μήνα, πάντα εκτός απροόπτου. Όπως έχουμε αναφέρει, ο όμιλος Grimaldi (Grimaldi Euromed, Μινωικές), μετά και την υπογραφή της σύμβασης για την Ηγουμενίτσα, φέρεται να επιθυμεί διακαώς και την απόκτηση της υποδομής στην Κρήτη. Ωστόσο, έχει ισχυρό ανταγωνισμό καθώς στον διαγωνισμό έχουν προχωρήσει και οι Olete Limited, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ.
Ισχυρός ανταγωνισμός
O όμιλος Grimaldi έχει να ανταγωνιστεί ξένα ισχυρά σχήματα, την κοινοπραξία Attica Group – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εγχώριους ομίλους υποδομών, μεταφορών και τουρισμού, εκ νέου τον ΟΛΘ, μέλος της οικογένειας Βαρδινογιάννη (ΣΕΚΑΒΙΝ, συμφερόντων Σήφη Βαρδινογιάννη), και άλλους (π.χ. Goldenstep Shipping Ltd, μέλος του Ομίλου Seajets που λειτουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο σκαφών high speed παγκοσμίως). Επίσης, τόσο η Minoan όσο και η Attica Group έχουν στενή σχέση με την Κρήτη, ενώ υπάρχουν και όμιλοι με τοπικό «χρώμα» που έχουν δείξει αρχικό ενδιαφέρον (επιχειρηματίας Γ. Γρύλλος - AVIAREPS ΕΛΛΑΣ - Sky Express). Μένει, ωστόσο, να φανεί αν όλα τα σχήματα δώσουν προσφορές ή περιοριστεί ο αριθμός.
Πέρα από το προφανές «θελκτικό πακέτο» της Κρήτης και του Ηρακλείου ( «γραμμές – φιλέτα» με τουριστικές ροές, μεταφορά φορτηγών και προϊόντων, άλλες συνέργειες, όπως η μεταφορά οχημάτων, κόμβος υποδομών για αγορές εξ Ανατολών, μεγάλα έργα υποδομής στο νησί, ενεργειακές μπίζνες, αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες μαζί με Καζίνο), τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, μαζί βέβαια και τις καθαρά λιμενικές, ναυτιλιακές-ακτοπλοϊκές χρήσεις κ.α.) και ο ίδιος ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου κινείται ανοδικά σε σχέση με τα οικονομικά μεγέθη. Το 2022 υπήρξε για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου χρονιά έντονης δραστηριότητας, με εντυπωσιακή ανάπτυξη όλων των οικονομικών μεγεθών.
Ανοδικά μεγέθη το 2022 – Ακτοπλοΐα και Κρουαζιέρα
Τα προ φόρων αποτελέσματα της χρήσεως 2022 διαμορφώθηκαν σε 3,77 εκατ. ευρώ, ήτοι βελτιωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ (+114,75%) περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.
Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε σημαντική αύξηση της τάξεως του 37,42% διαμορφούμενος σε 7.788.370 ευρώ έναντι 5.667.530 ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση 2021, υπερβαίνοντας και τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019 κατά 18,52% οπότε και είχε διαμορφωθεί σε 6.571.242 ευρώ.
Η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε συνέχεια της υγειονομικής αποκατάστασης λειτούργησε καταλυτικά για τον κλάδο της κρουαζιέρας. Ειδικότερα το έτος 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων που προσέγγισαν το Λιμάνι του Ηρακλείου ήταν 227 με αριθμό αφίξεων επιβατών 304.257, ενώ το 2021 οι προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων ήταν 118 με 119.930 επιβάτες, δηλαδή η αύξηση το 2022 σε σχέση με το 2021 στις αφίξεις κρουαζιεροπλοίων ήταν 92% και στους επιβάτες ήταν 154%. Σε αντίστοιχο συσχετισμό του 2022 με το έτος αναφοράς 2019 (προ πανδημίας εποχή), στην οποία είχε σημειωθεί ο αριθμός αφίξεων κρουαζιεροπλοίων 204 και αριθμός αφίξεων επιβατών 307.043, το ποσοστό της αύξησης το 2022 σε επίπεδο προσεγγίσεων ήταν 8% σε σχέση με το 2019, το δε ποσοστό στους επιβάτες παρέμεινε στα ίδια σχεδόν επίπεδα.
Η θεαματική ανάπτυξη στον τομέα της κρουαζιέρας φαίνεται να συνεχίζεται και για το 2023 από τις ήδη προγραμματισμένες προκρατήσεις προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων που θα ξεπεράσουν κατά 20% τις αφίξεις του 2022. Ήδη για το 2023 στο λιμάνι έχουν προσεγγίσει πέντε κρουαζιερόπλοια, με τα οποία επισκέφτηκαν το Ηράκλειο πάνω από 6.000 επιβάτες.
Στον Τομέα της Ακτοπλοΐας όπου το λιμάνι του Ηρακλείου συνδέεται καθημερινά με τον Πειραιά με δυο ακτοπλοϊκά δρομολόγια που εκτελούνται σύγχρονα, πολυτελή και γρήγορα Επιβατηγά–Οχηματαγωγά πλοία (Ε/Γ-Ο/Γ), παράλληλα δε συνδέεται με τα Δωδεκάνησα ενώ τους θερινούς μήνες υπάρχουν καθημερινά δρομολόγια προς πολλά νησιά των Κυκλάδων, με ταχύπλοα Επιβατικά ή/και Οχηματαγωγά (Ε/Γ-Τ/Χ, Ο/Γ-Τ/Χ) σκάφη, η αύξηση που σημειώθηκε το 2022 στον αριθμό των διακινούμενων επιβατών των πλοίων γραμμής ανήλθε σε 31,7%.