«Με την απόκτηση του ΑΚΤΩΡ αλλάζει η εταιρεία, αλλάζει το… σύμπαν όλο σε εμάς», τόνισε χτες ο CEO της Intrakat, Αλ. Εξάρχου, ο οποίος υπογράμμισε εκ νέου πως η εισηγμένη διαθέτει τη δύναμη, την τεχνογνωσία, τις ταμειακές ροές, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό προκειμένου να πετύχει όλους τους αναπτυξιακούς της στόχους, ώστε να κατακτήσει την πρώτη θέση ανάμεσα στις κατασκευαστικές εταιρείες στη χώρα.
«Με την ΑΚΤΩΡ θα έχουμε μέγεθος, ανεκτέλεστο 4,9 δισ. ευρώ, θα ολοκληρώσουμε τα έργα με κερδοφορία. Τα προσεχή έτη το ανεκτέλεστο θα αυξηθεί περαιτέρω και μαζί θα ενισχυθεί και η Intrakat», σημείωσε ο ίδιος, δείχνοντας σίγουρος για την ποιότητα των έργων που θα υπάρχουν στο χαρτοφυλάκιο του νέου σχήματος και για την επίτευξη κερδοφορίας. Μάλιστα, όπως και χτες αναφέραμε, φέτος θα είναι έτος που η εταιρεία θα φτάσει στο break even (ή σε μικρά κέρδη), ενώ από του χρόνου αναμένονται κέρδη, άρα και διανομή μερίσματος το 2025 (για χρήση 2024).
«Η διοίκηση και οι εργαζόμενοι προσπάθησαν τους τελευταίους μήνες, με επιτυχία, να αλλάξουν την αλυσίδα ενός ποδηλάτου εν κινήσει. Πλέον έχουμε διαφορετική θέση στην αγορά και ο κόσμος έχει άλλη εικόνα για την εταιρεία» σημείωσε.
Τόνισε, δε, ότι για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ που τελεί υπό την αίρεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, δε χρειάζεται να πραγματοποιηθεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι οι εγγυητικές επιστολές έχουν «πιάσει ταβάνι» και πρόκειται για ένα ζήτημα που χρήζει πολιτικής παρέμβασης. Πρέπει να βρεθούν λύσεις για να απορροφηθούν οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης. «Εκτός από τις τράπεζες έχουμε απευθυνθεί σε ασφαλιστικές εταιρείας για αντεγγυήσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ένας χρόνος ορόσημο
Υπενθυμίζεται ότι πραγματοποιήθηκε χτες η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων της Intrakat. Ο κύριος Αλέξανδρος Εξάρχου, Αντιπρόεδρος ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, αναφέρθηκε πως πρόκειται για την πρώτη γενική συνέλευση της νέας διοίκησης, που ήδη βρίσκεται ένα χρόνο στο τιμόνι του Ομίλου. Ένας χρόνος, που όπως υπογράμμισε, αποτελεί ορόσημο για την εταιρεία.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία σημείωσε επιστροφή στην κερδοφορία σε επίπεδο λειτουργικών αποτελεσμάτων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Επιπλέον, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, όταν η νέα Διοίκηση παρέλαβε την εταιρεία, η Κεφαλαιοποίηση της ήταν €142,8 εκατ. και πλέον έχει φτάσει στα €345,9 εκατ. (αύξηση 142%).
Τόνισε πως η Διοίκηση, μέσα από ένα ολοκληρωμένο πλάνο αναδιάρθρωσης, εκπόνησε με ταχείς ρυθμούς την υλοποίηση σημαντικών αναπτυξιακών δράσεων, εστιάζοντας τη στρατηγική της εταιρείας σε κατασκευαστικά έργα υποδομών, έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις. Μια δύσκολη και απαιτητική διαδικασία, καθώς χρειάστηκε να γίνει «εν κινήσει», αλλά απαραίτητη προκειμένου η Intrakat να αποτελεί σήμερα έναν ισχυρό παίκτη του κατασκευαστικού κλάδου και να αλλάξει ριζικά η προοπτική της στην αγορά εν γένει.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2023 έγινε αύξηση 100 εκατ. ευρώ. Επιπλέον προχώρησε η υπογραφή συμβάσεων ΣΔΙΤ όταν μέχρι τότε η εταιρεία «είχε μηδενική σχέση με παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ». Ο κ. Εξάρχου είπε πως τα ιδιωτικά έργα είναι κρίσιμα για τη βιωσιμότητα μιας εταιρείας. «Δε φτάνουν μόνο τα δημόσια έργα και μόνο τα δημόσια έργα στην Ελλάδα. Τα ιδιωτικά έργα όταν είναι ασφαλή, είναι σημαντική εναλλακτική πηγή εσόδων για την εταιρεία».
ΑΠΕ και ανεκτέλεστο μαμούθ
Στη συνέχεια, ο κ. Εξάρχου αναφέρθηκε στα έργα που έχει αναλάβει η εταιρεία στον κλάδο των ΑΠΕ, όπως η απόκτηση φωτοβολταϊκών πάρκων, διαμορφώνοντας έτσι ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ ισχύος 1,8GW και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 0,7GW. Τόνισε πως στόχος είναι τα 750MW σε βάθος τριετίας, αξιοποιώντας το ομολογιακό δάνειο ύψους €120 εκατ.
Αναφορικά με το ανεκτέλεστο, σημείωσε πως στο τέλος Ιουνίου 2023 έχει φτάσει στα €2,1 δις, σημειώνοντας €850 εκατ. αύξηση σε σχέση με τον Ιούλιο του 2022. Μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Κατασκευαστική και την έγκριση των Αρμόδιων Αρχών, ο Όμιλος θα διαθέτει στο τέλος του 2023 σύνολο ανεκτέλεστου €4,9 δισ.
ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις
Σχετικά με τις αναπτυξιακές δράσεις της εταιρείας κατά το πρώτο εξάμηνο 2023, υπογράμμισε πως μέσω της ιδιαίτερα επιτυχημένης ΑΜΚ ύψους €100 εκατ., η Intrakat κατάφερε όχι μόνο να καλύψει πλήρως τις υποχρεώσεις του παρελθόντος, αλλά κυρίως απέκτησε την απαραίτητη ώθηση για στρατηγικές συνεργασίες και επενδύσεις. Παράλληλα, στάθηκε ιδιαίτερα στα έργα ΣΔΙΤ, που μάλιστα μαζί με τις παραχωρήσεις αποτελούν έναν νέο τομέα δραστηριότητας για την Intrakat. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στα δύο εμβληματικά έργα ΣΔΙΤ, τον Οδικό Άξονα Καλαμάτας – Πύλου προϋπολογισμού €239,2εκατ. και τον Οδικό Άξονα ΒΟΑΚ (τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη), προϋπολογισμού €188,6 εκατ.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στην αύξηση του ποσοστού συμμετοχής στην κοινοπραξία με την πορτογαλική εταιρεία Brisa, σε 49%, για τον διαγωνισμό Παραχώρησης της Αττικής Οδού έναντι 30% που όριζε η αρχική συμφωνία. Επίσης, άφησε να εννοηθεί ότι εφόσον η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος κερδίσει τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ (απέναντι σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΒΑΞ – Egis – Meridiam) τότε αφενός ενδέχεται να πάρει κατασκευαστικό αντικείμενο μέσω ΑΚΤΩΡ, αφετέρου να αποκτήσει μερίδιο στο SPV που θα αναλάβει την παραχώρηση.
Η στρατηγική, τα έργα, η Ρουμανία
Ο κύριος Εξάρχου, σχετικά με την εξαγορά – ορόσημο της ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. υπογράμμισε πως ήταν μια κίνηση στρατηγικής σημασίας που θα ενισχύσει περαιτέρω τη θέση του Ομίλου, ώστε πλέον να αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία στην Ελλάδα. «Όπως κάναμε με την Intrakat να προχωρά τα έργα, έτσι θα γίνει και με ΑΚΤΩΡ. Είναι ένα θηρίο, δεν υπάρχει μεγάλο έργο στην Ελλάδα χωρίς συμμετοχή της», σημείωσε χαρακτηριστικά. Πάντως, επισημάνθηκε ότι με την απόκτηση της ΑΚΤΩΡ κλείνει ο κύκλος αυτός στην Ελλάδα, ωστόσο, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων κινήσεων στη Ρουμανία είτε μέσω κάποιας εξαγοράς (η Intrakat εξετάζει 3-4 περιπτώσεις εταιρειών) είτε μέσω ενίσχυσης της εκεί παρουσίας της ΑΚΤΩΡ (ανεκτέλεστο 1 δισ. ευρώ στην βαλκανική χώρα). Αλλωστε, όταν μετά από 5-6 χρόνια «κάτσει» εκ νέου η εγχώρια κατασκευαστική αγορά, ο όμιλος πρέπει να έχει εναλλακτικές πηγές εσόδων, σταθερές ροές (ιδιωτικά έργα, ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις, ΑΠΕ) και άλλες αγορές.
Παράλληλα, επισήμανε πως στη νέα εποχή της εταιρείας, τα ιδιωτικά έργα θα έχουν σημαντικό ποσοστό τονίζοντας πως όταν αυτά είναι ασφαλή, δηλαδή είναι εγγυημένη η πληρωμή τους, αποτελούν μια εναλλακτική και σημαντική πηγή εσόδων, καθώς η διαφοροποίηση αποτελεί κλειδί για την ανάπτυξη της εταιρείας. Σημαντικά ιδιωτικά έργα αποτελούν για την εταιρεία, το Riviera Tower στο Ελληνικό, προϋπολογισμού €350 εκατ., αλλά και το νέο project που αφορά στην κατασκευή ενός νέου Τερματικού Σταθμού Αποθήκευσης Πετρελαίου δυναμικότητας 1.300.000 m3 στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την εταιρεία ECOMAR STORAGE SOLUTIONS FZE», ύψους €357 εκατ.
Επίσης αναφέρθηκε ότι για το έργο στο Ελληνικό υπάρχει ρήτρα αναπροσαρμογής των τιμών για να διασφαλιστεί ότι θα είναι βιώσιμο στο ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης των τιμών των κατασκευαστικών υλικών.
Οι εργαζόμενοι του ομίλου από 500 που ήταν όταν εξαγοράστηκε η εταιρεία από τους σημερινούς βασικούς μετόχους σήμερα είναι 560 ενώ θα φτάσουν τους 3.360 μετά την ολοκλήρωση εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ.