Ολική ανατροπή σκηνικού έχει καταγραφεί στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού το τελευταίο διάστημα, καθώς οι επίμονες πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ έχουν ανατρέψει άρδην τις ισορροπίες που ίσχυαν για χρόνια.
Και μπορεί η κατανάλωση γιαουρτιού στην Ελλάδα να αυξήθηκε το 2023, ωστόσο το κύμα ακρίβειας που δεν λέει να κοπάσει, έχει μεταβάλλει τις αγοραστικές και διατροφικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών. Για να θωρακίσουν τους οικογενειακούς τους προϋπολογισμούς, οι καταναλωτές έχουν μοιραία στραφεί σε οικονομικότερες λύσεις, ανεβάζοντας στην πρώτη θέση της αγοράς το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας και αφήνοντας πίσω τα επώνυμα γιαούρτια πανίσχυρων «παικτών» της εγχώριας γαλακτοβιομηχανίας. Η τράπουλα των μεριδίων αγοράς «ξαναμοιράζεται», μεταβάλλοντας τους όρους του παιχνιδιού σε έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της αγοράς τροφίμων και στέλνοντας σαφή μηνύματα για το μέλλον της κατανάλωσης.
Δεδομένου δε ότι ο εγχώριος κλάδος του γιαουρτιού είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικός, οι βασικοί πρωταγωνιστές δίνουν διαρκή μάχη για την αύξηση των μεριδίων τους σε μια αγορά η αξία της οποίας αποτιμάται πλέον στα 301,6 εκατ. ευρώ.
«Ξαναμοιράζονται» τα μερίδια
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana - στα οποία δεν συμπεριλαμβάνεται το παραδοσιακό γιαούρτι - το 2023 leader στην αγορά γιαουρτιού, τόσο σε όρους αξίας, όσο και σε όρους όγκου πωλήσεων, αναδείχθηκε το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, εκτοπίζοντας στη δεύτερη θέση τη ΦΑΓΕ, η οποία διατηρούσε τα πρωτεία τα προηγούμενα χρόνια. Ακολουθούν στις επόμενες θέσεις οι υπόλοιποι παραδοσιακοί «παίκτες» της αγοράς, Κρι Κρι, Vivartia (ΔΕΛΤΑ), ΟΛΥΜΠΟΣ, ΔΩΔΩΝΗ, ΜΕΒΓΑΛ, Friesland/Campina (γνωστή ως ΝΟΥΝΟΥ), Danone και Φάρμα Κουκάκη.
Να σημειωθεί ωστόσο εδώ ότι στις μετρήσεις της Circana για το 2023 έχουν προστεθεί για πρώτη φορά και τα στοιχεία της Lidl.
Ειδικότερα, για το 2023 σε όγκο πωλήσεων, πρώτη με μερίδιο αγοράς 32,8% έρχεται η ιδιωτική ετικέτα, γεγονός που σημαίνει ότι πλέον ένα στα τρία γιαούρτια που καταναλώνεται στην Ελλάδα δεν είναι επώνυμο προϊόν, αλλά ιδιωτικής ετικέτας.
Ακολουθεί στη δεύτερη θέση η ΦΑΓΕ με μερίδιο αγοράς 16,2%, ενώ την τριάδα συμπληρώνει η Κρι Κρι με μερίδιο αγοράς 13,8%. Αξίζει εδώ να επισημανθεί ότι η Κρι Κρι παράγει σχεδόν το σύνολο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα.
Στην τέταρτη θέση, πίσω από την Κρι Κρι βρίσκεται η Vivartia με μερίδιο αγοράς 7,7%, ενώ ακολουθούν η ΟΛΥΜΠΟΣ με 6,1%, η ΔΩΔΩΝΗ με 5%, η Friesland/Campina με 4,2%, η ΜΕΒΓΑΛ με 3,7%, η Danone με 2,8% και η Φάρμα Κουκάκη με 1,8%.
Σε ό,τι αφορά την αξία των πωλήσεων, την πρωτιά διατηρεί και εδώ η ιδιωτική ετικέτα με μερίδιο 20,7%, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τη ΦΑΓΕ με μερίδιο 18,9%. Ακολουθούν η Κρι Κρι με μερίδιο αγοράς 15,2%, η Vivartia (ΔΕΛΤΑ) με 11,7%, η ΟΛΥΜΠΟΣ με 7,7%, η ΔΩΔΩΝΗ με 4,9%, η Friesland/Campina με 4,5%, η ΜΕΒΓΑΛ με 4,4%, η Danone με 4,3% και η Φάρμα Κουκάκη με 2,1%.
Ανοδικά η κατανάλωση το 2023
Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana, το 2023 ο όγκος των πωλήσεων γιαουρτιού κυμάνθηκε σε 70.579 τόνους, αυξημένος έναντι του 2022, οπότε και ανήλθε σε 68.463 τόνους.
Αυξημένες εμφανίζονται και οι πωλήσεις γιαουρτιού σε αξία, γεγονός που αποδίδεται στο κύμα ανατιμήσεων που έχει πλήξει εδώ και καιρό το σύνολο των προϊόντων διατροφής.
Ειδικότερα, την περασμένη χρονιά οι πωλήσεις γιαουρτιού σε αξία διαμορφώθηκαν σε 301,6 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 9,7% έναντι των 274,9 εκατ. ευρώ το 2022.
Η ακτινογραφία της εγχώριας αγοράς γιαουρτιού
Στη χώρα μας το γιαούρτι αποτελεί βασικό στοιχείο σε ένα ημερήσιο διατροφολόγιο, ενώ καταναλώνεται είτε ως ξεχωριστό σνακ είτε ως μέρος ενός συνολικού γεύματος. Αντίθετα, σε άλλες χώρες το γιαούρτι δεν είναι παρά ένα επιδόρπιο ή ένα μόλις συστατικό του πρωινού γεύματος.
Η αγορά γιαουρτιού ανήκει στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων η οποία στην Ελλάδα απαρτίζεται από πέντε βασικές κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα το γιαούρτι, τα επιδόρπια γάλακτος, το γάλα, τις κρέμες γάλακτος και τέλος το τυρί.