Με γρήγορους ρυθμούς στοχεύει η Elpedison να εξελιχθεί το Market Test για την πλωτή πύλη LNG «Thessaloniki FSRU», που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στη Θεσσαλονίκη, στον Θερμαϊκό κόλπο. Έτσι, μετά την πρώτη φάση του Market Test, που ξεκίνησε χθες όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, σκοπός είναι να διενεργηθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα και το δεύτερο στάδιο της Δοκιμής Αγοράς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, σε κάθε περίπτωση η δεύτερη φάση (με την υποβολή δεσμευτικών πλέον προσφορών από τους υποψήφιους χρήστες) θα διενεργηθεί εντός του 1ου εξαμήνου του επόμενου έτους. Με την ολοκλήρωσή της, θα έχει πλέον αποτυπωθεί το ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της υποδομής, γεγονός το οποίο θα επιτρέψει στην Elpedison (θυγατρική της Helleniq Energy και της ιταλικής Edison) να αποφασίσει για τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης για την υλοποίησή της.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Ιανουαρίου 2024, με την υποβολή μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος. Στόχος είναι από τις μη δεσμευτικές προσφορές να διαμορφωθούν κατάλληλα προϊόντα, τα οποία να τεθούν στη διάθεση των χρηστών κατά τη δεύτερη φάση της Δοκιμής Αγοράς, ώστε οι χρήστες να εκφράσουν για αυτά το ενδιαφέρον τους. Με αυτό τον τρόπο, σκοπός είναι να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή φόρμουλα αξιοποίησης της υποδομής από τους υποψήφιους χρήστες, ώστε να εξυπηρετηθούν με βέλτιστο τρόπο οι ανάγκες τους.
Τα χαρακτηριστικά του πλωτού σταθμού
Όπως ανέφερε χθες στην ανακοίνωσή της η εταιρεία, το «Thessaloniki FSRU» θα περιλαμβάνει έναν υπεράκτιο τερματικό σταθμό ΥΦΑ αποτελούμενο από δύο πλοία, ένα FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) και ένα FSU (Floating Storage Unit), το οποίο βρίσκεται στον Θερμαϊκό κόλπο σε απόσταση 4,4 χλμ. από το σημείο προσαιγιάλωσης του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου.
Τα δύο πλοία, θα έχουν συνδυασμένη αποθηκευτική ικανότητα μεταξύ 250.000 m3 και 280.000 m3, ενώ η ονομαστική ικανότητα αεριοποίησης θα είναι περίπου 150 GWh/ημέρα. Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του Market Test, η Elpedison θα συνεχίσει παράλληλα την αδειοδοτική ωρίμανση του έργου.
Θετικό στοιχείο για την αίσια έκβαση της Δοκιμής Αγοράς αποτελεί το γεγονός ότι ο σταθμός θα εξυπηρετεί τις ανάγκες εφοδιασμού με φυσικό αέριο της μονάδας ισχύος 418 MW, που έχει εγκαταστήσει η εταιρεία στη Θεσσαλονίκη. Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη μονάδα έχει αναβαθμιστεί προ 2ετίας περίπου, βελτιώνοντας την απόδοση και την ευελιξία της.
Όπως είναι γνωστό, η Elpedison σχεδιάζει να αναπτύξει στη Θεσσαλονίκη και μία νέα μονάδα αερίου 860 MW, με τους μετόχους της εταιρείας να εκφράσουν ωστόσο επιφυλάξεις για την υλοποίηση της επένδυσης, με δεδομένα τα «σήματα» της πολιτείας για τη χρήση του αερίου. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρότζεκτ για το FSRU απεμπλάκη πλέον από το σχέδιο για την καινούρια μονάδα.
Και άλλες υποψήφιες πύλες LNG
Σύμφωνα με την Elpedison, λόγω της στρατηγικής του θέσης, το έργο θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο της Βόρειας Ελλάδας και ολόκληρης της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (με έμφαση τα Βαλκάνια), καθώς και στη διαχείριση των συμφορήσεων στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, αποτελώντας ένα νέο ευέλικτο και ασφαλές σημείο εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα διαθέτει ήδη μία πύλη LNG, το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, ενώ στις αρχές του επόμενου έτους θα τεθεί σε λειτουργία το υπό ανάπτυξη FSRU Αλεξανδρούπολης. Την ίδια στιγμή, την πρώτη φάση του Market Test έχει ολοκληρώσει η Motor Oil για το «Διώρυγα Gas», τον πλωτό σταθμό που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στους Αγίους Θεοδώρους, ανοικτά του διυλιστηρίου. Επίσης, η εταιρεία Mediterranean Gas ωριμάζει ένα ανάλογο έργο, το «FSRU ΑΡΓΩ» προς εγκατάσταση στον Παγασητικό Κόλπο.