Στην τελική ευθεία για το άνοιγμα και των οικονομικών προσφορών, που είναι και το «ζουμί» της υπόθεσης, οδεύει κατά τα φαινόμενα ο διαγωνισμός για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, εκτιμώμενης αξίας 2 δισ. ευρώ, όπως ήδη έχει αναδείξει το insider.gr. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν αποκλείεται να προχωρήσει στο άνοιγμα των προσφορών ακόμα και εντός Ιανουαρίου, δίχως να έχει γίνει σαφές κάποιο επίσημο χρονοδιάγραμμα, καθώς ήδη με το από 10-01-2024 Πρακτικό ΙΙ εξέτασης των Φακέλων Β’ (Τεχνικής Προσφοράς) της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού, το οποίο διαβιβάστηκε στην Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι οι φάκελοι όλων των συμμετέχοντων είναι πλήρεις και παραδεκτοί και ότι όλοι δύνανται να συνεχίσουν στο επόμενο στάδιο της αποσφράγισης και της αξιολόγησης των Φακέλων Γ’ (Οικονομικής Προσφοράς) των διαγωνιζομένων.
Εγκρίθηκαν οι τεχνικές προσφορές, αναμονή για τις οικονομικές
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας ενέκρινε το εν λόγω πρακτικό, έδωσε το «πράσινο φως» για τη συνέχιση της διαδικασίας, με την υποσημείωση, όπως συμβαίνει σε αυτές τις διαδικασίες, ότι οι διαγωνιζόμενοι έχουν δικαίωμα υποβολής Προδικαστικής Προσφυγής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 10 ημερών από τη κοινοποίησή της. Ως γνωστόν, στην τελική φάση του διαγωνισμού για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο» συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – MYTILINEOS και ΑΒΑΞ – EGIS – MERIDIAM. Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Δεκεμβρίου (ΒΟΑΚ: «Ανοίγουν» οι προσφορές για τη mega Παραχώρηση – Ο ισχυρός ανταγωνισμός και τα σενάρια) είχαν ανοίξει οι τεχνικές προσφορές ενώ είχε δοθεί και περισσότερος χρόνος (έως αρχές Μαρτίου) για την ισχύ των προσφορών των 3 «μνηστήρων».
Οι ιδιαιτερότητες της σύμβασης
Σε κάθε περίπτωση, αναφορικά με το timing του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών, πολλά θα εξαρτηθούν από την στάση των υποψήφιων μνηστήρων και από το αν θα γίνουν προσφυγές στο στάδιο της τεχνικής αξιολόγησης. Εφόσον δεν υποβληθούν ενστάσεις τότε προβλέπεται να ανοίξουν στη συνέχεια οι οικονομικές προσφορές, κι ενώ οι 3 διεκδικητές τις έχουν υποβάλει από τον περασμένο Μάιο (2023). Ωστόσο, η περίοδος των εκλογών αλλά και του έντονου ανταγωνισμού έφεραν καθυστερήσεις κι ενώ παράλληλα κυκλοφορούσαν σενάρια περί ζυμώσεων για πιθανή ευρεία συμμαχία, δίχως εν τέλει, στην παρούσα φάση, να προκύψει κάτι. Κατά συνέπεια, τον νικητή θα τον κρίνει η οικονομική προσφορά, δίχως να αποκλείεται σε επόμενο στάδιο να έχουμε διεύρυνση του σχήματος που θα αναλάβει την κατασκευή ή τη λειτουργία (και δεν γίνεται λόγος για είσοδο μόνο της Intrakat αλλά και για τους εμπλεκόμενους), καθώς υπάρχει σημαντικό αντικείμενο σε μια περίοδο που παράλληλα «τρέχουν» δεκάδες έργα.
Όπως όμως έχουμε πολλές φορές αναφέρει, πρόκειται για μια σύμβαση με δύσκολες τεχνικές και χρηματοοικονομικές παραμέτρους. Επίσης, τοπικοί δήμοι (Ηρακλείου, Μαλεβιζίου) έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για μια σειρά από τέτοια ζητήματα. Κατά πόσο είναι εφικτό να αναπροσαρμοστούν τα τεχνικά δεδομένα, θα φανεί στην πορεία, σε μια περίοδο με αυξημένα κόστη σε υλικά και χρηματοοικονομικά. Ως προς το οικονομικό σκέλος, προφανώς βασικό ρόλο παίζει, μεταξύ άλλων, ένα «νούμερο» που θα εμπεριέχεται στις προσφορές, δηλαδή ποια είναι η συμβολή του δημοσίου στο project. Επιπρόσθετα, όπως έχουμε αναφέρει, προβλέπονται και τα περίφημα «σκιώδη» διόδια, με ηλεκτρονική μορφή, με το δημόσιο να «τσοντάρει» πάνω στο τέλος διέλευσης που θα έχει οριστεί. Προφανώς, βέβαια, πρόκειται για τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους που γνωρίζουν οι διεκδικητές και πάνω σε αυτές έδωσαν τις προσφορές τους, έχοντας όμως, όπως προκύπτει, σημαντικές ενστάσεις. Όπως ενστάσεις υπάρχουν και για το κατά πόσο θα προλάβει το έργο τις προθεσμίες και τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης (Τ.Α.), το οποίο χρηματοδοτεί με 200 εκατ. το τμήμα αυτό του ΒΟΑΚ. Μια πιθανή απένταξη του έργου από το Τ.Α. θα σημαίνει ότι το δημόσιο θα πρέπει να καλύψει την «τρύπα» αυτή, πέραν της δικής του συμβολής (μίνιμουμ μισό δις ευρώ), από άλλα προγράμματα σε μια περίοδο που υπάρχουν πολλά ανοιχτά χρηματοδοτικά μέτωπα και άλλες προτεραιότητας, τουλάχιστον για το υπ. Υποδομών.
Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (190 εκατ.) και Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ, 290 εκατ., συνδρομή 90 εκατ. του RRF) έχουν συμβασιοποιηθεί με αναδόχους τους ΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – INTRAKAT αντίστοιχα.