Προκαταβολή 10% του ποσού της ρύθμισης που θα βγάζει η ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού, θα μπορούν να ζητούν οι εταιρείες διαχείρισης από τους οφειλέτες που βρίσκονται ένα βήμα πριν από τον πλειστηριασμό, όπως προβλέπει τροπολογία του υπό ψήφιση νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών για τα δάνεια.
Το νομοσχέδιο υιοθετεί μία από τις βασικές ενστάσεις των Servicers για την τήρηση των ρυθμίσεων, την δέσμευση του οφειλέτη με προκαταβολή ποσού της ρύθμισης που θα βγάζει ο αλγόριθμος της πλατφόρμας του Εξωδικαστικού. Όπως είχε γράψει το insider.gr, οι servicers δεν είχαν διατυπώσει αντιρρήσεις ως προς τα μεγαλύτερα «κουρέματα» που θα προσφέρει πλέον ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός, αλλά προς ενίσχυση της υποχρεωτικότητας των ρυθμίσεων, αλλά και της έγκαιρης κινητοποίησης των οφειλετών όταν δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν την οφειλή τους, ζητούσαν να υπάρχει και προκαταβολή ποσού της ρύθμισης από τον οφειλέτη. Και αυτό, διότι μεγάλο ποσοστό όσων δανειοληπτών προσφεύγουν σε ρύθμιση, συνδέεται χρονικά με το «παρά πέντε» του πλειστηριασμού. Το «ροκάνισμα» χρόνου, όμως, από τους οφειλέτες, έχει κόστος για τις εταιρείες διαχείρισης που υποχρεώνονται να κινήσουν τις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης. Όπως έχει αναφερθεί χαρακτηριστικά στο insider.gr, τα έξοδα πλειστηριασμού για ένα μέσο δάνειο των 100.000 ευρώ, ανέρχονται σε 15.000 ευρώ.
Πλέον, με την τροπολογία που ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟ, παρέχεται η δυνατότητα στους χρηματοδοτικούς φορείς, κατά την αντιπρότασή τους προς οφειλέτες των οποίων το ακίνητο βρίσκεται σε διαδικασία πλειστηριασμού (εξαιρουμένων των ευάλωτων οφειλετών για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη), να συμπεριλάβουν, ως όρο ρύθμισης, προκαταβολή στο οριζόμενο ποσοστό που προκύπτει, επί της προκύπτουσας από τον εξωδικαστικό μηχανισμό του ν. 4738/2020, οφειλής.
Στο κείμενο της τροπολογίας ορίζεται συγκεκριμένα: «Για περιπτώσεις οφειλετών στους οποίους έχει κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού, εξαιρουμένων των ευάλωτων οφειλετών για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη, η αντιπρόταση των χρηματοδοτικών φορέων δύναται να περιέχει προκαταβολή ποσοστού έως δέκα τοις εκατό (10%), επί του κεφαλαίου, όπως διαμορφώνεται από την πρόταση του υπολογιστικού εργαλείου, η οποία καταβάλλεται στον πιστωτή με το μεγαλύτερο άθροισμα ποσών ανάκτησης ανά οφειλή. Ο πιστωτής αυτός δύναται να εξαιρέσει από τη χορηγηθείσα αντιπρόταση τη λήψη της προκαταβολής ή να τη μειώσει εφόσον συνεκτιμήσει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τεκμηριώνουν την ιδιαίτερη οικονομική δυσχέρεια ή τυχόν κοινωνικά κριτήρια ή ειδικά προβλήματα υγείας».
Η συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο, «Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία ευάλωτων-Ενσωμάτωση Ευρωπαϊκής Οδηγίας, επανεισαγωγή του Προγράμματος Ηρακλής και άλλες επείγουσες διατάξεις» ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, αργά το βράδυ της Παρασκευής, μετά από μία μαραθώνια συνεδρίαση που είχε ξεκινήσει στις 9 το πρωί. Η ψήφιση του νομοσχεδίου στο σύνολό του θα διεξαχθεί σήμερα, αφού προηγηθούν ονομαστικές ψηφοφορίες επί 4 άρθρων και μίας τροπολογίας που έχει καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο έχει ενσωματώσει βελτιωτικές αλλαγές για τα κόκκινα δάνεια, οι οποίες, όπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, υιοθετήθηκαν κατόπιν παρατηρήσεων και προτάσεων που έγιναν στο δημόσιο διάλογο.
Σε ό,τι αφορά τους Servicers, το νομοσχέδιο διευκρινίζει και την νομιμοποίησή τους να ασκούν κάθε ένδικο βοήθημα και να προβαίνουν σε κάθε άλλη δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων. Όπως προβλέπει η σχετική ρύθμιση για την «Εξαιρετική νομιμοποίηση διαχειριστών πιστώσεων», «σε περίπτωση ανάθεσης της διαχείρισης των απαιτήσεων από συμβάσεις δανείων και πιστώσεων σε διαχειριστές πιστώσεων, αυτοί νομιμοποιούνται, ως μη δικαιούχοι διάδικοι, να ασκούν κάθε ένδικο βοήθημα και να προβαίνουν σε κάθε άλλη δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων, καθώς και να κινούν, παρίστανται ή συμμετέχουν σε προπτωχευτικές διαδικασίες εξυγίανσης, διαδικασίες αφερεγγυότητας και διευθέτησης οφειλών. Εφόσον ο διαχειριστής πιστώσεων συμμετέχει σε οποιαδήποτε δίκη με την ιδιότητα του μη δικαιούχου διαδίκου, το δεδικασμένο της απόφασης καταλαμβάνει και τον αγοραστή πιστώσεων». Προβλέπεται επίσης ότι «σε περίπτωση ανάθεσης της διαχείρισης απευθείας από πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα, αρκεί να προσκομίζεται η σύμβαση διαχείρισης σε περιληπτική μορφή ή απόσπασμα αυτής», ενώ τα παραπάνω ισχύουν «και σε όσες περιπτώσεις ο διαχειριστής πιστώσεων αναλαμβάνει τη διαχείριση απαιτήσεων που έχουν τιτλοποιηθεί σύμφωνα με τον ν. 3156/2003».
Σημειώνεται ότι το θέμα της νομιμοποίησης των Servicers (κατόπιν ερμηνευτικού κενού από την παράλληλη και συνδυαστική εφαρμογή των νόμων 4354/2015 και 3156/2003, εξαιτίας του οποίου είχαν οδηγηθεί σε «πάγωμα» οι πλειστηριασμοί) είχε διευθετήσει η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου. Με απόφασή της τον Φεβρουάριο του 2023, η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου είχε αποφανθεί ότι οι διαχειριστές των funds που εδρεύουν στην Ελλάδα μπορούν να ενεργούν δικαστικές πράξεις (να γίνονται διάδικοι) και να προβαίνουν σε πλειστηριασμούς με τη δική τους επωνυμία και όχι ως πληρεξούσιοι των funds.