Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της αναδιοργάνωσης των καταστημάτων των ΕΛΤΑ που είχε σχεδιαστεί για την τρέχουσα περίοδο. Πλέον η νέα διοίκηση με επικεφαλής τον κ. Γρηγόρη Σκλήκα, αναμένεται να προχωρήσει τον φιλόδοξο μετασχηματισμό των Ελληνικών Ταχυδρομείων, εκσυγχρονίζοντας μέρος των λειτουργιών και των δομών του και εμπλουτίζοντας τις υπηρεσίες του, με στόχο να εξυγιάνει τον οργανισμό και να καταστήσει τα ελληνικά ταχυδρομεία «μια σύγχρονη και πλήρως ανταγωνιστική εταιρεία ταχυδρομικών υπηρεσιών που ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα της αγοράς».
Η αναδιάρθρωση του δικτύου των καταστημάτων και το υβριδικό μοντέλο παρουσίας
Να θυμίσουμε ότι η πρώτη φάση της αναδιοργάνωσης του δικτύου των καταστημάτων των ΕΛΤΑ, περιλάμβανε την αναστολή της συναλλακτικής δραστηριότητας άνω των 40 Ταχυδρομικών Καταστημάτων, σε όλη την χώρα και τη διεύρυνση ωραρίου άλλων έξι, για «την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών». Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα διοίκηση, προχώρησε στην εν λόγω απόφαση μετά από χαρτογράφηση του δικτύου συναλλαγών των ΕΛΤΑ, ο οποίος σημειωτέον είχε πραγματοποιηθεί στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Σε αυτό το πλαίσιο αποφασίστηκε να ανασταλεί η δραστηριότητα των καταστημάτων εκείνων που πραγματοποιούσαν τόσο μικρό όγκο συναλλαγών που καθιστούσε κοστοβόρα την λειτουργία τους. Το προσωπικό των καταστημάτων ωστόσο θα χρησιμοποιηθεί για να ενισχύσει άλλα καταστήματα σε κοντινές περιοχές ενώ οι πελάτες των ΕΛΤΑ σε ολόκληρη την επικράτεια, όπως διευκρινίζεται, θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται απρόσκοπτα στην πόρτα τους, με όλες τις υπηρεσίες των ταχυδρομείων, όπως είναι η παράδοση δεμάτων και επιστολών και η διανομή συντάξεων.
Σε αυτό θα βοηθήσει και η σχετικά πρόσφατη υπηρεσία του ψηφιακού ταχυδρόμου που επιτρέπει στους ταχυδρόμους να παρέχουν τις υπηρεσίες τους με τη βοήθεια κινητών συσκευών που είναι εξοπλισμένες με ένα νέο λογισμικό. Και αυτή η υπηρεσία στο πλαίσιο του νέου σχεδίου εκσυγχρονισμού αναμένεται να εμπλουτιστεί και να ενισχυθεί σταδιακά ως το τέλος του έτους, ώστε εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, οι ταχυδρόμοι να μπορούν να εισπράττουν αντικαταβολές, να διανέμουν συντάξεις και να εξοφλούν εκ μέρους των πελατών οποιοδήποτε λογαριασμό. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, η ταχυδρομική λειτουργία οργανώνεται σε κεντρικά σημεία και δεν επηρεάζεται από την αναδιοργάνωση του δικτύου. Σημειωτέον ότι το 1990 το δίκτυο εξυπηρέτησης των ΕΛΤΑ περιλάμβανε 1150 καταστήματα και σήμερα περιλαμβάνει 1050. Σ
Η πρώτη φάση της αναδιοργάνωσης συμπληρώθηκε και από την διεύρυνση του ωραρίου κάποιων καταστημάτων σε κομβικές περιοχές, συνθήκη που μέσα στους επόμενους 18 μήνες εκτιμάται ότι θα εφαρμοστεί και άλλα κεντρικά καταστήματα μεγάλων πόλεων, ώστε να διευκολύνεται η εξυπηρέτηση του εργαζόμενου κοινού. Τα καταστήματα με διευρυμένο ωράριο τα οποία σήμερα φτάνουν τα 7 (Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα) Σύνταγμα) θα λειτουργούν τις καθημερινές, από τις 7.30 το πρωί έως τις 8.30 το βράδυ.
