Motor Oil: Προς το 3ο τρίμηνο το επενδυτικό «πράσινο φως» για το FSRU «Διώρυγα Gas»

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Motor Oil: Προς το 3ο τρίμηνο το επενδυτικό «πράσινο φως» για το FSRU «Διώρυγα Gas»
Προϋπόθεση για τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης από τον πετρελαϊκό Όμιλο αποτελεί να ξεκαθαρίσει έως τότε το «τοπίο» αναφορικά με την εξέλιξη του χρηματοδοτικού κόστους και της ενεργειακής κρίσης, όπως και ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης των συνοδών έργων του ΔΕΣΦΑ. «Κλειδί» και η εύρεση της καλύτερης δυνατής τεχνικής λύσης για τον πλωτό σταθμό.

Στο τρίτο τρίμηνο του έτους τοποθετείται η Τελική Επενδυτική Απόφαση της Motor Oil για το FSRU «Διώρυγα Gas», δηλαδή της πλωτής μονάδας «υποδοχής» LNG που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στην περιοχή του διυλιστηρίου (στον Κόλπο των Αγίων Θεοδώρων στην Κόρινθο). Προϋπόθεση ωστόσο για να δοθεί σε αυτό τον χρονικό ορίζοντα το επενδυτικό «πράσινο φως», είναι ότι έως τότε θα έχει ξεκαθαρίσει το «τοπίο» αναφορικά με μία σειρά παραγόντων που επηρεάζουν άμεσα την υλοποίηση αλλά και τη λειτουργία του έργου.

Ένας τέτοιος παράγοντας είναι η εξέλιξη της ενεργειακής κρίσης, δηλαδή η πορεία που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα οι διεθνείς τιμές του αερίου. Επίσης, σημαντική παράμετρο για την έναρξη υλοποίησης του «Διώρυγα Gas» αποτελεί και η εξέλιξη του χρηματοδοτικού κόστους.

Παράλληλα, για να λάβει το FiD μέσα στο τρίτο τρίμηνο, θα πρέπει ο πετρελαϊκός Όμιλος να έχει καταλήξει στην καλύτερη δυνατή λύση δεξαμενόπλοιου LNG, το οποίο θα μετασκευασθεί καταλλήλως ώστε να μετατραπεί σε μόνιμα αγκυροβολημένο πλωτό σταθμό εκφόρτωσης υγροποιημένου αερίου.

Η αναβάθμιση του συστήματος

Τέλος, σημαντικό είναι η ολοκλήρωση του έργου να «συγχρονιστεί» με έργα για την αναβάθμιση του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου, ώστε να μπορούν να διακινηθούν απρόσκοπτα από το δίκτυο οι ποσότητες LNG που θα εισάγονται μέσω του FSRU. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, «αγκάθι» αποτελεί ο νέος δεύτερος αγωγός υψηλής πίεσης «Πάτημα – Λιβαδειά», που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ να προσθέσει στο συγκεκριμένο υφιστάμενο τμήμα του εθνικού συστήματος μεταφοράς.

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023 -2032 του ΔΕΣΦΑ, ο δεύτερος αγωγός «Πάτημα – Λιβαδειά» αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2027, προθεσμία που σύμφωνα με τη Motor Oil «είναι αδικαιολόγητα χρονικά απομακρυσμένη», όπως ανέφερε στη δημόσια διαβούλευση του Προγράμματος. Κι αυτό γιατί το FSRU προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2025, ενώ όσο δεν θα έχει ολοκληρωθεί ο δεύτερος αυτός κλάδος, δεν θα είναι απρόσκοπτη η ροή του αερίου είναι από τον Νότο προς τον Βορρά. Μάλιστα, στο πλαίσιο της διαβούλευσης και για την επιτάχυνση του έργου, η Motor Oil είχε προτείνει να της επιτραπεί, καθώς διαθέτει μετοχές σε κατασκευαστικές (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), να αναθέσει την κατασκευή του στον εταίρο της.

Η Τελική επενδυτική Απόφαση θα κριθεί από το κατά πόσο θα έχουν «κλειδώσει» έως τότε οι παραπάνω παράγοντες. Σε αντίθετη περίπτωση, είναι πιθανό να δοθεί ένα τρίμηνο αργότερα.

Δυνατότητα μεταφοράς και υδρογόνου

Ο προϋπολογισμός του FSRU ανέρχεται σε 339,6 εκατ. ευρώ. Σχεδιάζεται να αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου. Μέσω ενός συστήματος υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών, θα συνδέεται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς. Έτσι, οι ποσότητες LNG που θα καταφθάνουν ακτοπλοϊκώς στο FSRU θα επαναεριοποιούνται, ώστε να εγχυθούν στο σύστημα και από εκεί να φτάσουν στην τελική κατανάλωση.

Επίσης, η υποδομή θα είναι συμβατή και με τη μεταφορά υδρογόνου (Hydrogen ready). Κάτι που σημαίνει πως θα συνεχίζει να διαδραματίζει ρόλο στο εγχώριο ενεργειακό σύστημα και στην τελική φάση απανθρακοποίησής του, με τη σταδιακή απόσυρση και του φυσικού αερίου.

Υπενθυμίζεται ότι στις 25 Ιανουαρίου έλαβε τέλος το Market Test για την υποδομή, και πιο συγκεκριμένα η δεύτερη φάση, κατά την οποία οι δεσμευτικές προσφορές που υποβλήθηκαν σηματοδότησαν την ολοκλήρωση με επιτυχία της Δοκιμής Αγοράς. Την ίδια περίοδο, ο Όμιλος «κλείδωσε» και την επιτάχυνση των αδειοδοτικών διαδικασιών. «Όχημα» για αυτό ήταν η ένταξη του «Διώρυγα Gas» στο καθεστώς των Στρατηγικών Επενδύσεων, με τη σχετική απόφαση να λαμβάνεται στη συνεδρίαση της σχετικής Διυπουργικής Επιτροπής στις 26 Ιανουαρίου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Απόφαση «ανάσα» για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες – Ενεργοποιείται η επιστροφή 1,36 δισ.

Ρεύμα: Νέα «βουτιά» σε χονδρική τιμή και κατανάλωση τον Μάρτιο

Hellenic Cables: Από το 2025 όφελος στα EBITDA από τον διπλασιασμό παραγωγής υποβρ. καλωδίων – Πρωταγωνιστής στις διεθνείς αγορές

gazzetta
gazzetta reader insider insider