Ελαφρώς ανοδικά, με ώθηση κατά κύριο λόγο από την σταθερή και την συνδρομητική τηλεόραση έκλεισε ο κύκλος εργασιών των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών το α΄ εξάμηνο του 2022, όπως προκύπτει από τα οικονομικά στοιχεία για τον κλάδο που παρουσίασε πρόσφατα η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Πώς μοιράζεται η πίτα των εσόδων
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών των τηλεπικοινωνιακών παρόχων έκλεισε το πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου έτους στα 2,54 δισ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση σε ετήσια βάση της τάξης του 3,14% αλλά μείωση της τάξης του 3,8% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο όπου ο κύκλος εργασιών, δεδομένης και την θερινής τουριστικής περιόδου, ανήλθε σε 2,64 δισ. ευρώ.
Στη διαμόρφωση των μεγεθών του κλάδου την μεγαλύτερη συνεισφορά είχε και αυτό το εξάμηνο η εκμετάλλευση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών και υπηρεσιών, τα έσοδα από την οποία καταγράφηκαν κατά 3,5% υψηλότερα σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο τα έσοδα από τις προαναφερθείσες υπηρεσίες παρατηρήθηκαν οριακά μειωμένα κατά 0,8% ( 2,18 δισ. έναντι 2,21 δισ. το β’ εξάμηνο του 2021).
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αυξάνουν το αποτύπωμά τους τα premium smartphones
Όσο για το μερίδιο των παρόχων, τη σημαντικότερη συνεισφορά είχε ο όμιλος ΟΤΕ που εμφάνισε το πρώτο εξάμηνο του 2022 έσοδα από την ελληνική δραστηριότητα 1,5 δισ. ευρώ. Περί τα 401 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα έσοδα της σημερινής Nova, δηλαδή των Wind και Nova, αφού την εν λόγω περίοδο, όπου η συγχώνευση των εταιρειών δεν είχε ολοκληρωθεί η Wind είχε έσοδα 282,5 εκατ. (το 22% των συνολικών της United) και η Nova 118,9 εκατ.
Αντίστοιχα η Vodafone κατέγραψε κύκλο εργασιών ύψους 487 εκατ. ευρώ, το πρώτο εξάμηνο του 2022, με το α΄εξάμηνο όμως στην περίπτωση της Vodafone να αφορά στην περίοδο από τον Απρίλιο έως και τον Σεπτέμβριο του 2022.
Ανεβάζει ταχύτητα η τηλεόραση
Ανοδική πορεία ακολούθησαν από τρίμηνο σε τρίμηνο και τα έσοδα από τις υπηρεσίες τηλεοπτικού περιεχομένου. Ειδικότερα τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 122 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του προηγούμενο έτους έναντι 116 εκατ. το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο και 115 εκατ. το α΄ τρίμηνο του 2021. Παρότι μάλιστα η συνεισφορά τους στον συνολικό κύκλο εργασιών είναι αισθητά μικρότερη από αυτή των εσόδων από τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες κι υποδομές, ήταν η μόνη κατηγορία που εμφάνισε αύξηση μεγαλύτερη από αυτή που παρατηρήθηκε στο συνολικό κύκλο εργασιών του κλάδου - 5,2% υψηλότερα το α΄ εξάμηνο του 2022 σε σχέση με το β’ εξάμηνο του 2021, και 6,1% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Μάλιστα είναι η πρώτη φορά που η πορεία των εσόδων της τηλεόρασης αρχίζει να αντιστρέφεται. Να θυμίσουμε ότι αρχής γενομένης του 2018 όπου τα έσοδα των παρόχων από υπηρεσίες τηλεοπτικού περιεχομένου είχαν διαμορφωθεί σε 126,5 εκατ. ευρώ, και παρά την αύξηση των συνολικών συνδρομών ενόψει πανδημίας, ο τομέας (της συνδρομητικής τηλεόρασης) των τηλεπικοινωνιών εμφανίζε αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης, ενδεχομένως λόγω της μεγάλης διείσδυσης των διεθνών παικτών στην ελληνική αγορά.
Άνοδος στη σταθερή, πτώση στην κινητή
Αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης παρουσίασαν και οι υπηρεσίες λιανικής της κινητής τηλεφωνίας (υπηρεσίες φωνής και δεδομένων), όπου ο τζίρος υποχώρησε κατά 4%, έναντι του πρώτου εξαμήνου του 2021, σε 820 εκατ. ευρώ από 854 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021. Η υποχώρηση του τζίρου αποδίδεται εν μέρει στη μείωση τιμών στην οποία προχωρούν οι πάροχοι. Η διαφορά δε αναμένεται θα μπορούσε να διογκωθεί περαιτέρω φέτος, μετά και τον πόλεμο τιμών που έχει ξεκινήσει και στην κινητή.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Προσφορές στο δορυφορικό Internet του Έλον Μασκ και στην Ελλάδα
Όσο για την σταθερή, υπηρεσίες λιανικής τηλεφωνίας και Διαδικτύου, οι πάροχοι φαίνεται να ισχυροποιήθηκαν, αυξάνοντας τα έσοδά τους κατά 5,8%, το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε σχέση με το αντίστοιχο του διάστημα του αμέσως προηγούμενου έτους. Τα έσοδα από τις υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας και διαδικτύου έφτασαν τα 798,1 εκατ. ευρώ από τα 754 εκατ. ευρώ που ήταν το α΄εξάμηνο του 2021.
Τέλος, ανοδικά με υψηλό ρυθμό κινήθηκαν οι επενδύσεις στον κλάδο από πλευράς των παρόχων, οι οποίες έφτασαν το α΄εξάμηνο του 2022 τα 443 εκατ. έναντι 350 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2021, καταγράφοντας άνοδο της τάξης του 25%.