Ανανέωση στόλου και λύσεις για την κατάργηση των ουρών αναμονής
Το νέο σχέδιο εκσυγχρονισμού του οργανισμού βέβαια δεν σταματά εδώ. Περιλαμβάνει μια σειρά από αλλαγές που αναμένεται να συντελεστούν τους επόμενους 18 μήνες, ώστε η επιχείρηση να καταστεί αποδοτικότερη και φιλικότερη προς τον πελάτη.
Στις άμεσες προτεραιότητες των Ελληνικών Ταχυδρομείων περιλαμβάνεται για παράδειγμα και η ανανέωση του στόλου των ΕΛΤΑ με οχήματα προηγμένης και πιο «πράσινης» τεχνολογίας που συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας. Επένδυση που δεδομένου του κόστους συντήρησης του υφιστάμενου στόλου - σήμερα, ο στόλος των οχημάτων των ΕΛΤΑ, ανέρχεται σε περίπου 3.000 οχήματα εκ των οποίων τα 1.000 είναι φορτηγά και αυτοκίνητα και το υπόλοιπο ποσοστό δίκυκλα - θα μπορούσε να αποσβεστεί άμεσα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της διοίκησης.
Παράλληλα και με στόχο την βελτίωση της εμπειρίας των πελατών το σχέδιο των ΕΛΤΑ περιλαμβάνει και την ενίσχυση της εφαρμογή ΕΛΤΑ Fast Post, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες να προγραμματίσουν το ραντεβού τους ή να εκδώσουν ηλεκτρονικά αριθμό προτεραιότητας για οποιαδήποτε κατάστημα ΕΛΤΑ ώστε να μην περιμένουν στην ουρά. Για την κατάργηση των ουρών αναμονής, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα ενισχύσουν και το Δίκτυο Έξυπνων Θυρίδων Post Pox. Χάρη σε αυτό, απλά με ένα SMS ή ένα μήνυμα στο Viber, οι πελάτες των ΕΛΤΑ θα παραλαμβάνουν εύκολα και γρήγορα το δέμα τους από τη θυρίδα, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφθούν το κατάστημα κατά τις ώρες λειτουργίας του.
Σε επόμενη φάση δε, θα συνεχιστεί και ο ανασχεδιασμός επιχειρησιακών λειτουργιών Διαλογής, Διαβιβάσεων και Διανομής, ο οποίος εγκαινιάστηκε προ μηνών με την χρήση ρομποτικών συστημάτων στα μεγάλα κέντρα διαλογής.
Κινήσεις για την ενίσχυση της θέσης των ΕΛΤΑ στην αγορά
Με στόχο την ενίσχυση της θέσης των ΕΛΤΑ δε σε ένα περιβάλλον που ο ανταγωνισμός αυξάνει αισθητά, τα ελληνικά ταχυδρομεία θα διευρύνουν και τις συνέργειές τους με τα ΕΛΤΑ Courier ενώ θα εφαρμόσουν ένα νέο επιχειρησιακό μοντέλο για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, το οποίο θα προσφέρει μειωμένες κατά 15% τιμές στην αποστολή δεμάτων στην Ευρώπη και σε άλλα μέρη του κόσμου. Το μοντέλο αυτό θα υποστηρίζεται κι από μια νέα διαδικτυακή εφαρμογή Web Labing Εσωτερικού & Εξωτερικού, μέσω της οποίας κάθε εταιρικός χρήστης θα μπορεί να εκτυπώνει άμεσα, εύκολα και γρήγορα, ετικέτα ταχυδρομικού τέλους (voucher) για αντικείμενα μικρότερα των 2 kg που επιθυμεί να στείλει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Διαδικασία που αναμένεται να είναι διαθέσιμη εντέλει σε όλους τους πελάτες, συμπεριλαμβανομένης και της λιανικής.
Να υπενθυμίσουμε ότι το σχέδιο αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ, τα οποία ανήκουν στο Υπερταμείο, έχει εκπονηθεί με την βοήθεια εξωτερικού συμβούλου και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων 18 μηνών. Στόχος είναι η εξυγίανση και επανατοποθέτηση στην αγορά του οργανισμού, ο οποίος το σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021, παρουσίασε ζημιές μετά από φόρους 131,5 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 7,9 εκατ. ευρώ το 2020 ενώ ο κύκλος εργασιών της μητρικής παρουσίασε πτώση της τάξης του 8,3%. Η επιδείνωση των αποτελεσμάτων αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις δαπάνες ύψους 112,2 εκατ. ευρώ. για το Πρόγραμμα Εθελουσίας Εξόδου 2.000 εργαζομένων.