Σούπερ μάρκετ: Συνεχίζεται η μάχη στο… ράφι - Ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς διεκδικεί η ιδιωτική ετικέτα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Συνεχίζεται η μάχη στο… ράφι - Ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς διεκδικεί η ιδιωτική ετικέτα
Συνεχίζεται η διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο λιανεμπόριο, καθώς το κλίμα αβεβαιότητας για την πορεία των τιμών παραμένει. Τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία και τι προβλέπουν για την επόμενη μέρα παράγοντες της αγοράς.

Ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς από την πίτα του λιανεμπορίου διεκδικούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς διατηρείται το κλίμα αβεβαιότητας για την πορεία των ανατιμήσεων.

Και μάλιστα η ιδιωτική ετικέτα δίνει… τη μάχη στο ράφι με αξιώσεις, αφού ο δρόμος για την αποκλιμάκωση των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκονται τα τρόφιμα, μοιάζει μακρύς και δύσκολος. Και αυτό γιατί μπορεί οι πρώτες μειώσεις τιμών να έχουν κάνει την εμφάνισή τους σε ορισμένα προϊόντα, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι έχει μπει φρένο στις ανατιμήσεις. Χώρο, λοιπόν, σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον, βρίσκει για να… τρυπώσει η ιδιωτική ετικέτα, αποτελώντας μια παραδοσιακά οικονομικότερη λύση για τον καταναλωτή.

«Τα προϊόντα private label έχουν κερδίσει σημαντικό έδαφος στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα. Βέβαια είχαν χώρο να κινηθούν αφού βρισκόμαστε ακόμη πολύ μακριά από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους», δήλωσε, μιλώντας στο Food Retail Summit 2023, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές, διατυπώνοντας μάλιστα την εκτίμηση ότι η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα συνεχιστεί.

«Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν μια γρήγορη αύξηση, η οποία -αν συμπεριληφθεί και η αλυσίδα Lidl- ξεπερνά στην Ελλάδα το 20%. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες αγγίζουν το 40%, ενώ ειδικά στην Ελβετία το private label φτάνει το 50%», αποκάλυψε με τη σειρά του ο Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας. Ταυτόχρονα, όμως, έσπευσε να διαψεύδει τους ισχυρισμούς ότι τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα «κερδίζουν» από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. «Αυτό συμβαίνει σε κάποιες χώρες της Ευρώπης, όχι όμως στην Ελλάδα», τόνισε.

Η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ορατή και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αποκάλυψε με τη σειρά του και ο ιδρυτής και πρόεδρος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής.

Ολική ανατροπή σε γάλα και γιαούρτι από την ιδιωτική ετικέτα

Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η δυναμική διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανέτρεψε πλήρως τις ισορροπίες σε νευραλγικούς κλάδους της εγχώριας διατροφής, όπως το γάλα και το γιαούρτι.

Όπως εξήγησε πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΛΤΑ, Χρήστος Τσόλκας, οι πωλήσεις του φρέσκου γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας – που προστέθηκε στο καλάθι του νοικοκυριού – σκαρφάλωσαν στο 22-25% από 11%. «Αυτό κόστισε στη ΔΕΛΤΑ 3 με 4 μονάδες. Όλοι χάνουν σε μερίδια αγοράς από την άνοδο της ιδιωτικής ετικέτας, αλλά ο πρώτος χάνει τα περισσότερα», σχολίασε.

