ΤΑΙΠΕΔ: Έρχεται ο διαγωνισμός αξιοποίησης του Λιμένα Λαυρίου, στην «ατζέντα» κρουαζιέρα/mega yachts

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Έρχεται ο διαγωνισμός αξιοποίησης του Λιμένα Λαυρίου, στην «ατζέντα» κρουαζιέρα/mega yachts
Έως το τέλος του 2023 εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου από το ΤΑΙΠΕΔ, με επικρατέστερο σενάριο, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού της τάξεως του 67%. Το μοντέλο αξιοποίησης. Τι αναμένει το Ταμείο για το 2024.

Έως το τέλος του 2023 εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου από το ΤΑΙΠΕΔ, με επικρατέστερο σενάριο, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού της τάξεως του 67%. Όπως έχει αναδείξει το insider.gr, από το καλοκαίρι είχε δώσει «σήμα» για εκκίνηση σχετικών διαδικασιών (σύμβουλοι κ.α.) στο πλαίσιο αξιοποίησης και νέων λιμένων, όχι μόνο στην περιφέρεια αλλά και στην Αττική, με το ΤΑΙΠΕΔ, ως γνωστόν, να λειτουργεί και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων.

Σημειώνεται ότι οι Οργανισμοί Λιμένων Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση των αντίστοιχων λιμένων έως το 2062. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των 10 Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. καθώς και το δικαίωμα να υπο-παραχωρεί λιμενικές δραστηριότητες και εγκαταστάσεις στην περιοχή αρμοδιότητας των 10 Οργανισμών Λιμένων Α.Ε.

Το ΤΑΙΠΕΔ προορίζει κατά βάση το Λαύριο ως τουριστικό λιμάνι για κρουαζιέρα και ελλιμενισμό μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts). Στα σχέδια είναι και η αξιοποίηση του λιμένα Ραφήνας. Το δεύτερο όμως λιμάνι μάλλον προορίζεται για να φιλοξενήσει κυρίως ακτοπλοϊκά πλοία, ενώ το λιμάνι του Λαυρίου κυρίως για μεγάλα σκάφη αναψυχής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να είναι το Λαύριο να καταστεί, εκτός από λιμάνι που εξυπηρετεί την ακτοπλοΐα, και «πόστο» για κρουαζιέρα ή ακόμα και για mega yachts που έρχονται στην Ελλάδα και επιθυμούν να «δέσουν» στην Αττική και την Αθήνα. Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι μεγάλες εταιρείες του χώρου κρουαζιέρας έχουν εκφράσει αρχικό ενδιαφέρον για τον μετασχηματισμό του Λιμένα Λαυρίου σε home port κρουαζιερόπλοιων. Η δυνατότητα, ωστόσο, αυτή θα πρέπει να περιλάβει την αναβάθμιση των υποδομών του.

Οι συνδέσεις με οδικούς άξονες, σιδηρόδρομο, αεροδρόμιο

Εντούτοις, το ακριβές μοντέλο αξιοποίησης είναι υπό διερεύνηση και θα «κλειδώσει» προσεχώς με τη συνδρομή των συμβούλων. Ταυτόχρονα έχει ξεκινήσει η προσπάθεια δημιουργίας του πρώτου «πράσινου» λιμένα του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ, μέσω της πρωτοβουλίας Green Port Lavrio.

Ενδιαφέρον έχει μάλιστα και το γεγονός ότι ήδη έχει γίνει ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού ενώ αναμένονται αποφάσεις για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα και προς Λαύριο/Ραφήνα (υπάρχει Πρότυπη Πρόταση, μέσω παραχώρησης, από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ). Επίσης, είναι στα «σκαριά» και διασυνδέσεις του σιδηρόδρομου (ΕΡΓΟΣΕ) με βασικούς λιμένες της χώρας, μεταξύ των οποίων Λαύριο και Ραφήνα (μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου). Επιπρόσθετα, ο λιμένας είναι κοντά στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το 2022 η ΟΛΛ ΑΕ είχε έσοδα 6,32 εκατ. ευρώ.

Δ. Πολίτης: Έσοδα 5 δισ. ευρώ το 2024 με ΔΑΑ, Αττική Οδό και Εγνατία

Χτες, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δ. Πολίτης, μιλώντας στο Reuters σημείωσε ότι η Ελλάδα ελπίζει να καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερα από 5 δισ. ευρώ μέσα στο επόμενο έτος μέσω των αποκρατικοποιήσεων. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται τόσο η πώληση μεριδίου (30%) του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και οι συμφωνίες παραχώρησης σε δύο αυτοκινητοδρόμους (Αττική Οδός, Εγνατίας Οδός).

Όπως ανέφερε ο κ. Πολίτης, ο στόχος των 5 δισ. και πλέον για το 2024 θα είναι το υψηλότερο ποσό που θα συγκεντρωθεί από ιδιωτικοποιήσεις σε ένα μόνο έτος. Σημειώνεται πως η Ελλάδα, από το 2011 και μετά έχει αντλήσει περίπου 10 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων.

Το ποσό περιλαμβάνει περίπου 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ από τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Εγνατίας οδού. Αναμένονταν για το 2023, αλλά οι εθνικές εκλογές καθυστέρησαν την έγκριση της συμφωνίας και την επικύρωσή της από το κοινοβούλιο. Δύο άλλες μεγάλες συναλλαγές, η πώληση του 30% του αεροδρομίου της Αθήνας μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) και η μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Αττικής Οδού, θα συμβάλουν στη συγκέντρωση των εσόδων.

Το ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να εισαγάγει το αεροδρόμιο της Αθήνας στο χρηματιστήριο το πρώτο τρίμηνο 2024 και το έσοδο μπορεί να φτάσει πάνω από 750 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο κ. Πολίτης, συμπληρώνοντας ότι η AviAlliance, κάτοχος μεριδίου 40%, θα αποκτήσει επιπλέον 10% με premium πάνω από την τιμή της IPO. Τον περασμένο μήνα, ο οργανισμός αποκρατικοποιήσεων όρισε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμώμενο επενδυτή για την 25ετή λειτουργία της Αττικής Οδού, με αντίτιμο 3,27 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα ελπίζει να κλείσει τη συμφωνία για αυτή την παραχώρηση μέχρι τον επόμενο Οκτώβριο, είπε ο Δ. Πολίτης.

Μέχρι το τέλος του 2023, το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει επίσης να ζητήσει προσφορές για μαρίνες στο νησί της Κέρκυρας και στον Κορινθιακό Κόλπο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: «Ανοίγει ο δρόμος» για αποζημίωση 85 εκατ. στην κοινοπραξία, για το «ναυάγιο» της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας Θεσσαλονίκης

gazzetta
gazzetta reader insider insider