Μετά από τις… συνήθεις περιπέτειες που «ταλαιπωρούν» μεγάλους διαγωνισμούς στον τομέα των υποδομών, καθώς είχαν προηγηθεί από πέρσι προσφυγές στην Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., αιτήσεις ακύρωσης και αναστολής ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και μετάθεση διαδικασιών, ένας μεγάλος διαγωνισμός για την κατασκευή μονάδας αποβλήτων στη Β. Ελλάδα, μέσω ΣΔΙΤ, προχωρά με επόμενο χρονικό ορόσημο τη 17η Ιουνίου 2024.
Η Εκτελεστική Επιτροπή του Περιφερειακού Συνδέσμου Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.) Κεντρικής Μακεδονίας έλαβε απόφαση για τον ορισμό ημερομηνίας υποβολής προσφορών για την Ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα του έργου κατασκευής «Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας». Η διαδικασία είχε σταματήσει στην φάση των προσφορών κατόπιν υποβολής προσφυγών από ενδιαφερόμενους, ο τοπικός Φορέας Διαχείρισης Αποβλήτων προσέφυγε στο ΣτΕ, που δικαίωσε τον φορέα, ανοίγοντας τον δρόμο για την υποβολή προσφορών.
«Πεντάδα» διεκδικητών
Πλέον, ο διαγωνισμός ξεμπλόκαρε, οι όμιλοι και οι κοινοπραξίες που είχαν προκριθεί στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου και μετά στο τελικό στάδιο, ήτοι οι «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ – ΤΙΤΑΝ», «MORE - ΑΒΑΞ - THALIS», ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, INTRAKAT, «ΗΛΕΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ», καλούνται να υποβάλουν προσφορές στις 17 Ιουνίου 2024 για τη ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας 202 εκατ. ευρώ. Η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει στις 25/06. Βέβαια, και εφόσον δεν έχουν προκύψει ήδη ή προκύψουν άμεσα αλλαγές, ο όμιλος Motor Oil συμμετέχει ήδη με εταιρείες του στον διαγωνισμό σε κοινοπραξία με την ΑΒΑΞ (MORE, Thalis), ενώ διενεργεί due diligence στην ΗΛΕΚΤΩΡ (θυγατρική ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ) που είχε κατέβει στη διαδικασία σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Αν κλείσει μια συμφωνία έως τότε, προφανώς θα υπάρχει θέμα «διπλής» παρουσίας της Motor Oil στον διαγωνισμό, αν δεν έχουν ήδη διευθετηθεί αυτά τα ζητήματα, εκτός αν υπάρξουν αποχωρήσει, αλλαγές ή συγχωνεύσεις σχημάτων.
Το έργο
Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η ΜΕΑ δυτικού τομέα είναι η μεγαλύτερη στη Βόρεια Ελλάδα. Η μονάδα της Θεσσαλονίκης θα είναι δυναμικότητας 300.000 τόνων και θα κατασκευαστεί κοντά στη χωματερή Μαυροράχης. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 324 μήνες (έχει οριστεί σε 27 έτη, εκ των οποίων τα δύο πρώτα αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο). Θα εξυπηρετεί 9 δήμους της δυτικής πλευράς του νομού Θεσσαλονίκης (Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Βόλβης, Δέλτα, Κορδελιού – Ευόσμου, Λαγκαδά, Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά, Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου), το 60% του κεντρικού Δήμου Θεσσαλονίκης, το σύνολο των δήμων των νομών Πέλλας, Ημαθίας και Πιερίας, καθώς και τον Δήμο Παιονίας Κιλκίς.
Η αξία της σύμβασης αναλύεται σε 60 εκατ. ευρώ χρηματοδοτική συμβολή και 142,2 εκατ. ευρώ καθαρή παρούσα αξία πληρωμών διαθεσιμότητας. Οι πληρωμές διαθεσιμότητας θα είναι συνδεδεμένες με την ποσότητα των απορριμμάτων που θα διαχειρίζεται ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης καθώς και με την τήρηση των κριτηρίων διαθεσιμότητας και των προδιαγραφών λειτουργίας.
Τα πιο σημαντικά οφέλη από τη λειτουργία της μονάδας, σύμφωνα με τον ΦΟΔΣΑ, είναι η δραστική μείωση του όγκου των προς διάθεση αποβλήτων και της επικινδυνότητας των προς διάθεση αποβλήτων, ο περιορισμός και η αποφυγή της πιθανότητα ρύπανσης των υδροφόρων οριζόντων και η εξάλειψη της ανάγκης για διαρκή αναζήτηση εκτάσεων υγειονομικής ταφής που συνεπάγονται και κοινωνικές αντιδράσεις.