Όπως άλλωστε έγραψε πρόσφατα το insider.gr, η ραγδαία άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας δημιουργεί νέα δεδομένα και στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού. Καθώς ο πληθωρισμός ροκανίζει επικίνδυνα τα διαθέσιμα εισοδήματα και η κατανάλωση βαίνει συνεχώς μειούμενη, το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας έχει σκαρφαλώσει στη δεύτερη θέση της αγοράς γιαουρτιού, αφήνοντας πίσω του πανίσχυρους «παίκτες» του κλάδου της γαλακτοβιομηχανίας.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI - στα οποία δεν συμπεριλαμβάνεται το παραδοσιακό γιαούρτι - το 2022 σε όγκο πωλήσεων, πρώτη με μερίδιο αγοράς 20,2% ήρθε η ΦΑΓΕ, ενώ στη δεύτερη θέση σκαρφάλωσε το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας με ποσοστό 17,8%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2021 το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας βρισκόταν στην τρίτη θέση, γεγονός που επιβεβαιώνει την όξυνση των πληθωριστικών πιέσεων τη χρονιά που μας πέρασε και τη διάχυσή τους σε όλο το φάσμα των προϊόντων διατροφής και δη των γαλακτοκομικών. Στην τρίτη θέση, πίσω από την ιδιωτική ετικέτα, βρίσκεται η ΚΡΙ ΚΡΙ με μερίδιο αγοράς 15,7%, ενώ ακολουθούν η Vivartia (ΔΕΛΤΑ) με 11%, η ΔΩΔΩΝΗ με 7%, η ΟΛΥΜΠΟΣ με 7%, η Friesland/Campina με 4,8%, η ΜΕΒΓΑΛ με 4,2%, η Danone με 3% και η Φάρμα Κουκάκη με 2,5%.

Στο σύνολο των καταναλωτικών αγαθών, τον Ιανουάριο του 2023, η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ ήταν μεγαλύτερη κατά σχεδόν πέντε φορές σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα. Μόνο τον πρώτο μήνα του τρέχοντος έτους, η ιδιωτική ετικέτα αύξησε το μερίδιό της στο 17,7% επί του συνολικού τζίρου, σημειώνοντας ανάπτυξη της τάξης του 21,3%. Για το σύνολο του 2022, η ιδιωτική ετικέτα κατέγραψε ανάπτυξη 16,4%, με το μερίδιο αγοράς της να διαμορφώνεται στο 16,3% επί του συνολικού τζίρου. Όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ διεκδικούν πλέον ένα μερίδιο που δεν απέχει πολύ από τα ιστορικά υψηλά του 19% που είχαν καταγραφεί το 2014, ήτοι στο απόγειο της δεκαετούς οικονομικής κρίσης…

Ιδιωτική ετικέτα και «καλάθι του νοικοκυριού»

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκονται, άλλωστε, εδώ και μήνες στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος μετά την εφαρμογή από τις αρχές Νοεμβρίου του 2022 της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για το «καλάθι του νοικοκυριού», με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Εν μέσω μάλιστα του εντεινόμενου ανταγωνισμού που δημιούργησε το εν λόγω μέτρο στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, οι αλυσίδες που συμμετέχουν έσπευσαν να βάλουν αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μέσα στο καλάθι.

Καθώς, μάλιστα, το μέτρο για το καλάθι έλαβε επισήμως παράταση ως τις 30 Ιουνίου 2023, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα συνεχίσουν να βρίσκονται στο προσκήνιο…

Μόλις δύο στους δέκα καταναλωτές θεωρούν ότι το καλάθι του νοικοκυριού είχε αποτέλεσμα

Την ίδια στιγμή, νέα έρευνα που αφορά στο καλάθι του νοικοκυριού και είδε το φως της δημοσιότητας την Πέμπτη δείχνει πως το εν λόγω μέτρο δεν είχε ουσιαστικά αποτελέσματα στη μάχη κατά του κύματος ανατιμήσεων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που παρουσίασαν στο πλαίσιο των εργασιών του Food Retail Summit 2023 η στατιστικός και υπεύθυνη ερευνών της RASS, Μαρία Καρακλιούμη και ο founding partner της Netrino, Γιώργος Παπαγεωργακόπουλος, ένα ποσοστό της τάξης του 20,85% - ήτοι δύο στους δέκα καταναλωτές - θεωρεί ότι το καλάθι του νοικοκυριού απέδωσε ή μάλλον απέδωσε ως μέτρο κατά των ανατιμήσεων, έναντι του συντριπτικού ποσοστού 69,7% που δήλωσε ότι το καλάθι δεν έχει αποδώσει και μάλλον δεν έχει αποδώσει.

Ταυτόχρονα, το 57,3% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι το κύμα ανατιμήσεων οφείλεται στη διεθνή συγκυρία έναντι ενός ποσοστού της τάξης του 41,7% που θεωρεί ότι οι ανατιμήσεις είναι ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.000 ερωτηματολογίων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider