Αν και στην αγορά εκτιμούσαν ότι μπορεί να υποβληθούν 3-4 προσφορές, τελικά δύο σχήματα, που όμως αποτελούνται από ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα με «πάτημα» στο νησί, θα διεκδικήσουν την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου» (ΟΛΗ Α.Ε.).
Από τη μία πλευρά βρίσκεται ο πανίσχυρος όμιλος του τομέα υποδομών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συμφερόντων Γ. Περιστέρη (η εταιρεία συμμετέχει σε κοινοπραξία που κέρδισε την υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β’ Καβάλας), σε συνεργασία με την AVIAREPS, συμφερόντων Γρύλου και την NECTAR HOLDINGS LTD (διεθνής όμιλος εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών, με ειδικότητα στη διαχείριση φορτίου και στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών).
Στην άλλη πλευρά βρίσκεται ο γνωστός Ιταλός Grimaldi (Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές), που πρόσφατα είχε αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής για το 67% του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, έναντι τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ.
Οι «ειδικές» σχέσεις με την Κρήτη
Μπορεί τελικά να μην έδωσαν προσφορά όμιλοι όπως ο ΟΛΘ (Σαββίδης), ΣΕΚΑΒΙΝ (συμφερόντων Σήφη Βαρδινογιάννη), η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) με την Attica Group (όμιλος Πειραιώς), η ΤΕΚΑΛ, ξένα σχήματα ή εγχώριες ακτοπλοϊκές, ωστόσο, τα δύο γκρουπ που «ναυμαχούν» για τον λιμένα Ηρακλείου είναι παραπάνω από ισχυρά. Και όλοι τους έχουν σχέση με το νησί. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προωθεί μεγάλα projects ή έχει αναλάβει μεγάλα έργα (αεροδρόμιο, οδικά, ενεργειακά κ.α.), η οικογένεια Γρύλου (Sky Express) έχει σχέση με την Κρήτη και θέλει να επεκταθεί σε νέους τομείς ενώ ο Grimaldi είναι από τους μεγαλύτερους «πελάτες» - χρήστες του λιμένα. Οπότε, αναμένεται με ενδιαφέρον η αποσφράγιση των προσφορών και να μάθουμε τα τιμήματα, όπως και το αν θα υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις δύο προσφορές ώστε να κληθούν τα δύο γκρουπ να υποβάλουν βελτιωμένες προσφορές.
Βέβαια, ο Ιταλός φαίνεται να επιθυμεί διακαώς την επικράτηση στον σχετικό διαγωνισμό ποντάροντας όχι μόνο στις «γραμμές – φιλέτα» (τουριστικές ροές, μεταφορά φορτηγών και προϊόντων) αλλά και σε άλλες συνέργειες, όπως η μεταφορά οχημάτων, με το νησί της Κρήτης, ως γνωστόν, πέρα από κόμβο υποδομών (πάσης φύσης) να αποτελεί και γεωγραφικό κόμβο εν είδη ενδιάμεσου σταθμού ιδίως για αγορές εξ Ανατολών. Αν συνυπολογίσουμε τα μεγάλα έργα υποδομής στο νησί (ΒΟΑΚ, Καστέλι κ.α.), τις ενεργειακές μπίζνες, την αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες (μαζί με Καζίνο), τις τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, μαζί βέβαια και τις καθαρά λιμενικές, ναυτιλιακές-ακτοπλοϊκές χρήσεις ή τις προσδοκίες να μετατραπεί η Κρήτη σε έναν «κόμβο» εμπορευματικό-επιχειρηματικό-οικονομικό, γίνεται αντιληπτό γιατί το ενδιαφέρον για κάθε επένδυση που σχετίζεται με το νησί αυξάνεται κατακόρυφα. Με την πλευρά Περιστέρη – Γρύλλου να θεωρείται ένα ισχυρός ανταγωνιστής.
Η διαδικασία αξιολόγησης
Η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης υποβολής προσφορών θα εκκινήσει άμεσα. Οι φάκελοι των προσφορών των υποψήφιων επενδυτών θα αποσφραγιστούν την Τετάρτη 26 Απριλίου, ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να επιθυμεί να προχωρήσει σύντομα τις διαδικασίες, να ελέγξει τα νομιμοποιητικά έγγραφα και να προχωρήσει στα απαραίτητα βήματα για την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή, αν και είναι ένα θέμα το timing λόγω των εκλογών (αν γίνουν δηλαδή όλα νωρίτερα ή μετά).
Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε.» (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063.
Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες των α) του παλαιού Ενετικού λιμένα, β) του λιμένα Λινοπεραμάτων και γ) των τριών αλιευτικών καταφυγίων: Λούτρα, Κερατόκαμπος και Άρβη. Προβλέπεται ο Παλαιός Ενετικός Λιμένας να εξαιρεθεί από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Οργανισμού. Οι κύριες δραστηριότητες της ΟΛΗ Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών.
Στον διαγωνισμό αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει τις εταιρείες «Deloitte Business Solutions – Ευρωσύμβουλοι Α.Ε.» ως χρηματοοικονομικό σύμβουλο, την εταιρεία «Φορτσάκης – Δρακόπουλος – Μυλωνογιάννης & Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρεία» ως νομικό σύμβουλο, και το «Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» ως τεχνικό σύμβουλο.
Ανοδικά μεγέθη
Το 2022 υπήρξε για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) χρονιά έντονης δραστηριότητας, με εντυπωσιακή ανάπτυξη όλων των οικονομικών μεγεθών. Τα προ φόρων αποτελέσματα της χρήσεως 2022 διαμορφώθηκαν σε 3,77 εκατ. ευρώ, ήτοι βελτιωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ (+114,75%) περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.
Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε σημαντική αύξηση της τάξεως του 37,42% διαμορφούμενος σε 7.788.370 ευρώ έναντι 5.667.530 ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση 2021, υπερβαίνοντας και τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019 κατά 18,52% οπότε και είχε διαμορφωθεί σε 6.571.242 ευρώ.