Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων της ΑΒΑΞ, μη λαμβάνοντας υπόψη την εκτέλεση έργων εντός του 2023, ανέρχεται πλέον σε 2,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,8 δισ. ευρώ είναι ήδη υπογεγραμμένα. Η εισηγμένη προχώρησε στην υπογραφή νέων έργων συνολικής αξίας 875 εκατομμυρίων το 2022, ενώ εντός του 2023 έχει ήδη υπογράψει συμβάσεις για νέα έργα αξίας 928 εκατομμυρίων ευρώ, τα κυριότερα εκ των οποίων είναι ο σταθμός ενέργειας στη Ρουμανία, αξίας 674 εκατ. ευρώ και το οδικό τμήμα Μπράλος - Άμφισσα, αξίας 207 εκατ. ευρώ. Πλέον, αναμένεται περαιτέρω αύξηση του ανεκτέλεστου υπόλοιπου έργων εντός του έτους, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο πρόεδρος και μεγαλομέτοχος ομίλου, Χρ. Ιωάννου, στο πλαίσιο της χτεσινής τακτικής Γενικής Συνέλευσης.
Μεγαλώνει ο τζίρος, μειώνεται ο δανεισμός
Ο όμιλος ΑΒΑΞ «βλέπει» αναμενόμενη αύξηση κύκλου εργασιών 15% - 25% το 2023 και επιπλέον 30%-40% το 2024 αλλά και περαιτέρω μείωση δανεισμού το 2023. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι εμφάνισε τζίρο 402,7 εκατ. ευρώ, κέρδη μετά φόρων από συνεχιζόμενες & διακοπείσες δραστηριότητες 39,9 εκατ., EBITDA 58,2 εκατ. ευρώ, καθαρή θέση 154,9 εκατ. ευρώ (από 110 εκατ. το 2021), σύνολο δανεισμού 307 εκατ. (από 442,4 εκατ. το 2021), καθαρός δανεισμό 220,4 εκατ. ευρώ (από 328,3 εκατ. το 2021). Σύμφωνα με τη διοίκηση του κατασκευαστικού ομίλου, η ισχυροποίηση οικονομικών μεγεθών αποτυπώνεται από τη βελτίωση της κερδοφορίας, παρά την συγκυριακή μείωση του κύκλου εργασιών, τη μείωση καθαρού δανεισμού κατά 51,4% από το 2020, και -32,9% από το 2021, την αύξηση ιδίων κεφαλαίων σε 155 εκατομμύρια (από 110 εκατομμύρια το 2021) κ.α.
Τα μεγάλα έργα και οι διαγωνισμοί
Σε σχέση με μεγάλα projects που «τρέχουν» το 2023, ξεχωρίζουν η ανάληψη ρόλου συμβούλου (ECI, σύμβαση 10μηνης διάρκειας) για το Vouliagmenis Mall, το οποίο όταν ανατεθεί θα αποτελεί το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο στο Ellinikon, σε συνεργασία με την Rizzani de Eccher, όπως από καιρό έχει αποκαλύψει το insider.gr. Να σημειωθεί ότι κατά πληροφορίες η απόφαση για το ποιος θα αναλάβει και την εργολαβία (κατασκευή) του project αναμένεται προς τα τέλη του έτους.
Επίσης, η εισηγμένη έχει προχωρήσει στην υποβολή Πρότυπης Πρότασης για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Λαύριο και Νότια Προάστια, σε συνεργασία με τους ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), αλλά και στην υποβολή προσφοράς για την παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, σε συνεργασία με τους Γαλλικούς ομίλους Egis Project και Meridiam, όπως ήδη έχουμε αναδείξει. Επιπλέον, η ΑΒΑΞ (μερίδιο 16%) διεκδικεί τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης Αττικής Οδού, σε συνεργασία με όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ (μερίδιο 34%) και Meridiam (μερίδιο 50% στην κοινοπραξία). Ο γαλλικός όμιλος αναπτύσσει, χρηματοδοτεί και διαχειρίζεται έργα δημόσιων υποδομών, συγκοινωνιών και καθαρής ενέργειας, διαχειρίζεται πάνω από 120 έργα σε Ευρώπη, Βόρεια & Νότια Αμερική, Αφρική και Μέση Ανατολή, αξίας άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ συνολικά έχει επενδύσει πάνω από 80 δισεκατομμύρια από την ίδρυσή της το 2005.
Σημειώνεται ότι η ΑΒΑΞ διεκδικεί μεγάλα έργα, όπως η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον (άνω των 550 εκατ. ευρώ), μεγάλα έργα φραγμάτων – άρδευσης (του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, μέσω ΣΔΙΤ), τα σιδηροδρομικά έργα 4,5 δις ευρώ (με ανταγωνιστικό διάλογο), όπως και τα οδικά ΣΔΙΤ Δράμα – Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα )σχεδόν μισό δις ευρώ συνολικά).
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΑΒΑΞ να νέα έργα δεν χρειάζονται δανεισμό για να υλοποιηθούν, ενώ, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, η διοίκηση της ΑΒΑΞ είναι σε επαφές με τράπεζες / ασφαλιστικούς οργανισμούς για να αυξήσει τα όρια χρηματοδότησης.
Όπως ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Κ. Κουβαράς, σχολίασε ότι ήδη στον κλάδο έχουν γίνει κινήσεις (εξαγορές κ.α.) με την ΑΒΑΞ να έχει ήδη προχωρήσει σε εσωτερική αναδιοργάνωση και ενίσχυση σπεύδοντας να προλάβει τους κινδύνους που θα παρουσιαστούν στον τομέα των υποδομών.
Η Volterra και οι Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ
Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒΑΞ έχει προχωρήσει σε αναδιάρθρωση δραστηριοτήτων. Μέσω της επικερδούς πώλησης του χαρτοφυλακίου έργων ΑΠΕ της Volterra και της συμμετοχής στην παραχώρηση της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου υπήρξε συνολικό κεφαλαιακό κέρδος ομίλου 48,6 εκατομμύρια, ανακύκλωση κεφαλαίων σε νέα έργα παραχώρησης/ΣΔΙΤ με ανώτερη απόδοση. Όπως σημείωσε ο κ. Ιωάννου για το retail τμήμα της Volterra όταν υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο περί της πώλησής τους θα γνωστοποιηθεί στο επενδυτικό κοινό. Σημειώνεται ότι υπάρχουν πληροφορίες για εξαγορά του από συγκεκριμένο μεγάλο ενεργειακό όμιλοι ενώ και η ίδια η εταιρεία έχει αναφέρει ότι υπάρχουν σχετικές επαφές για την Volterra.
Επίσης, έγινε η μεταφορά συμμετοχών σε Ολυμπία Οδό και Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου προς την 100% θυγατρική «ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις», μαζί με τον συνδεδεμένο τραπεζικό δανεισμό, είναι πλέον πιο ευκρινής η δομή και η αξία χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων & ΣΔΙΤ και δίδεται μεγαλύτερη ευελιξία στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων. Ως γνωστόν, το εν λόγω χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει συμβάσεις όπως το Flyover Θεσσ/νίκης [ΣΔΙΤ, 50%], η Αττική Οδός [παραχώρηση 34,3%], ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου [παραχώρηση 23,6%], η Ολυμπία Οδός [παραχώρηση 19,1%], η Διαχείριση Απορριμμάτων Ηλείας [ΣΔΙΤ, 50%], η Μαρίνα Αθηνών [παραχώρηση 19,1%], η Μαρίνα Λεμεσού [παραχώρηση, 33,5%], οι Σταθμοί Στάθμευσης Αυτοκινήτων σε Αθήνα & Θεσσαλονίκη [παραχώρηση, με ποσοστά περίπου 25% και 55%].