Σε εορταστικούς ρυθμούς έχει εισέλθει τις τελευταίες ώρες η αμερικανική αγορά, με το βλέμμα των καταναλωτών να στρέφεται ήδη στις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Μετά και τον εορτασμό της Ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving Day) στις 23 Νοεμβρίου, η οποία παραδοσιακά «ανοίγει» την εορταστική περίοδο που περιλαμβάνει τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, οι Αμερικανοί έχουν ήδη ξεκινήσει να μετρούν αντίστροφα.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της εταιρείας ερευνών Circana, οι γιορτές του 2023 σηματοδοτούν μια περίπλοκη περίοδο για το λιανικό εμπόριο. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές δείχνουν να τρέφουν αντικρουόμενα συναισθήματα αναφορικά με τις αγορές που θα πρέπει να κάνουν και δη τα χρήματα που θα πρέπει να ξοδέψουν. Από τη μια πλευρά κυριαρχεί η λαχτάρα και η προσμονή των γιορτών και από την άλλη το άγχος για το κόστος των αγορών.
Κόπωση για τις «μόνιμα» υψηλές τιμές
Στη σκιά των επίμονων πληθωριστικών πιέσεων, οι Αμερικανοί καταναλωτές έχουν αρχίσει να αισθάνονται κόπωση από τις «μόνιμα» υψηλές τιμές των αγαθών, καθώς αναγκάζονται συνεχώς να περιορίζουν τις δαπάνες τους.
Είναι ενδεικτικό ότι κατά τη διάρκεια των πρώτων εννέα μηνών του 2023, τα έσοδα από τις πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο κατέγραψαν αύξηση μόλις 2% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι οι υψηλότεροι τζίροι στα καταστήματα λιανικής στις ΗΠΑ πραγματοποιούνται σε διάστημα τριών εβδομάδων έως τα Χριστούγεννα, με τις αγορές βέβαια να κορυφώνονται την τελευταία εβδομάδα.
Τα ίδια ποσά με πέρυσι σκοπεύει να ξοδέψει ο Αμερικανός καταναλωτής
Όπως επισημαίνεται στη μελέτη της Circana, σε γενικές γραμμές, οι καταναλωτές σχεδιάζουν να ξοδέψουν ποσά αντίστοιχα με τα περυσινά για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους, ωστόσο είναι προετοιμασμένοι πως φέτος μπορεί να απαιτηθεί να πληρώσουν περισσότερα από ότι πέρυσι.
Δεν είναι άλλωστε μυστικό ότι η ανησυχία των Αμερικανών για την πορεία της οικονομίας και δη για την κατάσταση των οικονομικών τους έχει αυξηθεί σημαντικά, με ένα 16% να εκφράζουν φόβους πως ο επίμονος πληθωρισμός δεν θα τους αφήσει να χαρούν, όπως επιθυμούν, τις γιορτές. Το ίδιο ποσοστό αυξάνεται στο 22% στις ηλικίες 18-34 ετών, επιβεβαιώνοντας περίτρανα πως και οι νέοι ανησυχούν για την επόμενη μέρα.
Το 48% εκτιμούν, μάλιστα, ότι θα ξοδέψουν λιγότερα φέτος για τα ψώνια τους, καθώς τα έξοδα «τρέχουν».
Ταυτόχρονα, έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό και η χρήση πλαστικού χρήματος για την πραγματοποίηση των αγορών.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Το 52% των Αμερικανών δηλώνουν πως θα πληρώσουν με πλαστικό χρήμα τις φετινές αγορές τους, ποσοστό αυξημένο κατά 4% σε σχέση με το 2022.
Σε πρώτο πλάνο τα τρόφιμα
Σύμφωνα με επιμέρους στοιχεία της εν λόγω μελέτης, τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης βρίσκονται ψηλά στις λίστες των καταναλωτών το επόμενο διάστημα και ενόψει των εορτών, ωστόσο την απόλυτη προσοχή αυτών κερδίζουν τελικά τα καταστήματα που εμπορεύονται είδη διατροφής.
Σε ότ,ι αφορά την ταυτότητα των δώρων που προτίθενται να κάνουν οι Αμερικανοί στους δικούς τους ανθρώπους, τα είδη ρουχισμού θα είναι πρώτα στη λίστα, ενώ ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές θα στραφούν και φέτος στο ηλεκτρονικό κανάλι για να πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους. Στο κάδρο των αγορών μπαίνουν, όπως είναι φυσικό και τα social media, με την επιρροή του TikTok στο καταναλωτικό κοινό και δη στις μικρότερες ηλικίες να εντείνεται διαρκώς.