Έργα και υποδομές συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ έχουν δημοπρατηθεί την τελευταία 4ετίας (από τον Ιούλιο 2019 έως αυτές τις ημέρες) από την κυβέρνηση, όταν, στο αντίστοιχο διάστημα 2015 - 2019 (Ιούλιος) δημοπρατήθηκαν μόλις 3,5 δισ. ευρώ. Εξ αυτών των έργων που δημοπρατήθηκαν επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, συμβασιοποιήθηκαν projects συνολικού προϋπολογισμού 5,5 δισ. ευρώ, ποσό πολλαπλάσιο με τις υποδομές ύψους 857 εκατ. ευρώ που συμβασιοποιήθηκαν με την προηγούμενη κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ).
Ανάμεσα σε αυτά βρίσκονται οδικά έργα, αναβαθμίσεις αεροδρομίων, μεγάλα έργα στον σιδηρόδρομο και στο Μετρό (σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη), έργα ύδρευσης και επεξεργασίας λυμάτων, ενώ η «ατζέντα» περιλαμβάνει και αξιοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων όπως λιμένων και μαρίνων.
Αυτά ανέφερε χτες στην εισήγησή του κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο υπουργός επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Άκης Σκέρτσος, όπου παρουσίασε στο σχετικό briefing και έναν απολογισμό του έργου της κυβέρνησης, στο οποίο έκανε εκτενή αναφορά και στον τομέα υποδομών.
Τα μεγάλα projects υποδομών
Μέσα στην περίοδο 20219-2023 προχώρησαν (σε εξέλιξη) 633 οδικά έργα και έργα αγροτικής οδοποιίας συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ. Στα πλέον εμβληματικά οδικά έργα που προχώρησαν, συμβασιοποιήθηκαν ή σχεδιάζονται μέσα σε αυτήν την περίοδο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ, σχεδόν 2,5 δισ. ευρώ, μήκος 300 χλμ.), το Flyover Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ 370 εκατ. ευρώ), ο Αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου (επανήλθε στην Ολυμπία Οδό), ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65, ο Αυτοκινητόδρομος Αμβρακία-Άκτιο, η Σύνδεση 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης, οι Επεκτάσεις Αττικής Οδού, ο Αυτοκινητόδρομος Μπράλος-Άμφισσα, η επέκταση της Λ. Κύμης (350 εκατ. ευρώ), η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών (200 εκατ. ευρώ), το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Μεθώνη (ΣΔΙΤ 312 εκατ. ευρώ), ενώ έχουν γίνει και άλλοι διαγωνισμοί ανά την Ελλάδα.
Οσον αφορά σε σιδηροδρομικά έργα και έργα Μετρό, σε εξέλιξη είναι διαγωνισμοί και διεργασίες για σιδηροδρομικά έργα ύψους 4,5 δισ. ευρώ (τα 6 του ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ έχουν γίνει νωρίτερα και διαγωνισμοί άνω των 500 εκατ. ευρώ) και έργα Μετρό προϋπολογισμού 4,4 δισ. ευρώ (κορυφαίο έργο η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, 1,5 δισ. ευρώ, επεκτάσεις προς Ίλιον κ.α.). Ο συνολικός κυβερνητικός σχεδιασμός αυτών των έργων προσεγγίζει σε προϋπολογισμό τα 11,7 δισ. ευρώ.
Μεγάλες επενδύσεις προωθούνται και σε σχέση με την αναβάθμιση πολλών και σημαντικών αεροδρομίων της χώρας, όπως ο νέος κύκλος παραχωρήσεων 22+1 περιφερειακών αεροδρομίων (Καλαμάτας και άλλων περιφερειακών), εργασίες αναβάθμισης σε 37 αεροδρόμια ύψους 250 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν γίνει διαγωνισμοί για εκσυγχρονισμό αεροδρομίων όπως της Πάρου, της Νάξου, της Χίου κ.α. Βέβαια, εμβληματικότερο όλων είναι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου που ήδη κατασκευάζεται και θα αποτελεί το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Μεσογείου το 2027, ενώ, ως γνωστόν, θα μεγαλώσει σε μέγεθος κατά περίπου 31%.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι διαδικασίες γίνονται και προς την κατεύθυνση λιμένων και μαρίνων της χώρας, καθώς είναι προς παραχώρηση 10 λιμένες και 9 μαρίνες, έχουν δρομολογηθεί ή σχεδιαστεί 174 λιμενικά έργα και μελέτες ύψους 710 εκατ. ευρώ, ενώ, μεταξύ άλλων, έχει προβλεφθεί δέσμευση 161 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση μαρίνων και καταφυγίων τουριστικών σκαφών.
Πολύ ψηλά στη λίστα της κυβέρνησης ήταν και τα έργα ύδρευσης και διαχείρισης λυμάτων, καθώς είναι σε εξέλιξη 1.387 έργα ύδρευσης και διαχείρισης λυμάτων συνολικού προϋπολογισμού 5,3 δισ. ευρώ.
Οι υπογραφές για ΒΟΑΚ και οδικό ΣΔΙΤ Πελοποννήσου
Σύμφωνα με τον κ. Σκέρτσο, προ ημερών μόλις υπεγράφη στο Ηράκλειο παρουσία του πρωθυπουργού η σύμβαση του έργου ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ. Σήμερα 2 από τα 3 τμήματα του έργου έχουν μπει σε φάση κατασκευής με χρηματοδότηση περίπου 2,5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Με αυτά τα έργα θα αναβαθμιστεί η Οδική Ασφάλεια με αποτέλεσμα να μειωθούν αισθητά τα θανατηφόρα δυστυχήματα, θα υπάρξει μεγάλη εξοικονόμηση χρόνου για τις μετακινήσεις , πιο άνετη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση ,περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη του μετώπου, αύξηση της απασχόλησης στη περιοχή με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης.
Σημαντικά όμως είναι και τα έργα υποδομής που υλοποιούμε και στην Πελοπόννησο. Στη Μεσσηνία ξεχωρίζει η αναβάθμιση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, μήκους περίπου 49 χιλιομέτρων που συνδέει τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη με τους κυριότερους οικισμούς και τουριστικούς πόλους της Δυτικής και Νοτιοδυτικής Μεσσηνίας.
Όπως αναφέρθηκε, χάρη στη δουλειά της κυβέρνησης και των συναρμόδιων υπουργείων (με τα κονδύλια ύψους 80 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΣΠΑ και του προγράμματος Αντώνης Τρίτσης) υλοποιείται σήμερα το πιο μεγάλο πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών στην ιστορία της μεταπολίτευσης. «Σχεδόν 2.300 έργα, οδικά δίκτυα, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι, λιμάνια, μαρίνες, σε κάθε γωνιά της χώρας», ανέφερε χαρακτηριστικά. Η Ελλάδα είναι πλέον ένα εργοτάξιο μετά από χρόνια στασιμότητας σε αυτό τον τομέα. Στα 4 χρόνια που προηγήθηκαν έγινε όλη η απαραίτητη δουλειά βάσης, τεχνικής και χρηματοδοτικής ωρίμανσης, δημοπράτησης και συμβασιοποίησης ώστε τα επόμενα χρόνια η χώρα να διαθέτει σύγχρονο δίκτυο δρόμων, λιμανιών, σιδηροδρόμων και αεροδρομίων, από τους Τοξότες έως τα Χανιά και από την Κέρκυρα έως τη Ρόδο.