Με ώθηση από τα κεφάλαια των βασικών μετόχων της, της Costamare του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου και του Latsco Family Office της οικογένειας Λάτση, η Neptune Maritime Leasing αναδεικνύεται σε κινητήριο μοχλό στον τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Η εταιρία που ιδρύθηκε το 2021 από τον Χάρη Αντωνίου - ένα στέλεχος του τραπεζικού τομέα με μεγάλη εμπειρία στον τομέα της ενέργειας, του εμπορίου και των μεταφορών από την ηγετική του θητεία στην ΑΒΝ AMRO και άλλους διεθνείς τραπεζικούς οργανισμούς.
Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η Neptune ξεδίπλωσε με επιτυχία την στρατηγική της για τη δημιουργία ενός χαρτοφυλακίου μακροπρόθεσμων συμβολαίων σχετικών με συναλλαγές πώλησης και επαναμίσθωσης πλοίων στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Ενδεικτικό της επιτυχημένης πορείας, η διάκριση «2023 deal of the year private equity» που έλαβε πρόσφατα από το Marine Money για τις επενδύσεις των 220 εκατ. δολαρίων από την Costamare και το Latsco Family Office.
Αλλαγή της νοοτροπίας
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου στον χώρο της ναυτιλίας συντελείται μια αλλαγή που αλλάζει το τοπίο. Μέχρι και πολύ πρόσφατα ο εφοπλιστικός κλάδος ήταν ιδιαίτερα διστακτικός όσον αφορούσε το θέμα leasing.
Όπως αναφέρει ο ιδρυτής και Managing Director της Neptune, ο τομέας της αεροπορικής βιομηχανίας είναι αυτός που δείχνει τον δρόμο στην ναυτιλία. «Τη δεκαετία του 1970, οι αερομεταφορές χρηματοδοτούνταν μόνο κατά 1% έως 2% παγκοσμίως μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης. Τώρα χρηματοδοτείται κατά 55% από μισθώσεις - και βλέπω ότι το ίδιο συμβαίνει και στη ναυτιλία».
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου, η συνεχιζόμενη άνοδος του leasing στον ναυτιλιακό κλάδο είναι μονόδρομος, το οποίο «μεταφράζεται» σε συνεχιζόμενη ανάπτυξη για την Neptune.
Μόλις πριν από λίγα χρόνια, οι πλοιοκτήτες ήταν σε γενικές γραμμές απρόθυμοι να εξετάσουν το ενδεχόμενο μακροχρόνιας μίσθωσης πλοίων, καθώς θεωρούσαν ότι συνεπαγόταν την παραίτηση από την ιδιοκτησία του πλοίου, αναφέρει ο Χάρης Αντωνίου. Ιδιαίτερα, η «παραδοσιακή» εφοπλιστική κοινότητα, οι Έλληνες ήταν πιο καχύποπτοι από τους περισσότερους.
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου, ως ένα σημείο οι κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης βοήθησαν τους Έλληνες εφοπλιστές να εξοικειωθούν με την έννοια της χρηματοδοτικής μίσθωσης, σε βαθμό που έχει γίνει πλέον ένα ευρέως αποδεκτό μέσο. «Σήμερα, το leasing έχει γίνει mainstream παρά η εναλλακτική χρηματοδότηση», προσθέτει.
Ώθηση από την απανθρακοποίηση
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου, η απαίτηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας για απαλλαγή από τον άνθρακα θα προσθέσει στη μελλοντική ζήτηση για leasing. «Η μετάβαση σε έναν πιο πράσινο στόλο πρέπει να υποστηριχθεί και αυτό δημιουργεί έναν άλλο τομέα ανάπτυξης», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Βρισκόμαστε σε μια πολύ μεγάλη αγορά και η προοπτική είναι ακόμη υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης για βιώσιμη ναυτιλία. Εστιάζουμε στo ESG γιατί πιστεύουμε ότι είναι μια κοινωνική απαίτηση. Επιπλέον, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η ναυτιλία είναι ακόμα εκεί για να παρέχει υπηρεσίες στη νέα οικονομία. Είναι η πιο αποτελεσματική μορφή μεταφοράς όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας και πρέπει να την προστατεύσουμε, επομένως θα χρειαστεί να παρέχουμε επαρκή πρόσθετη χρηματοδότηση για τον εφοπλιστικό κλάδο», προσθέτει ο κ. Αντωνίου.
Η Neptune δημοσίευσε την πρώτη της έκθεση ESG φέτος, αποκαλύπτοντας ότι απορρίπτει περίπου το 30% των επενδυτικών προτάσεων με βάση τους κινδύνους ESG, πριν κάνει τις οικονομικές αξιολογήσεις. «Το μέλλον φαίνεται λαμπρό», καταλήγει ο κ. Αντωνίου. «Έχουμε τη φιλοδοξία να γίνουμε ένας πολύ συστημικός πάροχος χρηματοδότησης πλοίων».