Στην τέταρτη δεκαετία της ζωής της εισέρχεται η γνωστή αλυσίδα l’ artigiano, συνεχίζοντας να επενδύει δυναμικά στην επέκταση του δικτύου της αλλά και να σχεδιάζει τη στρατηγική της επόμενης μέρας.
Το δημοφιλές pizza delivery brand συμπληρώνει φέτος 30 χρόνια ζωής και εξακολουθεί να διεκδικεί ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς. Όπως αποκάλυψε μιλώντας στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της l’ artigiano, Χρήστος Βιτσικάνος, στα επόμενα σχέδια της αλυσίδας και δη μέσα στο 2024 περιλαμβάνεται το άνοιγμα τριών νέων καταστημάτων στα βόρεια προάστια και το κέντρο της Αθήνας, με στόχο να εξυπηρετηθεί ακόμη μεγαλύτερη μερίδα του αθηναϊκού κοινού.
Σύμφωνα άλλωστε με τον κ. Βιτσικάνο, παρά το γεγονός πως η αγορά της πίτσας είναι εντελώς αχαρτογράφητη, η l’ artigiano βρίσκεται στην τρίτη θέση από πλευράς μεριδίων, πίσω από τις αλυσίδες pizza fan και domino’s pizza. Κατά τις πληροφορίες, οι τρεις αυτοί «παίκτες» διαχειρίζονται μια αγορά της τάξης των 100-120 εκατ. ευρώ σε αξία.
Κερδοφόρο το 2023
Με ένα ισχυρό αποτύπωμα στον χώρο της pizza delivery, η l’artigiano συνεχίζει τη δυναμική της πορεία, παρά τις δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες και το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της αλυσίδας, το 2023 αναμένεται να κλείσει με κερδοφορία για τον όμιλο, καθώς η αποκλιμάκωση των τιμών ενέργειας και των πρώτων υλών σε συνδυασμό με την τουριστική κίνηση δημιουργούν περιθώρια για βελτιωμένες επιδόσεις.
Ειδικότερα, η μερική αποκατάσταση του κόστους ενέργειας αναμένεται να συμβάλλει στη βελτίωση της οργανικής κερδοφορίας της εταιρίας για την επόμενη χρήση συνεχίζοντας την αναπτυξιακή τροχιά που σημειώνει την τελευταία τριετία.
Το τρέχον έτος εκτιμάται ότι θα κλείσει με αύξηση πάνω από 16% σε σχέση με το προηγούμενο, με τον κύκλο εργασιών το 2022 να κυμαίνεται πέριξ των 18 εκατ. ευρώ. «Φτάσαμε να πληρώνουμε για την ενέργεια δέκα φορές πάνω από ότι το 2021. Δίναμε 4.500 ευρώ για το φυσικό αέριο, ενώ και οι τιμές των πρώτων υλών έφτασαν στα ύψη. Το ηλιέλαιο έχει αυξηθεί 300% και τα τυριά 120%», εξήγησε ο κ. Βιτσικάνος, περιγράφοντας την κατάσταση σήμερα.
Ερωτηθείς δε για την πορεία της κατανάλωσης στη σκιά του επίμονου πληθωρισμού που εξακολουθεί να προκαλεί έντονο προβληματισμό στα ελληνικά νοικοκυριά, ο κ. Βιτσικάνος αναγνώρισε πως ο κόσμος περνάει δύσκολα, γεγονός που αποτυπώνεται σε μια μείωση της τάξης του 5% στις παραγγελίες. Η εταιρεία προχώρησε σε ανατιμήσεις στους καταλόγους της κατά 8% μεσοσταθμικά στα τέλη του 2022, ενώ νέες αυξήσεις τιμών επίσης κατά 8% θα γίνουν ορατές στις αρχές του 2024.
Υπέρ των εξαγορών
Ο… Mr l’artigiano εμφανίστηκε μάλιστα ανοιχτός στο ενδεχόμενο εξαγορών εάν προκύψει κάποια ευκαιρία στην αγορά. Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει συνολικά 24 καταστήματα, από τα οποία τα 18 είναι εταιρικά και τα άλλα έξι αναπτύσσονται με τη μέθοδο του franchise (δικαιόχρηση). Η επένδυση δε για ένα κατάστημα που λειτουργεί με τη μέθοδο του franchise φτάνει ή ακόμη και ξεπερνά τα 200.000 ευρώ. Εκτός Αθηνών η εταιρεία αναπτύσσει συνολικά τρία καταστήματα και δη σε Χαλκίδα, Καλαμάτα και Κόρινθο.
Εφιάλτης η έλλειψη προσωπικού
Σύμφωνα με τον κ. Βιτσικάνο, το εργασιακό μοιάζει με έναν πραγματικό εφιάλτη. «Υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις προσωπικού. Λείπουν μάγειρες, ακόμη και διοικητικό προσωπικό. Το πιο δύσκολο κομμάτι όμως είναι να βρεις διανομείς. Έχουν γίνει είδος προς εξαφάνιση. Από τότε που μπήκαν οι πλατφόρμες στη ζωή μας, ο κλάδος της εστίασης έχει χάσει περί τους 10.000 ντελιβεράδες» υπογράμμισε.
Αποκάλυψε δε ότι ο όμιλος έχει αυξήσει κατά 20% τις αποδοχές των εργαζομένων του, δίνοντας ως μέσο μισθό το ποσό των 1.200-1.300 ευρώ μεικτά.
Η l’artigiano απασχολεί σήμερα περί τα 750 άτομα στα καταστήματά της και περί τα 1.200 άτομα στον όμιλο.
Από την αγάπη για τη μουσική στην αγάπη για την πίτσα
«Ήρθα στην Αθήνα το 1987 σαν μουσικός. Δούλεψα ως διανομέας, αγάπησα την πίτσα και κάποια στιγμή σκέφτηκα… γιατί να μην κάνω αλυσίδα; Τότε κανένα ιταλικό εστιατόριο δεν έκανε διανομή στο σπίτι», αποκάλυψε ο κ. Βιτσικάνος.
Τελικά η l’artigiano συστήθηκε στο κοινό πριν από 30 χρόνια ακριβώς και δη το 1993, επιχειρώντας να καλύψει τα κενά που υπήρχαν στην αγορά. Το πρώτο κατάστημα διανομής ιταλικού φαγητού ήταν στον Βύρωνα, ενώ το όραμα ήταν ξεκάθαρο: Η δημιουργία αυθεντικών ιταλικών γεύσεων με cook-to-order διαδικασίες και φρέσκα και ποιοτικά υλικά.
Όσο για το όνομα; Ο κ. Βιτσικάνος σημείωσε χαρακτηριστικά: «Η λέξη l’artigiano κουβαλάει μέσα τις λέξεις τέχνη και χειροποίητο. Όταν ψάχναμε όνομα, ανοίξαμε ιταλικά λεξικά και κοιτούσαμε λέξεις. Τελικά μου άρεσε πολύ αυτή η λέξη που συνδυάζει την τέχνη και τις χειρωνακτικές εργασίες».